Filtreren mag, mits netjes

Goed bezig

  • Wettelijk Toegestaan

    Stemmen: 133 89,3%
  • Gedoogd

    Stemmen: 16 10,7%

  • Totaal aantal stemmers
    149
Met OB52 is het ook verwarrend, want invalidenkarretjes moeten er dan wel links langs. Je ziet ze dus ook niet zo vaak bij dit soort constructies :)
 
Alles wat niet verboden is, is toegestaan, zoals ik eerder meldde. Het kan niet beboet worden als het niet strafbaar is gesteld. Dus als er niet in de wet staat dat je daar niet mag rijden, dan mag het dus gewoon.
 
Alles wat niet verboden is, is toegestaan, zoals ik eerder meldde. Het kan niet beboet worden als het niet strafbaar is gesteld. Dus als er niet in de wet staat dat je daar niet mag rijden, dan mag het dus gewoon.

Tenzij er een bord/streep aangeeft dat het niet mag of anders moet, mag het.
 
Er is een verschil tussen een fietsstrook en een fietssuggestiestrook. Die laatste mag je met de motor inderdaad op rijden, zolang je geen ononderbroken streep overschrijdt. Een fietsstrook mag je toch echt niet op rijden.

Hier mag je rechts langs de wegversmalling, mits je de fietser daarbij niet hindert:

[afbeelding]

En hier moet je gewoon tussen de wegversmalling door en mag je niet over de fietsstrook:

[afbeelding]


Een fietssuggestiestrook heeft feitelijk geen enkele status. Het is gewoon asfalt met een ander kleurtje. Je mag er ook gewoon op rijden of stilstaan, zelfs als dat betekent dat je daarbij een fietser hindert.
Een fietsstrook met onderbroken streep mag je best even op rijden, bijvoorbeeld om uit te wijken of om een parkeerplaats te bereiken. Alleen mag je daarbij fietsers niet hinderen. En je mag er beslist niet op of naast stilstaan of parkeren (uitgezonderd parkeerplaats natuurlijk).
Maar in de onderste foto: er is dus geen regel die verbiedt om (met de motor uiteraard) hier even de fietsstrook rechts langs het zuiltje te pakken. Mits er op dat moment geen fietsers rijden.

*edit sorry, ik zie dat ik achterloop in de discusie... -O-
 
Laatst bewerkt:
Die tweede mag je ook gewoon rechts langs, mits er verkeer van de andere kant komt. Zo bevorder je de doorstroming.

Als bord D02-LO er gestaan had, dan niet.
Dat was mijn vraag ook. Ik zie geen bord, ik zie een onderbroken streep. Voor mij is dit gewoon een suggestiestrook.
 
Uit het verkeersregelement, plaats op de weg:

Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2 Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Begripsbepalingen
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;

het gaat dus om het fiets symbool in foto 2 en je mag van die strook dus alleen gebruik maken als fietser.
 
Laatst bewerkt:
Hebben we het over dezelfde foto 2? Ik zie geen doorgetrokken streep.
 
Uit het verkeersregelement, plaats op de weg:

Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2 Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Begripsbepalingen
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;

het gaat dus om het fiets symbool in foto 2 en je mag van die strook dus alleen gebruik maken als fietser.
Het verbod betreft dus alleen fietsstroken met een doorgetrokken streep.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zoals ik het lees mag over de fietstrook met onderbroken streep er als motor overheen om af te slaan, maar niet om over te rijden.
 
Dan lees je het verkeerd. Kort: je moet de rijbaan gebruiken, en een fietsstrook is een onderdeel van de rijbaan.

Of op de fietsstrook voor motorrijders een handige positie is, is een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde reglement, Begripsbepalingen :
rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden

En dan is een fietsstrook niet een fietspad. Weer wat geleerd :)
 
Laatst bewerkt:
Nou wil ik me even melden hier. Ik doe dat al jaren, over het fiets-gedeelte als er een auto van de andere kant komt. Zodat ik lekker door kan, en die auto van de andere kant dus ook. Let wel, ik doe dat alleen als er geen fietsers zijn, dus het strookje voor hun vrij is.
Ik heb er nog nooit een bekeuring voor gehad, eigenlijk krijg ik nooit bekeuringen op de motor, maar zit ik dan fout of niet?
Als er fietsers rijden wacht ik gewoon wel, maar als ze er niet zijn rijd ik gewoon rechts over het fietsstrookje voor de duidelijkheid dus.(bij die wegversmallingen).
;)
 
Laatst bewerkt:
Vraag is heeft iemand weleens een fietssugestiestrook met doorgetrokken streep gezien :?
Een fietssuggestiestrook heeft géén plaatjes van een fiets op de strook. Dus met doorgetrokken streep zou dat maar een rare strook zijn.

Een fietsstrook, dat is er eentje met met pictogrammen van de fiets op de weg geschilderd, heb je met en zonder doorgetrokken streep.

Tot slot, een fietspad ligt fysiek gescheiden van de rijbaan.
 
full
 
Nog maar eens terug naar het onderwerp: filtreren, als motor rijder tussen de file door.
In Nederland toegestaan (met voorwaarden), in het buitenland niet overal toegestaan!
De Nederlandse gedrags code vind je mooi omschreven hier:
Samenspel in de file - Motorplatform

Waar ik aandacht voor wil vragen is dit deel van de gedrags code:
Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

Het deel van de A4 van Rijswijk naar Amsterdam heeft diverse punten waar de meest linker rijstrook moet invoegen bij de rechts ervan gelegen rijstrook.
Ik rij hier regelmatig als motorrijder en als automobilist.
Met de motor rij ik zover mogelijk tussen de twee meest linkse rijstroken door en voeg in daar waar de linker rijstrook eindigt en schuif dan indien mogelijk en nodig door naar de "nieuwe" twee meest linkse rijstroken en ja daar waar de linkerbaan ophoud sta je dan als motorrijder soms ook even stil.
Als ik met de auto op de middelste rijstrook rijdt (of helemaal rechts) schrik ik mij regelmatig helemaal kapot van collega motorrijders die door de file gaan tussen de twee meest rechtse rijstroken (dat scheelt ze dan de invoeg manouvre daar waar de meest linker rijstrook ophoudt). Dit is echt levensgevaarlijk, ik als mede motorrijder en de meeste andere autobilisten houden hier geen rekening mee, maar letten op eventuele motorrijders aan de linker kant en letten op van links invoegende auto's. Het komt er dus ook regelmatig voor dat motorrijders op dat stuk A4 aan twee kanten langs de middelste rijstrook voorbij rijden.
Het juist filtreren is voor mede weg gebruikers vaak al lastig genoeg.

Klets ik onzin of is het herkenbaar?
 
Laatst bewerkt:
Nog maar eens terug naar het onderwerp: filtreren, als motor rijder tussen de file door.
In Nederland toegestaan (met voorwaarden), in het buitenland niet overal toegestaan!
De Nederlandse gedrags code vind je mooi omschreven hier:
Samenspel in de file - Motorplatform

Waar ik aandacht voor wil vragen is dit deel van de gedrags code:
Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

Het deel van de A4 van Rijswijk naar Amsterdam heeft diverse punten waar de meest linker rijstrook moet invoegen bij de rechts ervan gelegen rijstrook.
Ik rij hier regelmatig als motorrijder en als automobilist.
Met de motor rij ik zover mogelijk tussen de twee meest linkse rijstroken door en voeg in daar waar de linker rijstrook eindigt en schuif dan indien mogelijk en nodig door naar de "nieuwe" twee meest linkse rijstroken en ja daar waar de linkerbaan ophoud sta je dan als motorrijder soms ook even stil.
Als ik met de auto op de middelste rijstrook rijdt (of helemaal rechts) schrik ik mij regelmatig helemaal kapot van collega motorrijders die door de file gaan tussen de twee meest rechtse rijstroken (dat scheelt ze dan de invoeg manouvre daar waar de meest linker rijstrook ophoudt). Dit is echt levensgevaarlijk, ik als mede motorrijder en de meeste andere autobilisten houden hier geen rekening mee, maar letten op eventuele motorrijders aan de linker kant en letten op van links invoegende auto's. Het komt er dus ook regelmatig voor dat motorrijders op dat stuk A4 aan twee kanten langs de middelste rijstrook voorbij rijden.
Het juist filtreren is voor mede weg gebruikers vaak al lastig genoeg.

Klets ik onzin of is het herkenbaar?

Levensgevaarlijk zou het niet moeten zijn, kwestie van in spiegels kijken voor het switchen van rijbaan. Dat gezegd rij ik zelf net als jij, dus tussen de 2 linker banen.
Persoonlijk vind ik nog steeds dat beter zou zijn motoren links van de meest linker rijstrook in te laten halen bij file. Het enige waar je dan last van zou kunnen hebben zijn pechgevallen op de vluchtstrook, maar de motor is smal genoeg dat dit vrijwel geen hinder/gevaar geeft.
 
Levensgevaarlijk zou het niet moeten zijn, kwestie van in spiegels kijken voor het switchen van rijbaan. Dat gezegd rij ik zelf net als jij, dus tussen de 2 linker banen.
Persoonlijk vind ik nog steeds dat beter zou zijn motoren links van de meest linker rijstrook in te laten halen bij file. Het enige waar je dan last van zou kunnen hebben zijn pechgevallen op de vluchtstrook, maar de motor is smal genoeg dat dit vrijwel geen hinder/gevaar geeft.
Dus eigenlijk inhalen over de linker sholder bedoel je?
In B hebben we alvast géén pechstrook links, zelfs in veel gevallen niet meer rechts.
Motoren daar volledig links laten passeren vind ik op zich ook wel een goede gedachte. Enige lastige is dat daar wel is wat steentjes en zo kunnen liggen. Maar je rijdt er dan ook geen 120km/u natuurlijk.
Auto's moeten dan op het uiterste linker vak wel ietwat meer rechts houden, maar hoeft niet veel te zijn. En idd, bij switchende auto's levert dat nagenoeg geen gevaar meer op.

Het zou veel helpen. Maar ik denk dan bijvoorbeeld aan een extra lijn die bij file een soort afbakening maakt dat auto's op dat vak erop duidt dat ze wat meer rechts moeten houden.

Het is allemaal simpel, maar de huidige situatie is er zo ingebakken dat ik vrees dat als ze dat nu zouden omvormen, je binnen 10 jaar nog auto's gaat hebben die automatisch sterk links gaan rijden om motorrijders ruimte te geven ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan