file verlichting

Ik rij iedere dag door minstens 3 files, ik heb een fluo vestje en voer een hel witte verlichting... toch komt het nog voor dat mensen van rijstrook wisselen als ik eraan kom. :(
nu heb ik ooit een uitgebouwd blik zien rijden :r met stroboscoopjes in zijn koplampen (mag niet, ik weet het) maar het viel wel enorm op!
waar zijn deze te krijgen? want ik ben van plan ze in mijn richtingaanwijzers te plaatsen met een schakelaartje er tussen, zodat wanneer ik een file zie, ik ze gewoon kan inschakelen en daar zie ik niets illegaals in.
er zijn ook vrachtwagens die oranje zwaailichten voeren.

veiligheid voor alles

ik heb trouwens een BMW RT zien rijden met een snel pulserende (harder zachter)koplamp...
hierover iets bekend?
veiligheid voor alles, helemaal mee eens!
zeker voor moto's in het huidige verkeer

Ik ben met je eens dat koekblikkers (zeker in de file) niet om zich heen kijken.
Spiegels? da's toch iets om je make-up in te checken?!
Ik zie nog steeds automobilisten wakker schrikken als ik langs ze pruttel in de file... :Z

Dus ik ben ook van mening dat, het dragen van toeters en bellen om opvallender te zijn, op zich geen kwaad kan, MAAR waarschijnlijk overbodige moeite is :X

dus ik ben het met oa. motomarz, brompot, roland wolters en debugger eens:
ga er vanuit dat ze je niet zien en rijd defensief. :r

mocht je toch je moto willen versieren met (knipper)lampen, misthoorns, zwaailampen, vlaggen, vossestaarten, koffiezetapparaat, DVD-speler, surround-systeem (sorry ik draaf door)

lees dan eerst dit even door:
(enkel ter informatie hoor O-) ik zou je niks durven verbieden :X )

http://www.tdekkers.nl/vr-h5a4.htm
Artikel 5.4.64 VR (VoertuigRegelement)

1. Motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.

2. Motorfietsen mogen, met uitzondering van richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Artikel 5.4.65 VR

Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.
http://www.tdekkers.nl/wvwindex.htm
Artikel 176. WVW
3. Overtreding van de artikelen 7, eerste lid, 8, 9, eerste, tweede, en vierde tot en met zesde lid, 41, eerste lid, onderdelen a en b, 51, eerste lid, 61, eerste lid, onderdeel c, 74, 114, 138, 162, derde lid, 163, tweede, zesde, achtste en negende lid, en van de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover het betreft een verbod tot het gebruik van verlichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie.

Artikel 177. WVW

1. Overtreding van:
c. de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover niet begrepen in artikel 176, derde lid,

d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

Artikel 178. WVW

1. De in de artikelen 175 en 176 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.

2. De in artikel 177 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

http://www.bosscha.nl/ongeval.htm
Schuldvraagonderzoek

Voor de beoordeling van de schuldvraag is in bijna alle gevallen inzicht vereist in het bewegingsverloop van de voertuigen. Dit inzicht is nodig in verband met het beantwoorden van vragen als: met welke snelheid werd er gereden, wie reed er op de verkeerde weghelft en in hoeverre is een bestuurder in de gelegenheid geweest om een aanrijding te voorkomen...
...
...
Voertuigafhankelijke factoren kunnen uiteraard ook een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van een aanrijding. Enkele voorbeelden zijn:

-het weigeren of slecht functioneren van de rem
-afwijkingen aan de verlichting, banden, enzovoort

mzzl Redrider
(die volgens bovenstaande bepalingen onvoldoende verlichting aan zijn moto draagt, en dus net zo verkeerd bezig is als mensen met knipperlichten etc :o )
 
heb vandaag voor het eerst met fluorvestje aangereden. en geen blik die zijn hok ervoor gegooid heeft vandaag... helaas zijn dit soort statistieken niet significant te noemen. verder lijkt het me wel bevordelijk wanneer gewoon afgesproken wordt dat motoren gewoon een andere kleur krijgen (verlichting)... auto's verplicht wit en motoren verplicht geel ofzo... helaas loop ik dan zelf wel tegen een probleem aan en dat is dat wit licht gewoon veel beter zicht levert.. tis immers niet altijd gezien WORDEN maar je moet ZELF ook nog kunnen zien.
 
demper eraf, boxen in je koffers (zoals bij die vervelende golfjes) blauwe zwaailichten...orange en blauwe reflecterende strepen, trial bike kopen :+
 
je verlichting maakt niet zo bijster veel uit...

ligt vooral aan je rijstijl, en het rekening houden met lastige punten waar veel van baan wordt verandert...

had op me thundercats altijd running of alarm licht aan, maar wordt nu met me bandit zonder ook maar een knipperlicht aan te zetten niet vaker gesneden...

ik denk dat de toegevoegde waarde van extra verlichting in de file behoorlijk over-rated is
 
In plaats van alarmlichten kun je toch ook je knippers gewoon doorverbinden met een schakelaar ertussen, zodat als je de schakelaar omzet het niet uitmaakt welke richting je aangeeft maar al je knippers dus mee knipperen?

Had zelf sluiting bij de cb waardoor alles knipperde. Dit eenmalig in de file getest en er ging een wereld voor me open; echt iedereen aan de kant waardoor een nieuwe rijbaan ontstond in het midden van de weg, speciaal voor mij! ;)
 
Gebruik al jaren safetylights, en rij file met de pacecarlights (twee x kort links, 2x kort rechts,2x kort links etc) maar ik doe dan wel mn koplamp uit, omdat die oranje knippies niet opvallen naast mn dubbele koplamp. Tot nu toe geen problemen (mn vriendin wel, twee weken geleden op A16 in de file onderuit gereden, wordt waarschijnlijk een knieoperatie gdvrdgdvr....) ps ze rijdt ook met safetylights, maar zij gebruikt de "gewone" alarmlichten in de file. Maar als ze niet kijken en knipperen als ze van rijstrook wisselen...... dan werkt alleen een bazooka nog denk ik
 
ow man doe het niet! Zooooooo irritant dat geknipper en je bereikt er NIETS mee.

Wees je gewoon ervan bewust dat je niet gezien word, rij defensief en gebruik het in je voordeel.


MAzzel,

Roland (zwarte motor, zwart pak, zwarte helm, standaard koplamp en achterlicht)

:^ (maar dan met een zilverkleurige helm)
'Ze' zien je niet, nooit niet. Dat weet je, dus hou je er rekening mee. Simpel.
 
Zag bij eibergen een sp1 met zo'n stroboscoop rijden, dacht dat ik gek werd zo irritant. Maaaarrr het valt wel op, ook bij de politie :)
 
Ik rij iedere dag door minstens 3 files, ik heb een fluo vestje en voer een hel witte verlichting... toch komt het nog voor dat mensen van rijstrook wisselen als ik eraan kom. :(
nu heb ik ooit een uitgebouwd blik zien rijden :r met stroboscoopjes in zijn koplampen (mag niet, ik weet het) maar het viel wel enorm op!
waar zijn deze te krijgen? want ik ben van plan ze in mijn richtingaanwijzers te plaatsen met een schakelaartje er tussen, zodat wanneer ik een file zie, ik ze gewoon kan inschakelen en daar zie ik niets illegaals in.
er zijn ook vrachtwagens die oranje zwaailichten voeren.

veiligheid voor alles

ik heb trouwens een BMW RT zien rijden met een snel pulserende (harder zachter)koplamp...
hierover iets bekend?

ik heb zo ook in de koplamp zitten
www.skg-carstyling.nl
 
Gebruik al jaren safetylights, en rij file met de pacecarlights (twee x kort links, 2x kort rechts,2x kort links etc) maar ik doe dan wel mn koplamp uit, omdat die oranje knippies niet opvallen...
Waar heb die strobo's vandaan? Ben nl al 'n tijdje op zoek naar dit flitspatroon voor 'n speelgoedprojectje (zonder: O-) ) :P

Alvast :}
 
Ik rij ook regelmatig tussen de file door en gebruik juist wel de alarmlichten.

Hoe verklaar je dan dat de meeste koekblikkers juist eerder opzij gaan dan wanneer ik die alarmlichten niet aan heb.

Zal toch geen toeval zijn |(


Ik heb standaard runninglights aan, niet de alarmlichten.
En heb weinig problemen met "overstekend blik".
Merk wel dat als ik iets andere positie ga rijden, dat ik
dan meer last heb.

Ofwel, deugelijke verlichting in combinatie met "de juiste" positie,
helpt volgens mij enorm. Dan heb je geen geknipper nodig.
En geen groot licht.

Trouwens, voor de grootlichtrijders:
zou je 'm uit willen doen als je achter een andere motorrijder rijdt?
TIA.
 
Gewoon dimlicht, fluo-vest, een ietwat luidere uitlaat O-) , duim standby bij de claxon en linkerwijsvinger in de aanslag op het 'Pass'-knopje.
Zo is indien noodzakelijk een soort stroboscoopeffect te creeeren.
Maar mijn ervaring met fileren'' van Almere <--> Schiphol is dat meer en meer blikkers hun gezonde verstand gelukkig wel gebruiken en echt snelverkeer :] gewoon langs laten gaan en niet opzettelijk hinderen.
 
:^
Laat 'm eigenlijk altijd maar uit :X


Ja, daar ben ik ook voor, maar je hebt van die mensen...

Gewoon dimlicht, fluo-vest, een ietwat luidere uitlaat, duim standby bij de claxon en linkerwijsvinger in de aanslag op het 'Pass'-knopje.
Zo is indien noodzakelijk een soort stroboscoopeffect te creeeren.
Maar mijn ervaring met fileren'' van Almere <--> Schiphol is dat meer en meer blikkers hun gezonde verstand gelukkig wel gebruiken en echt snelverkeer gewoon langs laten gaan en niet opzettelijk hinderen.

Hm, bij mijn RT wordt zowel de Pass als de claxon bediend met de duim.
Dus dat word kiezen...
 
geen knippers? levensgevaarlijk in het donker.

kijk maar eens in je spiegel (doe je dat nooit?) als je in het donker aan het filerijden bent en er zit er eentje achter je met alleen een koplamp

zelfs als je je stinkende best doet om hem te kunnen zien, zie je hem pas als hij vlak bij je is, omdat dan pas zijn silhouet (?) zichtbaar wordt.

daarom altijd alarmknippers of running lights. (afhankelijk van wat mogelijk is)


Bij mijn deauville heb ik de 5W aansluiting gebruikt van mijn knippers om deze aan mijn koplamp te knopen met running lights als resultaat. Het verschil met de 20 w knippers is duidelijk genoeg zichtbaar, maar er blijven nadelen: bij het stationair lopen van de motor en het knipperlicht aan,gaat het knipperlicht aan de andere kant zachtjes meeknipperen (te weinig spanning) , wat verwarrend is voor de medeweggebruikers.

nu gebruik ik gewoon de alarmknippers
 
Rij al een tijdje met modulerende koplamp van Commagination. Ze ( de koekblikkers) zien me toch wel eerder/beter. Misschien nog te verbeteren door er een blauwe lamp in te doen. Heb alleen grootlicht via de modulator geschakeld.

Greetz
Kropatchek

URL www.comagination.com
 
Ik snap niet dat iedereen hier de alarmlichten zit af te kraken.

Op mijn vorige motor had ik geen alarmlichten zitten, op deze fiets wel. Het viel mij meteen op in de file dat mensen veel eerder ruimte gingen maken zodat ik er doorheen kon :?
 
klikkerdeklik

maar zo doe ik het in de file, binnen kort zijn mijn onderste lichten geel. Maar nu voel ik me af en toe al net als Mozes, works great :+


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan