File rijden?

GvS

MF'er
19 dec 2009
222
50
Vandaag filterde ik door een file heen. Eerst waren er 3 rijstroken open (met langzaam rijdend & stilstaand verkeer). Daarna werden het er 2 en daarna was er maar 1 rijstrook open. Ook daar stond het verkeer vast.
Toen ben ik rustig links langs die ene rij auto’s gaan rijden. Wel dicht er langs, maar dan rij je toch grotendeels op een afgesloten rijstrook (Rood kruis).
Hoe zijn de regels voor het filteren door een file van slechts 1 rijstrook breed?
 
Ik vermoed dat het niet mag; je mag die hele rijstrook immers niet gebruiken. Die heb je wel nodig om er langs te kunnen. Dan kun je net zo goed die hele strook gebruiken (en dat mag al helemaal niet zegmaar).

Daarnaast zou ik het sowieso niet doen ivm de beeldvorming.
 
In die ene rijstrook blijven, rood kruis = roodkruis ook die paar centimeter. Flauw? ja! maar het wordt gehandhaafd...

Koffers dus thuis laten :+
 
Inhalen geschiedt links. Een uitzondering daarop is bij file. Idealiter snelheidsverschil met file <= 10 km/h. Geen doorgetrokken lijnen overschrijden, vluchtstroken etc. gebruiken of andere regels overtreden.

Uiteraard is het gebruiken van een strook met een rood kruis streng verboden en daar wordt ook goed op gelet. Dus als je het niet kunt doen zonder die gedraging, dan kan het dus gewoon niet.
 
Ik vermoed dat het niet mag; je mag die hele rijstrook immers niet gebruiken. Die heb je wel nodig om er langs te kunnen. Dan kun je net zo goed die hele strook gebruiken (en dat mag al helemaal niet zegmaar).
Precies, 1 cm of 1 m op een afgekruiste rijstrook maakt niet uit, het mag niet.

Daarnaast zou ik het sowieso niet doen ivm de beeldvorming.
:^ Op zich eens, maar als je het wel nog net op dezelfde strook kunt doen zie ik er niet zo'n punt in.

Wat mij betreft is het prima om te laten zien dat je probeert op een goede manier, binnen de beperkingen van de wet, toch de voordelen van de motor te hanteren.
 
Misschien dat het officieel niet mag, maar als gewoon op hele nette normale manier de auto's passeerd zal er toch geen agent moeilijk over doen ?
Je moet er natuurlijk niet met 50km/u snelheidsverschil langsjakkeren.
En ruim voor het punt waar het vermoedelijke ongeluk heeft plaatsgevonden voeg je je weer gewoon tussen de auto's zodat je niemand tot last bent. Zo zou ik het tenminste doen.
 
Misschien dat het officieel niet mag, maar als gewoon op hele nette normale manier de auto's passeerd zal er toch geen agent moeilijk over doen ?
Je moet er natuurlijk niet met 50km/u snelheidsverschil langsjakkeren.
En ruim voor het punt waar het vermoedelijke ongeluk heeft plaatsgevonden voeg je je weer gewoon tussen de auto's zodat je niemand tot last bent. Zo zou ik het tenminste doen.
Precies zo heb ik het gedaan.
 
Ik heb een luchtgekoelde V-twin van 1600 cc. Die vindt het echt niet leuk om in een (echte) file te rijden. Dus, of het mag of niet, ik voel me gedwongen op welke wijze dan ook de file te passeren!
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat het officieel niet mag, maar als gewoon op hele nette normale manier de auto's passeert
Doelbewust een afgekruiste rijstrook gebruiken?

Sinds de overheveling van deze gedraging naar het strafrecht (artikel 5a WvW), de NietvoorniX campagne en alle publiciteit die er aan dit onderwerp wordt gegeven in allerlei podcasts, youtube shows van agenten etc., zodanig dat je iedereen die op of langs de snelweg werkt er meer dan eens over hoort klagen...

Kijk ik zeg niet dat jij gevaarlijk doet hoor, en ik ben ook geen agent, doe vooral wat je goeddunkt, maar just saying,
zal er toch geen agent moeilijk over doen ?
... ik zou daar toch maar niet vanuit gaan :N
 
Het tussen auto's door rijden in een file wordt gedoogd en het snelheidsverschil mag niet meer dan ± 10km/h zijn, is er een file van één rij auto's zal je gewoon achteraan moeten aansluiten.
 
Voor zover ik begrepen heb word het niet gedoogd maar staat nergens dat je niet met 2 voertuigen op dezelfde rijstrook mag rijden, dus mits het kan, mag het gewoon.
Tussen 2 rijen heb je nou eenmaal meer ruimte aangezien je gebruik kan maken van 2 rijstroken maar als er maar 1 rijstrook beschikbaar is moet je heel veel automobilisten bereidt zien te vinden om zoveel mogelijk rechts te houden zodat jij erlangs kan.
Succes ;)

Maar goed, dit is MIJN interpretatie .

Over een rijstrook rijden met rood kruis, is in mijn ogen not done :N hetzelfde als de vluchtstrook.....
 
Het tussen auto's door rijden in een file wordt gedoogd en het snelheidsverschil mag niet meer dan ± 10km/h zijn, is er een file van één rij auto's zal je gewoon achteraan moeten aansluiten.
Nee het wordt niet gedoogd. Het mag gewoon omdat het niet verboden is.
Gedogen betekent dat het niet mag, maar dat er niet tegen opgetreden wordt. Dat is hier niet het geval.
Tussen een file door filteren mag gewoon.
 
Misschien dat het officieel niet mag, maar als gewoon op hele nette normale manier de auto's passeerd zal er toch geen agent moeilijk over doen ?
Je moet er natuurlijk niet met 50km/u snelheidsverschil langsjakkeren.
En ruim voor het punt waar het vermoedelijke ongeluk heeft plaatsgevonden voeg je je weer gewoon tussen de auto's zodat je niemand tot last bent. Zo zou ik het tenminste doen.
Jawel. Ik heb het meegemaakt. Op de middenstreep een file ingehaald, af en toe er net naast. Fikse boete gehad want het was levensgevaarlijk en asociaal wat ik deed.
 
Tussen 2 rijen heb je nou eenmaal meer ruimte aangezien je gebruik kan maken van 2 rijstroken maar als er maar 1 rijstrook beschikbaar is moet je heel veel automobilisten bereidt zien te vinden om zoveel mogelijk rechts te houden zodat jij erlangs kan.
Succes ;)
Best vaak lukt dit trouwens nog aardig, als je maar een beetje normaal doet :)

Maar goed, dit is MIJN interpretatie .
Benieuwd of we er nog wat van horen :+
 
Voor zover ik begrepen heb word het niet gedoogd maar staat nergens dat je niet met 2 voertuigen op dezelfde rijstrook mag rijden, dus mits het kan, mag het gewoon.
Dit dus.

Voorbeeldje, het keizer karelplein te Nijmegen. Is in feite 1 rijbaan, van 15+ meter.
 
Ik heb ooit een bekeuring gekregen omdat ik tussen twee rijen auto doorreed om vooraan rechtsaf te slaan, en volgens de agente had ik ook de lijn voor de rijbaan van rechtdoor daarbij overschreden...dus tja een rijbaan gebruiken waar je niet mag komen op dat moment???? if you can't stand the heat???
 
Ik houd me aan de filosofie 'als ik in de file wil staan, pak ik de auto wel' en zal dus altijd m'n uiterste best doen om niet in een file te rijden.

Maar een rood kruis boven een rijstrook is voor mij een no-go. Dan zou ik eerder kiezen om er rechts op de streep voorbij te gaan (vluchtstrook zijde). Rood kruis betekent eigenlijk altijd dat er iets aan de hand is.

Maar meestal gaat het verkeer toch gewoon weer rijden zodra ze geritst hebben voor het rode kruis? Dus in 98% van de gevallen is het een niet bestaand probleem omdat je dan gewoon weer met het verkeer mee kan rijden.
 
Ik heb ooit een bekeuring gekregen omdat ik tussen twee rijen auto doorreed om vooraan rechtsaf te slaan, en volgens de agente had ik ook de lijn voor de rijbaan van rechtdoor daarbij overschreden...dus tja een rijbaan gebruiken waar je niet mag komen op dat moment???? if you can't stand the heat???
Klopt hier hetzelfde. Volgens de NL wet wordt het filteren alleen op de rijksweg gedoogd. Meestal rij ik gewoon naar voor. Behalve waneer daar een vrachtwagen of bus staat.
 

Bijlagen

  • IMG_9892.jpeg
    IMG_9892.jpeg
    96 KB · Weergaven: 30
Terug
Bovenaan Onderaan