File tunnel (N14), middendoor of links erlangs?

Nocturna

MF veteraan
14 jun 2005
14.483
14
Voorburg
Inmiddels meerdere malen mezelf de vraag gesteld. In verschillende situaties. In sommige gevallen kwam ik direct na een andere motorrijder de weg op, in andere situaties kwam de andere motorrijder na mij de weg op (verschillende motorrijders). In beide situaties heb ik gekozen voor het middendoor passeren van de file, maar koos de andere motorrijder ervoor om links te passeren.
Voor hen die ze niet kennen: in de tunnels zijn op de rijstroken uiterst rechts en uiterst links ribbels aangebracht waar automobilisten niet graag overheen rijden en waardoor men de neiging heeft om tegen de middenstreep aan te gaan rijden.
De vraag zit 'm er voor mij in wat handig/slim/voorspelbaar verkeersgedrag is (los van richtlijnen over file rijden, regeltjes etc.): motorrijders die aan verschillende kanten passeren waardoor automobilisten zichtbaar verward raken en gaan slingeren? Of toch kiezen voor aansluiten bij het gedrag van de koppigste motorrijder en daardoor in ieder geval een soort van voorspelbaarheid organiseren voor de te passeren automobilisten?
 
Ja das een goede. Ik ging er ook middendoor. Maar een ander links en die kon lekker tot t einde door en ik zat inderdaad telkens tegen spiegeltjes van koekblikken aan ;) ik ben toen ook links gegaan en dat was een stuk makkelijker. Mag vast niet maar was wel veiliger.
 
Motorplatform
Hier staat de gedragscode, waarin word vermeld hoe je je als motorrijder
dient te gedragen in een file.
Dus (als er voldoende ruimte is!) tussen de auto's door.
Auto's moeten ons de ruimte geven voor zover mogelijk.
Het gebruik van de strook links van de file (de redresseerstrook) is:
A: verboden!
B: niet verstandig, omdat daar veel troep ligt.

Groet uut Zwolle,
Hans
 
Het is idd makkelijker om langs de kant te gaan maar die kanten kunnen giga glad zijn want dat deel staat gelijk aan parkeergaragevloer.
Zelf koos ik altijd het midden....
 
Toch denk ik dat het veiliger is daar en als je het normaal doet oom agent wel in een pestbui moet zijn wil hij een bekeuring geven.
Vuil valt daar wel mee, dat rij ik daar dagelijks schoon met mijn werkbus ;) ik veeg ook wel een motorrijder mee die links sneller denkt te zijn :+

Het is vaak stilstaand en dan met 15km/pu erlangs, als er gang in zit blijf ik gewoon neerijden.
 
Gewoon van de N14 af gaan, en de Hofzichtlaan (die parallel loopt) nemen, daar kun je in bijna alle gevallen zo doorrijden.

Regelmatig komen daar motoren uiterst links voorbij, misschien wel sneller (ik ben daar aardig bekend), maar de meeste koekblikkers schrikken daarvan en het verbaasd mij nog iedere keer dat ik er nog nooit 1 van de muur heb moeten schrapen :+

Ik zelf kies altijd middendoor en maak automobilisten attent op mijn aanwezigheid door af en toe even iets meer toeren te maken, dan gaan ze 9 van de 10 keer gewoon opzei.
En daar zit em nou net dat gevaar. Wanneer ik dat doe en jij rijdt gelijktijdig aan de linkerkant, zit jij ineens klem tussen een auto en de muur :o

Ik zou het niet durven iig, maar wanneer ik al zie dat het heel druk is, piep ik over de Hofzichtlaan en heb nergens last van.
 
Ik zelf kies altijd middendoor en maak automobilisten attent op mijn aanwezigheid door af en toe even iets meer toeren te maken, dan gaan ze 9 van de 10 keer gewoon opzei.
En daar zit em nou net dat gevaar. Wanneer ik dat doe en jij rijdt gelijktijdig aan de linkerkant, zit jij ineens klem tussen een auto en de muur :o
Maar wanneer die andere motorrijder links net iets voor je zit en hetzelfde doet? Dan stuurt die automobilist de andere kant op en zit je klem tussen 2 portieren.

De Hofzichtlaan is gedeeltelijk een goede optie :Y

Dat tunnelgepriegel is soms ook wel een uitdaging (geen idee waarom) en nooit echt vervelend.

Ik denk inderdaad wel dat de buitenkanten gladder en rommeliger zijn.
 
Die ribbels aan de zijkant in die tunnel zijn overigens ook echt strontvervelend en komen veel te ver naar binnen toe...
Degene die die heeft bedacht rijd in een smart ofzo denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Maar wanneer die andere motorrijder links net iets voor je zit en hetzelfde doet? Dan stuurt die automobilist de andere kant op en zit je klem tussen 2 portieren.

Daar heb jij weer een goed punt :Y Daarom ben ik daar ook altijd extra alert ;)
Maar als we louter naar de gedragscode kijken, dan hoor je daar gewoon niet aan de linkerkant voorbij te rijden. Ik ben geen moraalridder (integendeel zelfs), maar om het veilig te houden voor iedereen, gewoon middendoor of Hofzichtlaan pakken.
Ongeluk in een tunnel wil je echt niet mee maken, afgezien van het feit dat wanneer de N14 gestremd raakt, meteen hier de halve regio in een verkeerschaos veranderd.
 
Degene die die heeft bedacht rijd in een smart ofzo denk ik.

Degene die dat heeft bedacht heeft dat bedacht met een reden.
Niemand wil op die ribbels rijden, en niemand durft dicht bij de muur te rijden, daardoor rijdt men dichter naast elkaar en dat haalt de snelheid er een beetje uit.
En dat is weer enerzijds, omdat vlak boven die tunnel een heel dorp ligt, anderzijds omdat die tunnel wordt onderbroken door kruispunten.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan