File-rijden

Charlg

MF'er
23 nov 2003
34
0
Enige tijd geleden ( ik denk 3 maanden geleden) zijn er panfletten uitgedeeld aan automobilisten, met de vraag of zij meer rekening wilden houden met de motorrijders, zowel bij normaal weggebruik als in de files. Tot op heden heb ik daar weinig van gemerkt. Zowel het insluiten, afsnijden en kruisen blijft een groot probleem. Veel automobilisten weten niet dat WIJ gewoon door mogen rijden,
waardoor een onterechte irritatie ontstaat. Waarom staat de motorbond of V3O niet op om ons het leven wat makkelijker te maken. Zowel op de weg als met parkeren hebben we weinig rechten, daar moet wat aan te doen zijn.


Lets keep our freedom, gr, Charl 8-)
 
ik wou hier geen topic over openen ,dus vraag ik het hiet ook maar even,
als je aan het rode licht of in een file staat met een hele reeks auto's voor je, mag je dan(wettelijk,belgië) traag ertussendoor rijden tot vanvoor,omdan snel weg te zijn.
en mag dit ook als je nu zeer traag rijdend verkeer hebt,hierbij bedoel ik bijvoorbeeld als de auto's al tot 30 afremmen 200meter voor het rode licht,en dan zo traag blijven doorrijden(meestal bij zeer druk,en fileverkeer),en als ze dan stilstaan is het al groen.
met stilstaand verkeer vermoed ik wel dat het mag, maar rijdend?
 
Uhm...dat zijn automobilisten.
Zijn simpelweg allemaal honden.

Als je hier echt wat aan wilt doen moet je lid worden van MAG.
http://www.mag-nl.org/

Belgie heeft hier ook een variant op.

Tjesses wat ben ik aardig, hier hebbie de link.

www.mag.be
 
Enige tijd geleden ( ik denk 3 maanden geleden) zijn er panfletten uitgedeeld aan automobilisten, met de vraag of zij meer rekening wilden houden met de motorrijders, zowel bij normaal weggebruik als in de files. Tot op heden heb ik daar weinig van gemerkt. Zowel het insluiten, afsnijden en kruisen blijft een groot probleem. Veel automobilisten weten niet dat WIJ gewoon door mogen rijden,
waardoor een onterechte irritatie ontstaat.Waarom staat de motorbond of V3O niet op om ons het leven wat makkelijker te maken. Zowel op de weg als met parkeren hebben we weinig rechten, daar moet wat aan te doen zijn.


Lets keep our freedom, gr, Charl 8-)

Da's een mooie uitspraak.
Mij,Charlg, zit iets dwars: waarom is er niemand die daar voor mij wat aan doet??
Vanaf een jaar of 16 zul je toch steeds meer zelf voor je rechten en plichten moeten opkomen. Wat doe JIJ zelf eraan???

Zelf heb ik geen last met het doorrijden van file's. Ondervind vrijwel nooit last van auto's die mij snijden en als dat gebeurt is dat omdat ze niet in hunspiegels keken of ik net in de dode hoek zat toen ze keken. Helpt voorlichting ook niet tegen. Domheid is aangeboren. Zelden het idee dat ze me ervanaf willen rijden omdat ze vinden dat ik er niet door mag :?

Keep your freedom en leven en laten leven.
 
Laatst bewerkt:
ik wou hier geen topic over openen ,dus vraag ik het hiet ook maar even,
als je aan het rode licht of in een file staat met een hele reeks auto's voor je, mag je dan(wettelijk,belgië) traag ertussendoor rijden tot vanvoor,omdan snel weg te zijn.
en mag dit ook als je nu zeer traag rijdend verkeer hebt,hierbij bedoel ik bijvoorbeeld als de auto's al tot 30 afremmen 200meter voor het rode licht,en dan zo traag blijven doorrijden(meestal bij zeer druk,en fileverkeer),en als ze dan stilstaan is het al groen.
met stilstaand verkeer vermoed ik wel dat het mag, maar rijdend?
Zie antwoord bij vraag 88.
 
Da's een mooie uitspraak.
Mij,Charlg, zit iets dwars: waarom is er niemand die daar voor mij wat aan doet??
Vanaf een jaar of 16 zul je toch steeds meer zelf voor je rechten en plichten moeten opkomen. Wat doe JIJ zelf eraan???

Zelf heb ik geen last met het doorrijden van file's. Ondervind vrijwel nooit last van auto's die mij snijden en als dat gebeurt is dat omdat ze niet in hunspiegels keken of ik net in de dode hoek zat toen ze keken. Helpt voorlichting ook niet tegen. Domheid is aangeboren. Zelden het idee dat ze me ervanaf willen rijden omdat ze vinden dat ik er niet door mag :?

Keep your freedom en leven en laten leven.

:^

Zoals al eerder geschreven: je weet dat 'ze' je niet zien. 'Ze' zullen je niet expres van je motor rijden. Hou er rekening mee, kijk uit en zeur niet. Ga anders auto rijden })
 
Ik heb de indruk dat er juist steeds meer mensen in de oto rekening houden met me. Gaan ze een stukkie opzij enzo. Hoewel er vanmorgen weer eentje vlak voor m'n neus de afrit opschoot zonder richting aan te geven (vanuit de file), en aan het eind van de afrit (weer zonder richting aan te geven) vlak voor een vrachtwagen weer terug de file in dook. Dit alles om 100 meter te winnen. Sukkel.
 
Je kan niet verwachten dat iedereen je ziet. Toen ik zelf nog altijd met het koekblikkie in de file stond, keek ik echt niet elke 10 seconden in mijn achterkijkspiegel. In die 10 seconden kan er een motor voorbij komen. Ik geloof ook niet dat er veel koekblik-bestuurders expres de doorgang belemmeren. Ik heb het zelf ook wel eens, dan gaat een auto wat te ver naar de middenstreep, als ik dan snelheid minder, en er achter rij, zie ik vaak ineens dat ze me gezien hebben, en gaan alsnog ruimte maken.

Ik denk dat het ook met je eigen houding heeft te maken in het verkeer. Men houdt nou eenmaal niet van dat opgefokte. Als je je een beetje normaal gedraagd, lees rustig door de file, en weer aansluit zodra het weet begint te rijden, krijg je alle ruimte heb ik het idee. Ook het vooraan aansluiten bij een rood licht. Als er 3 of 4 auto's voor staan, sluit ik achteraan. Maar staat er een gigantische rij, dan rij ik stapvoets door naar het begin.

Ik vindt het een beetje overdreven om op je strepen te gaan staan. Verkeer is een samenspel.

Ik heb ook nooit last van mensen die me afsnijden. Ik snap niet hoe sommige motorrijders dat steeds voor elkaar krijgen, dat ze worden gesneden. Volgens mij rij je dan als een dolle overal langs, dat je zelf dat soort situaties veroorzaakt.
 
Hier in de buurt valt het best wel mee met filerijden (A'dam) maar het verschilt wel heel erg van snelweg tot snelweg (of zelfs welk gedeelte)

A10 is stuk lastiger dan A9 en A9 wordt weer lastiger als je tussen de A2 en A1 inzit..

Breedte van de snelweg heeft ook wel een bijhoorlijke invloed erop uiteraard.
Maar vind het over het algemeen wel goed gaan eigenlijk..ik wordt niet dagelijks klemgereden en de enkeling die de boel blokkeerd lijkt meer op een kluns dan op iemand die het expres doet
 
Uhm...dat zijn automobilisten.
Zijn simpelweg allemaal honden.

Als je hier echt wat aan wilt doen moet je lid worden van MAG.
http://www.mag-nl.org/

Belgie heeft hier ook een variant op.

Tjesses wat ben ik aardig, hier hebbie de link.

www.mag.be

Bestaat er ook een site waar staat: "Hoe om te gaan met scooters, die willen laten zien dat ze ook zo hard kunnen binnen de bebouwde kom? :)
 
Ik merk dat er een paar soorten mensen zijn.
Je hebt de normale automobilist die mooi in het midden van de weg blijft rijden en zich verder weinig van je aantrekt. Deze storen me niet echt eik, ze doen dan ook niks verkeerd.

Je hebt de normale automobilist die mooi in het midden van de weg blijft rijden en op de meest vreemde momenten besluit om even van rijstrook te veranderen.

Je hebt de hoffelijke chauffeur waarvan je van ver al ziet dat hij je gezien heeft. Deze gaat dan mooi naar links/rechts als hij links/rechts rijdt zodat je zelfs als zij nog aan het afremmen zijn er al zachtjes tussendoor kan rijden. Deze krijgen van mij dan ook een vriendelijke knik of handje terug :)

Dan heb je natuurlijk nog de aso. Meestal mensen in dikke bakken naar mijn ervaringen die precies een beetje jaloers zijn dat zij in hun dikke bak 5 beurten staan te wachten aan de verkeerslichten en jij er tussendoor kan tot vanvoor.
Deze automobilist heeft je net als de hoffelijke al van ver gezien, maar besluit dan meestal om lekker je doorgang nog wat smaller te maken zodat je er niet tussendoor kan.
Dan kan jij weer lekker met je motor tussenvoegen terwijl hij zich goed voelt "ik ben maar lekker die motor voor gebleven"


*off-topic*
RunnerX, rijd jij toevallig elke morgen van de vertakking in Zonhoven richting Zolder over de Halveweg ?
 
I agree!
Filerijden is geen enkel probleem.....eigenlijk hetzelfde als normaal rijgedrag: ga er vanuit dat ze je niet zien........dus niet als een dwaas er tussendoor.
En volgens mij is de tussenruimte tegenworrdig inderdaad wat groter geworden. (of voel ik me ineens smaller ?)

Treitergedrag hou je altijd, maar er expres van af proberen te rijden gebeurt niet, hoewel...op de A9 (bij Haarlem) kom ik regelmatig een groene Mazda 323 tegen die 'express' z'n knippertje aanzet als ik er langs wil.......leuk! (hij gaat nooit, dus hij is een echte lolbroek)
 
Ik heb ook weinig last in de file. eerder wat jalourse blikken, maar ook die gaan een beetje opzij.
Ik ben wel door een motorsmeris aangehouden die vond dat ik iets te vlot naar voren reed bij een stoplicht. (ook een file toch?)
Ik kreeg een preek over verdrijvings vlakken :? over doorgetrokken strepen :? etc. Hij stond zelf gewoon in de rij |(

Ik merk wel dat er een verschil is tussen spits files en zondagse files
 
Ik rijd nu al een aantal jaren elke werkdag over de A16 Breda-Rotterdam vv. Als het me 5 keer overkomen is, dat een blikkie me de weg verspert (al dan niet opzettelijk) door niet naar links dan wel rechts te sturen, terwijl daar wel voldoende ruimte voor is, is dat veel.
Veeleer is het de situatie, dat automobilisten ruimte laten of indien mogelijk ruimte maken om je voorbij te laten rijden. Altijd is een handje dan hun deel.
Overdreven (maar wel vermakelijk) vind ik diegene die een aanvaring met de vangrail riskeren om mij maar niet in de weg te zitten :} . Dat moeten ze maar laten, want dat zadelt mij weer met een enorm schuldgevoel op. O-)

Wat ik wel tricky vind, is het rijden tussen auto's die echt al een tijdje stil staan (zoals vorige week vrijdag). Want dan krijg je het verhaal over portieren (links en rechts) die opengaan :( En zo'n vrachtwagendeur gaat toch ter hoogte van mijnen arai open ! B| Maar ja daar heb je hem ook voor op je knar, niet dan ? 8-)

Greetz.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd ook alweer een jaartje of 5 dagelijks Zevenbergen-Rotterdam (A16, A17). Over het algemeen geen problemen. Als ik samen met TAZzz rijd dan ga ik altijd voorop. Ik ben breder door mijn koffers. Als ik er tussendoor kan, kan TAZzz er zeker tussendoor. Een paar keer mee moeten sturen met een auto die van baan verwisselde, maar nooit echt in de problemen gekomen. *D
Slechts 1 keer "ruzie" gehad met een zwarte Audi TT. :( Met 5 motoren reden we achter elkaar maar meneer wilde geen centimeter opzij. Vervolgens gingen we er maar links voorbij, waarbij het aan de Audi-bestuurder heel erg duidelijk werd gemaakt dat we zijn gedrag niet konden waarderen. Ik miste net zijn linker buitenspiegel. |(
 
smorgens stad in (rotterdam) en savonds stad uit.... alleen maar file natuurlijk, ga dr altijd netjes tussendoor, en willen ze niet opzij dan w8 ik ff, gaan ze netjes opzij dan steek ik ff mn duim op, dan weten ze ook dat ze gewaardeerd worden door opzij te gaan.... weinig afsnijdende problemen....
tis kwestie van heel goed kijken, je ziet het meestal aan het gedrag van een automobilist wel oftie inees van baan veranderd zonder knippertje te gebruiken....

soms en beetje jammer als je met een paar motoren vooraan het stoplicht staat en je collega motorrijder wil wel laten zien dattie met zijn chopper veeeeelll harder die bocht door kan dan jij... dan laat ik ze lekker gaan ook want dan zie je zoon ding op de weg zwabberen en ik weet zeker dat deze persoon met het zweet in zn bilnaad zit oftie die bocht ook nog heelhuids uitkomt....

Maar gelukkig merk je stees meer dat de automobilisten rekening met de motorrijders gaan houden... en das al positief natuurlijk....
eikels blijven er altijd die er alles aan doen om je te irriteren, maar worden soms ook wel gestraft door een mede automobilist die ze er dan even op wijst dat ze verkeerd bezig zijn....

en stiekem is die irritante automobilist JALOERS dattie met zn koektrommel in die file staat en wij er lekker langs kunnen....
 
Mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid gewoon rekening houdt met, of mij in ieder geval negeert als ik voorbij kom. Als blikken blijk geven van oplettendheid dan krijgen ze van mij een vriendelijk handje.

Naarmate de file langer duurt neemt in de auto blijkbaar de verveling toe en de concentratie af. In dit geval wil een flinke klap op het dak nog wel eens helpen om iemand wakker te schudden die mij dreigt te sandwich-en met een ander blik, of erger, een vrachtwagen.

Echte agressie kom ik wel eens tegen maar het is zeldzaam: een keer op de ongeveer 15.000 woon-werk kilometers. Dan ga ik ook voor de spiegel of motorkap.

Zorg dat je gezien en eventueel gehoord wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan