Filerijden

Romke

Rookie
19 nov 2002
5
0
Den Helder
Hallokidoki,

Ja ik ben op zoek naar mensen met filebots ervaringen. Ik reed dus tussen de file, net na de Wijkertunnel, komt opeens de auto waar ik naast rij naar rechts gezet. De file reed ongeveer 40 en ik 45-50. Uit balans reed ik een fractie van een seconde later achterop een Vito. Mijn arme GTS-1000 total loss ;( , klote zeg maar. Maar nu ben ik dus benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch gaat aflopen, ik zeg dat de bestuurder van de auto fout is, temeer omdat hij geen richting heeft aangegeven terwijl hij van rijstrook wisselde. Verder blijkt uit het feit dat ik een fractie van een seconde later, nadat hij mij heeft geraakt, al op die Vito knalde dat hij zijn blikkie in een erg klein gaatje wilde proppen. Ben er overigens redelijk vanaf gekomen, twee gekneusde handen. Nou ja dat ist verhaal, ik hou iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.

Grtz Romke
 
Allereerst zwaar ***
Sterkte met handen en verzekering...

Denk dat je hier wel wat aan heb:
Ongeval

Let wel: Wat er staat over legaal in file blijkt dus niet zo te zijn en is dus foute info.

Succes
 
Klote voor je.
Ik heb geen flauw idee hoe dat zit, met die snelheid.
Maar ben wel zeer benieuwd, dus hou ons op de hoogte aub.
 
Ja, heb ik gelezen. Het is dus ff afwachten. Maar ik zat al naast hem, mijn schokbreker stond in zijn bijrijdersdeur.
 
Ja, heb ik gelezen. Het is dus ff afwachten. Maar ik zat al naast hem, mijn schokbreker stond in zijn bijrijdersdeur.

Heb je dat linkie ook geopend > soortgelijk geval, stond in de Motor.

Wie weet heb je er wat aan.
 
Ik dacht dat je alleen mocht passeren als ze stapvoets rijden met een verschil van max 10km ofzo, dus denk dat jij te hard reed voor de verzekering, zou je even moeten navragen bij je verzekering.
 
Maar volgens het één-na-laatste KNMV-krantje dat ik heb gekregen is tussen de file doorrijden tegenwoordig wel legaal. Jarenlang hebben we die gedragscode gehad, maar die is nu dus legaal. Sinds heel kort wordt er dus niet meer gedoogd, maar mag het. Mits je je aan de regels houdt en dat was volgens mij iets van 40 of 50 km/u invoegen in de file. En daar zit nou net het punt hier.
 
Op dinsdag 19 november 2002 14:04 schreef LeonRSV het volgende:
Maar volgens het één-na-laatste KNMV-krantje dat ik heb gekregen is tussen de file doorrijden tegenwoordig wel legaal. Jarenlang hebben we die gedragscode gehad, maar die is nu dus legaal. Sinds heel kort wordt er dus niet meer gedoogd, maar mag het. Mits je je aan de regels houdt en dat was volgens mij iets van 40 of 50 km/u invoegen in de file. En daar zit nou net het punt hier.
Toen snapte ik er helemaal geen klote meer van :(

Dat was idd info die ik had gekregen en ook vermeldde in dat topic.
Kreeg vervolgens een mailtje met oa onderstaande tekst. Overigens van de NVVM.

Zojuist het stukje gelezen over gedoogbeleid m.b.t. filerijden. Dit zou
volgens enkelen legaal (dus overeenkomstig de Nederlandse wetgeving) zijn.
De gedoogregeling m.b.t. het filerijden door motorrijders is echter een niet
wettelijke regeling, gebaseerd op een aantal afspraken tussen een aantal
organisaties en instanties. Niet wettelijk betekent dat je je bij een
verkeersongeval nooit kunt beroepen op deze richtlijnen: dus helaas
......... illegaal!

Of ik snap het niet
Of deze partijen spreken mekaar tegen
Of het ???
 
Hallokidoki,

Ja ik ben op zoek naar mensen met filebots ervaringen. Ik reed dus tussen de file, net na de Wijkertunnel, komt opeens de auto waar ik naast rij naar rechts gezet. De file reed ongeveer 40 en ik 45-50. Uit balans reed ik een fractie van een seconde later achterop een Vito. Mijn arme GTS-1000 total loss ;( , klote zeg maar. Maar nu ben ik dus benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch gaat aflopen, ik zeg dat de bestuurder van de auto fout is, temeer omdat hij geen richting heeft aangegeven terwijl hij van rijstrook wisselde. Verder blijkt uit het feit dat ik een fractie van een seconde later, nadat hij mij heeft geraakt, al op die Vito knalde dat hij zijn blikkie in een erg klein gaatje wilde proppen. Ben er overigens redelijk vanaf gekomen, twee gekneusde handen. Nou ja dat ist verhaal, ik hou iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.

Grtz Romke
fuck hee...ben jij dat geweest...??
ik heb je motor zien staan...tegen de vangrail sochtends...ik hoopte dat het met de berijder goed was afgelopen......

je reed op een zwarte gts he? ik ree daar ongeveer om 8:15 en zag alleen je motor staan....
 
Op dinsdag 19 november 2002 14:24 schreef LCB het volgende:Toen snapte ik er helemaal geen klote meer van :(

Dat was idd info die ik had gekregen en ook vermeldde in dat topic.
Kreeg vervolgens een mailtje met oa onderstaande tekst. Overigens van de NVVM.Of ik snap het niet
Of deze partijen spreken mekaar tegen
Of het ???
Dan snap ik het ook niet meer (voor zover het al duidelijk was). In het KNMV-blaadje stond duidelijk dat de wetgeving zodanig is aangepast dat het nu wel legaal is. Er zou dus geen sprake meer zijn van gedoog-beleid, alles was netjes bij wet geregeld. En nu schijnt het dus niet (meer) zo te zijn. Of het was bij de NVVM nog niet doorgedrongen omdat het volgens de KNMV pas zeer recent was geregeld. Op zich boeit het niet, alleen in verzekeringsgevallen natuurlijk wel.
 
Ten eerste: flink balen voor je! Gelukkig ben je er zelf vrij goed vanaf gekomen.

Ten tweede: zie ook het andere onderwerp, hierin staat een NVVM- (of was het KNMV?) artikel waarin richtlijnen staan vermeldt welke voor de verzekeringsmaatschappijen bindend zijn. Of ze nu in de wet zijn opgenomen of niet. Dit houdt in dat het verkeer max. 40 km/u mag rijden en jij max. 10 km.u harder mag rijden dan de file. Volgens jouw verhaal heb je dit gedaan, maar heb je ook getuigen?
 
tussen een file door rijden mag echter, je mag niet harder dan 10km p/h dan de file rijden en de file mag niet harder dan 40 km/h rijden.
 
Hé Romke,

Is klote wat je overkomen is. Hoorde het op het werk (ex HOLAN).
Heb je getuigen, of heeft de tegenpartij aangegeven fout te zijn ? Als dat zo is, zou het goed kunnen uitpakken. Of in het ergste geval wordt de schade gedeeld.
 
Sterkte dude, zwaar klote :(
Ik dacht dat je ook tot 40 km/u erlangs mocht met verschil van 10 km/u. (Oftewel maximaal 50km/u)
 
Hey flink bale voor je...maar ik weet hoe je je voelt...ik ben vorige week woensdagavond op de A10(tusse S111 en S112) van me fiets afgereden in de file. Hij is wel niet total loss maar wel wat flinke glij-schade + me textiele pak/handschoenen/helm naar de klote. :(
Ik schat dat de file ongeveer 10/20 reed en ikzelf iets van 30/40 ofzow. Ik heb dit ook zo ingevuld op het schadeformulier. Het ziet er nu naar uit dat de verzekering van de tegenparetij gewoon alles gaat vergoeden dus ik denk dat dit bij jouw ook wel het geval gaat zijn.
Mocht het nou toch nog "mis" gaan bij mij en er iets van een rechtzaak ofzow komen dan heb ik ook nog getuigen, dus ik weet niet of je telefoonnummers heb van omstanders die voor je in willen staan maar die zou ik zeker doorgeven of op eender vander manier achter proberen te komen....
Heb je ook een politie rapport laten opmaken? en wat zeiden die ervan?(bij mij zijn ze wel langs geweest maar vonden het niet nodig om een rapport te maken....)
Verder zoals hierboven al gezegd werd en in andere topics zijn de gedragscodes: tussendoor rijden tot 40 met een maximum verschil van 10....is bij jouw iets harder maar als jij kan aantonen dat dit "veilig" was dan komt dat wel goed.....in ieder geval veel succes
 
Op zich boeit het niet, alleen in verzekeringsgevallen natuurlijk wel.

Moet eerlijk zeggen dat ik nu toch wel erg graag wil weten hoe het nu allemaal zit met dat legaal/illegaal/dogen...mbt filerijden.

Morgen ga ik eens bellen met ...
Zodra ik meer weet post ik het in dit topic.
 
Ik heb die tekst van de KNMV ook gelezen en ik begrijp 'm zodanig dat de verzekeringsmaatschappijen een bindend accoord hebben bereikt. Indien gehouden aan de gedragscode dan schade motorrijder 100% vergoed. Dat betekent dat als de verzekeringen van tegenpartij en jou het er over eens zijn dat jij je aan de gedragscode hebt gehouden dat jouw schade vergoed wordt... Weet echter niet wat er gebeurd met de schade die jij weer veroorzaakt hebt... da's welliswaar gevolg van... maar het maakt het er niet helderder op... Romke, ik hoop dat je (verkeers)rechtsbijstand hebt en dan met je verzekering contact opnemen.

Je hebt de namen en adressen van getuigen :? Politie rapport toevallig :? Dat kan het allemaal wat duidelijker maken.

Veel sterkte met herstel en verzekeringsgedoe
 
Ik kan het jullie wel zeggen. Er is nog steeds sprake van een gedoog beleid. Kortom het is illegaal, maar word gedoogd mits het geen gevaar opleverd. (zie gedragscode) Ik heb dit nog eens voorgelegd bij de verkeersgroep bij mij op het werk en daar komen ze tot dezelfde conclusie.
 
Ik kan het jullie wel zeggen. Er is nog steeds sprake van een gedoog beleid. Kortom het is illegaal, maar word gedoogd mits het geen gevaar opleverd. (zie gedragscode) Ik heb dit nog eens voorgelegd bij de verkeersgroep bij mij op het werk en daar komen ze tot dezelfde conclusie.

Kan je dan ook zeggen waarom de KNMV, blijkbaar :? , beweerd dat het wel legaal is.

Dat snap ik dus niet.
En KNMV is wat anders als de buurman, van wie ik het gehoord zou hebben.
 
Hallokidoki,

Ja ik ben op zoek naar mensen met filebots ervaringen. Ik reed dus tussen de file, net na de Wijkertunnel, komt opeens de auto waar ik naast rij naar rechts gezet. De file reed ongeveer 40 en ik 45-50. Uit balans reed ik een fractie van een seconde later achterop een Vito. Mijn arme GTS-1000 total loss ;( , klote zeg maar. Maar nu ben ik dus benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch gaat aflopen, ik zeg dat de bestuurder van de auto fout is, temeer omdat hij geen richting heeft aangegeven terwijl hij van rijstrook wisselde. Verder blijkt uit het feit dat ik een fractie van een seconde later, nadat hij mij heeft geraakt, al op die Vito knalde dat hij zijn blikkie in een erg klein gaatje wilde proppen. Ben er overigens redelijk vanaf gekomen, twee gekneusde handen. Nou ja dat ist verhaal, ik hou iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.

Grtz Romke

Klote zeg... en jammer van je gekneusde handen, anders had je die oetlul een flink pak op zijn sodemieter kunnen verkopen. Wat een halve zool om zomaar van baan te verwisselen. Helaas heb ik geen idee hoe dit verzekeringtechnisch zit. Succes in ieder geval....
 
fuck hee...ben jij dat geweest...??
ik heb je motor zien staan...tegen de vangrail sochtends...ik hoopte dat het met de berijder goed was afgelopen......

je reed op een zwarte gts he? ik ree daar ongeveer om 8:15 en zag alleen je motor staan....

Ja dat was ik, hep alleen m'n handen gekneusd, links al bijna weer ok, rechts niet, had slechter kunnen aflopen. Maar m'n eerste gedachte, nadat ik was gaan staan, betrof m'n motor. Altijd goed opletten, en dan zo'n eikel die a: geen richting aangeeft en b: z'n auto in een muizehol perst. nou ja ik wacht af...
 
Ik denk dat er twee dingen van belang zijn, de ene 'mag je wel of niet tussen de file door' is al aan bod geweest. Maar als die auto van baan verwisseld moet ie in ieder geval richting aangeven en kijken of het kan. Volgens mij doet ie op zo'n moment een bijzondere verrichting en moet ie dus voorrang verlenen aan al het overige verkeer. Dat heeft ie duidelijk niet gedaan en of jij er nou wel of niet mocht rijden, dat is niet aan hem om te beoordelen en hij had dus niet van baan mogen verwisselen als hij daarmee gevaar voor andere weggebruikers oplevert, en hij had zeker geen voorrang mogen nemen. Als de verzekering dus niet wil betalen kun je altijd nog proberen de schade te delen met behoud van no-claim. Zeker als het anders een rechtszaak drijgt te worden is het de moeite van het onderhandelen waard.

Enne.. Suc6 met je handen..
 
Misschien willen jullie het van mij aannemen:

Iets is pas legaal als het in de Wegenverkeerswet danwel het RVV geregeld is.
Tussen de file door rijden staat daar niet in.
Er geldt nog immer een gedoogbeleid (o.a. door politie, 3VO, RAI etc. opgesteld), maar dat mag slechts als leidraad gebruikt worden. Als er een ongeval plaatsvindt zal dat toch per situatie bekeken worden. Volgens de jurisprudentie is toch vaak de motorrijder fout... (helaas)

Alleen als er aantoonbaar sprake is van grove schuld of opzet van de automobilist heb je als motorrijder enige kans van slagen. En wat is nu grove schuld? Dat zal de rechter moeten bepalen. Als je met een te groot snelheidsverschil er tussendoor reed kan jou dat ook als grove schuld verweten worden.
 
Misschien willen jullie het van mij aannemen:
..........
..........

Als ik effe alleen voor mezelf mag spreken, gaat het me niet om het wel/niet aannemen.

Ik vind het nogal verwarrend dat de 1 zegt het is ABC en de ander zegt dat het CBA is.

Dus nogmaals van mijn kant dan de vraag hoe het kan dat KNMV BCA zegt (en nog wat mensen) en dat jij en Moosman, die ik 100 betrouwbaar acht ;) ) zeggen het is ABC.

Wat ik dus ghierboven ergens al zei, ik snap het niet, of men spreekt mekaar tegen.

Snap je me punt?

Edit:
Legaal en illegaal.
Als iets legaal is zou het dan in dat grote boek moeten staan?
Lijkt me wel, anders is het illegaal.

Dus hoe kan de KNMV dan zeggen dat het legaal is?

Of snap ik er nou echt geen kl*te van :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan