Filerijden bij op- en afritten

Links bij opritten heeft ook mijn voorkeur, maar vaak staan de auto's zelf redelijk ver naar links waardoor ik dus eerder op de redresseerstrook tereceht zou komen als ik links er langs zou gaan.

Dan lijkt het mij beter om rechts in te halen, maar of het ook mag...
Geen idee, maar ik doe i.d.d. hetzelfde.
 
Vlucht strook mag niet maar op dezelfde strook mag wel!

Dus er gewoon link of rechts voorbij als je maar op de gewone rijbaan blijft.
 

Ja, als het niet zou mogen mag je ook niet tussen de auto's door rijden bij een file.

Dit mag echter wel omdat het wetsartikel dat dit in het verleden verbood is weg gehaald in de verkeerswet in ... 1989 of zo?

M.a.w. het is toegestaan omdat nergens staat dat het verboden is....

In theorie mag je ook met een koekblik tussen de files door tenzij deze niet te breed is en deze aktie dan onder artikel 5 valt.
 
Ja, als het niet zou mogen mag je ook niet tussen de auto's door rijden bij een file.

Dit mag echter wel omdat het wetsartikel dat dit in het verleden verbood is weg gehaald in de verkeerswet in ... 1989 of zo?

M.a.w. het is toegestaan omdat nergens staat dat het verboden is....

In theorie mag je ook met een koekblik tussen de files door tenzij deze niet te breed is en deze aktie dan onder artikel 5 valt.

1990

Het is zo, dat er geen artikel is, dat jou verbied om tussen de file door te rijden. Bij het inhalen van een file op een enkelbaans weg kun je zowel links als rechts inhalen. Als je op dezelfde rijbaan blijft, is er niks aan de hand. Wettelijk mag je namelijk een file rechts inhalen en links inhalen mag altijd. Auto's kunnen dit nu weer niet, want die moeten daarvoor op de vluchtstrook gaan rijden en dat is verboden.
 
Nu nog een sirene en je mag ook door rood en iedereen gaat aan de kant :+
Valt iig wel op, ik heb mn alarmlichten altijd aanstaan :)


sirene niet nodig men gaat al aan de kant zo O-)

Vet, zoiets moet ik ook hebben *O* _O-


is leuk hihihihi

bij nacht..... 8-)




opvallen doe je zeker en dat is nu me bedoeling, dan maar een keer een prent dat t nie mag, altijd goedkoper dan z-huis of moto in kreukels -O-
 
Nog even terugkomend op de vraag of je nu wel of niet op het enkelbaans gedeelte van een op- of afrit rechts mag inhalen, hieronder het antwoord op de vraag die ik via de website van de politie had gesteld:


"Het antwoord op uw vraag of het toegestaan is in een lus op een knooppunt een file rechts in te halen met een motorfiets moet ik ontkennend beantwoorden.

Uberhaupt is rechts inhalen ingevolge artikel 11 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens verboden.Hier zijn een paar uitzonderingen op;- links voorgesorteerde bestuurders mogen rechts ingehaald worden- fietsers en bromfietsers moeten elkaar links inhalen, maar mogen andere bestuurders rechts inhalen- bestuurders die zich rechts van de blokmarkering bevinden (in- of uitvoegstrook) mogen bestuurders die links van de blokmarkering rijden rechts inhalen- en als laatste, bestuurders mogen trams rechts inhalen.

Bovendien zou ik het ernstig afraden om een file in een lus van een knooppunt rechts in te halen en wel om het volgende;
- denk aan schrikreactie, de automobilisten verwachten niet rechts in gehaald te worden
- langzaam in de file rijdende automobilisten zijn in de regel minder oplettend en kunnen motorrijders over het hoofd zien en mogelijk te veel naar rechts uitwijken
- het zou agressie kunnen uit lokken

Voorts wordt bij file verkeer op meerdere rijstroken gedoogd, dat motorrijders midden door rijden. Het is in het kader van artikel 11 R.V.V. eigenlijk ook niet toegestaan.Dit middendoor rijden moet echter wel op een verantwoorde wijze gebeuren. Dus niet met een te hoge snelheid en met voldoende ruimte. Dit gedogen ontheffen de motorrijders dus niet van eventuele ontstane ongevallen zij blijven dan aansprakelijk/verantwoordelijk.

Door de Dienst Verkeerspolitie van het KLPD wordt ook veelvuldig verbaliserend opgetreden tegen motorrijders die te snel of roekeloos tussen de voertuigen doorrijden. Bij een stilstaande file moet stapvoets tussen doorgereden worden. Een langzaam rijdende file met een heel laag snelheids verschil van circa 10 km/u.Let wel we hebben het nog steeds over gedogen."


Het mag dus kennelijk niet, rechts inhalen op dezelfde baan.
 
Zelf ook een keer gedaan. Ik lekker met 10 km/h doortuffen. maatje van mij voegd weer tussen de file in. Stond een Camera auto in de rij. Die de camera draaide naar mij. Maar nooits van gehoord verder.
 
Voorts wordt bij file verkeer op meerdere rijstroken gedoogd, dat motorrijders midden door rijden. Het is in het kader van artikel 11 R.V.V. eigenlijk ook niet toegestaan.Dit middendoor rijden moet echter wel op een verantwoorde wijze gebeuren. Dus niet met een te hoge snelheid en met voldoende ruimte. Dit gedogen ontheffen de motorrijders dus niet van eventuele ontstane ongevallen zij blijven dan aansprakelijk/verantwoordelijk.

Jammer voor de politie maar voor de file bestaat ook nog een apart artikel:
Artikel 13
1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

En daar zit hem de verwarring. Veelal wordt ten onrechte beweerd dat je in de file niet mag inhalen. Dit mag wel. Er zijn gedragsregels afgesproken wanneer dat op een verantwoorde wijze gebeurt. Als een auto van rijstrook wisselt en daarmee de motor raakt, is de automobilist fout, want je mag alleen van rijstrook wisselen als je daarmee het overige verkeer niet hindert of in gevaar brengt. Ook zijn er al uitspraken geweest en daarbij is de van rijstrook wisselende automobilist in het ongelijk gesteld.

Blijft een overloze discussie. :Z
 
Heb het pas nog gedaan net bij de vluchtstrook op een stapvoetse manier ingehaald
van rechts omdat ik dat naar mijn mening stuk veiliger vond dan te wachten op die afrit
En als je er stapvoets voorbij rijd zien bestuurders je wel en merken ze je wel op
 
Jammer voor de politie maar voor de file bestaat ook nog een apart artikel:
Artikel 13
1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

En daar zit hem de verwarring. Veelal wordt ten onrechte beweerd dat je in de file niet mag inhalen. Dit mag wel. Er zijn gedragsregels afgesproken wanneer dat op een verantwoorde wijze gebeurt. Als een auto van rijstrook wisselt en daarmee de motor raakt, is de automobilist fout, want je mag alleen van rijstrook wisselen als je daarmee het overige verkeer niet hindert of in gevaar brengt. Ook zijn er al uitspraken geweest en daarbij is de van rijstrook wisselende automobilist in het ongelijk gesteld.

Blijft een overloze discussie. :Z

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan