Filerijden..

VolksLife

MF'er
7 jun 2017
120
5
Hoi,

Tussen de file door rijden tussen de meest linkse rijstrook heen mag. Maar hoe zit dan nu met filerijden op de provinciale weg, dus met 1 rijstrook? Tot nu toe bleef ik keurig tussen de auto's rijden maar het valt me op dat ik dan 1 van de weinige ben.

Mag dit, of is er een gedoogbeleid dat je daar links langs mag rijden?
 
Laatst bewerkt:
heb je de zoekfunctie al eens gebruikt? Want hier zijn wel 200 topics over.
 
Meer afvragen of je het wil. Je moet dan inhalen op de rijstrook voor tegengesteld verkeer. Als je dan er niet op tijd tussen gelaten wordt, zit je erop. Een auto koppen met die snelheid schijnt zeer te doen.
 
Had wel de zoekfunctie gebruikt....maar enkel in dit onderwerp...
In het complete forum kom ik idd wel "iets" tegen ;)
Ik ga even lezen, dank!
 
Ik kwam hier de snelweg af en er stond file.
Ben de file hier gepasseerd zo veel mogelijk aan de goede kant van de doorgetrokken streep en afentoe erop. zelfde voor het verdrijvingsvlak.
Ik haalde een politiebusje in en die kwam niet achter mij aan dus het zal wel gemogen hebben
 
Hoi,

Tussen de file door rijden tussen de meest linkse rijstrook heen mag. Maar hoe zit dan nu met filerijden op de provinciale weg, dus met 1 rijstrook? Tot nu toe bleef ik keurig tussen de auto's rijden maar het valt me op dat ik dan 1 van de weinige ben.

Mag dit, of is er een gedoogbeleid dat je daar links langs mag rijden?

Zolang jij jou aan de regels houd mag het.

Er is geen gedoogbeleid wat betreft file rijden. Het is niet verboden om tussen de auto's door te rijden en wat niet verboden is kan ook niet gedoogd worden. Je mag inhalen op dezelfde rijbaan en bij file mag je ook rechts inhalen. Er valt dus niets te "gedogen". Het is gewoon toegestaan. Dat men dit 9 van de 10 keer verkeerd begrijpt snap ik ook niet. Het stond zelfs ooit verkeerd op de site van de ANWB. |(

Is er 1 rijstrook dan mag je ook inhalen mits je op deze rijstrook blijft en jij jou verder aan de desbetreffende regels houdt. Geen gevaar veroorzaken, geen doorgetrokken lijnen overschrijden etc. etc.

Wat wel vaak gedoogd wordt is het overtreden van de regels (wellicht ontstaat hier de verwarring). Mits je dit dus op een nette manier doet.

Het tussen de auto's door rijden of inhalen op dezelfde rijbaan is niet iets wat verboden is en daarmee dus ook niet gedoogd wordt. Het zijn dus de overtredingen die daar vaak bij gemaakt worden die gedoogd worden.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen gedoogbeleid wat betreft file rijden. Het is niet verboden om tussen de auto's door te rijden en wat niet verboden is kan ook niet gedoogd worden. Je mag inhalen op dezelfde rijbaan en bij file mag je ook rechts inhalen. Er valt dus niets te "gedogen". Het is gewoon toegestaan. Dat men dit 9 van de 10 keer verkeerd begrijpt snap ik ook niet. Het stond zelfs ooit verkeerd op de site van de ANWB. |(
Zelfs Leo de Haas, die bij Blik op de Weg toch wel vaak zijn facts straight had, zei dat eens verkeerd. In een latere aflevering verexcuseerde hij zich daarvoor ("want ik heb dat het vorige seizoen eens verkeerd gezegd en toen kreeg ik half motor-forum over me heen" _O- ).
 
Zelfs Leo de Haas, die bij Blik op de Weg toch wel vaak zijn facts straight had, zei dat eens verkeerd. In een latere aflevering verexcuseerde hij zich daarvoor ("want ik heb dat het vorige seizoen eens verkeerd gezegd en toen kreeg ik half motor-forum over me heen" _O- ).
Nou ja had erger gekund.



Stel je voor het hele forum :+


ps.
Zeg hij zei het hele forum niet het halve.
je hebt het fout :( :( :( :(

:+
 
Laatst bewerkt:
Ik houd mij praktisch overal aan de snelheidslimiet, maar als het druk word, zal ik, zolang ik het op een veilige en defensieve manier kan doen langs de auto's doorgaan. Wat de regels zijn bekijk ik niet. Ik rijd niet met de motor om aan te schuiven.

Ook in Duitsland en Frankrijk doe ik dat. Twee landen waar het niet mag.
In Duitsland wordt er wel eens getoeterd, in Frankrijk kijkt men er niet naar om.

In Tienen waar de ring rond Tienen vernieuwd wordt en overal van 2 naar 1 rijvak per richting overgegaan wordt en slechts gescheiden is door een borduur (bedoeld zodat prioritaire voertuigen naar het andere baanvak kunnen doorsteken om sneller door te kunnen bij interventie), die enkele cm hoog is en in het midden een plat vlak heeft van een 10tal cm, rijdt ik bij drukte gewoon OP die borduur. Dan zit ik tussen de twee volle lijnen van beide richtingen in en bevindt ik mij eigenlijk op geen enkele rijstrook.

Heb er nog ergens een foto van, zal hem later proberen te posten.
(ik heb hem al eens gepost in een van die andere 200 topics, maar moet daarvoor de zoekfunctie gebruiken :P )
 
Hoi,

Tussen de file door rijden tussen de meest linkse rijstrook heen mag. Maar hoe zit dan nu met filerijden op de provinciale weg, dus met 1 rijstrook? Tot nu toe bleef ik keurig tussen de auto's rijden maar het valt me op dat ik dan 1 van de weinige ben.

Mag dit, of is er een gedoogbeleid dat je daar links langs mag rijden?
zolang er geen bord staat dat er een inhaalverbod heerst en je geen doorgetrokken lijn overschrijd is het toegestaan zolang als je het veilig doet zonder jezelf of anderen in gevaar te brengen. in alle andere gevallen moet je hopen dat je niet bestraft wordt.
 
Hoi,

Tussen de file door rijden tussen de meest linkse rijstrook heen mag. Maar hoe zit dan nu met filerijden op de provinciale weg, dus met 1 rijstrook? Tot nu toe bleef ik keurig tussen de auto's rijden maar het valt me op dat ik dan 1 van de weinige ben.

Mag dit, of is er een gedoogbeleid dat je daar links langs mag rijden?

Ja, je mag ook op niet snelwegen en wegen met maar een strook per rij richting inhalen op dezelfde strook. Dit aangezien het niet verboden is. (Ik heb het daarbij meerder malen gedaan bij een politie voertuig zonder staande houding)

Er is alleen geen gedragscode voor. Dit betekend dat het onzeker is wat bij een ongeval wie er aansprakelijk is. Dit in tegenstelling tot de gedragscode die er is voor snelwegen.
 
Raak je daar geen grip op kwijt als het regent?
Nee, die boord is van beton. Dat wordt niet bepaald gladder bij regen. Is ook redelijk ruw en wordt niet "gepolijst" doordat er niet gedurig op gereden wordt. Maar als er ter hoogte van de werken waar het werfverkeer in en uit rijdt hele klodders modder op liggen dan blijf ik er wel vanaf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, die boord is van beton. Dat wordt niet bepaald gladder bij regen. Is ook redelijk ruw en wordt niet "gepolijst" doordat er niet gedurig op gereden wordt. Maar als er ter hoogte van de werken waar het werfverkeer in en uit rijdt hele klodders modder op liggen dan blijf ik er wel vanaf.

Ik ben die klodders modder, mest en paardenfeces wel gewend... Dik vermijden :+
 
...Ik heb het daarbij meerder malen gedaan bij een politie voertuig zonder staande houding....

Ik lees dit wel vaker.

Het feit dat iemand niet staande gehouden wordt of geen bekeuring krijgt wil helemaal niet zeggen dat iets dan mag :N

Je kunt ook gewoon geluk hebben, dat ze geen zin hebben in een staande houding, het vonden meevallen, die gozer rijd Honda dus dan schrijven we sowieso niet :+ enz enz

Je kunt een agent die niet schrijft niet als regel hanteren bij de volgende overtreding (helaas :+ :+ )

Tot zover mij niet nuttige bijdrage aan dit topic :z
 
...
Ik lees dit wel vaker.

Het feit dat iemand niet staande gehouden wordt of geen bekeuring krijgt wil helemaal niet zeggen dat iets dan mag :N
...
Het betekent meestal dat de agenten in kwestie hun gezond verstand gebruiken en als ze zien dat jij de regels overtreed op een niet overdreven manier, defensief, en veilig, dat ze de overtreding op zich door de vingers zien omdat ze de voordelen van het motorrijden hier belangrijker vinden.
 
Mooie veelzijdige info. Iedereen doet het op zijn/haar manier. Ik rijd nog niet zo heel lang op de motor en ben in de auto redelijk van het "doe normaal en houdt je aan de regels". Motorrijden geeft veel vrijheid en mogelijkheden voor het hedendaagse drukke verkeer.
Wat ik in de diverse reacties wel als rode draad lees is "ga er met gepaste snelheid langs, maar houd het veilig". Dat geldt eigenlijk voor iedere situatie of het nu mag of niet. En mag je dan een diender tegenkomen.....dan is het hopen dat hij het voordeel van motorrijden begrijpt ;)
 
Ik lees dit wel vaker.

Het feit dat iemand niet staande gehouden wordt of geen bekeuring krijgt wil helemaal niet zeggen dat iets dan mag :N

Je kunt ook gewoon geluk hebben, dat ze geen zin hebben in een staande houding, het vonden meevallen, die gozer rijd Honda dus dan schrijven we sowieso niet :+ enz enz

Je kunt een agent die niet schrijft niet als regel hanteren bij de volgende overtreding (helaas :+ :+ )

Tot zover mij niet nuttige bijdrage aan dit topic :z

Klopt, is meer als extra onderbouwing voor als men toch nog twijfels heeft.
 
...
Wat ik in de diverse reacties wel als rode draad lees is "ga er met gepaste snelheid langs, maar houd het veilig". Dat geldt eigenlijk voor iedere situatie of het nu mag of niet. En mag je dan een diender tegenkomen.....dan is het hopen dat hij het voordeel van motorrijden begrijpt ;)
Je begrijpt het helemaal :t
 
Mooie veelzijdige info. Iedereen doet het op zijn/haar manier. Ik rijd nog niet zo heel lang op de motor en ben in de auto redelijk van het "doe normaal en houdt je aan de regels". Motorrijden geeft veel vrijheid en mogelijkheden voor het hedendaagse drukke verkeer.
Wat ik in de diverse reacties wel als rode draad lees is "ga er met gepaste snelheid langs, maar houd het veilig". Dat geldt eigenlijk voor iedere situatie of het nu mag of niet. En mag je dan een diender tegenkomen.....dan is het hopen dat hij het voordeel van motorrijden begrijpt ;)
Het gaat niet alleen om voordeel wat je hebt, maar ook erom dat achteraan in de file voor ons gewoon een hele gevaarlijke plek is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan