Wel met OB52 dan. Anders krijg je rare situaties.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wel met OB52 dan. Anders krijg je rare situaties.
Iedereen hier op verplichte theorie cursus!
Alles wat niet verboden is, is toegestaan, zoals ik eerder meldde. Het kan niet beboet worden als het niet strafbaar is gesteld. Dus als er niet in de wet staat dat je daar niet mag rijden, dan mag het dus gewoon.
Er is een verschil tussen een fietsstrook en een fietssuggestiestrook. Die laatste mag je met de motor inderdaad op rijden, zolang je geen ononderbroken streep overschrijdt. Een fietsstrook mag je toch echt niet op rijden.
Hier mag je rechts langs de wegversmalling, mits je de fietser daarbij niet hindert:
[afbeelding]
En hier moet je gewoon tussen de wegversmalling door en mag je niet over de fietsstrook:
[afbeelding]
Dat was mijn vraag ook. Ik zie geen bord, ik zie een onderbroken streep. Voor mij is dit gewoon een suggestiestrook.Die tweede mag je ook gewoon rechts langs, mits er verkeer van de andere kant komt. Zo bevorder je de doorstroming.
Als bord D02-LO er gestaan had, dan niet.
Het verbod betreft dus alleen fietsstroken met een doorgetrokken streep.Uit het verkeersregelement, plaats op de weg:
Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2 Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Begripsbepalingen
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
het gaat dus om het fiets symbool in foto 2 en je mag van die strook dus alleen gebruik maken als fietser.
Een fietssuggestiestrook heeft géén plaatjes van een fiets op de strook. Dus met doorgetrokken streep zou dat maar een rare strook zijn.Vraag is heeft iemand weleens een fietssugestiestrook met doorgetrokken streep gezien
Nog maar eens terug naar het onderwerp: filtreren, als motor rijder tussen de file door.
In Nederland toegestaan (met voorwaarden), in het buitenland niet overal toegestaan!
De Nederlandse gedrags code vind je mooi omschreven hier:
Samenspel in de file - Motorplatform
Waar ik aandacht voor wil vragen is dit deel van de gedrags code:
Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.
Het deel van de A4 van Rijswijk naar Amsterdam heeft diverse punten waar de meest linker rijstrook moet invoegen bij de rechts ervan gelegen rijstrook.
Ik rij hier regelmatig als motorrijder en als automobilist.
Met de motor rij ik zover mogelijk tussen de twee meest linkse rijstroken door en voeg in daar waar de linker rijstrook eindigt en schuif dan indien mogelijk en nodig door naar de "nieuwe" twee meest linkse rijstroken en ja daar waar de linkerbaan ophoud sta je dan als motorrijder soms ook even stil.
Als ik met de auto op de middelste rijstrook rijdt (of helemaal rechts) schrik ik mij regelmatig helemaal kapot van collega motorrijders die door de file gaan tussen de twee meest rechtse rijstroken (dat scheelt ze dan de invoeg manouvre daar waar de meest linker rijstrook ophoudt). Dit is echt levensgevaarlijk, ik als mede motorrijder en de meeste andere autobilisten houden hier geen rekening mee, maar letten op eventuele motorrijders aan de linker kant en letten op van links invoegende auto's. Het komt er dus ook regelmatig voor dat motorrijders op dat stuk A4 aan twee kanten langs de middelste rijstrook voorbij rijden.
Het juist filtreren is voor mede weg gebruikers vaak al lastig genoeg.
Klets ik onzin of is het herkenbaar?
Dus eigenlijk inhalen over de linker sholder bedoel je?Levensgevaarlijk zou het niet moeten zijn, kwestie van in spiegels kijken voor het switchen van rijbaan. Dat gezegd rij ik zelf net als jij, dus tussen de 2 linker banen.
Persoonlijk vind ik nog steeds dat beter zou zijn motoren links van de meest linker rijstrook in te laten halen bij file. Het enige waar je dan last van zou kunnen hebben zijn pechgevallen op de vluchtstrook, maar de motor is smal genoeg dat dit vrijwel geen hinder/gevaar geeft.