Filtreren mag, mits netjes

Goed bezig

  • Wettelijk Toegestaan

    Stemmen: 133 89,3%
  • Gedoogd

    Stemmen: 16 10,7%

  • Totaal aantal stemmers
    149
Levensgevaarlijk zou het niet moeten zijn, kwestie van in spiegels kijken voor het switchen van rijbaan. Dat gezegd rij ik zelf net als jij, dus tussen de 2 linker banen.
Persoonlijk vind ik nog steeds dat beter zou zijn motoren links van de meest linker rijstrook in te laten halen bij file. Het enige waar je dan last van zou kunnen hebben zijn pechgevallen op de vluchtstrook, maar de motor is smal genoeg dat dit vrijwel geen hinder/gevaar geeft.
Het gaat nog niet eens om dat ik met de auto wil switchen van de baan, maar als automobilist hou ik rekening met collega motorrijders die tussen de twee meest linkse rijstroken door gaan, niet met motorrijders die ergens anders langs kunnen komen.
Rij ik op de middelste rijstrook, dan probeer ik links de ruimte optimaal voor collega mottorrijders te houden, dat betekend dat rechts van mij de ruimte soms niet optimaal is. Vrachtauto's die helemaal rechts rijden houden ook geen rekening met motorrijders die tussen de twee meest rechtse rijstroken rijden.
 
Dus eigenlijk inhalen over de linker sholder bedoel je?
In B hebben we alvast géén pechstrook links, zelfs in veel gevallen niet meer rechts.
Motoren daar volledig links laten passeren vind ik op zich ook wel een goede gedachte. Enige lastige is dat daar wel is wat steentjes en zo kunnen liggen. Maar je rijdt er dan ook geen 120km/u natuurlijk.
Auto's moeten dan op het uiterste linker vak wel ietwat meer rechts houden, maar hoeft niet veel te zijn. En idd, bij switchende auto's levert dat nagenoeg geen gevaar meer op.

Het zou veel helpen. Maar ik denk dan bijvoorbeeld aan een extra lijn die bij file een soort afbakening maakt dat auto's op dat vak erop duidt dat ze wat meer rechts moeten houden.

Het is allemaal simpel, maar de huidige situatie is er zo ingebakken dat ik vrees dat als ze dat nu zouden omvormen, je binnen 10 jaar nog auto's gaat hebben die automatisch sterk links gaan rijden om motorrijders ruimte te geven ...
Inhalen via de linker vlucht strook of tussen de linker rijstrook en vangrail is echt link vanwege mogelijk vuil en obstakels.
Nogmaals: de gedrags code is duidelijk en zoals gezegd, die zit ondertussen redelijk ingebakken,
 
Nog maar eens terug naar het onderwerp: filtreren, als motor rijder tussen de file door.
In Nederland toegestaan (met voorwaarden), in het buitenland niet overal toegestaan!
De Nederlandse gedrags code vind je mooi omschreven hier:
Samenspel in de file - Motorplatform

Waar ik aandacht voor wil vragen is dit deel van de gedrags code:
Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

Het deel van de A4 van Rijswijk naar Amsterdam heeft diverse punten waar de meest linker rijstrook moet invoegen bij de rechts ervan gelegen rijstrook.
Ik rij hier regelmatig als motorrijder en als automobilist.
Met de motor rij ik zover mogelijk tussen de twee meest linkse rijstroken door en voeg in daar waar de linker rijstrook eindigt en schuif dan indien mogelijk en nodig door naar de "nieuwe" twee meest linkse rijstroken en ja daar waar de linkerbaan ophoud sta je dan als motorrijder soms ook even stil.
Als ik met de auto op de middelste rijstrook rijdt (of helemaal rechts) schrik ik mij regelmatig helemaal kapot van collega motorrijders die door de file gaan tussen de twee meest rechtse rijstroken (dat scheelt ze dan de invoeg manouvre daar waar de meest linker rijstrook ophoudt). Dit is echt levensgevaarlijk, ik als mede motorrijder en de meeste andere autobilisten houden hier geen rekening mee, maar letten op eventuele motorrijders aan de linker kant en letten op van links invoegende auto's. Het komt er dus ook regelmatig voor dat motorrijders op dat stuk A4 aan twee kanten langs de middelste rijstrook voorbij rijden.
Het juist filtreren is voor mede weg gebruikers vaak al lastig genoeg.

Klets ik onzin of is het herkenbaar?

Het zou dan toch de bedoeling zijn, zonder brokken te maken, binnen redelijke afstand naar de meest linkerbaan te gaan en dan daar er door te rijden. Dat je daardoor dan ook even moet stoppen om van rijbaan te wisselen lijkt mij dan ook duidelijk. Kies je dan nog voor om nog zo lang mogelijk rechts van die middenbaan te filtreren dan ben je dus gewoon in overtreding van de bestaande regel. Het moet dan wel zo zijn dat die nieuwe linker strook een rijbaan word en niet ineens ophoud zoals een invoegstrook want dan is het een invoegstrook en geen rijbaan. Daarbij is het filtreren van stilstaand verkeer op rechts niet gevaarlijker dan op links, ook niet in schuinschrift of dik geschreven tekst met uitroeptekens. We vinden veel te vaak alles maar “gevaarlijk” of zelfs “levensgevaarlijk” en roepen dat ook veel te snel. Als je er van schrikt als anderen het doen dan moet je het zelf maar vooral laten want wat boven alles prevaleert is je eigen gezonde verstand. Ik laat me niet onnodig meeslepen in de angst van een ander en daar waar de regels het toestaan vertrouw in op mijn eigen inzicht.

Afstand houden en indien nodig zonnebrand crème op de plekken die nog blootgesteld zijn aan het zonlicht.
 
Heel voorzichtig tussen de meest linkse rijbaan en de rijbaan daarnaast rijden als het file is. Dat mag, dus dat doe ik.
Als het op een twee-baans weg is... Ja, dan filetreer ik ook wel. Natuurlijk kijk ik dan extra naar het gedrag van de medeweggebruikers.
Mijn veiligheid gaat voor, maar verder dring ik gerust voor
 
Toch ook een file gerelateerd ding: toeritdosering...

Daar staat een bordje op : bij groen 1 auto

Wat is het verhaal bij een motor?

Mag ik dan het hele rijtje voorbij en doorrijden. Of tussen de twee rijen door filteren
En wat dan als ik met het overrijden van de lus de flitser op scherp zet ( voertuig gepasseerd, volgende is de Sjaak) en de auto die dacht door groen te rijden is ook echt de Sjaak

Denk overigens wel dat het risico op nijdige koekblikkers wat groter is dan bij een gewone file
 
Toch ook een file gerelateerd ding: toeritdosering...

Daar staat een bordje op : bij groen 1 auto

Wat is het verhaal bij een motor?

Mag ik dan het hele rijtje voorbij en doorrijden. Of tussen de twee rijen door filteren
En wat dan als ik met het overrijden van de lus de flitser op scherp zet ( voertuig gepasseerd, volgende is de Sjaak) en de auto die dacht door groen te rijden is ook echt de Sjaak

Denk overigens wel dat het risico op nijdige koekblikkers wat groter is dan bij een gewone file
Tja, ik deed (en zou het zo weer doen) bij sluipverkeer dosering, zo'n stalen taartpunt die uit de weg steekt en met hulp van verkeerslicht elke minuut 1 auto door laat, met camera bewaking.
Ik reed daar ook altijd de auto file op de motor voorbij en glipte dan met een auto mee bij groen licht.
Bij toerit dosering zou ik net zoiets doen, met een auto mee glippen.
 
Als er staat 1 auto wel, als er staat 1 voertuig niet.
Overigens reed ik eens langs zo'n ding waar 1 auto bij stond en toen kwam meteen die versperring om hoog en bleef dat ook gedurig. IK dacht ze zullen wel weer blij met me zijn.:+
 
Ik heb vaak te maken met een stilstaande snelwegoprit, dan ga ik altijd links langs de stilstaande blikken (over de redresseerstrook) regelmatig hoor ik dan achter mij een gefrustreerde koekblikker toeteren :W. Blijkbaar zijn ze toch wel erg jaloers.
 
Ik kreeg een keer commentaar toen ik bij een stilstaande file een stukje door de berm ging, omdat openstaande en openslaande portieren te vervelend (en gevaarlijk) werden. Commentaar kwam van automobilisten die over de weg aan het wandelen waren, want dat is natuurlijk wél gewoon toegestaan.
 
De meeste automobilisten lijken te weten dat filteren mag, want ze laten meestal goed ruimte tussen de rijen waartussen je verondersteld wordt te filteren. Dat wil zeggen, dat is door de weeks in de spits zo. Op zondag is het wel eens anders, met al die gelegenheidsrijders en toeristen.
Wat automobilisten niet lijken te weten is dat er een maximum snelheid wordt verondersteld bij het filteren, 40 km/h. Het gebeurt me regelmatig dat ik in de file rijd met 100km/h en dat ze dan keurig van twee kanten ruimte voor me maken om te filteren.
Feit blijft dat je goed moet opletten: er is altijd die ene automobilist op de duizend die je probeert dood te rijden.

Ik heb een paar jaar tussen de files door geprutteld, zelfs een paar keer achter een motoragent aan (hoe groot wil je kans op een prent hebben). Toch heb ik een paar opmerkingen:

1- neem voor dagelijks filteren een kleine motor. Het scheelt echt of je met een goudenvleugeltjes bankstel of een opgevoerde raceplee er tussendoor wil rijden.
2- dat snelheidsverschil van zoveel max is een niet uitvoerbare regel. De snelheden in een file varieren sterk. Ik hou een relatief constante snelheid aan en dat werkt prettig.
3- er is altijd een kans op een zuurpruim met pikstraf. Reken er dus op dat je klemgereden kan worden. Ik kom er zelden een tegen maar het is iedere keer weer schrikken.
4- er bestaan files tussen de file. De spiegels slijten er niet van als je ze af en toe gebruikt. Daarmee kan je die motorrijder die wat handiger is met filerijden simpel voor laten gaan. Je zal ook zien dat veel automobilisten zichzelf pas na een filterende motor realiseren dat er ook motoren rijden. Zeker in de regen...
5- Let extra op bij 'gaten in de file'. De andere baan lijkt voor de ingeblikten altijd sneller te gaan en voor een enkeling is dat onweerstaanbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan