Filerijden op de Antwerpse ring

Pommel

MF veteraan
13 apr 2004
23.882
123
Tukker in exile
:X

Ik was al een maand of drie niet meer in België geweest, maar sinds deze week weet ik het weer; motorrijden in België is een linke bezigheid, en vooral filerijden op de Antwerpse ring is behoorlijk uitdagend :+

De meeste Belgische chauffeurs zijn best vriendelijk voor motorrijders. Als ze je zien, dan maken ze graag even ruimte voor je. Zelfs op een tweebaans N-weg, waar je Belgische motorrijders dan ook op volle snelheid doorheen ziet schieten. Maar ja, de kans dat Belgische chauffeurs je niet zien, of dat ze volkomen onvoorspelbaar reageren, is best groot. En in de omgeving van Aalst ben ik al meer dan één erg onzeker reagerende chauffeur tegengekomen ... lekkere wijntjes gehad?

Het gevaar op de ring van Antwerpen zit hem volgens mij in twee dingen. Alle banen worden ook door vrachtwagens benut, waardoor je de kans loopt om tussen twee muren van staal door te moeten rijden. Ik pas mijn tempo vaak wat aan, zodat ik er tussendoor kan zodra ze wat verschoven zijn ten opzichte van elkaar.

Daarnaast duiken automobilisten rücksichtlos in ieder gaatje, zonder ook maar even te kijken. Voor de eerlijkheid, dat zijn niet alleen Belgen. Vooral auto's met een Frans kenteken, maar ook Nederlanders, maken zich daar ook schuldig aan. Komt ook door de drukte natuurlijk, en het feit dat "iedereen" blijkbaar op de verkeerde rijbaan zit.

De infrastructuur, zoals bijvoorbeeld bij Kleine Bareel (als je vanaf de Carrefour en Shell weer de baan op gaat), helpt ook niet mee. Je ziet gewoon dat mensen het niet begrijpen ... is ook niet zo raar, want het is een puinhoop. Of kleine zijweggetjes die (zonder noemenswaardig zicht naar links en rechts) direct aansluiten op de hoofdweg. Lang leve de lintbebouwing!

Natuurlijk moet je het bovenstaande met een korrel zout nemen. Maar ik denk dat de Belgische motorrijders wel degelijk meer risico lopen in het verkeer dan de Nederlanders. En ik denk dat België als land ook nog een lange weg te gaan heeft op het gebied van infrastructuur en rijopleiding.

Over de ringen rond Brussel en Antwerpen; wat doen jullie daar om er zo veilig en vlot mogelijk overheen te navigeren? Ik ben benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd meerdere keren per maand over de ring Antwerpen en probeer dit zo veel mogelijk buiten de spits te doen. Voor de rest is het rete goed opletten en soms is het "veiliger" om gewoon de stroom te volgen. Ik ken de ring nu aardig goed en weet waar mijn afslagen liggen en dat scheelt ook al veel, in het begin was ik ook veel aan zoeken en reed daardoor ook wat zenuwachtiger.
 
Laatst bewerkt:
Buiten de spits is voor mij meestal geen optie. Meestal rij ik dezelfde route (richting Gent of Brussel), dus dat kan ik dromen. Maar ik blijf filerijden op de ring claustrofobisch vinden, vergeleken met b.v. de ring rond Amsterdam.
 
België... Is dat niet dat Noordwest-Europese land waar ze met het bordje "pas op - gevaarlijk wegdek" bedoelen dat het van donkere hogesnelheidsbochten met een twee strekkende meter bobbelig bitumen vol scheuren gaat naar valkuilen vol bloeddorstige vampiers?
 
Ik rijd ook meestal inde spits op de ring in Antwerpen. En dan meer met de stroom mee dan er tussendoor. Maar in de Randstad doe ik dat ook steeds vaker. Iets met ouwe lul worden, wilde haren kwijt zijn, risico mijden, efc...Ik ben ook al grijs inmiddels.
Dat zijn ook niet de echte fun ritten maar gewoon woon werk vervoer, maar altijd nog leuker dan met het koekblik.
 
Allemaal herkenbaar.
Ring Antw doe ik ook regelmatig, en soms in de vrijdagspits.
Verhoogd risico - Be Extra Careful!

Ring Bxll : al wel jaar of wat geleden.
heb daar ook 3 jaar gewerkt: was erg wennen.
Maar na tijdje ook wel leuk: Taxista spelen in Bxll spitsuur.
(gelukkig met NL kenteken: dan zijn ze vast gewaarschuwd: daar gaat een gek....)

En tja: mijn twee dochters hebben allebei een roze papier, zonder enige praktische les...
en als ze in NL komen worden ze gek van de fietsen en fietspaden. (pas op!)
en de NL plaatsnaam-pijlen staan anders, is bizar voor n belg (en vice versa).

Accepteer het maar.
 
Laatst bewerkt:
België... Is dat niet dat Noordwest-Europese land waar ze met het bordje "pas op - gevaarlijk wegdek" bedoelen dat het van donkere hogesnelheidsbochten met een twee strekkende meter bobbelig bitumen vol scheuren gaat naar valkuilen vol bloeddorstige vampiers?
_O- haha, dit is wel waar, de wegen in nederland en duitsland zijn veel beter dan de belgische. soms zit er een put van 10cm en soms een bult...
als je over die bult aan 160km/u rijdt vlieg je in de lucht en soms kun je dit tegen komen in een bocht... is altyd wel schrikken en zeker als je nog iets sneller rijdt :P
 
ring antwerpen: heel goed opletten, defensief rijden en je vooral niet druk maken om het gedrag van anderen. let ook op de snelheidsbeperkingen, vooral bij de kennedytunnel. er wordt veel gecontroleerd...

soms rij ik er 4 keer per dag overheen, ik zie best in waarom veel mensen liever via de liefkenshoektunnel rijden. ook al is dat een toltunnel en is het op hun route meer kilometers...
beetje vergelijkbaar met de boulevard périphérique in parijs, maar dan voorspelbaarder...
 
ring antwerpen: heel goed opletten, defensief rijden en je vooral niet druk maken om het gedrag van anderen. let ook op de snelheidsbeperkingen, vooral bij de kennedytunnel. er wordt veel gecontroleerd...

R1 vind ik vele malen meer chaos dan R2 trouwens. Dank voor de tip van de snelheidscontroles! Gelukkig is de marge in BE wat hoger (6% of 6km toch?) dan in NL.
 
beetje vergelijkbaar met de boulevard périphérique in parijs, maar dan voorspelbaarder...

Heb de periferique één keer gedaan. Terugweg van vakantie vorig jaar, op een maandagmiddag, met flink volgepakte literfiets. Ik vond het één grote kermis. Zeker als je probeert die supersnelle getrainde Parijzenaars op hun lichte crosserts en zo bij te houden. Lukte nog heel aardig, maar kostte me wel bijna al mijn energie. Daarna nog op de adrenaline met belachelijke snelheden doorgereden naar halverwege België, toen stortte ik in. Maar sindsdien heeft geen enkele spits in Nederland of België mij ooit nog verrast...
 
Weten welke afslag je moet hebben en ruim van tevoren voldoende rechts gaan rijden. Op de richtingborden boven de weg wordt per baan aangegeven waar je rijden moet voor een bepaalde bestemming. Volg dat maar en alles gaat vanzelf. En gewoon 100 km/h rijden, dus met de stroom mee gaan.

De keren dat ik de ring van Antwerpen tot afslag Mechelen genomen heb nergens problemen of vreemde situaties meegemaakt.
 
:X

Ik was al een maand of drie niet meer in België geweest, maar sinds deze week weet ik het weer; motorrijden in België is een linke bezigheid, en vooral filerijden op de Antwerpse ring is behoorlijk uitdagend :+

De meeste Belgische chauffeurs zijn best vriendelijk voor motorrijders. Als ze je zien, dan maken ze graag even ruimte voor je. Zelfs op een tweebaans N-weg, waar je Belgische motorrijders dan ook op volle snelheid doorheen ziet schieten. Maar ja, de kans dat Belgische chauffeurs je niet zien, of dat ze volkomen onvoorspelbaar reageren, is best groot. En in de omgeving van Aalst ben ik al meer dan één erg onzeker reagerende chauffeur tegengekomen ... lekkere wijntjes gehad?

Het gevaar op de ring van Antwerpen zit hem volgens mij in twee dingen. Alle banen worden ook door vrachtwagens benut, waardoor je de kans loopt om tussen twee muren van staal door te moeten rijden. Ik pas mijn tempo vaak wat aan, zodat ik er tussendoor kan zodra ze wat verschoven zijn ten opzichte van elkaar.

Daarnaast duiken automobilisten rücksichtlos in ieder gaatje, zonder ook maar even te kijken. Voor de eerlijkheid, dat zijn niet alleen Belgen. Vooral auto's met een Frans kenteken, maar ook Nederlanders, maken zich daar ook schuldig aan. Komt ook door de drukte natuurlijk, en het feit dat "iedereen" blijkbaar op de verkeerde rijbaan zit.

De infrastructuur, zoals bijvoorbeeld bij Kleine Bareel (als je vanaf de Carrefour en Shell weer de baan op gaat), helpt ook niet mee. Je ziet gewoon dat mensen het niet begrijpen ... is ook niet zo raar, want het is een puinhoop. Of kleine zijweggetjes die (zonder noemenswaardig zicht naar links en rechts) direct aansluiten op de hoofdweg. Lang leve de lintbebouwing!

Natuurlijk moet je het bovenstaande met een korrel zout nemen. Maar ik denk dat de Belgische motorrijders wel degelijk meer risico lopen in het verkeer dan de Nederlanders. En ik denk dat België als land ook nog een lange weg te gaan heeft op het gebied van infrastructuur en rijopleiding.

Over de ringen rond Brussel en Antwerpen; wat doen jullie daar om er zo veilig en vlot mogelijk overheen te navigeren? Ik ben benieuwd :)

Ik rij toch 2,3, 4 x per week de ring.
Gelukkig wel vaak 's avonds/'s nachts maar er valt mij niet zoveel op, vergeleken met het verkeer in Nederland :?

Het chaotische ligt er volgens mij vooral aan dat er op veel stukken idd veel vrachtverkeer is en er ook afslagen zijn met meerdere rijstroken.

En overdag is het verkeer tussen de Hazeldonk en Antwerpen een ramp omdat de hele rechter rijstrook vol zit met vrachtverkeer. En die halen elkaar in.... je kan daar zelden even een stukje normaal 120 rijden B|
3e rijstrook zou daar echt bijzonder welkom zijn.
 
ring antwerpen: heel goed opletten, defensief rijden en je vooral niet druk maken om het gedrag van anderen. let ook op de snelheidsbeperkingen, vooral bij de kennedytunnel. er wordt veel gecontroleerd...

Ze zijn dan wel weer zo aardig om bij 4 van de 5 vaste radarpalen, op R1, 100 meter ervoor een waarschuwingsbord voor die radarpaal neer te zetten :)
 
Heb de periferique één keer gedaan.

Maar sindsdien heeft geen enkele spits in Nederland of België mij ooit nog verrast...

Periferique heb ik ook een paar keer gereden. Maar inmiddels ervaring opgedaan met iets dat nog spannender is om te rijden: Istanbul en Bursa tijdens de spits........

Turkije is sowieso overal oppassen. Zelfs op de snelwegen.
Er wordt daar links en rechts ingehaald. Er rijden busjes/vrachtwagentjes die niet eens harder dan 60-70 rijden. De ene keer links, de andere keer rechts etc...
Taxichauffeurs die 12-14 uur aan een stuk draaien. Scootertjes op de snelweg. Geen vluchtstrook of reling, mensen die langs de snelweg lopen etc...
Ik heb er schoolkinderen zien lopen. Klein grut 8-10 jaar met een rugzakje die langs de snelweg/4 baans weg liepen. De schoolbus of wat het was stopte op die 4 baans weg om de kinderen op te pikken. Dan remt alles, schiet naar links etc...

Maar uiteindelijk is het toch Istanbul tijdens de spits dat alles topt !!!
 
Inmiddels 12 jaar ervaring met de wegen en het weggedrag van onze zuiderburen.
Weliswaar bijna altijd met het koekblik, maar als je de Antwerpse ring een beetje kent, dan weet je precies op welke stuk je op welke baan moet rijden, en waar je een keer aanstalten moet gaan maken om naar de juiste baan te komen om uit te voegen.
Het is allemaal redelijk voorspelbaar. :Y
Als je naar de E19 of A12 moet richting Brussel is het helemaal niet verstandig om zo snel mogelijk op de twee rechtse banen te komen in die richting.
Ter hoogte van Berchem heb je alle tijd en ruimte om van helemaal links naar rechts te gaan zonder een aso te zijn, en zonder klem te worden gereden.

Als motor rijder heb je in België weer het voordeel, dat er op de kleine binnen wegen veel minder fietser te vinden zijn. Het is dus met heel mooi weer, veel leuker rijden in België dan in Nederland.
Bijkomend voordeel is, dat zelfs een rechte weg niet saai is. Voldoende te sturen om langs de kuilen en gaten te komen. 8-) :]
Kans is dus groot dat ik morgen weer in België ga toeren.
 
Ik rijd elke dag sochtens in de spits over de ring van Deurne naar Antwerpen Zuid en idd als je weet waar je moet zijn is er absoluut geen probleem.
Meestal zijn de gevaarlijkste de toeristen of de buitenlanders die er de weg niet kennen.

Mensen gaan idd meestal opzij maar ik moet wel zeggen dat Xenon op de motor echt helpt, mensen hebben je veel sneller gezien.
 
Nou,,,, ik ben daar ooit eens bijna gemangeld door een vrachtwagen die plots naar links kwam .
En ik rij in een MPV .
Dus al had ik kerstverlichting op het dak gehad , als ze niet kijken zien ze je niet.
 
Beroepsmatig (chauffeur) ook zéér vaak te vinden op de ring van Antwerpen:


:X

Ik was al een maand of drie niet meer in België geweest, maar sinds deze week weet ik het weer; motorrijden in België is een linke bezigheid, en vooral filerijden op de Antwerpse ring is behoorlijk uitdagend :+

De meeste Belgische chauffeurs zijn best vriendelijk voor motorrijders. Als ze je zien, dan maken ze graag even ruimte voor je. Zelfs op een tweebaans N-weg, waar je Belgische motorrijders dan ook op volle snelheid doorheen ziet schieten. Maar ja, de kans dat Belgische chauffeurs je niet zien, of dat ze volkomen onvoorspelbaar reageren, is best groot. En in de omgeving van Aalst ben ik al meer dan één erg onzeker reagerende chauffeur tegengekomen ... lekkere wijntjes gehad?

Het gevaar op de ring van Antwerpen zit hem volgens mij in twee dingen. Alle banen worden ook door vrachtwagens benut, waardoor je de kans loopt om tussen twee muren van staal door te moeten rijden. Ik pas mijn tempo vaak wat aan, zodat ik er tussendoor kan zodra ze wat verschoven zijn ten opzichte van elkaar.

Daarnaast duiken automobilisten rücksichtlos in ieder gaatje, zonder ook maar even te kijken. Voor de eerlijkheid, dat zijn niet alleen Belgen. Vooral auto's met een Frans kenteken, maar ook Nederlanders, maken zich daar ook schuldig aan. Komt ook door de drukte natuurlijk, en het feit dat "iedereen" blijkbaar op de verkeerde rijbaan zit.

De infrastructuur, zoals bijvoorbeeld bij Kleine Bareel (als je vanaf de Carrefour en Shell weer de baan op gaat), helpt ook niet mee. Je ziet gewoon dat mensen het niet begrijpen ... is ook niet zo raar, want het is een puinhoop. Of kleine zijweggetjes die (zonder noemenswaardig zicht naar links en rechts) direct aansluiten op de hoofdweg. Lang leve de lintbebouwing!

Natuurlijk moet je het bovenstaande met een korrel zout nemen. Maar ik denk dat de Belgische motorrijders wel degelijk meer risico lopen in het verkeer dan de Nederlanders. En ik denk dat België als land ook nog een lange weg te gaan heeft op het gebied van infrastructuur en rijopleiding.

Over de ringen rond Brussel en Antwerpen; wat doen jullie daar om er zo veilig en vlot mogelijk overheen te navigeren? Ik ben benieuwd :)

Ik zie niet zo zeer méér dingen die Belgen doen, maar ze doen het abrupter. Bijvoorbeeld van invoegstrook ineens naar de 2e baan (of verder) zie ik in NL niet zo vaak op een dergelijke agressieve manier.
Trucks rijden er idd op veel te veel banen (tenminste, neem even aan dat ook in BE wij niet op de derde of zelfs vierde baan mogen rijden.

En net als in NL jakkeren ze zo lang mogelijk door om op het laatste moment uit te voegen.



Ik zelf rij er met de truck zo snel mogelijk in de juiste baan en blijf daar ook. Vanaf bovenkant Antwerpen ri Brussel? Middelste baan tot bij de uitvoegstrook ri Brussel, dan opschuiven er eraf. De rechtse baan zo min mogelijk omdat daar iedereen dus op het laatste moment in de ankers gaat om nog een gat in te duiken met harmonica als gevolg.

Buiten de spits is voor mij meestal geen optie. Meestal rij ik dezelfde route (richting Gent of Brussel), dus dat kan ik dromen. Maar ik blijf filerijden op de ring claustrofobisch vinden, vergeleken met b.v. de ring rond Amsterdam.

De rijstroken zijn er (op sommige plekken) ook smaller als in NL.

ring antwerpen: heel goed opletten, defensief rijden en je vooral niet druk maken om het gedrag van anderen. let ook op de snelheidsbeperkingen, vooral bij de kennedytunnel. er wordt veel gecontroleerd...

soms rij ik er 4 keer per dag overheen, ik zie best in waarom veel mensen liever via de liefkenshoektunnel rijden. ook al is dat een toltunnel en is het op hun route meer kilometers...
beetje vergelijkbaar met de boulevard périphérique in parijs, maar dan voorspelbaarder...

Rij al zeker 3 jaar voor mijn huidige werkgever waarbij ik zo'n 6-8x per dag over de ring kom en heb nog nooit een controle gezien. Staan wel een paar palen.


Ik rij toch 2,3, 4 x per week de ring.
Gelukkig wel vaak 's avonds/'s nachts maar er valt mij niet zoveel op, vergeleken met het verkeer in Nederland :?

Het chaotische ligt er volgens mij vooral aan dat er op veel stukken idd veel vrachtverkeer is en er ook afslagen zijn met meerdere rijstroken.

En overdag is het verkeer tussen de Hazeldonk en Antwerpen een ramp omdat de hele rechter rijstrook vol zit met vrachtverkeer. En die halen elkaar in.... je kan daar zelden even een stukje normaal 120 rijden B|
3e rijstrook zou daar echt bijzonder welkom zijn.

Overdag en 's avonds is een groot verschil!

Ik denk niet dat er daar meer inhalen dan in NL. Ik ben zelf ook zo'n chauffeur die "te langzaam" rijd en word er niet vaker ingehaald als in NL (met of zonder verbod). En op dat stuk geldt overigens een inhaalverbod dus eigenlijk zouden ze helemaal niet mogen inhalen maar goed dat word natuurlijk wel door sommigen gedaan.

Inmiddels 12 jaar ervaring met de wegen en het weggedrag van onze zuiderburen.
Weliswaar bijna altijd met het koekblik, maar als je de Antwerpse ring een beetje kent, dan weet je precies op welke stuk je op welke baan moet rijden, en waar je een keer aanstalten moet gaan maken om naar de juiste baan te komen om uit te voegen.
Het is allemaal redelijk voorspelbaar. :Y
Als je naar de E19 of A12 moet richting Brussel is het helemaal niet verstandig om zo snel mogelijk op de twee rechtse banen te komen in die richting.
Ter hoogte van Berchem heb je alle tijd en ruimte om van helemaal links naar rechts te gaan zonder een aso te zijn, en zonder klem te worden gereden.

Als motor rijder heb je in België weer het voordeel, dat er op de kleine binnen wegen veel minder fietser te vinden zijn. Het is dus met heel mooi weer, veel leuker rijden in België dan in Nederland.
Bijkomend voordeel is, dat zelfs een rechte weg niet saai is. Voldoende te sturen om langs de kuilen en gaten te komen. 8-) :]
Kans is dus groot dat ik morgen weer in België ga toeren.

Klopt idd. Maar ook weer niet wachten tot het allerlaatste moment wan dan krijg je alsnog die harmonica en die hufters heb je er alsnog bij.

Ik rijd elke dag sochtens in de spits over de ring van Deurne naar Antwerpen Zuid en idd als je weet waar je moet zijn is er absoluut geen probleem.
Meestal zijn de gevaarlijkste de toeristen of de buitenlanders die er de weg niet kennen.

Mensen gaan idd meestal opzij maar ik moet wel zeggen dat Xenon op de motor echt helpt, mensen hebben je veel sneller gezien.

BS, maar dat is een andere discussie.

Nou,,,, ik ben daar ooit eens bijna gemangeld door een vrachtwagen die plots naar links kwam .
En ik rij in een MPV .
Dus al had ik kerstverlichting op het dak gehad , als ze niet kijken zien ze je niet.

Wat je rijd maakt niets uit. Andersom gebeurt ook, mensen die mijn auto niet zien en die is toch echt groot genoeg!
 
Rij al zeker 3 jaar voor mijn huidige werkgever waarbij ik zo'n 6-8x per dag over de ring kom en heb nog nooit een controle gezien. Staan wel een paar palen.Overdag en 's avonds is een groot verschil!



Wat je rijd maakt niets uit. Andersom gebeurt ook, mensen die mijn auto niet zien en die is toch echt groot genoeg!

Politie zie ik er dan wel vrij vaak. Opvallende danwel in donkerkleurige Ford Mondeo.


Ik rij er dan ook vrijwel alleen 's avonds/'s nachts of zorg iig dat ik buiten de spits rij, anders word ik gek B|
Maar dat ligt niet aan de ring :P

Klopt, mij zien zo nu en dan ze zelfs met kermisverlichting over het hoofd :+
 
Vind het altijd mooi hoe ze dan met 4 politieauto's voor de Craeybecktunnel opgesteld staan met de neus richting de snelweg. Kom je daar met ~140 langsrijden... shit shit shit... maar ze komen nooit achteraan.
 
Morgenochtend ga ik voor het eerst op de motor naar belgie, vertrek rond half 5 richting Waterloo, 200 km. Tijd terug 3 maanden in belgie gewerkt met de auto maandag heen donderdag terug. Viel me toen al op dat de meeste motors vlot door de file heen flitsen. Gaten en kuilen word idd goed opletten, net als de rest van het verkeer op de ringen. Denk dat ik wel iets in het"wat ik vandaag onderweg meemaakte ' topic kan schrijven als ik terug ben donderdag :)
 
Doe al 8 jaar dagelijks Deurne - Wilrijk op de motor.. de ring valt best mee in de file, het blijft opletten maar moet zeggen dat ik in al die jaren maar weinig heb meegemaakt..

En nee, eigenlijk mogen vrachtwagens niet op de linkse rijstrook maar vooral in een drukke file doen ze het soms toch.. is dan even opletten, soms er even achter blijven tot er rechts toch een gaatje valt, of met het grootlicht effe seinen en soms maken ze dan wat extra plaats dat je er toch veilig tussen kan..
 
Doe al 8 jaar dagelijks Deurne - Wilrijk op de motor

Knap hoor. Zoveel woon-werk tijd aan je werk spenderen.
Ik zit 1 tot 2x/maand in Wilrijk.
Meestal plan ik de eerste afspraak om 10:00, vertrek daarvoor thuis (regio Venlo) om 7:30 en dan ben ik er doorgaans net op tijd. Dus 2,5 uur over 140km. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan