filerijden in het nieuws

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.130
29
spijkenisse
Er wordt weer even aandacht voor gevraagd maar of wij er nou zo goed uitkomen? :?

Maar goed, er staat weer duidelijk dat het toegestaan is en alle aandacht daarvoor is goed..

Komt overigens uit de telegraaf

Politie signaleert steeds vaker gevaarlijke capriolen

Motorrijder flitst tussen files door

door Theo Kuijpers


AMSTERDAM, dinsdag
Motorrijders lappen de verkeers- en gedragsregels voor het rijden in files steeds vaker aan hun laars.
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) constateert een duidelijke toename van het aantal motorrijders dat met veel te hoge snelheden tussen stilstaande of langzaam rijdende files doorschiet. Soms bedragen de snelheidsverschillen wel 70 kilometer per uur. Volgens woordvoerder John Bennink van het KLPD probeert de politie excessen zoveel mogelijk aan te pakken maar zijn gerichte acties moeilijk. Motorrijders rijden vaak met zulke hoge snelheden dat achtervolging door de politie te veel risico’s met zich meebrengt.
„Door het toenemend aantal files groeit ook het legioen motorrijders en kennelijk ook het aantal misdragingen in het verkeer. Exacte cijfers hebben we niet maar onze mensen van zowel de opvallende als de onopvallende verkeerssurveillances worden steeds vaker geconfronteerd met motorrijders die werkelijk als waanzinnigen door het fileverkeer flitsen. Uiteraard worden de echte uitschieters zoveel mogelijk onmiddellijk aangepakt maar dat lukt niet altijd. Die gasten hebben geen idee wat voor risico’s zij lopen en de schrik die zij de overige verkeersdeelnemers aanjagen. Daarnaast ontstaan er ook nog de nodige irritaties waar je helemaal niets voor koopt”, aldus woordvoerder Bennink.

Gedragscode
Het is motorrijders sinds 1991 toegestaan om langzaam tussen een file door te rijden maar er is geen wettelijke regeling. De politie spreekt dan ook van een gedragscode waar zowel de automobilist als de motorrijder geen enkel recht aan kan ontlenen. „Maar houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dat niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én de voor de motorrijder en is bedoeld om bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer toe te passen”, zo licht de KLPD-woordvoerder toe.



--------------------------------------------------------------------------------

Volgende kolom
Motorrijders mogen het fileverkeer passeren als de overige voertuigen niet harder dan 40 kilometer per uur rijden. Het snelheidsverschil tussen de motorrijder en de auto’s mag niet meer dan 10 kilometer per uur bedragen. Op rijbanen met dubbele stroken moet de motorrijder pal naast de onderbroken streep in het midden rijden en bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, tussen de twee meest linkse banen.

Alarmlichten
De politie adviseert motorrijders om geen richtingaanwijzers of alarmlichten te gebruiken om zo verwarring bij automobilisten te voorkomen. Autobestuurders wordt aangeraden om bij het wisselen van rijstrook goed in de spiegels te kijken en naar rechts of links uit te wijken als er een motorrijder aankomt. Op die manier krijgen motorrijders meer ruimte om in een rechte lijn de files te passeren waardoor de kans op ongevallen afneemt.
 
Als de rechter baan nu voor motorrijders word en de linker baan voor auto's is het probleem toch opgelost.
Die klojo's in die koekblikken rijden toch nooit op de rechter baan.
 
hmmmm

ik geloof niet dat het er zo duidelijk staat . . .
Ik denk eerder dat het averechts werkt zeker bij telegraag publiek :X
Zo van zie je wel: ze rijden veel te hard er doorheen, er staat geen sanctie op het niet houden aan de gedragscode, dus ik kan gewoon van rijbaan wisselen.

Naja, hopelijk is de aandacht goed, en komt er meer begrip (maar op basis van dit artikel betwijfel ik dat . . . ;( )
 
Laatst bewerkt:
dr zijn geen cijfers voor, waar lullen ze over dan?
dat het steeds vaker voorkomt vind ik ook niet zo vreemd want
1: zoals in het artikel staat komen er meer filles
2: dr komen ook mee motorrijders.

en als de automobilisten netjes richting aangeven als ze van baan verwisselen en goed kijken. Is er eigenlijk toch helemaal geen probleem?
 
Ach ja, het staat in de Telegraaf. Die gasten kunnen zelf niet eens tellen. Op de voorpagina staat "Pagina 3 Motorrijder filegevaar". Vervolgens staat het artikel op pagina 7. :z |(

:+
 
Een groter snelheidsverschil kan wel, als die koekblikken maar ruimte laten. En een een keer in hun spiegels kijken. Met een snelheidsverschil van 10 km ben je ook te laat als zo'n eikel plots van rijbaan verwisseld. Ik ga altijd zo snel mogelijk door de file heen, want ik ben het liefst z.s.m. verlost van die gevaarlijke file. :]
 
Een groter snelheidsverschil kan wel, als die koekblikken maar ruimte laten. En een een keer in hun spiegels kijken. Met een snelheidsverschil van 10 km ben je ook te laat als zo'n eikel plots van rijbaan verwisseld. Ik ga altijd zo snel mogelijk door de file heen, want ik ben het liefst z.s.m. verlost van die gevaarlijke file. :]
iamwithstupid.gif
 
Tja... Je kunt lullen wat je wilt, maar als je met een rotvaart door de file heenknalt, vraag je om gez*k, imho. Ten eerste kweekt het aversie bij koekblikkers. Ten tweede geeft het je minder tijd om te anticiperen op fouten van een ander (en je kunt dan wel roepen dat ze op moeten letten en blablabla, maar je weet dat dat niet gebeurt en dus zul je er zelf op moeten anticiperen). Ten derde geeft het koekblikkers meer tijd om je op te merken en te reageren.

Als je met een dergelijk groot snelheidsverschil tussen de files doorrijdt en je wordt klemgereden moet je niet gaan lopen janken over de automobilist. Dan heb je het gewoon aan jezelf te danken.

Een groter snelheidsverschil kan wel, als die koekblikken maar ruimte laten. En een een keer in hun spiegels kijken.
:z

Maar ja... Dat doen ze niet, hè. 'Ze zouden moeten' is nou niet echt een goeie basis om je rijstijl op te baseren.
 
Tja... Je kunt lullen wat je wilt, maar als je met een rotvaart door de file heenknalt, vraag je om gez*k, imho. Ten eerste kweekt het aversie bij koekblikkers. Ten tweede geeft het je minder tijd om te anticiperen op fouten van een ander (en je kunt dan wel roepen dat ze op moeten letten en blablabla, maar je weet dat dat niet gebeurt en dus zul je er zelf op moeten anticiperen). Ten derde geeft het koekblikkers meer tijd om je op te merken en te reageren.

Als je met een dergelijk groot snelheidsverschil tussen de files doorrijdt en je wordt klemgereden moet je niet gaan lopen janken over de automobilist. Dan heb je het gewoon aan jezelf te danken.:z

Maar ja... Dat doen ze niet, hè. 'Ze zouden moeten' is nou niet echt een goeie basis om je rijstijl op te baseren.
:} :}
 
Dacht altijd dat je met niet harder dan 50 er tussen door mocht :x.
Maarja als het langzaam rijd doe ik dat toch al niet meer van wegen plots wisselde auto's enzo.

Maar ja of we nou echt weer lekker in het zonnetje worden gezet kan je nou ook niet zeggen maar er gebeuren ook dingen in de file met automobilisten die niet door de beugel kunnen in dat opzicht (Dwars gaan staan om de motor rijder er niet langes te laten, zonder richting aan weizer baan verwisselen, motor rijdertje klieren ect. ect. ect.) B|
 
De politie adviseert motorrijders om geen richtingaanwijzers of alarmlichten te gebruiken om zo verwarring bij automobilisten te voorkomen
Dit vind ik wel vaag , de politie heeft nietecht ervaring met hoe blind de doorsnee autobestuurder is tov motorrijders denk ik |(
Ikzelf rij redelijk rustig tusse files door ( wel net iets meer als 10 km/u verschil vrees ik en ik rij er ook nog tussendoor als ze meer als 40 rijden maarjah :) )
 
Natuurlijk id het fijn dat een automobislist die van baan veranderd in zijn spiegels kijkt. Ik rij geregeld (vrij rustig) tussen de file door. Ik ga er voor de zekerheid toch maar vanuit dat automobilisten niet kijken. Dus steeds goed opletten waar de gaten vallen en anticiperen! En zelfs dan kan het fout gaan.
 
Dit vind ik wel vaag , de politie heeft nietecht ervaring met hoe blind de doorsnee autobestuurder is tov motorrijders denk ik |(
Ikzelf rij redelijk rustig tusse files door ( wel net iets meer als 10 km/u verschil vrees ik en ik rij er ook nog tussendoor als ze meer als 40 rijden maarjah :) )
Yep, die zijn blind, idd. Ze kijken in de spiegel, zien half een knipperlicht en denken 'oh die voegt in, dan kan ik wel opzij'. Ik denk idd wel dat het gebruik van knipperlichten verwarring opwekt. Zeker wanneer het er maar één is.
 
gisteren reed ik ertussen door terwijl er links en recht vrachtauto's stonden. Ook een bus en die lette nou net even niet op. Het is wel makkelijk maar het is nog steeds geen hobby van me.
Ik wist trouwens niet dat het alleen tussen de twee meest linkse rijen door mocht.
 
Er wordt iig gezegd dat het is toegestaan, niet meer gedoogd. Overigens is er wel degelijk een wettelijke basis voor de gedragscode, dat e-mailtje heb ik vanmorgenvroeg al naar de redactie verstuurd. Ben benieuwd of het wordt geplaatst.

Maar voor mij hebben ze wel gelijk. De goeden niet te na gesproken, maar er zijn idd motorrijders die zich met ware doodsverachting door de file snellen. En dan maar klagen dat de automobilist iets fout doet.

Vooral zo door gaan |( dan kun je er op wachten dat het helemaal verboden wordt. :(
 
Yep, die zijn blind, idd. Ze kijken in de spiegel, zien half een knipperlicht en denken 'oh die voegt in, dan kan ik wel opzij'. Ik denk idd wel dat het gebruik van knipperlichten verwarring opwekt. Zeker wanneer het er maar één is.
Mensen die iets ervarener zijn in de file zijn ze al gewoon en je ziet ze echt wel goed aankomen vind ik persoonlijk
 
Mensen die iets ervarener zijn in de file zijn ze al gewoon en je ziet ze echt wel goed aankomen vind ik persoonlijk

Rij nu een jaar lang aardig wat file kilometers. Snelheid heb ik op stukken waar het kan 30km harder als het overige verkeer.

Dit kan niet als:

Verkeer gaat invoegen... vaak wisselen blikkers dan van baan. zo van ik voeg in en ik wil meteen naar links.

Er grote gaten vallen in bijv de rechtse baan.. blikkers zien dan ruimte en schieten ertusen

Er groot verschil is tussen de snelheid van de linkse en de rechtse baan en er veel gaten vallen.

Verder iedere auto die je voor je ziet en naast rijd "scannen" zodra je een verdachte beweging ziet gas los.


en tja koekblikken zullen idd welleens denken wat rijd daar nou weer voor idioot. Maar ik heb in 60k kilometer nog geen enkele echte noodstop moeten maken. Welleens een blik wat van baan wou wisselen terwijl ik ernaast zat.. maar altijd nog ruim optijd opgemerkt. Dus de manier waarop ik het doe vind ik veilig/voelt veilig O-) . Maarja wie ben ik. Oom agent die kijkt weer volgens z'n boekje :(


Oplossing: op de vluchtstrook 2 meter van de lijn een niet doorgetrokken streep... een soort motorbaan die in de file gebruikt kan worden. Problem solved.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt weer even aandacht voor gevraagd maar of wij er nou zo goed uitkomen? :?

Maar goed, er staat weer duidelijk dat het toegestaan is en alle aandacht daarvoor is goed..

Komt overigens uit de telegraaf

Alarmlichten
De politie adviseert motorrijders om geen richtingaanwijzers of alarmlichten te gebruiken om zo verwarring bij automobilisten te voorkomen. Autobestuurders wordt aangeraden om bij het wisselen van rijstrook goed in de spiegels te kijken en naar rechts of links uit te wijken als er een motorrijder aankomt. Op die manier krijgen motorrijders meer ruimte om in een rechte lijn de files te passeren waardoor de kans op ongevallen afneemt.

Wat een lulverhaal om geen alarmlichten te gebruiken.

Ik doe dat wel en zie dat dan juist de meeste koekblikkers mij zien en opzij gaan. Die enkele keer dat ik ze niet gebruik, gaan ze niet of minder vaak opzij |(
 
Wat een lulverhaal om geen alarmlichten te gebruiken.

Ik doe dat wel en zie dat dan juist de meeste koekblikkers mij zien en opzij gaan. Die enkele keer dat ik ze niet gebruik, gaan ze niet of minder vaak opzij |(

:^ Juist die alarmlichten vallen beter op, heb nooit iets van verwarring gemerkt... :P

Als die coppers zoals gisteren domweg langs de snelweg staan met hun blauwe lampjes aan, terwijl ze zelf op de vangrail zitten (A2). Juist dan zaaien ze verwarring en dikke file, er gebeurd niets, maar iedereen wil kijken naar iets wat niet gebeurd... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan