filerijden in het nieuws

:^ Juist die alarmlichten vallen beter op, heb nooit iets van verwarring gemerkt... :P

Als die coppers zoals gisteren domweg langs de snelweg staan met hun blauwe lampjes aan, terwijl ze zelf op de vangrail zitten (A2). Juist dan zaaien ze verwarring en dikke file, er gebeurd niets, maar iedereen wil kijken naar iets wat niet gebeurd... :?
ik heb geen alarmlichten volgens mij. Of ik heb weer iets niet door ;)
 
Je groot licht opzetten wilt ook wel eens helpen.
Als ik tussen de file doorrijd is het altijd met veel lawaai, groot licht en pinker naar links of rechts.

In Belgie loopt het trouwens ook de spuigaten uit soms.
Als ik tussen de file rijd is dit met maximaal 50/60 per uur en die snelheid haal ik enkel als de file ook echt 100% stilstaat zodat je geen schrik hoeft te hebben van plots baanvak wisselende auto's. Als er beweging is dan gaat die snelheid ook omlaag.

Nu zijn er 2 dingen die volgens mij niet kunnen:

1) Moto volk dat gewoon constant tegen 60 (en sneller) probeert te rijden. Als ze dan achter jou komen zie je ze de meest idiote toeren uithalen om je toch maar te kunnen voorbij steken !! Ik probeer natuurlijk zo snel mogelijk aan de kant te gaan, maar in een file is dat nu eenmaal niet eenvoudig.

Als ik met de wagen rijd naar mijn werk rijd doe ik daar 50 tot 90 minuten over (leuven - brussel) met de moto is dit altijd onder de 50 minuten !! Hoe vast het verkeer ook zit. Er zijn motorijders die gewoon de grens niet kennen tussen snel op hun werk raken op een normale manier en net die 5 minute sneller op hun werk raken op een gevaarlijke en abnormale manier.


2) Veel motorijders kennen ook de grens niet wanneer ze terug moeten invoegen. Als de file los aan het lopen is en alles tegen 100/110 km/h gaat zijn er nog steeds mensen die tegen 140 tussen de auto's proberen door te komen. Gewoon invoegen en aan de rechterkant blijven. Als er dan spookfiles voordoen kan je gewoon blijven rijden, maar daarna opnieuw invoegen.

Verder vindt ik ook dat je als motorijder jezelf ervan bewust moet zijn dat sommige mensen je gewoon niet zien als je aankomt. Op al die honderden auto's dat je inhaalt zal er altijd wel één bijzijn die net wat een het wegdromen is en korter tegen de middelijn rijdt dan nodig. Akkoord, je hoeft niet weg te dromen en je moet bij de baan blijven met je aandacht, maar in een auto zitten is nu eenmaal anders dan op een moto en de kans dat je aandacht op den duur verslapt in een file is nu eenmaal reël (terwijl het bij een moto juist omgekeerd is)

Kortom, door de algemen mentaliteit zal binnekort ook het file rijden weer serieus in het gedrang komen en zullen diegene die normaal rijden mee gestrafd worden...
 
Een groter snelheidsverschil kan wel, als die koekblikken maar ruimte laten. En een een keer in hun spiegels kijken. Met een snelheidsverschil van 10 km ben je ook te laat als zo'n eikel plots van rijbaan verwisseld. Ik ga altijd zo snel mogelijk door de file heen, want ik ben het liefst z.s.m. verlost van die gevaarlijke file. :]
zo ...binnekortweer een dooie...
 
Nou heb je twee uitersten. Het ene uiterste is die 70km/u snelheidsverschil. Maar het andere uiterste is die 10km/u verschil van de MAG. Die regels van de MAG zijn weliswaar eenvoudig te begrijpen, maar veel te ongenuanceerd.

Voorbeeldje: Ik vind 10km/u geen prettige snelheid om ermee door een stilstaande file te rijden. De motor rijd dan ook niet echt lekker meer. Dus bij een stilstaande file en voldoende ruimte vind ik 20-25km/u een prima snelheid, zeker als je een zee van ruimte hebt en de automobilisten toch vast staan. En als het krap word rem je toch af voor het betere manouvreerwerk.

Maarrrr: als het verkeer langzaam rijd is 20-25km/u bovenop de snelheid van de auto's vaak al vrij hard, want juist dan word er gewisseld en gestuurd. Vaak ten goede (auto gaat aan de kant voor je), vaak ook niet (niet kijken/motor pesten).

Maarja, we leven in een land waarbij je niet iemand een vinger moet geven, want dan ben je heel je hand kwijt. Dus de gedragscode aanpassen naar 'zodanig snel door de file dat de veiligheid van jezelf en medeweggebruikers gewaarborgd is' of iets van die strekking is onmogelijk. Terwijl het prima wettelijk met een of ander kapstokartikel (Art. 5 meen ik) geregeld kan worden.

Overigens: ik ben ook tegen het gebruik van groot licht, alarmlichten/pinkers en claxons. Of je beter gezien word is de vraag, maar het weegt niet op tegen de hoeveelheid irritatie die je opwekt.
 
Je groot licht opzetten wilt ook wel eens helpen.
Als ik tussen de file doorrijd is het altijd met veel lawaai, groot licht en pinker naar links of rechts.

Groot licht moet je niet doen, is erg lastig om van een felle koplamp de afstand te schatten. Doe anders een gele koplamp in je motor, dat valt nog het meeste op omdat het veel afwijkt van de rest.
Verder vraag je om problemen als je als een blinde dwaas met een enorme snelheid er tussendoor schiet. Maar..... nu wordt het wer slechter weer dus de yuppen laten hun motoren weer staan en de gewone/echte motorrijders blijven over.
Ik heb altijd waarschuwingslichten aan, en probeer zo'n klein mogelijk verschil in snelheid te houden en toch op te schieten. Veel spiegels in de gaten houden (net als altijd). En een sportdemper helpt ook wel....
 
Ik heb een Philips Gold lamp met geel licht, maar die blue vision schijnt ook heel goed te werken. Daarnaast is mijn tank rood/wit, mijn jasje zilvergrijs en mijn helm titanium grijs. *D
Dat wekt ook verwarring ;) , ik lijk net voldoende op een smeris om twee keer bekeken te worden voor ik achterlijk hard langs ze blaas... :]

Ach, het zal de Telegraaf niet wezen om er een sensationeel verhaal van te maken. Als het echt zo gevaarlijk was, waarom lees ik dan zo weinig dat er motorrijders doodgereden zijn in de file?

 
Ach, het zal de Telegraaf niet wezen om er een sensationeel verhaal van te maken. Als het echt zo gevaarlijk was, waarom lees ik dan zo weinig dat er motorrijders doodgereden zijn in de file?
Wees blij! Elke gewonde of dode is er een te veel!
Ik heb al genoeg motorrijders aan de kant zien staan met schadeformulieren invullen samen met de koekblikkers. En dan natuurlijk weer discussies genoeg over de schuldvraag.
Sommigen gaan er echt met ware doodsverachting tussen door.
Laten we gewoon proberen het een beetje draaglijk te houden voor iedereen zodat de motorrijders gewoon tussen de file door blijven kunnen rijden en ook de KLPD (lees de politiek) niet hoeft in te grijpen met beperkende regeltjes.
Want dan kunnen we beter met zijn allen in het blik stil gaan staan.
 
heb gelezen dat we hier in nederland 12 baans wegen krijgen met aparte\rijbanen voor vrachtwagens, busjes, oude vandagen, personen auto`s, cabrio`s, sportwagens, motoren met zijspan, toermotoren, naked bike's en racemotoren..

oja en een aparte rijbaan voor hulpdiensten....


sorry hoor maar ik vind jullie een stelletje zijksnorren.. |(
 
Toch ff reageren. Spreek uit ervaring als ik zeg dat het makkelijk fout kan gaan als je het rustig aan doet. Ik wil dus al helemaal niet weten hoe het afloopt als ik als een halvegare met 70 of meer door een file heen ga knallen. Als blikkers je met lage snelheid al niet zien dan met die hoge snelheid zeker niet. Ik kies voor de lage snelheid want dan blijft de schade beperkt tot vooral materiele schade. Kies je voor een hoge snelheid dan wil ik geen topic zien dat je in de kreukels ligt omdat de blikker niet in z'n spiegels keek. Je kiest voor het hogere risico want je weet dat die blikkers niet goed opletten, anticipeer hier dan gewoon op en pas je snelheid aan, dat doe je in de mist toch ook?
 
als je er straks niet meer tussendoor mag ga je er toch overheen???
full
 


Oh, was jij dat die vanmiddag bij mij bijna achterop zat?
En vervolgens nog even langs mij schoot terwijl ik bezig was
om tussen de auto's te duiken?
Nou, dank je wel dan.
Tis dat ik het aan zag komen, anders hadden er twee motoren
midden op de snelweg gelegen, met nog meer file tot gevolg...

Ofwel, er zijn inderdaad genoeg idioten die met 80 of meer
tussen de file door gaan.
Ik heb gisteren een klein stukje opgereden met zo'n gast,
was wel benieuwd hoe snel dat nou ging.
Ben snel weer gestopt daarmee.

[me]MotoMarz denkt dat dat ook wel iets te maken heeft met het
[/me]

formaat van zijn motor ten opzichte van een R1 bijv....
 
Ik ben vanochtend nog bijna van de fiets afgereden door zo'n blik bonen die niet in zijn spiegel wilde kijken. Wat ben ik blij dat ik die VRO gevolgd heb!!

Ik rij 10k per jaar door de file (Almere-Amsterdam) en ik maar elke week wel een paar noodstops omdat zo'n visstick niet in zijn spiegels kijkt. Krantje lezen, scheren, make-up bijwerken, bellen (vooral niet handsfree) lekker verder slapen, ik heb bijna alles wel gezien!.

Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk in de autospiegels kijk om te zien of die varkens me gezien hebben, Bleerpijp doet wonderen evenals groot licht (mits het een beetje donker is.

Wat ik vooral vreemd vind is dat hoe langzamer het rijdt, hoe moeilijker is om erdoor te rijden. Het lijkt dan wel of ze allemaal dicht op elkaar moeten rijden, om elkaar warm te houden ofzo. Rijdt het 50km/h kan ik er makkelijk met 70 door heen.

Ach, zal wel de eeuwige discussie worden... Maar laten we er met z'n allen iig voor zorgen dat we nog wel even door de file "Mogen" rijden. Verpest het dus niet!
(Zal ik ook mijn best doen iets langzamer te rijden)

Oh wat ook wel helpt is zo'n sticker van de MAG, "In de file geef ik motorrijders de ruimte!" Mijn vriendin heeft die netjes op de ruit zitten en ze merkt dat koekblikken achterhaar er meer op verdacht zijn.......Bestellen dat ding dus!!!
 
Nou heb je twee uitersten. Het ene uiterste is die 70km/u snelheidsverschil. Maar het andere uiterste is die 10km/u verschil van de MAG. Die regels van de MAG zijn weliswaar eenvoudig te begrijpen, maar veel te ongenuanceerd.

Voorbeeldje: Ik vind 10km/u geen prettige snelheid om ermee door een stilstaande file te rijden. De motor rijd dan ook niet echt lekker meer. Dus bij een stilstaande file en voldoende ruimte vind ik 20-25km/u een prima snelheid, zeker als je een zee van ruimte hebt en de automobilisten toch vast staan. En als het krap word rem je toch af voor het betere manouvreerwerk.

Maarrrr: als het verkeer langzaam rijd is 20-25km/u bovenop de snelheid van de auto's vaak al vrij hard, want juist dan word er gewisseld en gestuurd. Vaak ten goede (auto gaat aan de kant voor je), vaak ook niet (niet kijken/motor pesten).

Maarja, we leven in een land waarbij je niet iemand een vinger moet geven, want dan ben je heel je hand kwijt. Dus de gedragscode aanpassen naar 'zodanig snel door de file dat de veiligheid van jezelf en medeweggebruikers gewaarborgd is' of iets van die strekking is onmogelijk. Terwijl het prima wettelijk met een of ander kapstokartikel (Art. 5 meen ik) geregeld kan worden.

Overigens: ik ben ook tegen het gebruik van groot licht, alarmlichten/pinkers en claxons. Of je beter gezien word is de vraag, maar het weegt niet op tegen de hoeveelheid irritatie die je opwekt.

Die "regels" zijn niet alleen van de MAG, zie ook http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

Ik vrag me wel af waar die bovengrens van 40 km/u vandaan komt, die kom ik wel vaker tegen in artikelen...
 

Als je eerdere posts van Zot hebt gelezen over filerijden... dan weet je genoeg ;) neee... verklap niks... M-F heeft een mooie zoekfunctie :+

Edit: Zelf probeer ik het netjes te houden in de file, maar het zal soms wat harder zijn dan 10km/u verschil. En gebruik van alarmlichten: Wel als ik de file induik: meestal neemt de koekblikker achter me wat meer afstand als ik ze aanzet. In de file zet ik ze meestal wel uit, al was het maar om ze niet te vergeten als die file weg is :z
 
Laatst bewerkt:
Die "regels" zijn niet alleen van de MAG, zie ook http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

Ik vrag me wel af waar die bovengrens van 40 km/u vandaan komt, die kom ik wel vaker tegen in artikelen...

Die bovengrens kan ik wel begrijpen. het is een richtlijn dus moet je aangeven wat je verwacht. 40km/u is een beetje magertjes. Mijn teller staat toch regelmatig op de 60 tussen de file.

Wat ik niet begrijp is waarom alarmlichten verwarrend zouden werken. Die pedaalemmers zijn er zelf mee begonnen om elkaar te waarschuwen voor een naderende file.
Je wordt er als motorrijder wel degelijk beter mee gezien. Bovendien worden steeds meer motoren standaard met alarmlichten uitgerust dus waar zijn die dingen anders voor. Ik knipper er lekker op los in de file. :)
 
Oh, was jij dat die vanmiddag bij mij bijna achterop zat?
En vervolgens nog even langs mij schoot terwijl ik bezig was
om tussen de auto's te duiken?
Nou, dank je wel dan.
Tis dat ik het aan zag komen, anders hadden er twee motoren
midden op de snelweg gelegen, met nog meer file tot gevolg...

Ofwel, er zijn inderdaad genoeg idioten die met 80 of meer
tussen de file door gaan.
Ik heb gisteren een klein stukje opgereden met zo'n gast,
was wel benieuwd hoe snel dat nou ging.
Ben snel weer gestopt daarmee.

[me]MotoMarz denkt dat dat ook wel iets te maken heeft met het
[/me]

formaat van zijn motor ten opzichte van een R1 bijv....
dit was de uitleg? Nu snap ik het nog minder. Of je hebt de verkeerde gequote.
Nee ik was het niet vanmiddag, reed gewoon achter mijn ster aan en die past niet tussen de file door :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan