Files inhalen

Lauwie

Rookie
8 mei 2002
23
0
Is het nu wel of niet wettelijk toegestaan om tijdens een file met je motor tussen de rijen met auto's door te rijden? :?

Ik heb het al aan verschillende mensen gevraagd, maar niemand weet het zeker. '(

Tips hoe je het het beste kunt doen, zijn er zat te vinden. Maar of je er een bekeuring voor krijgt... dat staat er weer niet bij.

Thnx.
 
Ja, is toegestaan. Maar ik geloof alleen als de file een maximum snelheid heeft van 40 km/uur oid, en dan met een snelheidsverschil van maximaal 15 km/uur.

Weet de getallen niet helemaal zeker, maar volgens mij komt het in de richting.
 
Het is niet toe gestaan. Het wordt gedoogd volgens mij.

Ik heb ergens verhaal gelezen van iemand die aangereden werd toen ie een file in haalde. De bestuurder van de auto was fout omdat hij van baan verwisselde zonder goed te kijken.
 
ja, mag inderdaad, maar wel met 'gepast' snelheids
verschil..


O ja, voorkruipen bij het stoplicht, mag dat nu
eigenlijk :?



Altijd spannend als halverwege het licht op groen springt }) :P
 
Of het officieel mag weet ik niet. Het wordt wel gedoogd en je zal er geen bekeuring voor krijgen.

Maximale snelheidsverschil is 10-15 kph geloof ik.
 
ja, mag inderdaad, maar wel met 'gepast' snelheids
verschil..


O ja, voorkruipen bij het stoplicht, mag dat nu
eigenlijk :?



Altijd spannend als halverwege het licht op groen springt }) :P

Uhhmz....voorkruipe bij stoplicht heeft me bij PPP 2x 86 euro gekost....1 voor rechts inhalen, en 1 voor niet volgen van rijrichting....ik reed tussen de rijbanen door, en de linker baan was voor rechtdoor...
 
O ja, voorkruipen bij het stoplicht, mag dat nu
eigenlijk :?


Altijd spannend als halverwege het licht op groen springt }) :P

Wordt ook gedoogd volgens mij.

En als het halverwege op groen springt, probeer ik altijd weer in een gaatje te schieten.
Tenzij de afstand naar het verkeerslicht ongeveer 2-3 auto's bedraagt.
Dan geef ik nog wel ff gas bij :)
 
van de MAG site:

Om meerdere redenen heeft een motorrijder baat bij het passeren van een file van stilstaande of langzaam rijdende auto's. Eén ervan is van levensbelang: zijn veiligheid. Zonder kreukelzones, bumpers en airbags is een motorrijder die achter een rij auto's staat opgesteld zeer kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen. Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.

De gedragscode:

Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

Stoppen in de file
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:
vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
doelgroepstrook: weggedeeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.





dusssss
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens op http://www.mag-nl.org/
onder het kopje informatie, links:

" bladibla...Sinds de invoering van het 'nieuwe' RVV in 1991, staat niet meer expliciet in de wet dat het verboden is om op de motor een langzaam rijdende of stilstaande file inhalen...bladibla"
})

Verder staan er nog genoeg tips

Edit: Joel was me net voor ...
 
Laatst bewerkt:
" bladibla...Sinds de invoering van het 'nieuwe' RVV in 1991, staat niet meer expliciet in de wet dat het verboden is om op de motor een langzaam rijdende of stilstaande file inhalen...bladibla"
})
:} Thnx

8-) m.a.w. er staat niet dat het niet mag, dus het is toegestaan *D

Voordringen bij stoplichten:
Ik zou niet inzien waarom dat dat niet mag, je haalt toch gewoon in (wel links dan). Aja, het moet dan natuurlijk wel maar 1 baan zijn. })
 
Om meerdere redenen heeft een motorrijder baat bij het passeren van een file van stilstaande of langzaam rijdende auto's. Eén ervan is van levensbelang: zijn veiligheid. Zonder kreukelzones, bumpers en airbags is een motorrijder die achter een rij auto's staat opgesteld zeer kwetsbaar bij kop-staart-botsingen.

Wat nog veel gevaarlijker is de category "gefrustreerde koekblik" bestuurders die denken daar heb je weer zo'n motor rijder dicht dat gat :j .

Die mensen moeten ze eens aanpakken, kunnen nl. rare situaties door ontstaan als je der tussen door rijd en der stuurt er eentje naar binnen. :(
 
Wat nog veel gevaarlijker is de category "gefrustreerde koekblik" bestuurders die denken daar heb je weer zo'n motor rijder dicht dat gat :j .

Die mensen moeten ze eens aanpakken, kunnen nl. rare situaties door ontstaan als je der tussen door rijd en der stuurt er eentje naar binnen. :(

Dat type kom ik toch erg weinig tegen. Meestal zijn het mensen die niet opletten en niet doelbewust proberen je te hinderen. Een keer een duitser die mij en mijn twee voorgangers doelbewust probeerde te pletten :( Steeds vaker maken ze netjes ruimte om je langs te laten.
 
Weet iemand trouwens hoe dit in het buitenland is geregeld?
Tijdens de vakantie periode staat er nogal eens een rijtje koekblikken, op weg naar de zon, stil te staan...
Ik denk dan vooral aan België, Duitsland en Frankrijk.
 
Je mag files inhalen alleen met gepaste snelheid.

En voor aan het stoplicht kruipen mag volgens mijn ook.
Laatst stond er een politiebusje voor de stoplichten.
Ik ben er gewoon voor gaan staan.
Ze zeiden er niks van.
 
Is in principe ook een file, en hety mag omdat het veilioger is voor de motorrijder. Minder kans op letsel bij een kop-staart botsing.

In het buitenland mag het ook. zeker in Belgie en Frankrijk, neem aan ook in Duitsland...
 
Wat nog veel gevaarlijker is de category "gefrustreerde koekblik" bestuurders die denken daar heb je weer zo'n motor rijder dicht dat gat :j .

Die mensen moeten ze eens aanpakken, kunnen nl. rare situaties door ontstaan als je der tussen door rijd en der stuurt er eentje naar binnen. :(
Zie mijn signature... :+
 
In het buitenland (Duitsland e.d.) niet toegestaan, al zullen ze je er niet voor pakken. Mocht je een rotzak treffen, heb je niet veel om op te staan.
 
Is het nu wel of niet wettelijk toegestaan om tijdens een file met je motor tussen de rijen met auto's door te rijden? :?

Ik heb het al aan verschillende mensen gevraagd, maar niemand weet het zeker. '(

Tips hoe je het het beste kunt doen, zijn er zat te vinden. Maar of je er een bekeuring voor krijgt... dat staat er weer niet bij.

Thnx.

Zover ik weet is het niet verboden om op een zelfde rijstrook een ander voertuig in te halen. Dit is sinds een paar jaar zo. Voorheen was het expleciet niet toegestaan en werd het oogluikend toegestaan.
 
Kijk meestal eerst of de situatie het toe laat en of er normaal ruimte is om de file of rij voor het verkeerslicht te passeren. Hoeveel van die randdebielen je wel niet hebt die idd nog ff in het naast hun vrij gekomen gat duiken en je bijna van je sokken rijden.
 
Vooraan bij het stoplicht wordt volgens mij meestal gedoogd. Ze kunnen nog wel eens zeiken over het overschrijden van de stopstreep, je kunt dus ook tussen de voorste 2 auto's in gaan staan maar dat heeft zeker niet mijn voorkeur.
 
In het buitenland (Duitsland e.d.) niet toegestaan, al zullen ze je er niet voor pakken. Mocht je een rotzak treffen, heb je niet veel om op te staan.

Is per land verschillend (lang leve de EU :+ ) Ik weet iig zeker dat het in Duitsland verboden is om tussen de file door te rijden.
 
Is in principe ook een file, en hety mag omdat het veilioger is voor de motorrijder. Minder kans op letsel bij een kop-staart botsing.


Sinds me dit is overkomen, kruip ik ook altijd naar het stoplicht (als het mogelijk is)
misc.php


'( stond achteraan bij het stoplicht.... Kl#$tzak had de kruising niet gezien, omdat z'n ramen beslagen waren....
uzi.gif

Gelukkig zelf weinig schade ("alleen" lichte whiplash)
 
Laatst bewerkt:
In het buitenland (Duitsland e.d.) niet toegestaan, al zullen ze je er niet voor pakken. Mocht je een rotzak treffen, heb je niet veel om op te staan.
Belgie geen probleem (ook een gedoogbeleid als in Nederland. Volgens de letter de wet mag het echter enkel als de file volledig stil staat.

bron: motornet.be


Gedoogbeleid
Wie een file wil doorkruisen mag niet uit het oog verliezen dat wat hij doet zich eignlijk niet mag. De wetteksten over filerijden zijn niet meteen de meest duidelijke maar je kan wel algemeen stellen dat het gemakkelijker is om er fouten tegen te begaan dan om ze op te volgen. Motorrijden tussen de voertuigen in een file wordt getolereerd door de autobestuurders en door de controlerende macht (de politie, de rijkswacht,…). Of je al dan niet veilig door de file geraakt hangt dus in feite af van de "good will" van diegenen die je voorbij rijdt. Een negatieve houding aannemen is dan ook uit den boze. Alle handelingen die ook maar enigszins als provocerend geïnterpreteerd zouden kunnen worden vermijd je dus best. Vergeet niet dat je de "underdog" blijft, zelfs al denk je dat je iedereen de baas kunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan