File

30 okt 2019
58
10
hoi,
vandaag even door file gereden helaas kwam ik in een situatie dat een automobilist niet aan de kant wou in de file, dus ik stond tussen de auto midden in een gevaarlijke situatie.
heeft iemand hier ervaring mee en wat was de beste oplossing hiervoor?
 
En wat is precies gevaarlijk? Dat je stilstaat tussen andere stilstaande auto’s?

Heb het zelf nog nooit meegemaakt. Misschien kon de auto ook niet meer naar de kant omdat ‘ie op z’n voorstaander zit. Gewoon even wachten. Meer kan je toch niet doen :+
 
Vandaag ook voor de eerste keer gefilterd op de snelweg. En dan kom je op een gegeven moment inderdaad in een situatie dat je niet tussen twee auto’s door kan. En dan sta je dus tussen de twee auto’s die daar achter staan stil. Maar ik vraag me nu af wat de gevaarlijke situatie in jouw geval was.
 
Dat je jezelf klem rijdt, dat is onervarenheid!

Als je aan het filteren bent en er is een automobilist die die voor jou gaat bepalen dat ook JIJ in de file moet wachten, dan is er maar 1 oplossing.
De auto staat dan strak tegen de stippellijn. Dan kan het niet anders dat er aan de linker of aan de rechter zijde WEL nog ruimte is.
Mijn voorstel: Effe een kleine slalom en als je heel gefrustreerd bent nog effe een dikke middelvinger. Daarna gewoon verder! 🖕
Andersom geldt ook. Auto's die voor jou ruim baan maken, die geef ik altijd een bedankje! (in de auto geef ik zelf ook altijd ruimte aan de motor)

Zo heb ik ook een keer meegemaakt met zo'n mafkees.
Steeds als ik er langs wilde reed ie het gat dicht. Oke, dan effe wachten tot ie stil staat. Dan KAN ie niet naar links.
Hij staat dan stil en geen kans om naar links te komen. Dan er alsnog voorbij en 'Fuck You'!! 🖕 Zeker weten dat ie dan zwaar frusty is! 8)7
 
Laatst bewerkt:
Fout van dit filmpje...................... zo lang de auto nog rijdt, dan is gevaarlijk.
Als auto in de file vast staat, dan kan ie niks meer! <sitting duck>
Dan kan je alles doen wat je nodig vindt. Zero kans op tegenactie!!
 
Fout van dit filmpje...................... zo lang de auto nog rijdt, dan is gevaarlijk.
Als auto in de file vast staat, dan kan ie niks meer! <sitting duck>
Dan kan je alles doen wat je nodig vindt. Zero kans op tegenactie!!
Het was ook slechts een voorbeeld
 
hoi,
vandaag even door file gereden helaas kwam ik in een situatie dat een automobilist niet aan de kant wou in de file, dus ik stond tussen de auto midden in een gevaarlijke situatie.
heeft iemand hier ervaring mee en wat was de beste oplossing hiervoor?
Oplossing is - hoi - en dat geldt niet alleen voor het tussen files door rijden: verder vooruit kijken en denken, en plannen waar je heen wilt, en zien / inschatten wat je onderweg zoal tegen gaat komen. Als je dat doet, dan kom je - behoudens wanneer je (jij dus) een inschattingsfout maakt - nooit in die situatie terecht. En als het je overkomt, dan kun je weinig anders dan wachten tot er ruimte ontstaat, en zo snel mogelijk weer door als het spulletje weer begint te rollen. Gevaarlijk is het pas als jijzelf niet goed oplet.

Tussen files doorrijden mag, omdat nergens staat dat het niet mag. Dus zolang je “geen gevaar en/of hinder veroorzaakt en/of zou kunnen veroorzaken” (WVW Art. 5) dan mag het. Maar dat maakt het geen recht, dus niemand hoeft voor jou ruimte te maken, en je zult er dus rekening mee moeten houden dat mensen dat niet doen, want ze zien je niet (of het interesseert ze geen lor, jammer dan). Anticiperen heet dat. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Fout van dit filmpje...................... zo lang de auto nog rijdt, dan is gevaarlijk.
Als auto in de file vast staat, dan kan ie niks meer! <sitting duck>
Dan kan je alles doen wat je nodig vindt. Zero kans op tegenactie!!
Dit hele filmpje is fout, net zoals de middelvinger naar een automobilist die "schijnbaar" steeds het gat dichtrijdt. Ben de beste in dit verhaal en blijf er achter of ga er voorbij als het wel kan. die middelvinger helpt niets en zorgt er alleen maar voor dat je zelf opgefokt raakt, je alleen maar focussed op die auto en de rest van het verkeer uit het oog verliest. Levensgevaarlijk als motorrijder
 
Dit hele filmpje is fout, net zoals de middelvinger naar een automobilist die "schijnbaar" steeds het gat dichtrijdt. Ben de beste in dit verhaal en blijf er achter of ga er voorbij als het wel kan. die middelvinger helpt niets en zorgt er alleen maar voor dat je zelf opgefokt raakt, je alleen maar focussed op die auto en de rest van het verkeer uit het oog verliest. Levensgevaarlijk als motorrijder

Inderdaad! Plus dat het 99 van de 100 keer ook geen kwade opzet van de automobilist is, maar meestal zit hij/zij gewoon niet op te letten. Als je je dan gaat lopen afreageren laat je die automobilist ook achter met agressie, wat er echt niet voor zorgt dat ze beter gaan opletten, dat werkt eerder averechts.

In alle jaren dat ik motor rij zijn de keren waarbij ik echt het idee had dat ik bewust werd gedwarsboomd echt op één hand te tellen, meestal is het geen opzet.
 
Niet zo zolang meegemaakt op de A325/brug iedereen ietsjes aan te kant behalve eentje..... |(

Gestopt en gewacht totdat ik ertussen kon filteren doordat een andere automobilist op de andere rijbaan mij wel liet passeren. Hij had precies in de gaten wat die andere bestuurder flikte....ik kreeg dus hulp. Duimpje geven en verder.

Kortom, even afwachten en dan je kans pakken.
 
Bij een rijdende file, is er altijd verschil in snelheid tussen de linker baan en de rechter baan waar je tussendoor rijdt. Als je handig gebruik maakt van dat feit, kan je dus altijd even op het juiste moment tussen 2 auto's op de andere baan meerijden om een dergelijke auto voorbij te komen.

Als het stilstaat, kan je ongetwijfeld wel even tussen een paar auto's door naar een andere baan om er omheen te komen.

Agressief doen schiet je niets mee op, daar wordt die automobilist alleen maar mee bevestigd in zijn afgunst t.o.v. motorrijders.
 
Dit hele filmpje is fout, net zoals de middelvinger naar een automobilist die "schijnbaar" steeds het gat dichtrijdt. Ben de beste in dit verhaal en blijf er achter of ga er voorbij als het wel kan. die middelvinger helpt niets en zorgt er alleen maar voor dat je zelf opgefokt raakt, je alleen maar focussed op die auto en de rest van het verkeer uit het oog verliest. Levensgevaarlijk als motorrijder
:^

Ik rij bijna dagelijks door een file en dat al jaren.
Mijn ervaring leert: Kun je er niet langs, soms past het gewoon niet of je hebt iemand die of gefrustreerd is of je gewoon niet ziet en zit te appen :(
Rustig even wachten of langzaam er achter blijven, het duurt nooit lang voor je weer een gaatje hebt.
Maak gebruik van je grootte/wendbaarheid en snelheid. Echt je kunt er vrij snel hoe dan ook weer langs.

Nooit op reageren, lokt ellende uit. Soms als ik er langs ben en ik ben er van overtuigd dat hij mij dwars zat en ik kan er langs geef ik wel eens een duimpje omhoog als een soort bedankje, dan zijn ze meestal helemaal verbaasd daar nog nooit een negatieve reactie op gehad, wel vele verbaasde gezichten :+

Let op je eigen veiligheid! (sowieso geen blikker boos maken, krijg je ellende van)
 
Ik rij zelf ook dagelijks door de file, soms zit die helemaal vast, soms gaat die nog stapvoets, soms nog 50km/u. In belgie geld dan de regel dat je 20km/u sneller mag dan de file, met een maximum van 50km/u. Dus als die file 50km/u gaat mag je in principe al niet meer tussen de file doorgaan, maar dat doen bijna alle motorrijders wel, ikzelf ook, maar niet tegen 100km/u.

Volledig stilstaan in een file doordat je niet doorkan gebeurt eigelijk heel weinig en als dat gebeurd is het inderdaad te wijten aan een bestuurder die niet oplet, maar zoals hierboven aangegeven heb je op je motor wel het overzicht om te kunnen zien wat er mogelijk is, dus dat stilstaan hoeft niet lang te duren.

Auto’s die echt duidelijk de ruimte geven krijgen zeker een bedankje! Autobestuurders die liever met hun gsm, tablet, krant, make-up, aiki noodles of iets dergelijk bezig zijn maak ik meestal gewoon een gebaar met mijn hand om een beetje ruimte te maken, in de hoop dat ze hun ogen op de weg houden volgende keer maar daar vrees ik voor.
In echt gevaarlijke situaties waarbij ze volledig afdwalen op het andere baanvak ofzo maak ik wel gebruik van mijn claxon ...

Toen ik voor mijn woon-werk verkeer de eerste keer tussen de file doorging was dat best schrikken en zoeken hoe dat nu precies het beste gaat. Maar na enkele jaren heb ik er veel minder moeite mee, maar het blijft altijd OPLETTEN!
 
Ik rij zelf ook dagelijks door de file, soms zit die helemaal vast, soms gaat die nog stapvoets, soms nog 50km/u. In belgie geld dan de regel dat je 20km/u sneller mag dan de file, met een maximum van 50km/u. Dus als die file 50km/u gaat mag je in principe al niet meer tussen de file doorgaan, maar dat doen bijna alle motorrijders wel, ikzelf ook, maar niet tegen 100km/u.

Volledig stilstaan in een file doordat je niet doorkan gebeurt eigelijk heel weinig en als dat gebeurd is het inderdaad te wijten aan een bestuurder die niet oplet, maar zoals hierboven aangegeven heb je op je motor wel het overzicht om te kunnen zien wat er mogelijk is, dus dat stilstaan hoeft niet lang te duren.

Auto’s die echt duidelijk de ruimte geven krijgen zeker een bedankje! Autobestuurders die liever met hun gsm, tablet, krant, make-up, aiki noodles of iets dergelijk bezig zijn maak ik meestal gewoon een gebaar met mijn hand om een beetje ruimte te maken, in de hoop dat ze hun ogen op de weg houden volgende keer maar daar vrees ik voor.
In echt gevaarlijke situaties waarbij ze volledig afdwalen op het andere baanvak ofzo maak ik wel gebruik van mijn claxon ...

Toen ik voor mijn woon-werk verkeer de eerste keer tussen de file doorging was dat best schrikken en zoeken hoe dat nu precies het beste gaat. Maar na enkele jaren heb ik er veel minder moeite mee, maar het blijft altijd OPLETTEN!
In Nederland is de regel erg vergelijkbaar, alleen is het verschil 10km per uur.
 
Eigenlijk maar één keer meegemaakt, eentje die het bewust deed. 2x vriendelijk verzocht om iets naar links te gaan zodat ik er alsnog door kon. Dat was de gefrustreerde 40+ niet van plan. Ik heb op een gegeven moment zijn spiegel ingeklapt er langs gegaan. Spiegel weer teruggeklapt en weer door met een duimpje in de lucht. :D
 
Na zo'n 45 jaar alleen op de motor heb ik nu sinds 2016 ook een autorijbewijs en ben ik sinds 2017 automobilist geworden; er is meer dan voldoende agressie in het verkeer, en de gevolgen zijn vaak ellendig. Dus, vooruit kijken, inschatten en veel ervaring opdoen. Automobilisten zijn met van alles bezig, maar het verkeer is slechts een bijkomstigheid, auto's zijn tegenwoordig ook ultra veilig. Alleen jij niet.... Verkeer is een leerproces, jij bent de mindere, dus zoek je eigen veiligheid en reageer niet op lompe acties door zelf nog lomper te worden. Succes!
 
Volgens mij is het toch echt wel een regel hoor. Je mag tussen de file door met een snelheidsverschil van 10 km/h met een maximumsnelheid van 50 km/h. Daar zitten zelfs vragen over in het theorie examen als ik me niet vergis
 
In Nederland is het toch echt een gedragscode, geen wet.


 
Vandaag ook voor de eerste keer gefilterd op de snelweg. En dan kom je op een gegeven moment inderdaad in een situatie dat je niet tussen twee auto’s door kan. En dan sta je dus tussen de twee auto’s die daar achter staan stil. Maar ik vraag me nu af wat de gevaarlijke situatie in jouw geval was.
Theoretisch gezien mag je niet stilstaan tussen 2 autos en tis gevaarlijk want je kan geplet worden
 
Inderdaad! Plus dat het 99 van de 100 keer ook geen kwade opzet van de automobilist is, maar meestal zit hij/zij gewoon niet op te letten. Als je je dan gaat lopen afreageren laat je die automobilist ook achter met agressie, wat er echt niet voor zorgt dat ze beter gaan opletten, dat werkt eerder averechts.

In alle jaren dat ik motor rij zijn de keren waarbij ik echt het idee had dat ik bewust werd gedwarsboomd echt op één hand te tellen, meestal is het geen opzet.
inderdaad. en ga er vanuit dat je in een autospiegel een lichtpunt bent zonder dimensie en dat het menselijk oog heel slecht snelheden in kan schatten van dat soort dingen. Wees voorspelbaar en anticipeer. meer kun je niet doen. Naast accepteren dat je ook op de motor geen onbegrensd recht op vrije doorgang hebt. Ook automobilisten hoeven geen extra risico's te nemen om jou er langs te laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan