Inmiddels meerdere malen mezelf de vraag gesteld. In verschillende situaties. In sommige gevallen kwam ik direct na een andere motorrijder de weg op, in andere situaties kwam de andere motorrijder na mij de weg op (verschillende motorrijders). In beide situaties heb ik gekozen voor het middendoor passeren van de file, maar koos de andere motorrijder ervoor om links te passeren.
Voor hen die ze niet kennen: in de tunnels zijn op de rijstroken uiterst rechts en uiterst links ribbels aangebracht waar automobilisten niet graag overheen rijden en waardoor men de neiging heeft om tegen de middenstreep aan te gaan rijden.
De vraag zit 'm er voor mij in wat handig/slim/voorspelbaar verkeersgedrag is (los van richtlijnen over file rijden, regeltjes etc.): motorrijders die aan verschillende kanten passeren waardoor automobilisten zichtbaar verward raken en gaan slingeren? Of toch kiezen voor aansluiten bij het gedrag van de koppigste motorrijder en daardoor in ieder geval een soort van voorspelbaarheid organiseren voor de te passeren automobilisten?
Voor hen die ze niet kennen: in de tunnels zijn op de rijstroken uiterst rechts en uiterst links ribbels aangebracht waar automobilisten niet graag overheen rijden en waardoor men de neiging heeft om tegen de middenstreep aan te gaan rijden.
De vraag zit 'm er voor mij in wat handig/slim/voorspelbaar verkeersgedrag is (los van richtlijnen over file rijden, regeltjes etc.): motorrijders die aan verschillende kanten passeren waardoor automobilisten zichtbaar verward raken en gaan slingeren? Of toch kiezen voor aansluiten bij het gedrag van de koppigste motorrijder en daardoor in ieder geval een soort van voorspelbaarheid organiseren voor de te passeren automobilisten?