File rijden in Belgie?

Ik heb de A-ring wel gereden met de motor maar niet rond de spitstijden. Met een beetje mazzel weet ik die de komende tijd ook te mijden, alleen zal het dan wel om een uur of 5 rijden betekenen. Andere optie is met de trein maar dat is nu ook niet echt mijn favoriete hobby (hoewel je dan nog wel wat kunt slapen of werken onderweg).
 
Volgens sommige hier dus gewoon als een lompe zak rond rijden... dat is het veiligste :X


Dat valt ook wel mee, gewoon heel goed opletten. Er is gewoon een andere mentaliteit daar.
Ik heb zelf ook eens in de spits, in het donker en regen over de ring gereden met mijn kawa....vond ik ook niet voor herhaling vatbaar. :P :X

De Belgische motorrijders zie ik daar ook links en rechts overal voorbij gaan en zich door de kleinste ruimtes persen met hoge snelheid.
Maar...waarschijnlijk is dat voor hun dagelijkse kost en zijn ze niet anders gewend. :)
Je wordt nou eenmaal "makkelijker"als je iets heel vaak doet.
 
Dat valt ook wel mee, gewoon heel goed opletten. Er is gewoon een andere mentaliteit daar.
Ik heb zelf ook eens in de spits, in het donker en regen over de ring gereden met mijn kawa....vond ik ook niet voor herhaling vatbaar. :P :X

De Belgische motorrijders zie ik daar ook links en rechts overal voorbij gaan en zich door de kleinste ruimtes persen met hoge snelheid.
Maar...waarschijnlijk is dat voor hun dagelijkse kost en zijn ze niet anders gewend. :)
Je wordt nou eenmaal "makkelijker"als je iets heel vaak doet.

Bedoel het ook sarcastisch, stukje terug was iemand die er heilig van overtuigd was dat de énige manier om er veilig doorheen te komen was om lomp te rijden...
 
Als je de ring te eng vindt, zou je kunnen overwegen om Brecht > Male > Lier te nemen.
Maar het deel R1 is echt niet zo eng als dat je denkt. Met gemiddelde fileervaring in Nederland is het daar prima te rijden.
 
Rijden in België ?
Als je dat overleeft moet je me even de lotto nummers doorgeven.
Of de putten grijpen je (alleh, eerder de stukken asfalt tussen de putten)
Of die gekke Belgen (kijken niet en rijden als marginalen)
Of der vind daar een politieker plots een wet uit waardoor je levenslang krijgt...

Man echt, je riskeert je leven.

Verder, als je met de motor gaat: niet te veel zorgen maken.
ik heb daar al paar keer gereden (waarmee ik wil aantonen dat ik de omgeving niet gewend ben), en ben er heelhuids EN vlot doorgekomen...
 
Gewoon doen, iedereen heeft zijn mond vol van de motards die als gekken tussen de auto's laveren, maar daarom hoef jij het toch niet te doen. Ik doe het trouwens wel al ruim dertig jaar zonder ongevallen, het ziet er gewoon gevaarlijker uit dan dat het in werkelijk is.

Dat de wegen hier niet optimaal zijn is een feit, dat ze merendeels stuk gereden worden door transit verkeer wordt meestal vergeten. Met een Allroad maakt het echter geen zak uit, slechte wegen bestaan alleen voor mensen met een motor die niet voor het doel geschikt is.

Elk voorjaar zie ik in de Ardennen er wel weer een paar in de fout gaan op hun supersportjes omdat hun vering en vooral hun rijgedrag niet aangepast zijn aan het pokdalig wegdek. Maar voor de meesten die eens op hun bek zijn gegaan is het natuurlijk veel stoerder om te roepen dat het kwam door een huizengroot gat in het wegdek ipv door hun gebrek aan inschattingvermogen.

Ik ben met mijn Caponord graag onderweg op ons 'slechtste wegdek van Europa', hoe slechter de wegen hoe meer ik de echte rijders tegenkom en laat daar nu de interessantste mensen tussen zitten,...
 
nah,
we zitten hier met een speciaal kweekprogramma,
en alle mongooltjes sturen we naar onze noorderburen :+
 
Het zou MF ook niet zijn als een onderwerp niet binnen 100 posts richting s*ks zou gaan |(

Maar voor mij is het wel duidelijk, als er geen sneeuw ligt of ijzel gaan we lekker op de motor naar Mechelen. Bij de Antwerpse ring pakken we de (op zijn Hollands) gratiesch tunnel en rijden de hele ring gewoon met ogen half dicht met een snelheid zo dicht mogelijk bij de topsnelheid (dan ben je er zo weer vanaf).
 
Kinders zo kan die wel weer he.

Maar goed, het zelfde en meer (zie vanuit het oosten) transitverkeer rijdt ook hier door Nederland en viola het wegdek gaat ook hier stuk. Kwestie van vaker en sneller repareren lijkt me.

Mijn ervaring met het Belgische verkeer is dat een Belg mij gemiddeld veel eerder de ruimte geeft als ik daarom vraag dan een Nederlandse automobilist. Zo niet dan is het inderdaad niet raar als je er 'lomp' voorbij gaat, iets wat je bij Nederlands verkeer kunt rekenen op een getoeter/middelvinger of de gaatjes dichtrijden.
TS, gewoon niet blind de eerste de beste file induiken maar ff eerst analyseren hoe het verkeer zich op die plek gedraagd, kom je er ook heel weer uit.
 
Blij dat we het er over eens zijn dat we iig allemaal kunnen neuken :')



Om dan maar even wat te stoken:
Uiterst links de file voorbij.
Is maar hoe je het ziet. De extra strook is misschien wat smal en vervuild, bovendien rekent niemand er op dus dat is domweg onverantwoord. Aan de andere kant, bij het versmallen van 3 naar 2 banen bijvoorbeeld zijn alle auto's honderden meters van tevoren al moeilijk aan het doen. Als ik dan op de correcte plaats blijf rijden (tussen baan 2 en 3 in) zit ik precies in de vuurlinie van die ritsende prutsers. Dan kan ik een aantal dingen doen.
  1. Ook in de file gaan staan B|
  2. Een baan opschuiven, dan ga ik dus tussen baan 1 en 2 rijden. Maar dat is ook niet helemaal voorspelbaar, aangezien sommige middenbaners ruimte willen maken voor invoegend volk, en aangezien ik niet mag rijden waar zij heen willen kijken ze ook niet.
  3. Links inhalen. Als er de ruimte voor in tenminste... Bij zo'n idioot rood kruis is die er meestal wel. Niemand houdt er rekening mee dat je daar rijdt, maar er wil ook niemand heen dus dat is geen probleem. Zodra het verkeer een beetje uitdunt geef je nog even gas, en op het laatst mogelijke moment voeg je in, voordeeltje van de motor.
Over de vluchtstrook de file voorbij.
Ach ja, als een jaloerse droeftoeter de boel in het midden de boel saboteert waardoor ik er niet langs kan en ik moet een paar meter verder de afslag hebben, big deal.
Tussen alle mogelijke banen de file voorbij.
Ik kies de veiligste baan, niet degene die me voorgeschreven wordt. Komt meestal overeen, natuurlijk, die uiterste baan is niet voor niets gekozen in die gedragscode
Met een groot snelheids verschil (zelfs in vergelijk met sommige dagelijkse filerijders die ik in NL al heb zien rijden)
10km/u is ook niet een noemenswaardig verschil. Bij een groter snelheidsverschil zit je minder lang naast een auto, dus is er minder kans dat ie je van de sokken rijdt. Je hebt ook minder reactietijd en blabla, maar automobilisten zijn hopeloos voorspelbaar dus dat is niet zo'n punt. Bij oversteek-gelegenheden gewoon iets vertragen.
En niet op 1 plek rijden maar van baan naar baan.
Maar net waar je het beste in relatieve veiligheid op kunt schieten :+
Elke snelheid onder de max is al file.
Max is vaak ook al een file, alleen wordt het dan wel heel willekeurig waar je de grens legt. Mijne ligt bij 80, maar als ik even niet zit op te letten rijd ik alweer 100 :')





Dit alles gebaseerd op een fictief personage waar ondergetekende al dan niet een voorbeeld aan neemt
 
Laatst bewerkt:
Het is maar net wat je gewend bent. In NL in de file waar die normaal niet staat, is het ook vaak prutsen. Op de vaste filelocaties gaat het meestal prima. Toegegeven een paar jaar terug bij Antwerpen door de file was flink prutsen en vaak voetje aan de grond, omdat je er niet tussendoor gelaten werd. Op plaatsen waar je voor het eerst komt (of pas weer na lange tijd) is het altijd extra oppassen. Je moet het gedrag leren herkennen. Heb ik ook in D en F.

Inmiddels in NL ook slechter geworden doordat de koekblikkers meer aandacht hebben voor alle elektronica (bellen, navi, sms, etc..) dan voor het verkeer. Ik denk dat ongeveer 1 op de 10 met andere zaken bezig is. Je ziet het vaak van te voren door het slingergedrag. Wat mij betreft verlegt de overheid het accent van snelheidscontrole naar controle op aandacht voor verkeer. Komt de verkeersveiligheid en de doorstroming op de wegen ten goede. Veel goedkoper dan meer asfalt. En wat mij betreft is sms'en achter het stuur direct een maandje lopen en genieten van het openbaar vervoer. :+
 
ach de mentaliteit van de mensen is :r ken er veel die zeggen ik stil in de file iedereen stil in de file
mij hebben ze ook al vaak vast gereden als ik er met de motor rustig tussen door kom en dan maar lachen in hun auto de... :(
 
Ik weet niet hoe de wet hem voorschrijft in Nederland , maar bij ons hier in België mag je in
de file tussen het tweede en derde rijvak tussendoor gereden worden , aan matige

snelheid max. 50km/u .

Dat er pummels zijn die daar hun laars aan lappen zien wij ook als motorrijders , maar

dat zijn er die denken dat ze kunnen rijden tot een wagen van rijvak veranderd !!

Die rijders roepen dan onmiddellijk van , ik mag dat .... " ja ,maar niet aan 100km /u "

en daar zijn velen zich nog niet van bewust , tot ze tegen het asfalt liggen .

Dus als je naar België komt , rij niet te snel tussen de file's door , hou het in de regels,

en niemand gaat u smerig aankijken , contrair ze gaan zelfs opschuiven om u door te laten .

Zo slecht zijn de Belgische chauffeurs nog niet hoor , beetje grote mond maar meer niet ...

"trouwens blaffende honden bijten niet "
 
Laatst bewerkt:
wat een ween-ween-topic...
onmiddellijk reacties van Nederlanders die komen verklaren dat Belgen niet kijken,

om dan onmiddellijk over het Belgisch wegdek te beginnen,

om dan te eindigen bij agressie...

Gelukkig dat het in Nederland allemaal zoveel beter is en veiliger... :-)


:^

dat is idd zo typerend voor het stereotype beeld over nl'ers (lees: west europeanen).
Dat constante zwartmakerij... :')


edit: Zie nu pas dat het een quote is van half jaar geleden :')
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is niet verstandig, behalve indien je al zou weten dat de ring kompleet dicht zit door een ongeval.
De liefkenshoek tunnel is betalen. Standaard 6€ auto/motor, tot 3.4€ middels abbonnement & teletolsysteem.
Bij grote calamiteiten in de kennedytunnel (de tunnel van de ring) , wordt de liefkenshoektunnel gratis,maar das eerder zeldzaam, en daar ben jij vet mee als je naar Mechelen moet.
Ik vrees dat er niet veel geen alternatieven zijn dan de Antwerpse ring als je Mechelen/Amsterdammoet doen.
Maar ...hoe erg het soms voorgesteld wordt, zo echt veel blokvast zit het niet.Het meest gevoelige deel is de kennedytunnel=bottleneck deluxe! Eens daarvoorbij valt het mee.
Geen idee of je al motorgewijs op de A-ring hebt gereden, maar echt ..euh... veilig is het niet, zeker niet op spitsmomenten. Het gevaarlijkste is net tegenaan het verzadigingspunt maar dat iedereen nog 100 rijdt.
Choose wisely:W
Kennedy met de moto is best te doen, ongeacht wat de koek- en megakoekblikkers uitvoeren.
 
Kennedy met de moto is best te doen, ongeacht wat de koek- en megakoekblikkers uitvoeren.

Kennedy tunnel wel, stuk tussen tunnel en snelweg naar eindhoven kan soms intimiderend zijn in de spits ...
Het allerspannendste stukje om te filefilteren in BE is in Brussel van Reyers naar de kleine ring en dan door de tunnels naar Koekelberg ... dikke fun in de spits }) })
 
Wel, 'k woon zelf in Deurne, dus direct bij een op- en afrit van de Antwerpse ring ... 'k Moet zeggen, 'k vind file rijden leuk! Je moet alleen zéér geconcentreerd zijn. én je moet jezelf af en toe es wat leutigheid gunnen ^0^.

Bijv.: 'k Rij met een oranje helm en heb een keer een bestuurder wit gekregen ('k reed toen nog met een witte VFR). Stilstaande file, had mij niet zien aankomen maar veranderde (al bellend, zonder kijken, zonder richtingaanwijzer) van strook. Uiteraard bleef die schuin stilstaan, dus 'k rij er omheen, naar zijn raampje ... tik op het raampje (hij zwiert z'n gsm plots onder de zetel en trekt wit weg), zeg 'm goeiendag en rij verder *O* O-) ...

Alleszins, 'k heb nog nooit m'n handguards/knieën/ellebogen/voeten nodig gehad omdat ze me anders van m'n sokken zouden rijden :) En euhm, als je zo geconcentreerd aan 't rijden bent, let je écht niet op je snelheid, dus rij je er met 90 (auto's 70) nog altijd tussen eer je dat merkt ...
 
Ik werk in Belgie,.. regio Vlaanderen...

Maar zelfs mijn belgische collega's vinden dat er veel te veel belgen op weg zijn die niet kunnen rijden,..
 
Terug
Bovenaan Onderaan