File rijden en vrachtwagens

Massacre

Die hard MF'er
3 sep 2005
250
0
Doesburg
Ligt het aan mij of laten vrachtwagen chauffeurs bepaalde perslucht vrij als je ze in de file inhaalt? Het lijkt wel alsof ze dit altijd doen als ik met de motor er langs kom.

Is dit misschien een soort van waarschuwing of willen ze mij laten "schrikken"? Ik snap het niet.. Of beeld ik me dit gewoon in? :z :?
 
Ligt het aan mij of laten vrachtwagen chauffeurs bepaalde perslucht vrij als je ze in de file inhaalt? Het lijkt wel alsof ze dit altijd doen als ik met de motor er langs kom.

Is dit misschien een soort van waarschuwing of willen ze mij laten "schrikken"? Ik snap het niet.. Of beeld ik me dit gewoon in? :z :?
Als vrachtwagenchauffeurs je willen laten schrikken, dan hebben ze daar wel andere methodes voor dan een beetje lucht lossen.
 
Ligt het aan mij of laten vrachtwagen chauffeurs bepaalde perslucht vrij als je ze in de file inhaalt? Het lijkt wel alsof ze dit altijd doen als ik met de motor er langs kom.

Is dit misschien een soort van waarschuwing of willen ze mij laten "schrikken"? Ik snap het niet.. Of beeld ik me dit gewoon in? :z :?
ik heb altijd het idee dat het of van de turbo is (hebben ze die?) of luchtdruk hulp bij schakelen ?

maar dat is mijn 15ct.
 
Tja, daar heb je een punt.. Ik vroeg het me gewoon af misschien is er een vrachtwagen chauffeur hier die het kan uitleggen :)
 
Ze willen je weer terug de file in blazen natuurlijk :W

Misschien is het het remsysteem? Er zijn vast chauffeurs hier op MF die het weten.
Ik heb nog geen vrachtwagenchauffeurs meegemaakt die mij wilden laten schrikken. De meesten gaan juist opzij als ze me zien :} nog nooit problemen mee gehad.
 
Verwacht ook helemaal niet dat ze dat willen hoor :)

Mijn ervaringen met vrachtwagens op de snelweg zijn erg goed, beter dan koekblikken :)
 
Verwacht ook helemaal niet dat ze dat willen hoor :)

Mijn ervaringen met vrachtwagens op de snelweg zijn erg goed, beter dan koekblikken :)

Behalve om kwart over 6 smorgens op de a2 van utrecht naar amsterdam. Lijkt daar gvd wel een 2 baans vrachtwagen paradijs.... tering..... (er zijn daar 3 banen....)
 
Laatst bewerkt:
Even de uitleg:

remsysteemfs6.jpg


Een vrachtwagen heeft een vollucht remsysteem, gescheiden in 2 remkringen, namelijk voor en achter. Hierdoor heeft bij lekkage in een van de kringen een vrachtwagen altijd nog remmen.

Dit systeem heeft uiteraard luchtdruk nodig. Beide remkringen opereren met een druk tussen de 10 en 12 bar, afhankelijk van de vrachtwagen. Deze druk wordt opgebouwd door middel van een compressor, welke wordt aangedreven door de motor.

Als de motor gewoon nodig is om mee te rijden, heeft deze zijn kracht nodig om te rijden, en is dus in mindere mate inzetbaar om de compressor aan te drijven. Als een vrachtwagen echter stilstaat in de file, draait de motor veel stationair, zonder dat de opgebouwde luchtdruk wordt aangesproken. Om overbelasting van de luchtketels te voorkomen, ontlucht het systeem zich bij een bepaalde druk. Dat is het geluid van de vrijkomende lucht. Dit vindt verplicht plaats in het midden van het chassis aan de onderzijde, om overlast door de vrijkomende lucht te voorkomen.

Zodra een vrachtwagen op de parkeerrem (vergelijkbaar aan de handrem van een auto) wordt gezet, wordt het remsysteem ontlucht, om zo de remmen aan te spreken. De druk in de ketels blijft echter wel gehandhaafd. Dat is dus een andere ontluchting als de eerste, welke ook met meer kracht gepaard gaat. Dit vindt ook verplicht plaats aan de binnenzijde van het chassis.

In totaal is er meestal sprake van een vier-kringssysteem:

- Voorrem
- Achterrem + aanhangerrem
- Parkeer- of handrem
- Luchtvering + luchtvering van de stoelen.

Een vrachtwagen kan ook niet zomaar wegrijden als de luchtdruk niet hoog genoeg is, omdat de parkeerrem dan niet uitgeschakeld kan worden. Hiervoor is het soms noodzakelijk dat een vrachtwagen aan het begin van de rit een paar minuten stationair draait, hoewel nieuwere vrachtwagens het remsysteem tot 3 dagen op druk kunnen houden, mits er niets lekt.

Het heeft niets te maken met de turbo zoals hier eerder werd gesuggereerd. Deze zuigt lucht aan en blaast niet. Het heeft al helemaal niets te maken met jouw te laten schrikken...

Hoop dat het zo duidelijker is?
 
Nee, ik ben gewoon vrachtwagenchauffeur, maar in verschillende takken van transport, van DHL Pakketdienst met een bakwagen via supermarktdistributie met een trekker-oplegger tot transport van kraanonderdelen en jachten van 18 tot 20 meter lang met een dieplader achter de trekker. Vooral bij het laatste is het toch wel belangrijk dat je de techniek goed onder de knie hebt...
 
Even de uitleg:

[afbeelding]

Het heeft niets te maken met de turbo zoals hier eerder werd gesuggereerd. Deze zuigt lucht aan en blaast niet. Het heeft al helemaal niets te maken met jouw te laten schrikken...

Hoop dat het zo duidelijker is?

duidelijk verhaal, had ik ook gevonden met googlen :)

met de turbo bedoelde ik de ontluchting bij het schakelen, dat doen die impreza's toch ook ... *vroeeeeeeeeeeem* (schakel) *psssst* :P
 
niet helemaal waar... Onze zwaartransport-trekkers hebben 6 luchtkringen...

1: Voorremmen trekker
2: achterremmen trekker
3: Parkeerrem trekker
4: rem voorste deel trailer
5: rem achterste deel trailer + parkeerrem trailer
6: luchtvering trekker + trailer en stoelen etc.

Luchthoorn is een aparte compressor, en heeft niets te maken met het luchtsysteem van de vrachtwagen.

Daarnaast is het zo dat het remsysteem van een vrachtwagen tijdens het rijden leeg is. Zodra er wordt geremd, komt er lucht in het systeem, waardoor de remmen gaan werken. als het rempedaal los wordt gelaten, wordt het systeem ook ontlucht.

En nee, een vrachtwagen is geen Impreza:

a) een vrachtwagen is mooi
b) een vrachtwagen is duurzaam
c) een vrachtwagen rijdt op diesel
d) een vrachtwagen is sterk
e) een vrachtwagen wordt niet gebruikt door opgeschoten jongetjes en mannen met een midlifecrisis om op te vallen met opzichtige gouden velgen :X
f) Een vrachtwagen is langzamer :N

:W
 
Laatst bewerkt:
in dat geval zal dat kring 6 zijn

je heb mischien wel luchthoorns met aparte compressor, maar de meeste die sluiten ze gewoon aan op het luchtdruksysteem van de trekker.

zowieso is een zwaartransport combinatie geen trekker oplegger :)


//edit//

t/m de ketels zit er altijd 10 bar in, zodra je het rempedaal intrapt gaat er idd lucht nar de rest, maar zit altijd wat in , want als alles eruit is staat hij op de parkeerrem ( veerremcilinders)

parkeerrem word alle lucht eruit gehaald, waardoor de veren in de rem hem op zn rem houden, normaal dmv lucht word die veer tegengehouden
 
Laatst bewerkt:
wirzius_4.jpg


Kan wel hoor.

Maar er zijn in de wereld van de vrachtwagens maar 2 luchthoorns die direct aan het luchtsysteem zitten voor zover ik weet:

- TGV-hoorn
- Scheepshoorn.

en bij allebei wil je er niet naast staan als er getoeterd wordt...
 
e) een vrachtwagen wordt niet gebruikt door opgeschoten jongetjes en mannen met een midlifecrisis om op te vallen met opzichtige gouden velgen :X



Goeie uitleg, bedankt :) Het viel me zo op dat ik elke keer als ik met de motor langs kwam het geluid wel hoorde, en met de auto in de file nooit (ja mn raam open..).

Punt e, niks mis mee toch dat een voertuig gebruikt word door mannen in een midlife crisis? :] O-)
 
Niet vaak, omdat deze zelfs bij vrachtwagens gewoon hydraulisch is geregeld, omdat dit niet zwaarder is/meer kracht vergt als bij een auto...
 
Maar probeer jij eens je koppeling in te trappen als je geen druk (<2 bar) in je ketels hebt?

Lukt niet! Daarom ook niet je auto wegzetten in de versnelling maar op de handrem.
Geen lucht in de ketels is automatisch door de dubbele boosters de handrem erop.

Dat van die 6-luchtkringen moet ik eens nazien. Niet dat ik je niet geloof, maar bij onze ZW trekkers zijn hetgewoon 4 kringen, echter wordt de voorijling ook electrisch doorgegeven middels de 16 polige stekker. Deze bepaald in eerste instantie de remdruk, waarna de luchtdruk het overneemt. mbv het ALR.

Lucht is immers vele malen trager dan een electrisch signaal vandaar dat ik het vreemd vind voorzijde trailer en achterzijde trailer. Dat zou betekenen dat je met module trailers werkt en deze zijn altijd voorzien van een electrisch remsignaal.

Gr,

Hermen
 
Laatst bewerkt:
Maar probeer jij eens je koppeling in te trappen als je geen druk (<2 bar) in je ketels hebt?


Gr,

Hermen


Het is n combinatie,bij het pendaal wordt hydroliek gebruikt en bij de versnellingsbak zit n cilinder die op lucht werkt.

Ps de luchthoorn werkt echt op lucht van de compressor,ooit n kapotte gehad na 20 min toeteren waren de ketels leeg :X :X :+

Groeten Magnamannetje
 
Maar probeer jij eens je koppeling in te trappen als je geen druk (<2 bar) in je ketels hebt?

Lukt niet! Daarom ook niet je auto wegzetten in de versnelling maar op de handrem.
Geen lucht in de ketels is automatisch door de dubbele boosters de handrem erop.

Dat van die 6-luchtkringen moet ik eens nazien. Niet dat ik je niet geloof, maar bij onze ZW trekkers zijn hetgewoon 4 kringen, echter wordt de voorijling ook electrisch doorgegeven middels de 16 polige stekker. Deze bepaald in eerste instantie de remdruk, waarna de luchtdruk het overneemt. mbv het ALR.

Lucht is immers vele malen trager dan een electrisch signaal vandaar dat ik het vreemd vind voorzijde trailer en achterzijde trailer. Dat zou betekenen dat je met module trailers werkt en deze zijn altijd voorzien van een electrisch remsignaal.

Gr,

Hermen

Har er misschien bij moeten zetten, met voorste deel oplegger bedoel ik een jeep-dolly. Deze kan ook los meegenomen worden, en dient dan ook geremd te zijn.

Als het niet te ruig wordt qua af te leggen weg / gewicht van de lading, dan hebben wij soms de jeep-dolly er ongeremd tussen zitten, dus dan is in feite de 4e remkring overbodig.

Maar als ik het goed begrijp hebben jullie dus 1 remkring voor de achterzijde van de trekker en de oplegger, maar dan gescheiden aangestuurd? Regelt een computer dan waar het meest geremd moet worden? En wat als de achterste remkring kapot gaat, dan moet je alleen remmen op je voorrem?? Of blokkeert dan het hele span?
 
Terug
Bovenaan Onderaan