File

Theoretisch gezien mag je niet stilstaan tussen 2 autos en tis gevaarlijk want je kan geplet worden
Met tussen twee auto's bedoel ik een auto links en een auto rechts van me.

Ik weet niet waar je die theorie vandaan haalt, maar het merendeel van de auto's is niet zo goed in opzij springen. In iemands dode hoek gaan rijden is gevaarlijk en kort er voor of achter ook, maar naast een stilstaande auto sta je net zo veilig als naast een huis.
 
In Nederland is het toch echt een gedragscode, geen wet.



Je hebt gelijk er is geen wet in NL en daarom mag het ook.

De gedragscode is hoe we er mee omgaan in de praktijk maar je hoeft je daaraan niet te houden. Als je je er wel aan houd is de kans groot dat bij een ongeluk/aanrijding de andere partij door de rechter schuldig wordt bevonden. Daarover is inmiddels jurisprudentie.

Het CBR wil nog wel eens iets meer leren dan alleen de wet. Voorbeeld is je richting aanwijzer naar links bij een rotonde de je 3/4 wil nemen. Dat staat ook nergens in de verkeersregels.
 
In Nederland is het toch echt een gedragscode, geen wet.



Krijgen we die discussie weer?

Het was ooit bij wet verboden
Dat verbod is geschrapt, dus het MAG (want het is niet bij wet verboden)
Het is niet zo dat alles wat wettelijk mag ook in de wet staat (zou wat zijn; hoeveel kilometer boekwerk heb je dan nodig ....)
Dus van 'gedoogd' of 'gedragscode' als legitimatie van het filefilteren is geen sprake.

De gedragscode is om het filefilteren soepel te laten verlopen en om je in geval van schade de verzekeraars een handvat te bieden. De code is ook door verzekeraars onderschreven.
 
Krijgen we die discussie weer?

Het was ooit bij wet verboden
Dat verbod is geschrapt, dus het MAG (want het is niet bij wet verboden)
Het is niet zo dat alles wat wettelijk mag ook in de wet staat (zou wat zijn; hoeveel kilometer boekwerk heb je dan nodig ....)
Dus van 'gedoogd' of 'gedragscode' als legitimatie van het filefilteren is geen sprake.

De gedragscode is om het filefilteren soepel te laten verlopen en om je in geval van schade de verzekeraars een handvat te bieden. De code is ook door verzekeraars onderschreven.

Ho, ho, ho. @jbazelmans was in de overtuiging dat regels omtrent het filteren wettelijk vastgelegd waren. Je begint nu zelf een overbodige discussie omdat we het zelfde zeggen, namelijk:

Er zijn geen regels voor, alleen een gedragscode, een advies van wat als veilig en wenselijk wordt gezien.
 
Het staat toch vrij duidelijk in de allereerste zin van die KNMV pagina:

"In Nederland mogen motorrijders tussen de file doorrijden. Wel bestaat er een gedragscode, met tips voor motorrijders en automobilisten."

Oftewel, het mag gewoon, maar er is wel een gedragscode die probeert e.e.a. een beetje veilig te laten verlopen.
 
Het staat toch vrij duidelijk in de allereerste zin van die KNMV pagina:

"In Nederland mogen motorrijders tussen de file doorrijden. Wel bestaat er een gedragscode, met tips voor motorrijders en automobilisten."

Oftewel, het mag gewoon, maar er is wel een gedragscode die probeert e.e.a. een beetje veilig te laten verlopen.

Daarom linkte ik naar die pagina, daar wordt het duidelijk uitgelegd.:t
 
Ik heb afwisselend weleens de redresseerstrook gepakt omdat tussendoor te weinig ruimte was. Zag ik ook bij het filmpje hierboven, tussen 2 hele grote vrachtwachten, niet fijn iig.

Tja, en achteraan de file aansluiten zal ik nooit doen, ik heb liever wat buffer tussen me..
 
Het CBR wil nog wel eens iets meer leren dan alleen de wet.
Voorbeeld is je richting aanwijzer naar links bij een rotonde de je 3/4 wil nemen. Dat staat ook nergens in de verkeersregels.
Nee, dat is idd geen verkeersregel.JAMMER!! :X
Wel heel vervelend, want dat zou de duidelijkheid op rotondes veel ten goede komen.
Ikzelf knipper altijd WEL naar links, als ik op rotonde 'linksaf' moet. (en op laatst dan naar rechts knipperen)
 
ik doe dat zowel met de motor als met de auto.
zeker nadat ik een keer had meegemaakt (met motor) dat automobilist dacht dat ik rechtdoor ging, terwijl ik de rotonde driekwart nam (ik knipperde toen niet).
dan beginnen ze al te rijden terwijl jij net bezig bent voor hun langs te gaan.
en zo afgeschuind in de ankers moeten is niet echt leuk te noemen... |(
 
Doe het al 30 jaar niet met de auto. En met de motor dat tijdens de lessen er in gedramd het afgelopen half jaar
 
Je kan natuurlijk niet zeggen dat bazelmans hindert en het express doet.
Maar het blijft inconsequent om op de motor wel en auto niet te knipperen. Dan zou ik zeggen, neem dat ook over in de auto.

Het is hetzelfde als een mondkapje met corona. Dat doe je niet voor jezelf maar vooral dat JIJ anderen niet besmet.
Dus de knippers WEL aan is vooral om anderen duidelijkheid te geven wat JIJ van plan bent. Ook met de auto!
 
Een motor is om heerlijk op verkeersluwe, bochtige wegen te rijden, niet om tussen files door te gaan.
 
Een motor is om heerlijk op verkeersluwe, bochtige wegen te rijden, niet om tussen files door te gaan.
Mijn vakantie met de motor dwars door HEEL Italië begon met file. Mooiere kronkels als dwars door de Appenijnen die vind je niet snel!
Voorafgaand om in Italië te komen was er een giga file voor de Gotthardt-tunnel van 36km. Brrrrrrrrr
Zo ver ervoor stond alles al vast. Daarna tussen de auto's met meer dan 100 motoren achter elkaar tot ingang tunnel gefilterd!
En die lange file was het zeker waard om de laars te kunnen doorkruisen!
 
Laatst bewerkt:
Verkeersruzie is sowieso niet goed.
Als motorrijder ben je bij confrontatie altijd de mindere.
Maar als je het echt niet meer vol kan houden, dan iig NIET in contact als auto nog kan rijden. Verlies je altijd!!
Wacht op moment dat auto niks meer kan en 'vast' staat, kan je doen wat je wilt.

Uiteindelijk blijft toch beter om de kalmte te bewaren!
Hierboven aangeduide verhaal geeft aan dat er altijd alleen maar verliezers zijn bij dit soort ruzies.
De één ligt in het ziekenhuis (of erger) en de ander kijkt vele jaren naar de tralies!
 
Laatst bewerkt:
hoi,
vandaag even door file gereden helaas kwam ik in een situatie dat een automobilist niet aan de kant wou in de file, dus ik stond tussen de auto midden in een gevaarlijke situatie.
heeft iemand hier ervaring mee en wat was de beste oplossing hiervoor?
Genoeg ervaring ermee. Ik wacht dan meestal even.
 
Mijn vakantie met de motor dwars door HEEL Italië begon met file. Mooiere kronkels als dwars door de Appenijnen die vind je niet snel!
Voorafgaand om in Italië te komen was er een giga file voor de Gotthardt-tunnel van 36km. Brrrrrrrrr
Zo ver ervoor stond alles al vast. Daarna tussen de auto's met meer dan 100 motoren achter elkaar tot ingang tunnel gefilterd!
En die lange file was het zeker waard om de laars te kunnen doorkruisen!
Italië is mooi, maar waarom zou je door de automobilistentunnel willen gaan? Tenzij de passen gesloten zijn natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan