redrider013
MF veteraan
veiligheid voor alles, helemaal mee eens!Ik rij iedere dag door minstens 3 files, ik heb een fluo vestje en voer een hel witte verlichting... toch komt het nog voor dat mensen van rijstrook wisselen als ik eraan kom.
nu heb ik ooit een uitgebouwd blik zien rijden met stroboscoopjes in zijn koplampen (mag niet, ik weet het) maar het viel wel enorm op!
waar zijn deze te krijgen? want ik ben van plan ze in mijn richtingaanwijzers te plaatsen met een schakelaartje er tussen, zodat wanneer ik een file zie, ik ze gewoon kan inschakelen en daar zie ik niets illegaals in.
er zijn ook vrachtwagens die oranje zwaailichten voeren.
veiligheid voor alles
ik heb trouwens een BMW RT zien rijden met een snel pulserende (harder zachter)koplamp...
hierover iets bekend?
zeker voor moto's in het huidige verkeer
Ik ben met je eens dat koekblikkers (zeker in de file) niet om zich heen kijken.
Spiegels? da's toch iets om je make-up in te checken?!
Ik zie nog steeds automobilisten wakker schrikken als ik langs ze pruttel in de file...
Dus ik ben ook van mening dat, het dragen van toeters en bellen om opvallender te zijn, op zich geen kwaad kan, MAAR waarschijnlijk overbodige moeite is
dus ik ben het met oa. motomarz, brompot, roland wolters en debugger eens:
ga er vanuit dat ze je niet zien en rijd defensief.
mocht je toch je moto willen versieren met (knipper)lampen, misthoorns, zwaailampen, vlaggen, vossestaarten, koffiezetapparaat, DVD-speler, surround-systeem (sorry ik draaf door)
lees dan eerst dit even door:
(enkel ter informatie hoor ik zou je niks durven verbieden )
http/www.tdekkers.nl/vr-h5a4.htm
http/www.tdekkers.nl/wvwindex.htmArtikel 5.4.64 VR (VoertuigRegelement)
1. Motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Motorfietsen mogen, met uitzondering van richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Artikel 5.4.65 VR
Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.
Artikel 176. WVW
3. Overtreding van de artikelen 7, eerste lid, 8, 9, eerste, tweede, en vierde tot en met zesde lid, 41, eerste lid, onderdelen a en b, 51, eerste lid, 61, eerste lid, onderdeel c, 74, 114, 138, 162, derde lid, 163, tweede, zesde, achtste en negende lid, en van de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover het betreft een verbod tot het gebruik van verlichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie.
Artikel 177. WVW
1. Overtreding van:
c. de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover niet begrepen in artikel 176, derde lid,
d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
Artikel 178. WVW
1. De in de artikelen 175 en 176 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
2. De in artikel 177 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.
http/www.bosscha.nl/ongeval.htm
Schuldvraagonderzoek
Voor de beoordeling van de schuldvraag is in bijna alle gevallen inzicht vereist in het bewegingsverloop van de voertuigen. Dit inzicht is nodig in verband met het beantwoorden van vragen als: met welke snelheid werd er gereden, wie reed er op de verkeerde weghelft en in hoeverre is een bestuurder in de gelegenheid geweest om een aanrijding te voorkomen...
...
...
Voertuigafhankelijke factoren kunnen uiteraard ook een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van een aanrijding. Enkele voorbeelden zijn:
-het weigeren of slecht functioneren van de rem
-afwijkingen aan de verlichting, banden, enzovoort
mzzl Redrider
(die volgens bovenstaande bepalingen onvoldoende verlichting aan zijn moto draagt, en dus net zo verkeerd bezig is als mensen met knipperlichten etc )