file verlichting

CBAS

MF'er
8 okt 2003
96
0
Antwerpen (Belgie)
Ik rij iedere dag door minstens 3 files, ik heb een fluo vestje en voer een hel witte verlichting... toch komt het nog voor dat mensen van rijstrook wisselen als ik eraan kom. :(
nu heb ik ooit een uitgebouwd blik zien rijden :r met stroboscoopjes in zijn koplampen (mag niet, ik weet het) maar het viel wel enorm op!
waar zijn deze te krijgen? want ik ben van plan ze in mijn richtingaanwijzers te plaatsen met een schakelaartje er tussen, zodat wanneer ik een file zie, ik ze gewoon kan inschakelen en daar zie ik niets illegaals in.
er zijn ook vrachtwagens die oranje zwaailichten voeren.

veiligheid voor alles

ik heb trouwens een BMW RT zien rijden met een snel pulserende (harder zachter)koplamp...
hierover iets bekend?
 
max heeft ook van die dingen in zijn auto........

bij co oskam gekocht meen ik, www.co-oskam.nl

maar volgens mij heeft autostyle.nl het ook wel.....

en die pulserende koplampen is wel een site van, miischien ff zoeken via de MAG site, daar staat meen ik een linkje
 
Wat ik gelezen heb is dat het afgeraden werd om in de file alarmlichten aan te zetten omdat dit nogal verwarrend werkt. Ik denk dat als ze je niet zien, dat ze gewoon niet kijken en dat knipperende lichtjes er ook niet veel aan zullen bijdragen.

Er is op de markt ook wel een setje te koop dat je kunt inbouwen en je alarmlichten op allerlei manieren kunt laten knipperen. Ook als je remt etc. Weet alleen niet precies hoe dat heet.

Groeten Tom.
 
Gaan we weer :)

Fluovest is van vooraf gezien niet echt behulpzaam,
omdat ie vooral achter de kuip en ruit zit.

Helder wit licht valt tegenwoordig niet erg op,
omdat veel auto's ook helder wit licht voeren.
Er zijn motorrijders die daarom overstappen op geel licht.

Philips heeft (of komt binnenkort met) een nieuwe lamp die
drie kleuren uitstuurt. Misschien is dat een idee.

Ik heb runninglights op mijn RT (feature van het alarmsysteem).
Philips Vision Plus lamp (is ook helder wit trouwens).

Alarmlichten, en elke andere vorm van zenuwachtige verlichting,
is wat mij betreft niet nodig.
Alarmlichten niet omdat deze niet erg opvallen tussen al het andere
licht, zeker als automobilisten netjes knipper gebruiken bij wisselen
van baan.
En andere knipperinstallaties (onregelmatig knipperende alarmlichten,
stroboscoop) lijkt me voor automobilisten, en andere motorrijders
nogal verwarrend, afleidend, en dus ongewenst.

Gewoon zelf goed op blijven letten, minstens 6 auto's vooruit kijken,
dan zie je de probleemgevallen vanzelf aankomen.

Al zet je een 150W bouwlamp voorop, als ze niet kijken zien ze je niet.
En hoe meer jij denkt "ze zien me wel" hoe minder jij gaat opletten.
 
... toch komt het nog voor dat mensen van rijstrook wisselen als ik eraan kom. :(

veiligheid voor alles

Indien de koekblikkers spiegelen voordat ze van rijstrook wisselen zou je misschien iets kunnen hebben aan een meer opvallende motor.
Maar wat heeft dat nou voor zin als je niet zeker weet of ze wel spiegelen.

Indien bij jou veiligheid voor alles gaat dan gewoon defensief rijden. Met klein snelheidsverschil koekblikkers inhalen zodat je te allen tijden kunt reageren op 'een versperring van de 'middenbaan'.
 
ik gebruik nooit mijn knippers, omdat ik dat zelf ook irritant vind als er voor mij een motor rijdt met zijn linker richtingaanwijzer of alarmlichten op.
het is de bedoeling van flitslicht (hel wit door het oranje glas van mijn RA's)
enkel aan de voorkant of misschien losse strobo's zoals die van takelwagens en sleepvoertuigen onder in mijn kuip te plaatsen om in de spiegels "meer aanwezig" te zijn (als er een ambulance achter je rijdt, zie je dat toch ook meteen)

die safetylights lijken me ook wel wat

dat geel licht had ik een tijdje terug ook op motorfreaks gezien :)

een vals gevoel van veiligheid zal ik nooit krijgen, want ik weet wat voor gekken er op de weg zitten :p
 
ow man doe het niet! Zooooooo irritant dat geknipper en je bereikt er NIETS mee.

Wees je gewoon ervan bewust dat je niet gezien word, rij defensief en gebruik het in je voordeel.


MAzzel,

Roland (zwarte motor, zwart pak, zwarte helm, standaard koplamp en achterlicht)
 
ow man doe het niet! Zooooooo irritant dat geknipper en je bereikt er NIETS mee.

Wees je gewoon ervan bewust dat je niet gezien word, rij defensief en gebruik het in je voordeel.


MAzzel,

Roland (zwarte motor, zwart pak, zwarte helm, standaard koplamp en achterlicht)
Met het eerste deel ben ik het niet eens ;) met het tweede natuurlijk wel!
Hou er rekening mee dat ze je niet zien maar extra verlichting, reflectie ed. helpt in mijn ogen wel degelijk om je zichtbaarheid iets te vergroten.
 
Gaan we weer :)

Fluovest is van vooraf gezien niet echt behulpzaam,
omdat ie vooral achter de kuip en ruit zit.

Helder wit licht valt tegenwoordig niet erg op,
omdat veel auto's ook helder wit licht voeren.
Er zijn motorrijders die daarom overstappen op geel licht.

Philips heeft (of komt binnenkort met) een nieuwe lamp die
drie kleuren uitstuurt. Misschien is dat een idee.

Ik heb runninglights op mijn RT (feature van het alarmsysteem).
Philips Vision Plus lamp (is ook helder wit trouwens).

Alarmlichten, en elke andere vorm van zenuwachtige verlichting,
is wat mij betreft niet nodig.
Alarmlichten niet omdat deze niet erg opvallen tussen al het andere
licht, zeker als automobilisten netjes knipper gebruiken bij wisselen
van baan.

En andere knipperinstallaties (onregelmatig knipperende alarmlichten,
stroboscoop) lijkt me voor automobilisten, en andere motorrijders
nogal verwarrend, afleidend, en dus ongewenst.

Gewoon zelf goed op blijven letten, minstens 6 auto's vooruit kijken,
dan zie je de probleemgevallen vanzelf aankomen.

Al zet je een 150W bouwlamp voorop, als ze niet kijken zien ze je niet.
En hoe meer jij denkt "ze zien me wel" hoe minder jij gaat opletten.

Ik rij ook regelmatig tussen de file door en gebruik juist wel de alarmlichten.

Hoe verklaar je dan dat de meeste koekblikkers juist eerder opzij gaan dan wanneer ik die alarmlichten niet aan heb.

Zal toch geen toeval zijn |(
 
Ik hoop toch niet dat je het een probleem vindt dat mensen van rijstrook wisselen; dat mag natuurlijk wel, zolang ze je maar niet in gevaar brengen. Hoe vaak komt het voor dat je een noodstop moet maken? Bij mij namelijk praktisch nooit! (Vanochtend toevallig wel |( ). Ik rijd dagelijks A4 en A12 (Amsterdam -> Den Haag en retour).
 
Met het eerste deel ben ik het niet eens ;) met het tweede natuurlijk wel!
Hou er rekening mee dat ze je niet zien maar extra verlichting, reflectie ed. helpt in mijn ogen wel degelijk om je zichtbaarheid iets te vergroten.
ik heb vanmorgen nog bijna iemand omgereden, elke ochtend wordt ik op de a28 ingehaald door 2 motoren, altijd een gele triumph met een blokkiespak erop en ouwe rooie yamaha....

vanmorgen ging ik weer naar de rechterbaan, net voor Zwolle, in kankerweer.

goed in mijn (zeer grote) spiegels gekeken, nog een keer achterom loeren en hup, naar rechts..........zie ik toch die rooie Yamaha rechts voorbij schieten, half eraf hangend.....ik had hem nooit gezien, in al dat licht achter je (zeker met kankerweer) valt het gewoon niet op.......je ziet alleen maar heel veel koiplampen maar wat wat is en waar het zit zie je niet altijd..terwijl ik weet dat hij er rijdt...
 
Wat ik gelezen heb is dat het afgeraden werd om in de file alarmlichten aan te zetten omdat dit nogal verwarrend werkt. Ik denk dat als ze je niet zien, dat ze gewoon niet kijken en dat knipperende lichtjes er ook niet veel aan zullen bijdragen.

Nou wat een verwarring hoor die alarmverlichting... :X
Hij komt er wel aan, hij komt er niet aan, hij komt er wel aan... :+

Ik heb gewoon m'n alarmverlichting aan als ik tussen de file doorrij, als je aan beide zijden knippert, ga je nu eenmaal rechtdoor... ;)

Of het helpt? Ben nog niet van m'n bike af gereden, maar rij ook niet dagelijks in de file. Daarbij moet je nu eenmaal rekening houden met blikkers die je niet zien... :)
 
ik heb vanmorgen nog bijna iemand omgereden, elke ochtend wordt ik op de a28 ingehaald door 2 motoren, altijd een gele triumph met een blokkiespak erop en ouwe rooie yamaha....

vanmorgen ging ik weer naar de rechterbaan, net voor Zwolle, in ***weer.

goed in mijn (zeer grote) spiegels gekeken, nog een keer achterom loeren en hup, naar rechts..........zie ik toch die rooie Yamaha rechts voorbij schieten, half eraf hangend.....ik had hem nooit gezien, in al dat licht achter je (zeker met ***weer) valt het gewoon niet op.......je ziet alleen maar heel veel koplampen maar wat wat is en waar het zit zie je niet altijd..terwijl ik weet dat hij er rijdt...
Ik zeg ook niet dat je dan altijd gezien wordt ;) maar je zichtbaarheid zal iig groter zijn met dan zonder verlichtig.
 
Hoe vaak komt het voor dat je een noodstop moet maken? Bij mij namelijk praktisch nooit! (Vanochtend toevallig wel |( ). Ik rijd dagelijks A4 en A12 (Amsterdam -> Den Haag en retour).

ik heb nog maar 1 keer een noodstop moeten maken, ik rij er niet snel genoeg voor, die ene keer was toen een duitse mevrouw zonder te kijken laantje switchte toen ik al praktisch NAAST HAAR reed

misschien zou ik sneller moeten gaan rijden }) , want nu denken ze misschien nog snel voor me in te kunnen :(
 
Safetylights heeft een fileknippermode die is minder irritant dan alarmlichten - je knippers gaan fel branden, en om de beurt gaat links en rechts even uit. Beweegt dus meer kans (marginaal meer, toegegeven, maar alle beetjes helpen) om gezien te worden.

Ik gebruik ook regelmatig de remlichtknipper van Safetylights bewust in de file (heb het ding wel van de standaard irri-stand van 4 seconden knipperen afgehaald, 0.9 seconden is genoeg).

En ik heb de Vision Plus, maar meer zodat ik dan meer zie ;)

En zoals altijd komt hier dan wel iemand zeggen dat een hele grote RT met rooie en blauwe strepen en drie blauwe flits/zwaailichten net zo makkelijk over het hoofd gezien wordt, dus het is een wapenwedloop die je nooit wint.

[me]cdegroot is dit keer dus diegene :P [/me]
 
VOlgens mij is het beste een combinatie van alles:

-uitlaatje dat veel herrie maakt (horen ze niet met te luide muziek)

-goede verlichting (zien ze niet als ze niet kijken, maar op reflex van baan verandren)

-goede anticipatie van jezelf als motorijder (is belangrijkste .. op niemand vetrouwen,alleen op jezelf..en beetje inschatten wat er gaat gebeuren..)
Automobilisten willen meestal ook elk gaatje inkruipen (begrijpelijk)
Dus voorzie dat probleem...

-niet overdreven snel rijden waar het niet kan (zeker bij invoegen van autos)

-een beetje geluk is misschien ook welkom :P

:+
 
ik heb gewoon bij een fotograaf, van die wegwerp toestelle gehaald, kost je niks.
daar kun je die flitser uithalen, flitst niet zo snel maar wel goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan