File rijden?

Klopt hier hetzelfde. Volgens de NL wet wordt het filteren alleen op de rijksweg gedoogd.

Om het nog maar eens te herhalen, filteren is in Nederland NIET gedoogd, maar gewoon toegestaan. Al sinds begin jaren '90 toen het verbod om met twee motorvoertuigen naast elkaar op een rijstrook te rijden uit de wet is gehaald. Dat betekent dat in situaties waarin rechts inhalen is toegestaan (file dus), je met een motorfiets (en in principe ook met een auto) tussen twee rijen auto's door mag rijden.

Gedoogd wordt er dus niets, want je kunt iets alleen gedogen als het verboden is. Wel moet je je houden aan alle verkeersregels, dus niet doorgetrokken lijnen overschrijden, niet rijden op voorsorteerstroken voor een andere richting die je uiteindelijk neemt, geen busstroken etc. En, het bekende artikel 5 mag je ook niet overtreden dus geen (mogelijk) gevaar of hinder veroorzaken. Omdat dat een wat grijs gebied is, is dat fileconvenant ontstaan waarbij het duidelijk is dat wanneer je je aan die afspraken houdt, je geen bekeuring voor het overtreden van artikel 5 gaat krijgen. Dat wil niet zeggen dat wanneer je je niet aan die afspraken houdt, je automatisch artikel 5 overtreedt. Maar je bent wel weer een beetje afhankelijk van de persoonlijke interpretatie van een politieagent.

Bijkomend voordeel, het convenant wordt ook gesteund door verzekeraars. Wat betekent dat wanneer een motorrijder bij het filteren in botsing komt met een automobilist, dat de automobilist dan ten eerste moet bewijzen dat de motorrijder zich niet aan de afspraken uit het convenant heeft gehouden. Kan hij dat niet, is de automobilist volledig aansprakelijk.

En dat convenant, dat is alleen van toepassing op snelwegen. Dus die juridische bescherming in geval van een aanrijding geldt alleen op snelwegen. Maar dat wil niet zeggen dat je buiten snelwegen niet mag filteren.
 
Soms denk ik wel eens, wanneer stopt men nu eindelijk eens om dat woord "gedoogd" i.c.m. filefilteren te gebruiken en wat kunnen we daar aan doen? Heel groot als pop-up laten verschijnen als men inlogt op MF? Aan het CBR vragen of er extra aandacht op kan komen bij het examen? Het in het volkslied op laten nemen?

Aan de andere kant heeft het me een paar weken terug ook een doos worstenbroodjes opgeleverd toen een collega van me (geeneens een motorrijder) er heilig van overtuigd was dat filteren gedoogd werd... wedden van niet?
 
Vandaag filterde ik door een file heen. Eerst waren er 3 rijstroken open (met langzaam rijdend & stilstaand verkeer). Daarna werden het er 2 en daarna was er maar 1 rijstrook open. Ook daar stond het verkeer vast.
Toen ben ik rustig links langs die ene rij auto’s gaan rijden. Wel dicht er langs, maar dan rij je toch grotendeels op een afgesloten rijstrook (Rood kruis).
Hoe zijn de regels voor het filteren door een file van slechts 1 rijstrook breed?
NIET DOEN!!!! :X


Ik hoor het motormuispoppetje nu nog in mijn oor tetteren (dwars door mijn helm en oordoppen heen).

HEb dat dus ook een keer gedaan, en de blikkers gaven mij genoeg ruimte.
Tot het rijkswaterstaat poppetje langs zij kwam en mij 'even apart' nam..
Maar goed dat een corrigerende tik niet meer mag, anders had ik nu nog een afdruk van zijn maatje 45 laars ergens gehad..

Daar bleef het gelukkig bij, de sponsoring voor de Roverheid is best fors namelijk,,
 
Heel vroeger (ja zo oud ben ik al ;) ) volgens mij ergens jaren negentig was er zelf een campagne met boorden langs de weg:
Geef-motorrijders-ruimte-in-file.jpg

download.png

Misschien maar weer eens afstoffen, want dat gedogen blijft (vooral bij niet-motorrijders) hardnekkig hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan