Filerijden

het probleem ligt hem ook niet in de mensen die aan de kant gaan, of zelfs de mensen die je niet zien

het probleem is de mensen die je wel zien maar het niet kunnen hebben
 
Klopt, nu de overige 20% nog die het wel verdommen om je er door te laten :+

Met die 20% valt nog te leven.
T'is die ene klootzak die jouw wil een lesje leren, of die andere mafkees die zit te slapen en ff vlug van vak wisselt as ie een gaatje ziet. Tis voor hen dat je moet opletten.
 
het probleem is de mensen die je wel zien maar het niet kunnen hebben

En hoe vaak kom je die nou tegen in de praktijk?

Bovendien, mijn ervaring is dat als een bouwvakkersbusje of SUV het gaatje dicht rijdt, er meestal in de andere rij wel iemand even ruimte voor je maakt.

Je moet de problemen niet overdrijven.
 
En hoe vaak kom je die nou tegen in de praktijk?

Bovendien, mijn ervaring is dat als een bouwvakkersbusje of SUV het gaatje dicht rijdt, er meestal in de andere rij wel iemand even ruimte voor je maakt.

Je moet de problemen niet overdrijven.

Maar je moet het probleem ook niet onderschatten. A
ls iemand er bij mij alles aan doet om mij er niet langs te laten, ben ik ze vergeten zodra ik er voorbij ben. terwijl hun waarschijnlijk nog 5 minuten zitten te schelden dat ik er voorbij ben. (tenminste dat denk ik, ik snap het brein van die mensen niet zo) Maar zo af en toe komen hierdoor ook gevaarlijke situaties.

heb het een keer heel benauwd gehad toen een auto mij bij langzaam rijdend verkeer (20 km per uur) wilde pletten tussen mij en een bus. de bus was voor mij aan de kant gegaan, waardoor ik bijna geheel op de rechterrijstrook reed, de auto op de linkerbaan zet hem recht voor mijn neus zo dicht mogelijk tegen de bus aan.
Als ik niet vol op de remmen was gegaan waarna ik achter de bus er voorbij kon gaan was het waarschijnlijk anders afgelopen.

Je kunt er niks aan doen, moet je er niet te lang druk over maken dat het gebeurd.
maar rijd alsjeblieft door de file op standje heel erg alert.
 
Maar je moet het probleem ook niet onderschatten. A
ls iemand er bij mij alles aan doet om mij er niet langs te laten, ben ik ze vergeten zodra ik er voorbij ben. terwijl hun waarschijnlijk nog 5 minuten zitten te schelden dat ik er voorbij ben. (tenminste dat denk ik, ik snap het brein van die mensen niet zo) Maar zo af en toe komen hierdoor ook gevaarlijke situaties.

heb het een keer heel benauwd gehad toen een auto mij bij langzaam rijdend verkeer (20 km per uur) wilde pletten tussen mij en een bus. de bus was voor mij aan de kant gegaan, waardoor ik bijna geheel op de rechterrijstrook reed, de auto op de linkerbaan zet hem recht voor mijn neus zo dicht mogelijk tegen de bus aan.
Als ik niet vol op de remmen was gegaan waarna ik achter de bus er voorbij kon gaan was het waarschijnlijk anders afgelopen.

Je kunt er niks aan doen, moet je er niet te lang druk over maken dat het gebeurd.
maar rijd alsjeblieft door de file op standje heel erg alert.

Als ik tussen een auto en een busje rij, gaan de alarmbellen al af hoor. Dan heb je twee keuzes: of er snel voorbij, of remmen en wachten tot je er snel voorbij kunt. Als zij 20 rijden, ga ik 40 rijden, dan ben je er zo voorbij. Dan heeft die auto ook geen tijd meer om me te pletten.

Uiteindelijk draait het allemaal om de risico's zo klein mogelijk te maken. Ik ga ervanuit dat auto's mij niet zien, en word ik nog steeds elke keer blij als een auto me wel gezien heeft en aan de kant gaat.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen zeurt altijd maar raak over die automobulisten maar toen ik door de file doorreed ging 80%van de auto's naar de zijkant om je erdoor te laten, dus zo erg zijn ze nog niet!
Dat is dus FOUT. Als de auto's op de linkerrijsstrook uiterst links houden en die op de andere rijstroken uiterst rechts, dan hoeft niemand aan de kant en hoeft ook niemand op te letten. Stelletje klootzakken, die 80%. Hulde aan de overige 20% :}
 
Ja mensen die zitten te dromen of je klemrijden zijn idd het kutst, ik heb ook nog niet zo lang mn rijbewijs maar ik moet zeggen dat ik het heerlijk vindt om er tussendoor te rijden. Aleen zodra het verkeer harden dan 10-20 gaat rijden stop ik ermee.. dan gaan er mensen snel van baan wisselen etc en zie je het echt te laat.
Voor de mensen die geen ruimte geven heb ik een koppeling, soepele pols en een uitlaat met een angstaanjagend geluid, dat helpt 9/10 keer.
 
Ik word altijd erg blij van meedenkende automobilisten. Zeker op de versmalde A2, waar het echt millimeter-werk is, dat filerijden. Jammer idd dat je bij het passeren van 100 auto's maar 1 dwaas nodig hebt om je dag te verzieken en met een rot-humeur aan te komen.

Goed-bedoelde filetip: Als er -bijvoorbeeld bij het op gang komen van de file- links of rechts van je grote ruimtes tussen de auto's vallen, duik daar dan zelf in. Eventueel kan je verderop weer tussen de auto's gaan rijden. Je wordt dan beter gezien door auto's die snel even van baan willen veranderen. Motorrijders zeiken altijd dat automobilisten nooit kijken, maar ze noemen het niet voor niets de dode hoek.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus FOUT. Als de auto's op de linkerrijsstrook uiterst links houden en die op de andere rijstroken uiterst rechts, dan hoeft niemand aan de kant en hoeft ook niemand op te letten. Stelletje klootzakken, die 80%. Hulde aan de overige 20% :}

Ach onzin, als ze gewoon in het midden van hun rijstrook rijden is er ruimte genoeg. Tenzij je er perse met een GoldWing tussendoor wilt bijvoorbeeld.

Een beetje motor is max. 1 meter breed (inclusief spiegels), en vaak veel smaller.

En ja, met mijn (toch niet extreem smalle) Deauville kom ik ook prima tussen de rijen door. Wel voorzichtig uiteraard, maar dat moet met iedere motor.

Ik probeer het meestal zo te timen dat ik niet tussen twee busjes, of tussen een busje en een vrachtwagen zit. Tussen twee van die stalen muren door vind ik nooit zo prettig. Maar soms is het niet te voorkomen, en dan moet je die periode zo kort mogelijk laten zijn.

Edit: de A2 is tegenwoordig inderdaad op sommige punten wel erg vervelend. Maar dat is een tijdelijk probleem; op de normale snelwegen is ruimte zat.
 
Laatst bewerkt:
Ach onzin, als ze gewoon in het midden van hun rijstrook rijden is er ruimte genoeg. Tenzij je er perse met een GoldWing tussendoor wilt bijvoorbeeld.
Zeker, maar dat doen ze ook al niet.. TS geeft aan dat ze aan de kant moesten. Dat betekent dat ze dus aanvankelijk verkeerd opgesteld stonden. Uiterst links/uiterst rechts is dan gewoon gemakkelijker te onthouden voor de automobilist, plus het geeft wat nog wat marge.
 
Zeker, maar dat doen ze ook al niet.. TS geeft aan dat ze aan de kant moesten. Dat betekent dat ze dus aanvankelijk verkeerd opgesteld stonden. Uiterst links/uiterst rechts is dan gewoon gemakkelijker te onthouden voor de automobilist, plus het geeft wat nog wat marge.

Dat zou kunnen, dat ze daar toevallig heel ongelukkig opgesteld stonden. Ik ben er niet bij geweest, dus dat kan ik niet beoordelen. Maar heel veel automobilisten gaan volstrekt onnodig aan de kant. Uiterst links en rechts is nodig als er een ambulance doorheen moet, niet een motorrijder.

Ze krijgen altijd wel een vriendelijke groet als ik daar tijd voor heb, maar nodig is het absoluut niet. Tenzij bijvoorbeeld op de A2 op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen, dat ze daar toevallig heel ongelukkig opgesteld stonden. Ik ben er niet bij geweest, dus dat kan ik niet beoordelen. Maar heel veel automobilisten gaan volstrekt onnodig aan de kant. Uiterst links en rechts is nodig als er een ambulance doorheen moet, niet een motorrijder.

Ze krijgen altijd wel een vriendelijke groet als ik daar tijd voor heb, maar nodig is het absoluut niet. Tenzij bijvoorbeeld op de A2 op dit moment.

Zelf met de auto ga ik wel altijd even aan de kant (ook al is het vaak niet nodig), al is het alleen maar om aan te geven dat ik de motor heb gezien.
 
Zelf met de auto ga ik wel altijd even aan de kant (ook al is het vaak niet nodig), al is het alleen maar om aan te geven dat ik de motor heb gezien.

Dat waardeer ik ook :Y

Er is op zich ook niks mis mee, maar het is op een normale snelweg ook geen enkel probleem als ze gewoon in het midden van hun rijstrook blijven. En de mensen die bewust het gaatje dichtrijden vormen gelukkig maar een heel kleine groep.

Ik heb trouwens het gevoel dat dat vroeger vaker voorkwam (bewust gaatjes dichtrijden uit nijd tegen de motorrijder). Automobilisten zijn misschien berustender geworden in de file. Het schiet toch niet op in blik.
 
80% op een doordeweekse dag daarzo ja. *D
Ga maar is op vrijdag als iedereen graag voor het weekend naar huis wilt op de A10 naar de Coentunnel rijden.... dan is het 80% die het pad juist ietsje nauwer maakt haha :P
 
Zelf met de auto ga ik wel altijd even aan de kant (ook al is het vaak niet nodig), al is het alleen maar om aan te geven dat ik de motor heb gezien.
Een beetje aan de kant OK, maar soms heb je er echt gasten bij die een ruk aan het stuur geven :X Soms schrik ik me echt de tyfus; het is toch ineens een grote beweging op een moment dat je dat niet verwacht :X
 
Ga maar is op vrijdag als iedereen graag voor het weekend naar huis wilt op de A10 naar de Coentunnel rijden.... dan is het 80% die het pad juist ietsje nauwer maakt haha :P

Tja, daar rij ik nooit. Maar op de A1, A9 en A4? Geen enkel probleem normaalgesproken. Tenminste niet met de tussenruimte ... wel met mensen die zomaar een gaatje induiken terwijl jij eraan komt. Maar dat is geen opzettelijk gedrag. Ze kijken gewoon niet.
 
Uiterst links/uiterst rechts is dan gewoon gemakkelijker te onthouden voor de automobilist, plus het geeft wat nog wat marge.

Uiterst links, oke, maar uiterst rechts met je auto, betekend ook dat als er nog een rijbaan rechts naast is, deze wel dicht op elkaar komen.
Rijdt daar een vrachtwagen, dan doe ik dat niet met mijn auto.

Gewoon in het midden blijven rijden, zodat ook de ruimte tussen de auto's niet te groot wordt, want dan gaan veel motorrijders echt te hard rijden....
Ik rij maximaal met 20 sneller erdoorheen, dat is dus al 10 harder dan de richtlijn zegt, en dan nog krijg ik vaak zat motorrijders op mijn achterband...
80% op een doordeweekse dag daarzo ja. *D
Ga maar is op vrijdag als iedereen graag voor het weekend naar huis wilt op de A10 naar de Coentunnel rijden.... dan is het 80% die het pad juist ietsje nauwer maakt haha :P

Komt ook omdat daar de 2 linkerbanen de tunnel ingaan en de 2 rechterbanen afslaan. Op deze rechterbanen wordt vaak door automobilisten "voorgedrongen" dus is het een sport voor de auto's die al links reden, geen gaten te laten vallen, wat gepaard gaat met een onrustig verkeersbeeld en extra opletten voor ons op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje aan de kant OK, maar soms heb je er echt gasten bij die een ruk aan het stuur geven :X Soms schrik ik me echt de tyfus; het is toch ineens een grote beweging op een moment dat je dat niet verwacht :X

Dan kwam jij te hard aanrijden, en schrokken ze van je.... :+
 
Uiterst links, oke, maar uiterst rechts met je auto, betekend ook dat als er nog een rijbaan rechts naast is, deze wel dicht op elkaar komen.
Rijdt daar een vrachtwagen, dan doe ik dat niet met mijn auto.
Nee, ik zei: de linkerstrook uitererst links, de andere stroken uiterst rechts. Dan komt niemand in de knoei. Als er een vrachtwagen naast je zit, is uiterst rechts gewoon wat minder rechts dan wanneer er een auto naast je zit. Niet zo lastig toch? :?
Gewoon in het midden blijven rijden, zodat ook de ruimte tussen de auto's niet te groot wordt, want dan gaan veel motorrijders echt te hard rijden....
Andere weggebruikers langzamer laten rijden is jouw taak noch jouw verantwoordelijkheid.. dan had je bij de pliesie moeten gaan, als je zulke aspiraties hebt...
 
Laatst bewerkt:
Andere weggebruikers langzamer laten rijden is jouw taak noch jouw verantwoordelijkheid.. dan had je bij de pliesie moeten gaan, als je zulke aspiraties hebt...

Als dat betekend dat ik me mogelijk rot schrik als er weer iemand met open pijpen langsschiet, dan ben ik daar niet heel blij mee nee! en dit heb ik al een paar keer gehad!
En nee, ik had niet continu in mijn spiegels hoeven kijken als ik niet van plan was om van rijstrook te verwisselen, m.a.w. ik had hem ook niet hoeven zien....
 
Laatst bewerkt:
Komt ook omdat daar de 2 linkerbanen de tunnel ingaan en de 2 rechterbanen afslaan. Op deze rechterbanen wordt vaak door automobilisten "voorgedrongen" dus is het een sport voor de auto's die al links reden, geen gaten te laten vallen, wat gepaard gaat met een onrustig verkeersbeeld en extra opletten voor ons op de motor.

Ja inderdaad, door zo'n &^*^$#@ ben ik dus al een keer onderuit gegaan! :(
Die kwam ook zover mogelijk rechts doorrijden.. zag een gaatje (zag mij niet) en pleurde hem er zo fanatiek in dat ie met zn neus over het midden kwam. Toen had ik de keus, of vol over zn motorkap of proberen te beremmen. Voor het laatste gekozen en onderuit geremd, maar het viel daardoor wel reuze mee (ook omdat het mn ouwe Diversion was).. kwam mede omdat ik niet als een imbeciel (zoals ik wel veel mede-motorrijders zie doen de laatste tijd) door de file rijd. :N
 
@Gilles, ik kijk net ff in je profiel, over 3 uur moet jij echt ff een screenshot maken...... :+
 
Ik zit ook vaak met de laptop + tel in de auto, echter; als je stilstaat in de file mag het

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar het is echt onzin. Alleen als het verkeer echt muurvast staat dan zal een agent je begrijpen en er geen bekeuring voor geven. Maar als het verkeer is dat afwisselend rijdt en stilstaat krijg je daar volgens mij echt wel een prent voor.
 
Ja inderdaad, door zo'n &^*^$#@ ben ik dus al een keer onderuit gegaan! :(
Die kwam ook zover mogelijk rechts doorrijden.. zag een gaatje (zag mij niet) en pleurde hem er zo fanatiek in dat ie met zn neus over het midden kwam. Toen had ik de keus, of vol over zn motorkap of proberen te beremmen. Voor het laatste gekozen en onderuit geremd, maar het viel daardoor wel reuze mee (ook omdat het mn ouwe Diversion was).. kwam mede omdat ik niet als een imbeciel (zoals ik wel veel mede-motorrijders zie doen de laatste tijd) door de file rijd. :N

Ik had van de week eenzelfde situatie, op hetzelfde punt dus.
Kwam inderdaad laat invoegen en ging meteen door naar de linkerbaan, al had de persoon in zijn spiegels gekeken, omdat hij schuin reed zat ik automatisch in zijn dode hoek.
Maar vanwege mijn sublieme rijkunsten (of wellicht aangepaste snelheid, kan ook O-) ) kon ik er op reageren......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan