Files inhalen

Weet iemand trouwens hoe dit in het buitenland is geregeld?
Tijdens de vakantie periode staat er nogal eens een rijtje koekblikken, op weg naar de zon, stil te staan...
Ik denk dan vooral aan België, Duitsland en Frankrijk.
Duitsland mag het niet, koste vorig jaar DM 165.00
Belgie en Frankrijk weet ik niet
 
Sinds me dit is overkomen, kruip ik ook altijd naar het stoplicht (als het mogelijk is)
misc.php


'( stond achteraan bij het stoplicht.... Kl#$tzak had de kruising niet gezien, omdat z'n ramen beslagen waren....
uzi.gif

Gelukkig zelf weinig schade ("alleen" lichte whiplash)
Hij past nu wel lekker makkelijk op dat karretje. I Duitsland zijn dat soort kontjes trouwens erg in, vooral bij de streetfighters... :)
 
Duitsland mag het niet, koste vorig jaar DM 165.00
Belgie en Frankrijk weet ik niet
België:
Als de auto's stil staan mag je der voorbij hoe je wil. Rijden ze dan heb je echter regels:
Je mag enkel iemand langs links voorbij steken en enkel als daar plaats is, OOK op hetzelfde baanvak! Zolang je op hetzelfde baanvak blijft maakt het ook niet uit dat er op een ander baanvak links van je nog iemand rijd.
Iemand langs rechts voorbij steken mag echter niet.

Bij ongeval is het sterk afhankelijk van je rijstijl en de rechter. Zijn al een paar uitspraken geweest in het voordeel van de motorrijder: deze gingen wel met aangepaste snelheid door een (rijdende) file. Auto maakte een manuever door van baanvak te veranderen.
Zelfde geval, andere rechter: andere uitslag.
Zolang er niks gebeurd is er geen agent die er je voor zal aanspreken. (althans, ik ben zo paar keer politiewagen voorbijgegaan zonder gevolg)
 
Laatst bewerkt:
Vorige week tussen de file door met Rijkswacht erin, jongens maakten mooi ruimte vrij om te passeren (dus zal wel mogen)

Tip van Sigma: in 3e versnelling aan 8a9000 toeren met een inox uitlaatlijn gaat IEDEREEN opzij :P :P

ps ja ik weet het, 140 is geen aangepast snelheid
 
Het mag officieel niet maar het wordt gedoogd door de politie (nagevraagd bij rij-instructeur nadat ik tijdens mijn eerste snelwegritje door de file ging :9 ).
 
kan de politie je niet bekeuren volgens art.5, als ie vind dat je gevaarlijk bezig bent bij het voorkuipen bij de verkeerslichten ?
Ik kijk altijd om me heen voordat ik het doe om te kijken of er jongens in blauw aanwezig zijn die moeilijk kunnen doen.
 
ik rijd ook altijd langs files, en sta vooraan bij eht stoplicht.

wat ik me echter afvraag is het volgende:
vanaf welke snelheid is het volgens jullie file? als ik naar mijn werk rijd, is er bijna altijd file (of langzaam rijdend verkeer)tussen den haag en delft. als het langzaamrijdend verkeer is, wisselt de snelheid tussen 30 en 70 kmp/u.

vanaf welk moment besluiten jullie om er tussendoor te gaan?

ik meestal als ze 50 en minder gaan rijden. daarboven vind ik het listig...
 
Op dinsdag 14 mei 2002 14:20 schreef Maximum het volgende:Uhhmz....voorkruipe bij stoplicht heeft me bij PPP 2x 86 euro gekost....1 voor rechts inhalen, en 1 voor niet volgen van rijrichting....ik reed tussen de rijbanen door, en de linker baan was voor rechtdoor...
Daar heb ik er net ook een voor mogen ontvangen. Kijk een prent voor te hard rijden, dan heb ik zoiets van eigen schuld, maar dit... :(
 
Ik ga eigenlijk pas tussen de files doorrijden zodra de snelheid van het geheel rond de 30 à 35 km/uur is. Dat het pas bij vrij lage snelheid is weet ik :] , maar het gebeurt maar al te vaak dat auto's - bij hogere snelheden dan ik hier noem - makkelijk snel van baan wisselen. En dan is het moeilijk om bij 40 km/uur en hogere snelheden - want dat rijd je zelf dan automatisch - het 'boeltje' nog op tijd te ontwijken.

Het blijft natuurlijk nog altijd 'ieder voor zich' :9 , maar als ik af en toe zie met wat voor een snelheid andere motorrijders tussen files doorrijden...lijkt mij te risicovol!

Mijn vader heeft een keertje een spiegel 'aangetipt' van een bestelbusje...die man was natuurlijk niet echt blij (#@!#$@#$!^%$&*&^*()*(^#$!@ :( ), maar ja als je zelf in dat busje had gezeten had je waarschijnlijk ook zo gereageerd?!

Greets, Michiel
 
Daar heb ik er net ook een voor mogen ontvangen. Kijk een prent voor te hard rijden, dan heb ik zoiets van eigen schuld, maar dit... :(

Jullie kennen de verkeersregels toch wel, of is de theorie wat weggezakt?

Dit is de tekst van het RVV 1990:
Artikel 78
Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.


En dit is een deel van de toelichting:

Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aange­sproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast. In derge­lijke gevallen kan van de bestuurder immers niet worden gezegd dat hij bij het volgen van een bepaalde rich­ting van de voorsorteer­strook gebruik heeft gemaakt omdat hij deze pas op een later moment is gaan berijden. Hiermee wordt een rustig verkeersbeeld bevorderd. Op kruispunten met voorsorteerstroken moeten bestuurders van de voorsorteer­strook die op hun richting betrekking heeft gebruik maken. Het ergerlijke rij­strook wisselen kan hiermee worden beperkt. Overigens verhindert de bepaling niet dat een bestuurder die constateert dat hij het onjuiste voorsorteervak berijdt de juiste strook opzoekt, voor zover hij daarmee de veiligheid niet in gevaar brengt. Pas in dergelijke gevallen is politie­optreden gewenst.

Dus als je in die situatie een bekeuring kreeg zonder de veiligheid van het verkeer in gevaar te brengen dan is dat wel erg wettisch en kinderachtig van de verbalisant. En ook niet conform de aanwijzing van de toelichting.

Maar ja, wat wil je, enige 100.000 bekeuringen meer.......
 
PanRider voor de MF theorie :} ;)

Ik vind het vaak die "stress" en "agressie" van medeweggebruikers niet waard om bij een roodstoplicht een paar auto's in te halen.

Een hele rij is een ander geval.

Als files zo in beweging komen dat er gaten vallen tussen de verschillende auto's voeg ik me weer netjes achter een willekeurig blik.

Volgens de NVVM cursus reed ik als een ouder iemand maar durfde ik wel met de fiets "te gooien". :?

Dat laatste betekend waarschijnlijk dat het als compliment bedoelt is.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus een prent voor rechts inhalen gekregen, terwijl ik aan het voorkruipen was, tenminste dat denk ik, want ik ben niet staande gehouden...
Kijk eens welk artikel er wordt genoemd?

Nog even wat RVV wettekst:
Artikel 13

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.


En wat toelichting:
In de definitieparagraaf is geen omschrijving van het begrip file opgenomen. Een exacte aanduiding is niet wel mogelijk , aangezien het verschijnsel zeer situatiegebonden is. In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Zulks sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen.

Ik ken de situatie niet, maar het zou kunnen zijn dat je een (stilstaande) file rechts hebt ingehaald, en dat mag. Dan is een beargumenteerd briefje naar de OvJ nooit weg.
 
Kijk eens welk artikel er wordt genoemd?

Nog even wat RVV wettekst:
Artikel 13

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.


En wat toelichting:
In de definitieparagraaf is geen omschrijving van het begrip file opgenomen. Een exacte aanduiding is niet wel mogelijk , aangezien het verschijnsel zeer situatiegebonden is. In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Zulks sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen.

Ik ken de situatie niet, maar het zou kunnen zijn dat je een (stilstaande) file rechts hebt ingehaald, en dat mag. Dan is een beargumenteerd briefje naar de OvJ nooit weg.
He bedankt he! Ik was zoiezo van plan bezwaar te maken, maar dit helpt zeker...
 
Heb mijn rijbewijs net een paar weken dus nog geen motor ervaring met files...wel auto ervaring..vooral in dit jaargetijde met donker weer is het verekte lastig om die motoren te zien die tussen een file door komen rijden..dat ene koplampje valt echt niet op in dat woud van koplampen wat in je spiegels zit.
Is me niet gebeurt maar snap wel hoe het kan gebeuren dat iemand een motor snijd of zelfs ombeukt in een file.

Zal dus zelf in ieder geval heeeel voorzichtig zijn zodra ik mij 1e file op de motor tegenkom.
 
moet ik ook toegeven, is soms moeilijk te zien, daarom rij ik in files op de motor altijd met grootlicht, dat zien ze zeker })

Gelukkig zijn er idd meer goedwillende dan kwaadwillende filechauffeurs, maar als je ertegenop vouwt doet het niks mindre zeer :9
 
moet ik ook toegeven, is soms moeilijk te zien, daarom rij ik in files op de motor altijd met grootlicht, dat zien ze zeker })

Of groot licht verstandig is weet ik niet, het is in ieder geval niet toegestaan.

Ik gebruik altijd mijn alarmlichten, dat helpt ook wel. En willen ze dan nog niet opzij dan even met het groot licht seinen of een twee keer een kort geluidssignaal geven. Ik pas ook altijd op voor schrikreacties van koekblikkers die zitten te slapen. Meestal gaat filerijden prima, het is slechts een enkeling die vervelend doet.
 
ik weet niet of het mag.. maar kan wel gruwelijk fout gaan

een maat van ons pa (lang geleden)reed ook door zo'n file en toen d8 zo'n koekbliknerd dat het slim was om net op het verkeerde moment de deur open te doen :r :r .. RIP
 
Het wordt inderdaad gedoogd, als je schade rijdt is het dan ook voor eigen kosten. (uitzonderingen daargelaten)
Geldt dan natuurlijk ook voor het blik als die van baan veranderd en daardoor een moto omverknalt.
Ik heb een keer een foldertje gezien van de verkeersdienst in Amsterdam waarin stond dat je er niet meer tussendoor mag rijden zodra het verkeer sneller gaat dan 40km/pu.
 
Het wordt inderdaad gedoogd, als je schade rijdt is het dan ook voor eigen kosten. (uitzonderingen daargelaten)
Geldt dan natuurlijk ook voor het blik als die van baan veranderd en daardoor een moto omverknalt.
Ik heb een keer een foldertje gezien van de verkeersdienst in Amsterdam waarin stond dat je er niet meer tussendoor mag rijden zodra het verkeer sneller gaat dan 40km/pu.

Jammer, maar je bent niet helemaal goed op de hoogte. Kijk eens bij mijn verkeersquiz. Vroeger onder het oude RVV werd het gedoogd, nu is het toegestaan.
Wel met wat voorwaarden: file moet langzaam rijden of stilstaan en het snelheidsverschil mag niet meer zijn dan 10 à 15 km/h.

Houd je wel aan die regels anders wordt een deel van de schuld en schade bij een ongeval wel aan jou toegewezen.
 
Jammer, maar je bent niet helemaal goed op de hoogte. Kijk eens bij mijn verkeersquiz. Vroeger onder het oude RVV werd het gedoogd, nu is het toegestaan.
Wel met wat voorwaarden: file moet langzaam rijden of stilstaan en het snelheidsverschil mag niet meer zijn dan 10 à 15 km/h.

Houd je wel aan die regels anders wordt een deel van de schuld en schade bij een ongeval wel aan jou toegewezen.

Ik geloof je hoor!
xyxthumbs.gif
 
waarom toch moielijk als het makkelijk kan? niet ertussendoor maar erlangs, vluchtstrook of linkerstrook gaat veel beter en de pliesie hohudt je toch niet bij als je gas opentrekt *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan