File richtlijn feitelijk overbodig?

File richtlijn zinnig ?

  • Nee

    Stemmen: 3 11,5%
  • Ja

    Stemmen: 22 84,6%
  • Weet niet / geen mening

    Stemmen: 1 3,8%

  • Totaal aantal stemmers
    26
Nee. Het is verboden om een doorgetrokken streep tussen twee rijbanen (met verkeer in dezelfde of tegenovergestelde richting) te overschrijden. Inhalen is niet impliciet verboden (Maar wat moet je anders aan de linkerkant van de streep :? )

Overigens staat op het negeren van bord F1 (inhaalverbod) een boete van € 95,00, en voor het overschrijden van de doorgetrokken streep € 125,00

Voor je hier weer een apart topic over gaat openen: Inhalen bij een dubbele streep
Hmm, je mag dus wél inhalen, maar niet de streep overschrijden... Dat wordt springen, dan. :+

Als er nou een bord en een streep staat, kost het dan € 220,-? :P
 
Hmm, je mag dus wél inhalen, maar niet de streep overschrijden... Dat wordt springen, dan. :+

Als er nou een bord en een streep staat, kost het dan € 220,-? :P
Je mag dus wèl een auto inhalen over dezelfde rijbaan :P

En gelijk een oproep dagvaarding wegens artikel 5 in ontvangst nemen :X

[edit]Ik kon ff niet op het goede woord komen. Met dank aan Orph hieronder :)
 
Laatst bewerkt:
Nou, daar zijn de meningen dan toch wel over verdeeld. Ik vind de richtlijnen tamelijk zinnig en voor de hand liggend. Alleen tussen de file door als het ie stilstaat of bijna stilstaat. Niet met een hoge snelheid ertussendoor (lijkt me logisch aangezien je je tussen twee files in een behoorlijk chaotische en onoverzichtelijke situatie bevindt) en proberen zoveel mogelijk altijd op dezelfde plek (tussen de twee meest linkse banen) ertussendoor te gaan zodat daar op geanticipeerd kan worden.

mee eens...
En het zou helemaal aardig zijn als zowel motorrijders als automobilisten die regels een beetje zouden kennen.

Wellicht een idee om altijd een paar van die dingen (foldertjes met richtlijnen) op zak te hebben? Als iemand dan loopt te etteren in de file kan je hem of haar vriendelijk doch dringend zo'n papiertje aanbieden. Is hij of zij dan te arrogant om het te aanvaarden dan douw je 't gewoon door zijn/haar ...

Mvg
 
(..)
En het zou helemaal aardig zijn als zowel motorrijders als automobilisten die regels een beetje zouden kennen.

Wellicht een idee om altijd een paar van die dingen (foldertjes met richtlijnen) op zak te hebben? Als iemand dan loopt te etteren in de file kan je hem of haar vriendelijk doch dringend zo'n papiertje aanbieden. Is hij of zij dan te arrogant om het te aanvaarden dan douw je 't gewoon door zijn/haar ...
(..)
Alleen het nadeel is dat je nimmer weet welke regel in het geding is, en om nou telkens een paar meter boekenplank aan wet- en regelgeving mee te zeulen is m.i. niet verkeersveilgheidsbevorderend.

Aan de andere kant, een :] sticker (neeeeeee, niet nog meerrrr, plies, plies, plies)met link naar www.recht4all.nl/wetten/ zou wellicht geen kwaad kunnen. 8-)
Ben je altijd voorzien van uptodate wet- & regelgeving en jurisprudentie. :?
 
Hmmm... |( bedoel niet zozeer de wetteksten maar meer de folder.
Zie http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm
Ja, maar daar staat duidelijk in dat je daar geen rechten aan kan ontlenen, omdat het de status van een wettelijke regel ontbeert.
Qua files gelden wel bepaalde wetten en regelgeving als het RVV.
En iedereen is voor de wet gelijk.....Zie de Grondwet, artikel 1.

En dan heb je weer eens discussie over wat dan ook en heb je netdat infobulletin van Postbus51 of de consumentenbond, vereniging eigen gruis etc. niet mee en dan moet je uiteindelijk toch weer op de wet- & regelgeving teruggrijpen. Vandaar.


Om de discussies op verjaardagen, feesten en partijen te illustreren kan de folder geen kwaad natuurlijk, maar beter is het om iedereen die het nog niet is lid van de :] MAG :} te maken.
 
Tsja, en weet iedereen de voorrangsregels voor :] motorrijders, fietsers, voetgangers etc. nog?
 
Ik had wel voorrang,














maar lig in het ziekenhuis, heb een tuintje op mijn buik, het mooooooiste uitzicht etc. ;(
 
ANWB verwacht drukke avondspits vrijdag


DEN HAAG (ANP) - Het wordt vrijdagavond druk op de Nederlandse wegen. Dat voorspelde de ANWB woensdag. Volgens de toeristenbond gaan dit weekeinde 500.000 Nederlanders uit de regio Zuid op vakantie. Die hebben dan herfstvakantie.



Bovendien komen 700.000 mensen uit de regio's Noord en Midden terug van vakantie. Het hoogtepunt van de drukte verwacht de ANWB rond de spits, 17.30 uur. Vooral in het oosten en zuiden voorspelt de bond volle wegen.



Ruim de helft van de 500.000 vakantiegangers blijft in eigen land. Vakantiegangers die zaterdag wel naar het buitenland gaan en door Duitsland reizen, moeten rekening houden met files bij MÜnchen, Hamburg en WÜrzburg. In het noorden en midden van Duitsland is de herfstvakantie voorbij. Bovendien wordt op veel plaatsen aan de weg gewerkt.



20.10.04 12:12 ANP


Dat voorspelt veel leuks voor vrijdag a.s., empirisch file-experiment.

Pak de :] dan.
 
Nou,...

Ik weet niet wat er word gezeurd over die files
maar ik had vandaag aan het eind van de A4 file en ik voelde me
net "Bruce Almighty" autos gingen netjes voor me opzij op een paar na
die me dus gewoon niet hadden gezien

Wel lullig voor die 2 motorrijders die aan het lessen waren en dus niet van
hun instructeur (ook op de motor) tussendoor mochten
 
Plaats op de weg binnen linkerrijstrook is links langs de kantlijn (strook 3,5m breed; auto 1,7m). Plaats binnen rechterrijstrook is rechts langs de kantlijn. Daar tussendoor ligt dus de ruimte voor motorrijders/hulpdiensten; niet links in linkerstrook.
 
Ff voor de duidelijkheid mbt inhalen in de file en aansprakelijkheid:

Als je als motorrijder volgens de wet/richtlijnen de file inhaalt, ben je bezig met wat de wet een bijzondere verrichting noemt (inhalen dus....).
Dat geldt óók voor de koekblikker die van rijstrook verandert, ook dat is een bijzondere verrichting (veranderen van rijstrook).
Bij een bijzondere verrichting wordt verwacht dat je extra voorzichtig bent, bv. dat je goed kijkt, geen anderen hindert etc. Als je inhaalt (bijzondere verrichting) en er ontstaat een aanrijding, word je meestal verantwoordelijk gehouden voor de schade als de tegenpartij geen bijzondere verrichting deed en geen aantoonbare fouten maakte.

Bij een boem-ho tussen inhalende motor en van rijstrook wisselend koekblik houdt dat dus in dat BEIDEN aansprakelijk zijn, omdat ze alletwee een bijzondere verrichting plegen, tenzij.......bv. de motorrijder kan aantonen dat hij zich keurig aan de wet/richtlijnen hield terwijl de koekblikker niet keek, geen richting aangaf etc. Dat zal vaak moeilijk zijn.....Kun je dat bewijzen, dan zal een rechter mogelijk afwijken van de gelijke verdeling en de koekblikker een groter aandeel van de schade laten betalen. Vaak zullen verzekeringsmaatschappijen overigens niet naar de rechter stappen, maar een onderlinge regeling treffen.
Maar als beiden niet aantoonbaar fouten hebben gemaakt (of beiden juist wel in gelijke mate), hang je dus alletwee voor de schade.
 
Laatst bewerkt:
ja, altijd lachen als de verzekeringsmaatschappijen van de beide betrokkene dezelfde is of een dochter is, of beide een dochter zijn van... dan is het vaak "suc6 jongens, allebei je eigen schade betalen"...

verzekeringsmaatschappijen hebben geen zorgplicht.. en dat is jammer..
 
Net in de 'Moto73' gelezen dat er Postbus51 spotjes aangaande file-richtlijn in de pen zitten.
Omdat we met ons allen nog de verkeersregels niet kennen? :?
 
Nou wil de regering €200 miljoen investeren in vermindering van files, maar ze laten de BTW op motoren en motorkleding hoog, geen afschaffing BPM voor motoren, geen 125cc met blikrijbewijs etc...

Wat een kolder. |( |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan