Finland (Helsinki) tips en handigheden?

Kanariepiet

MF veteraan
5 mrt 2012
1.784
67
Eind deze zomer verwacht ik met de motor richting Helsinki (Finland) te vertrekken om daar een vriendin te bezoeken. Voor de totale trip heb ik 3 weken de tijd. De motor wordt een Honda Africa Twin (bj. 2001)

Mijn idee is het rondje DL, (CZ?), PL, EST, LET en LIT te doen. Zijn er mensen met ervaringen welke routes wel of niet genomen moeten worden.
Ik ben niet tegen de snelweg, maar voorkeur heeft de kleinere weggetjes.

Zelf twijfel ik nog tussen kamperen of hotels, Op zich heb ik kampeerspul en ging het vorig jaar naar de Noordkaap ook prima. Voordeel van hotels, is veel minder bagage op de motor.

Mocht er nog iemand tips en of andere handigheden weten, lees ik het graag.
 
Als het om de vriendin gaat, zou ik het vliegtuig nemen, dan zijn jullie 3 weken samen.
 
Persoonlijk vond ik de Baltische staten niet zo heel boeiend, maar ik heb vooral door de kust regio gereden en ik hoorde dat het aan de kant van de Russische grens mooier is. Riga en Tallinn vond ik wel mooie steden.
 
Neem dit onderweg mee: Warschau, Riga en Tallinn. :Y

Overweeg in Finland campings met Hyttes, scheelt nogal wat doekoe vergeleken met hotels!

Litouwen vond ik van de baltische staten het minste, zeker de hoofdstad Vilnius. (filmpje in mijn handtekening rond 32:00)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de nieuwe Vango Galaxy 300 even opgezet. De vorige is met haringen en al uit de grond getrokken in Skagen (DK). Stokken waren lekker krom.
Tent staat nog steeds in 5 min.
Het pakket is voor het formaat tent niet groot of zwaar (5 Kg). Maar de overige slaapzooi komt er dan ook meteen bij.
 
Als het om de vriendin gaat, zou ik het vliegtuig nemen, dan zijn jullie 3 weken samen.
Het is een vriendin. Ik ben ook bang dat 3 weken Helsinki gaat vervelen. Daarnaast moet de @ (Afrika Twin) ook weer eens uitgelaten worden.
Het lijkt mij ook wel leuk die kant van Europa met de motor te doen.
 
Persoonlijk vond ik de Baltische staten niet zo heel boeiend, maar ik heb vooral door de kust regio gereden en ik hoorde dat het aan de kant van de Russische grens mooier is. Riga en Tallinn vond ik wel mooie steden.
Ik had in de planning volgend jaar Rusland te doen op de motor en dan dit deel mee te pakken. Maar nu zit die vriendin er en is Rusland papier technisch teveel gedoe zo last minute.
 
Neem dit onderweg mee: Warschau, Riga en Tallinn. :Y

Overweeg in Finland campings met Hyttes, scheelt nogal wat doekoe vergeleken met hotels!

Litouwen vond ik van de baltische staten het minste, zeker de hoofdstad Vilnius. (filmpje in mijn handtekening rond 32:00)
Warshau, Riga en Talinn gaan op de lijst. Waarschijnlijk neem ik ook de boot van Talinn.
 
Ik ben vorig jaar door midden Polen naar Warschau gereden.
Gelukkig met een touring-car zodat ik veel mogelijkheid had om te slapen.
Verschrikkelijk wat is Polen vlak en saai. In Flevoland is nog meer te zien!!
Langs de zuidgrens (onder Krakau) wordt beter en is Polen wel heuvelachtig. Beetje Z.Limburg landschap.

Als ik nu lees dat de Baltische landen ook niet leuk zijn dan wordt het wel een verschrikkelijke reis.
Want ook noorden van Duitsland is echt om te huilen. Paar jaar terug van de Usedom (Poolse grens) naar Groningen gereden.
De meeste eentonige km's die ik ooit met de motor heb gedaan. :X Pas bij de Drentse Hondsrug werd het landschap iets leuker.
Het enige voordeel van N.Duitsland is wel dat de weg is zonder snelheidslimiet en vrijwel leeg. Heel veel boven 200 kunnen rijden!

Kan je niet beter van Travemünde met de boot naar Helsinki?
 
Ik ben vorig jaar door midden Polen naar Warschau gereden.
Gelukkig met een touring-car zodat ik veel mogelijkheid had om te slapen.
Verschrikkelijk wat is Polen vlak en saai. In Flevoland is nog meer te zien!!
Langs de zuidgrens (onder Krakau) wordt beter en is Polen wel heuvelachtig. Beetje Z.Limburg landschap.

Als ik nu lees dat de Baltische landen ook niet leuk zijn dan wordt het wel een verschrikkelijke reis.
Want ook noorden van Duitsland is echt om te huilen. Paar jaar terug van de Usedom (Poolse grens) naar Groningen gereden.
De meeste eentonige km's die ik ooit met de motor heb gedaan. :X Pas bij de Drentse Hondsrug werd het landschap iets leuker.
Het enige voordeel van N.Duitsland is wel dat de weg is zonder snelheidslimiet en vrijwel leeg. Heel veel boven 200 kunnen rijden!

Kan je niet beter van Travemünde met de boot naar Helsinki?

Ik ben het hier totaal mee oneens.

Sommige mensen vinden het leuk om in bergachtige omgeving (natuur) te rijden, anderen vinden het geweldig om cultuurverschillen mee te maken. Anderen willen weer beide.

Dat de Alpen niet door de Baltische staten lopen weet iedereen. Wie er naartoe gaat kan er toch goed vertoeven want je kijkt je ogen uit in de steden daar: die landen zijn door de historie heen tussen Duitsland en Rusland heen en weer getrokken. Het zit bomvol van geschiedenis en dat is voor een hoop (incl. ik) fantastisch. (vooral Riga)

Voor mij is een motorreis meer dan 1 dimensie. Ik wil niet alleen moeder natuur van zijn schoonste kant zien, maar ook cultuur. En van dat laatste ga je in de Baltische staten niet tekort komen.

En dit alles staat nog los van het lekkere eten :+
 
Ik heb niet over de steden gesproken!
Zelfde is in Polen: Steden OKE, maar landschap is ........ :X
Voor het landschap kan je nog beter een excursie doen in de Noord-Oost-Polder!
 
Neem dit onderweg mee: Warschau, Riga en Tallinn. :Y

Overweeg in Finland campings met Hyttes, scheelt nogal wat doekoe vergeleken met hotels!

Litouwen vond ik van de baltische staten het minste, zeker de hoofdstad Vilnius. (filmpje in mijn handtekening rond 32:00)
Filmpje bekeken. Eerste stuk feest van herkenning. Camping in Geiranger heb ik ook geslapen. Arctic circle centre ook bezocht. Bij mij was het echter 20 graden en stralende zon op de Noordkaap.
 
Ik ben vorig jaar door midden Polen naar Warschau gereden.
Gelukkig met een touring-car zodat ik veel mogelijkheid had om te slapen.
Verschrikkelijk wat is Polen vlak en saai. In Flevoland is nog meer te zien!!
Langs de zuidgrens (onder Krakau) wordt beter en is Polen wel heuvelachtig. Beetje Z.Limburg landschap.

Als ik nu lees dat de Baltische landen ook niet leuk zijn dan wordt het wel een verschrikkelijke reis.
Want ook noorden van Duitsland is echt om te huilen. Paar jaar terug van de Usedom (Poolse grens) naar Groningen gereden.
De meeste eentonige km's die ik ooit met de motor heb gedaan. :X Pas bij de Drentse Hondsrug werd het landschap iets leuker.
Het enige voordeel van N.Duitsland is wel dat de weg is zonder snelheidslimiet en vrijwel leeg. Heel veel boven 200 kunnen rijden!

Kan je niet beter van Travemünde met de boot naar Helsinki?
De tijden van 200 + kmh op de motor rijden zijn voor mij voorbij.

Ik heb ook al een tip gekregen om via CZ via het Reuzengebergte te rijden. Waarschijnlijk pak ik die ook nog even mee.
 
Voor mij is 200+ ook niet dagelijks gangbaar. Maar in Noord-Duitsland ga je vanzelf steeds harder aan het gas draaien.
Bedenk dat je daar vanaf Polen 500km door Noord-Groningen rijdt. Brrrrrrrrrrrrrr :X
Word je niet vrolijk van om daar te rijden. Het maakte me blij toen ik in Drente weer bomen zag.

Jouw gedachte voor het Reuzengebergte is zeker niet verkeerd.
Ik zou zeggen begin zo veel mogelijk zuidelijk. Onderweg dan mss ook Weser Bergland en Harz wat je kan meepakken.
Harz is niet groot maar wel leuk!
 
Ik had in de planning volgend jaar Rusland te doen op de motor en dan dit deel mee te pakken. Maar nu zit die vriendin er en is Rusland papier technisch teveel gedoe zo last minute.

Ik bedoelde wel in de Baltische staten blijven, maar dan meer in de regio's langs de Russische grens ipv langs de kust. Ik heb daar geen ervaring mee hoor, alleen van horen zeggen.

Boot van Tallinn naar Helsinki is prima, duurt ook niet lang. Ik zou wel reserveren als je in het hoogseizoen gaat.

Ik persoonlijk heb inderdaad meer met natuur dan met cultuur, dus ik vond het daar zelf wat minder.
 
Weet iemand of de kans op file groot is (buiten de spits) in DL, (CZ?), PL, EST, LET en LIT? en kan iemand een indicatie geven over hoe diefstalgevoelig bagage is in deze landen?

De reden van mijn vragen is dat ik nog twijfel tussen tent of hotels. Igv. tent zouden de koffers erop moeten. Nu heb ik 2 Givi Maxia 52L koffers, maar tussen de file door met deze koffers is geen optie. Verder zou ik nog een roltas achterop kunnen binden, maar ik zou het wel fijn dat deze nog steeds op de motor zit nadat ik getankt en naar het toilet geweest ben.
 
Diefstalgevoelig lijkt me lastig in te schatten, er hoeft er maar één rond te lopen die kwaad wil en net jou motor aantreft. Hangt er vooral ook af waar je hem parkeert, maar dat is in elk land zo.

Rondom de grote steden heb je vrijwel in elk land file, zeker in spitstijden.
 
De trip begint vorm te krijgen. HEt lijkt erop dat de tent wel meegaat.
Ik denk erover om onderlangs via de Baltics naar Helsinki te rijden en vervolgens bovenlangs via Zweden terug.

Zijn er nog mensen met pro tips voor Polen, Tjechie, Estland, Letland, Litouwen, Finland en Zweden?
 
je hebt 3wk en dan via tjechie dan nog liever talinn -petersburg veel interessanter.of pak de noordkant van duitsland en polen naar kaliningrad hoewel ook geen bal aan wel veel geschiedenis.de baltiusche staten wel interessant,je gaat via zweden terug mooi maar saai.goede reis en veel plezier.
 
Ik ben alleen zakelijk een paar keer in Finland geweest.
Vroeg donker, buiten de bebouwde kom weinig tankstations (als je ergens kunt tanken.. gooi hem dan vol) weinig "zimmer frei" zoals bij de oosterburen (ze zijn niet ingericht op toeristen), muggen, alcohol zeer duur, in de avond oppassen voor groot wild dat oversteekt.
Finnen zijn zeer stugge mensen en kunnen daardoor afstandelijk en onvriendelijk overkomen. Dat zijn ze echter niet. Spreken doorgaans uitstekend engels.
Niet vreemd opkijken als je met een groepje Finnen gaat "zuipen" ze je daarna uitnodigen mee de sauna in te duiken. Is heel normaal daar.
 
Ik ben alleen zakelijk een paar keer in Finland geweest.
Vroeg donker, buiten de bebouwde kom weinig tankstations (als je ergens kunt tanken.. gooi hem dan vol) weinig "zimmer frei" zoals bij de oosterburen (ze zijn niet ingericht op toeristen), muggen, alcohol zeer duur, in de avond oppassen voor groot wild dat oversteekt.
Finnen zijn zeer stugge mensen en kunnen daardoor afstandelijk en onvriendelijk overkomen. Dat zijn ze echter niet. Spreken doorgaans uitstekend engels.
Niet vreemd opkijken als je met een groepje Finnen gaat "zuipen" ze je daarna uitnodigen mee de sauna in te duiken. Is heel normaal daar.

Dank voor de tips. vorig jaar heb ik de Noordkaap "gedaan". verrassend weinig last van muggen gehad. maar het p het eerste gezicht afstandelijk, wat verdwijnt als ze beginnen te praten" herken ik wel. Ook de hoge alcohol prijzen.
Ik zal te tank wat regelmatiger vullen dan ik normaal doe.
 
je hebt 3wk en dan via tjechie dan nog liever talinn -petersburg veel interessanter.of pak de noordkant van duitsland en polen naar kaliningrad hoewel ook geen bal aan wel veel geschiedenis.de baltiusche staten wel interessant,je gaat via zweden terug mooi maar saai.goede reis en veel plezier.

Eigenlijk stond deze reis niet op het programma, maar wilde ik volgend jaar naar Rusland (o.a. St Petersburg) gaan. Deze reis is dus redelijk last minute to stand gekomen. Voor Rusland heb ik Visa, verzekeringen etc. nodig. Daarom bewaar ik Rusland voor een andere keer.
 
verrassend weinig last van muggen gehad.

Muggen zijn erg afhankelijk van het seizoen, het hoogtepunt doorgaans in de warmste maanden. Per gebied kan het ook veel verschillen, veel stilstaand water is veel muggen. Ik heb het idee dat het de laatste jaren sowieso minder wordt. Net als hier wordt het in Scandinavië ook steeds droger, met als gevolg minder stilstaand water. Vorige zomer in Zweden viel me op dat veel waterpoeltjes zo goed als opgedroogd waren, terwijl dat normaal gesproken uitstekende broedplaatsen voor muggen zijn.
 
Ik ben alleen zakelijk een paar keer in Finland geweest.
Vroeg donker, buiten de bebouwde kom weinig tankstations (als je ergens kunt tanken.. gooi hem dan vol) weinig "zimmer frei" zoals bij de oosterburen (ze zijn niet ingericht op toeristen), muggen, alcohol zeer duur, in de avond oppassen voor groot wild dat oversteekt.
Finnen zijn zeer stugge mensen en kunnen daardoor afstandelijk en onvriendelijk overkomen. Dat zijn ze echter niet. Spreken doorgaans uitstekend engels.
Niet vreemd opkijken als je met een groepje Finnen gaat "zuipen" ze je daarna uitnodigen mee de sauna in te duiken. Is heel normaal daar.

Vroeg donker hangt uiteraard af van het seizoen en hoe noordelijk je in het land bent. Boven de poolcirkel wordt het in de zomer juist helemaal niet donker. Tussen ongeveer september en april is het donkerder dan hier, daar tussenin juist lichter. Nogmaals, afhankelijk van hoe noordelijk je zit. Toerisme hangt af van de regio, rondom Helsinki en het merengebied is toerisme genoeg, maar in het noorden wordt het inderdaad snel minder. Tentje mee en je kan overnachten waar je wilt.
 
Dat "niet donker" heb ik vorig jaar ook ervaren. Overigens verwacht ik dit jaar voornamelijk zuid Scandinavië aan te doen.
Tent gaat mee.
Ik denk naar Tampere te rijden dan bij Turku de boot naar Zweden te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan