Filerijden bij op- en afritten

StijnSpijker

Die hard MF'er
5 okt 2006
608
2
Dit is een kwestie die ik mezelf eigenlijk al een tijdje afvraag..

Ik rijd regelmatig over de brug van Ewijk die naast Nijmegen ligt, en zoals velen zullen weten staat daar negen van de tien keer file in de spits... Als ik van de A15 over ga op de A50 moet ik wel-geteld 2 afritten nemen, waarvan eentje een 'kruiselingse' uitvoegstrook, dan moet ik een kruiselingse invoegstrook nemen, vervolgens een rits door van bijvoegende mensen, en dan ritst de hele reutemeteut de A50 op.

Persoonlijk doe ik dit: Normaler wijze zou ik aan de linkerkant het verkeer voorbij gaan (op de op / afritten), echter is dit vaak een smalle rand, en dus risicovol. Daarom heb ik ervoor gekozen voortaan via de vluchtstrook langs de file gaan. Maarnu, rijden over de vluchtstrook kan me een flinke boete opleveren...

Overigens voeg ik altijd -voor- het witte vlak bij het 'ritsen' weer in, zodat andere mensen geen last van mij hebben en er geen schrikreacties ontstaan.

Mijn gemiddelde snelheid langs de file zal ~30 km/u zijn, met de alarmlichten aan.


Word dit gedoogd, zo ja, doe ik het 'goed', zijn er nadelen aan deze aanpak.
Zo niet: ben ik dan gewoon een asociale egoistische schavuit? :X

Let wel: Het gaat hier dus om filerijden op op/afritten.. Niet over de een normale weg, want dan zit je natuurlijk tussen de meest linkse baan, en de baan daarnaast in.
 
Laatst bewerkt:
Nope, dit wordt niet gedoogd. Al kan het jou veiliger lijken, áls automobilisten motorrijders verwachten in de file dan is het tussen de meest linkse baan en de baan daarnaast in zoals je zelf al zegt. Ze verwachten geen motorrijders op de vluchtstrook (of op de redresseerstrook). Bovendien is de vluchtstrook ook bedoeld voor hulpdiensten en die zou jij kunnen hinderen als je daar rijdt.
 
Nope, dit wordt niet gedoogd. Al kan het jou veiliger lijken, áls automobilisten motorrijders verwachten in de file dan is het tussen de meest linkse baan en de baan daarnaast in zoals je zelf al zegt. Ze verwachten geen motorrijders op de vluchtstrook (of op de redresseerstrook). Bovendien is de vluchtstrook ook bedoeld voor hulpdiensten en die zou jij kunnen hinderen als je daar rijdt.

Het punt is dus (vergeten de vermelden) dat deze op- en afritten 1 baans zijn...
 
Laatst bewerkt:
'Het rijden over de vluchtstrook bij file..' > 'Filerijden bij op- en afritten'
 
Het punt is dus (vergeten de vermelden) dat deze op- en afritten 1 baans zijn...
Hele verhaal met deze informatie nog eens gelezen en je bedoelt dus eigenlijk filerijden op een klaverblad (inclusief de toe- en afvoerwegen)?

Neemt niets weg van m'n verhaal en motivatie dat het niet is toegestaan maar dan moet ik eerlijk bekennen dat ik op klaverbladen ook wel eens een vluchtstrook meepak in de file.
 
Hele verhaal met deze informatie nog eens gelezen en je bedoelt dus eigenlijk filerijden op een klaverblad (inclusief de toe- en afvoerwegen)?

Neemt niets weg van m'n verhaal en motivatie dat het niet is toegestaan maar dan moet ik eerlijk bekennen dat ik op klaverbladen ook wel eens een vluchtstrook meepak in de file.

Ter verduidelijking:

Google Maps

(En dan de knoop onder het woord Overbetuwe, de A15 -> A50)
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad niet helemaal netjes, maar ik geef toe dat ik het zelf ook wel eens doe, vooral bij de invoeg-hel van de A10-Noord naar de Coentunnel. Daar gaan ik en velen met mij regelmatig een heel stuk over de 3 meter brede redresseerstrook vermomd als verdrijvingsvlak wat daar ligt. Wel altijd goed de ogen open houden, en bij enige hint van blauwe lampjes in de spiegels terug invoegen.

Hierzo: Google Maps
 
Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn ben ik al 4x langs een politie auto gereden tijdens deze praktijken... Nog nooit enige aanwijzing gehad dat ze het niet goed vonden..

Wel waren 2 daarvan aan de linkerkant (op die 1 baans af/oprit)
 
Zoals je zelf al aangeeft mag het idd niet. Vluchtstrook is een vluchtstrook, en niet om te gebruiken tijdens de file (als er geen pech is). Als je gesnapt wordt, kost dat je €200,-

Je geeft zelf aan dat je geen schrik reacties wil opwekken bij automobilisten die in de file staan, maar... Verwachten die koekblikkers jou over de vluchtstrook? Ik denk het niet... Dus (kans op) schrikreactie! Tussen de file rijden is niet niet toegestaan, maar er zijn wel gedragsregels voor, die zijn wel bekent neem ik aan? (Anders zijn er legio topics over)

Dus eigenlijk ben je een asociale egoistische schavuit... ;) :X
 
Om eerlijk te zijn ben ik al 4x langs een politie auto gereden tijdens deze praktijken... Nog nooit enige aanwijzing gehad dat ze het niet goed vonden..

Wel waren 2 daarvan aan de linkerkant (op die 1 baans af/oprit)

Dan heb je of mazzel gehad... Óf je krijgt ze binnenkort op de mat. Dan zijn ze op je keneteken uitgeschreven.

Trouwens, bedenk me net, dat je ook rechts inhaald... Kan je ook nog voor gepalt worden...
 
Dan heb je of mazzel gehad... Óf je krijgt ze binnenkort op de mat. Dan zijn ze op je keneteken uitgeschreven.

Trouwens, bedenk me net, dat je ook rechts inhaald... Kan je ook nog voor gepalt worden...
Rechts inhalen mag toch bij file-vorming :?
 
Rechts inhalen mag toch bij file-vorming :?


Ja klopt idd... Maar niet over de vluchtstrook...

Als je in de file staat op de linkerrijstrook, dan mag ik er over de rechterrijstrook gewoon voorbij.
Je hoeft ook niet uiterst rechts te rijden, dat gaat ook niet natuurlijk, maar da's dus ook wettelijk afgedicht.
(RVV art 13)
 
Ik herken het probleem. Ik doe het ook bijna dagelijks. Bij veel klaverbladen is er slechts één rijstrook en daar staan de koekblikken schots en scheef op. Je kan er dus noch links noch rechts voorbij op de rijstrook. Als ze allemaal rechts zouden houden, zoals de bedoeling is, dan kon je er rustig links langs. Ik kies toch meestal de vluchtstrook en waar mogelijk gewoon op de rijstrook. Stapvoets erlangs en goed opletten op de koekblikken en op streepjes auto's en blauwe lampen.

Misschien een idee voor de MAG voor het aanleggen van motorstroken op deze plaatsen?
 
Tja bij een oprit waar al file staat ga ik echt niet achteraan staan...laatst ook nog heel stuk via vluchtstrook gepakt langs de invoegstrook...
Risico op bekeuring is dr natuurlijk ook maar die moet k dan maar accepteren :)
Eigenlijk is het net zo fout als een auto die over de vluchtstrook rijd.
 
Het is mijn inziens niet te vergelijken met een auto. Een motor kan namelijk veel makkelijker weer invoegen als er hulpdiensten aankomen. Met een auto moet er dan eerst ruimte gemaakt worden.
 
Het is mijn inziens niet te vergelijken met een auto. Een motor kan namelijk veel makkelijker weer invoegen als er hulpdiensten aankomen. Met een auto moet er dan eerst ruimte gemaakt worden.

Toch is het wel hetzelfde. Je mag er gewoon niet op rijden als er geen goed reden voor is. En "Er staat file" is géén goede reden.
Als er bij op en afritten file staat kun je er ook links omheen, en dan op het laatst invoegen. Ook 'n tikkie aso, maar iig niet zo aso om over de vluchtstrook te rijden zonder noodzaak.
Want of dat nou gebeurt door een auto of motor, blijft even erg.
 
'Het mag niet', lijkt me dat agenten er niet moeilijk over doen, aangezien je anders staat te wachten om er vervolgens tussendoor te rijden... Makes no sense right? Maarja, je moet er maar net een tegenkomen in een klotebui...
 
'Het mag niet', lijkt me dat agenten er niet moeilijk over doen, aangezien je anders staat te wachten om er vervolgens tussendoor te rijden... Makes no sense right? Maarja, je moet er maar net een tegenkomen in een klotebui...
Waarom schrijft een smeris nou alleen voor zoiets als ie een klotebui heeft (in jouw beleving)?
Het mag gewoon niet, automobilisten ergeren zich eraan, terecht als er voor geschreven wordt. Balen als ik hem zelf krijg natuurlijk. Maar ik vind niet dat als je gepakt wordt, dat die agent dan een klotebui had. Als ie niet schrijft is het een toffe smeris zeker?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag passeerde ik ook het knooppunt A50-A15. En ook nu weer file daarzo.

Ik heb daarom de stilstaande auto's rechts ingehaald (op het enkelbaan gedeelte in de bocht van het knooppunt), maar zonder daarbij op de vluchtstrook te komen. Is dit dan wel toegestaan?

(De zoekfunctie levert wat tegenstrijdige resultaten op; rechts inhalen is in principe niet toegestaan, maar zolang je op 1 rijbaan blijft weer wel...?)
 
Ik doe hetzelfde bij knooppunt vaanplein (A29 naar A15) in die bocht. Daar wordt zo heftig van strook gewisselt dat het gewoon bloedjelink is om er tussendoor te gaan (gaat van 2 naar 1 baan). Daar pak ik dus een heel klein stukje vluchtstrook mee, en dat zie ik ook de meeste motor-rijders doen, kan me ook niet voorstellen dat ze daar iets van zeggen.
 
Lijkt me ook niet, nee. En ik kan me voorstellen dat je dat doet, alleen al voor je eigen veiligheid...

Maar ik zou graag willen weten of het mag of niet, rechts inhalen langs de auto's in de enkelbaans bocht van het knooppunt. (Zonder dus de vluchtstrook te gebruiken.)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij toch gewoon meestal links van de voertuigen, ook bij afritten. Ik ga i.i.g. niet wachten. Vluchtstrook doe ik dan weer niet.
 
Links bij opritten heeft ook mijn voorkeur, maar vaak staan de auto's zelf redelijk ver naar links waardoor ik dus eerder op de redresseerstrook tereceht zou komen als ik links er langs zou gaan.

Dan lijkt het mij beter om rechts in te halen, maar of het ook mag...
 
Terug
Bovenaan Onderaan