Finland (Helsinki) tips en handigheden?

Persoonlijk vond ik de Baltische staten niet zo heel boeiend, maar ik heb vooral door de kust regio gereden en ik hoorde dat het aan de kant van de Russische grens mooier is. Riga en Tallinn vond ik wel mooie steden.
Dat hoorde je van mij. Binnenland vind ik heel tof. Nog steeds een volledig ander land, het oude oost europa zeg maar. Pak met een afrika twin ook zeker zo nu en dan een gravelweggetje mee.

Dat "niet donker" heb ik vorig jaar ook ervaren. Overigens verwacht ik dit jaar voornamelijk zuid Scandinavië aan te doen.
Tent gaat mee.
Ik denk naar Tampere te rijden dan bij Turku de boot naar Zweden te nemen.

Niet donker is in zuid scandinavie ook te merken, maar ik was er vlot aan gewend. Gewoon gaan slapen wanneer je wilt, in plaats van wanneer het donker is.
 
Koop daar het sterkste anti-muggen spul wat ze hebben. Verdubbel de max dosis. Draag handschoenen, die je in lange mouwen stopt, hetzelfde voor je broek en sokken en koop daar ook zo'n net geval voor over je hoofd, wat je weer in je shirt stopt.
Op die manier ben ik het muggenprobleem redelijk doorgekomen, maar op 1 avond alsnog verrot gestoken op het stukje sok. Schoen was te dik, jeans was te dik, ze gingen helemaal los door de sok heen.
De jeuk is een overtreding van het verbod op marterling zoals vastgelegd in het EVRM.

De muggen waren zo krankzinnig dat ze een manier hadden gevonden om in mn tellers te komen. Ze konden er echter niet meer uit. Lange tijd rondgereden met een hoopje muggenlijken onderin de tellers..
 
Er is in Finlands ook iets met buiten drinken. Ik mocht op de camping de blikken bier uit de kampwinkel niet voor mn tent opdrinken. Dat moest in de kampwinkel zelf gebeuren. Iets met wet.
Als je van een ontspannende goudgele rakker voor je tentje houdt, zoek dan ff uit hoe dat precies werkt in Finland.

Oh ja: langs de kant van de straat hier en daar staan mensen met een fikkie zalm te roken. Je moet stoppen en die zalm kopen, absoluut geweldig.

Ook: hoe noordelijker hoe mooier
 
Zalm langs de weg kopen :Y
Geweldig, heb ik ook eens gedaan
Bij een tankstation ernaast werd zalm gestript en gerookt
Die gast had gitzwarte handen en geen tanden _O-
 
Ik zou de boot pakken 😋
Vorig jaar gedaan. Wel met de auto. Van Travemunde (D) naar Helsinki. Ik zou lekker in Finland gaan rijden naar het noorden toe. Wij hebben vanaf Helsinki de autotrein gepakt naar Rovanimie. Met de motor zal ook wel kunnen. Vanaf daar naar Oulanka National Park gereden. (Oulanka Camping). Vanaf daar kan je de kleine of de grote berenroute lopen (aanrader) of een kano trip doen tot bijna de Russische grens. Adembenemend mooi!. Vanuit daar het noorden van Finland rijden of je gaat richting Zweden, nadat je eerst in Rovanimie op bezoek bent geweest bij de kerstman (vorig jaar 28 graden). Wist je dat je als in Helsinki bent dicht bij St Petersburg bent? Zeker ook een aanrader. Of je doet een gratis stadstoer met een local ( ook nog leerzaam voor je vriendin in Helsinki).
Finland is een erg mooi land. Daarbij ook erg rustig.
 
Even een kleine update.
Ruim 2 weken geleden vertrokken, via Duitsland (Berlijn), naar CZ, en vervolgens door Polen, Litouwen, Letland, Estland gereden.
Gisteren heb ik in Tallinn de boot naar Helsinki genomen. Van hieruit zal ik via Zweden en Denemarken naar Nederland rijden.

Tot nu toe een geweldige trip.
 
Heel wat jaren geleden heb ik drie maanden in Finland gewoond, voor een stage. De mensen kijken de kat uit de boom ,maar als ze eenmaal ontdooid zijn heb je supergoede vrienden. De meesten spreken prima Engels maar hebben een behoorlijke verlegenheid om het te doen. Ze verstaan je prima en hebben een beetje angst om fouten te maken in grammatica of uitspraak. Gewoon doorzetten en dan komt het wel. Drank is vaak voor vele Finnen een middel om de weerstand tegen menselijk kontakt te overwinnen, maar zorg er altijd voor dat je geen wedstrijdje zuipen aangaat : dat verlies je, en daarmee het respect ook nog eens .
Veel plezier in het mooie , maar ook soms saaie , Finland
 
Terug
Bovenaan Onderaan