Fireblade 2e versnelling probleem

UnlimitedSPD

Die hard MF'er
7 jan 2006
464
3
Hallo mensen,

Ik ben net terug van een ritje op mijn Fireblade SC33 uit 1997. En nu merkte ik een probleem op in de 2e versnelling.

Als ik m lekker doortrek begint ie vanaf de 4-5 duizend toeren flink te 'bokken'.. Het voelt alsof ie uit de versnelling schiet en dan ineens schiet ie in de toeren, alleen als ik dan het gas loslaat en weer gas geef is er nix aan de hand, dan staat ie nog gewoon in de 2e versnelling.. Soms doet ie t n paar keer kort agter elkaar (terwijlik gas blijf geven) en soms voelt t alsof ie ineens in de neutraal schiet.. maar als ik dan het gas loslaat is er weer nix aan de hand en staat ie gewoon in de 2.

Het voelt ook een beetje alsof de ketting over de tandwielen schiet, ik voel t door de hele motor zegmaar, maar de ketting en tandwielen zijn in orde en op spanning..

Kent iemand dit probleem en of een oplossing hiervoor??

UnlimitedSPD
 
Ik denk dat je versnellingsbak aan een revisie toe is,dit verschijnsel lijkt op een kromme
schakelvork,daardoor drukt hij het tandwiel niet goed in de volgende versnelling met gevolg
dat hij tijdens het gasgeven of uit z,n versnelling schiet of juist er goed in,ik zou hier niet
mee door blijven rijden en de motor laten nakijken,want als het de bak is dan kan er door de
krachten die er op staan makkelijk wat afbreken en zo,n stuk kan ook je bak blokkeren met
alle gevolgen van dien
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan, meneer houd zeker van wheelies ;) daardoor wordt het vaak veroorzaakt, wheelies en veel hardoptrekken/hoge toeren doorschakelen. Daarnaast kan het ook al fout gaan als hij 1 keer echt goed uyit zijn versnelling schiet.

Ik hou wel van flink optrekken enzo jah, alleen ik heb de motor denk ik pas 2000km.. Heb m in de zomer gekocht.. Dit is dus mooi klote..

Ik ben zelf wel technisch aangelegd dus het werk kan ik zelf.. maar met onderdelen en pakkingen enalles hoeduur zou ik dan uit zijn?

Zat van tevore al te denken m te verkopen omdat ik opzoek ben naar iets waar ik mee op vakantie kan, maar met n kapotte schakelvork zal ie erg weinig opbrengen dnek ik zo.. :?
 
Ik heb dit vaker gehoord (en gevoeld) bij de 2e versnelling.

'Dogs' (de nokken aan de zijkant van het tandwiel) zijn dan versleten.

Bij rustig rijden blijft alles goed op de plek, bij hoge krachten schiet ie los, net alsof je de koppeling inknijpt (of zoiets). Bij minder krachten schiet het weer terug op de juiste plek.

Remedie is rustig rijden, of blokje open en vervangen.
 
Ik heb dit vaker gehoord (en gevoeld) bij de 2e versnelling.

'Dogs' (de nokken aan de zijkant van het tandwiel) zijn dan versleten.

Bij rustig rijden blijft alles goed op de plek, bij hoge krachten schiet ie los, net alsof je de koppeling inknijpt (of zoiets). Bij minder krachten schiet het weer terug op de juiste plek.

Remedie is rustig rijden, of blokje open en vervangen.

Njaa dat vertelde de dealer dus ook, daar ben ik vandaag even langs geweest.. Nieuwe tandwielen voor de 2e versnelling + een schakelvork kom je op 235 euro + nog wat pakkingen enzo..

Maar nu zegt de dealer dat je t blok los kunt halen en bij de versnellingsbak kunt komen zonder de cilinders en krukas en alles eraf en eruit te halen, dit zou dus aardig wat werk besparen. Weten jullie hier iets van?
 
Maar nu zegt de dealer dat je t blok los kunt halen en bij de versnellingsbak kunt komen zonder de cilinders en krukas en alles eraf en eruit te halen, dit zou dus aardig wat werk besparen. Weten jullie hier iets van?


blok eruit, kopp deksel eraf, dynamo deksel eraf, blok omdraaien boutjes los, carterpan eraf, onderste carterhelft eraf en bak eruit.
 
Laatst bewerkt:
TS zal wrsch bedoelen dat bij flink optrekken, dus gas tegen de stuit, z'n motor vreemd begint te doen. En flink optrekken, dat begint bij een lagere snelheid dan waarbij het toerental boven de 9k komt.
[plaagmodus]Maar een jap is toch na 10 jaar op?[/plaagmodus] :+

Succes met het oplossen van je probleem :)
 
blok eruit, kopp deksel eraf, dynamo deksel eraf, blok omdraaien boutjes los, carterpan eraf, onderste carterhelft eraf en bak eruit.

Aahzo idd!! dan kan de onderste carterhelft eraf en hoef ik nix aan de cilinders en alles te doen idd..

Ik dankuzeer *D Nu het handboek erbij en eens tijd vrij gaan maken, hmmmm, waar is je vrije tijd als je t nodig hebt :P
 
TS zal wrsch bedoelen dat bij flink optrekken, dus gas tegen de stuit, z'n motor vreemd begint te doen. En flink optrekken, dat begint bij een lagere snelheid dan waarbij het toerental boven de 9k komt.
[plaagmodus]Maar een jap is toch na 10 jaar op?[/plaagmodus] :+

Succes met het oplossen van je probleem :)

Jij snapt m :P

Na 10 jaar? hmmmm, ik heb er een van 25 die doet t nog steeds :P en mn 20 jarige koekblikjap ook *D

Maar wss wordt mn volgende toch n Duitser :] :X
 
Zo ik ben nu het blok aan het loshalen.. Heb de zijkappen van eht blok eraf ( van de koppeling en generator enzo) zoals is te zien op onderstaande fotos.. Ik heb ook meteen even een rode lijn getrokken door de scheiding van onderste en bovenste carterhelft, want ik heb een vraag..

Wat moet er nog allemaal af om het blok te splitsen? Volgens het WPH moeten de cilinders eraf, maar dat was niet mijn planning.. Als ik zoals op de foto van het WPH de bouten van beide helften losdraai, en dan de bovenste helft van de onderste helft afpak, dan ligtn de versnellingsbak in de onderste helft begrijp ik uit de tekeningen?

Ik denk nu heel makkelijk maar volgens mij is t dat niet :?

full


full


full
 
het kan zijn dat er achter de koppeling nog iets zit wat los moet.
ook de bruine spanner van de nokkenas ketting moet aan de onderkant los.
ook de achter de carterpan aan de onderkant kunnen nog bouten zitten.
volgens mij hoeven de cilinders niet los.
ik zou het blok op z'n kop draaien en de onderste carterhelft eraf pakken.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed zie kunnen de cilinders niet eens los, ze vormen een geheel met het bovencarter.
Je bedoelde misschien de koppen?

Volgens mij hoeft alleen het ondercarter er af.
 
Ik heb dr pas nog een gedaan (je t gebeurt vaker met n blade)

koppeling eraf (zit n plaatje achter), waterpomp,bout spannerblad.
eerst carterbouten aan de bovenkant.
blok omdraaien
bouten aan onderkant
tikje met n kunststof hamer
en daar komt tie
als ze niet van elkaar af willen, dubbelchecken of dr nergens nog n boutje zit
kop of dynamo hoeft er niet af
wel van de krukas afblijven als de helften van elkaar zijn en t spannerblad los is :z :z

succes
 
Aaaah thnx! Ik moet de timing idd ff goed controleren maar t is dus best wel te doen allemaal *D Ik markeer t gewoon goed net als wanneer je bij de auto de distributieriem vervangt.

Ik bedoelde inderdaad de kop, want de cilinders zitten ineen met het blok ja, scheelt wel veel dat ik die er niet af hoef te halen! Vooral omdat ik amar zo weinig tijd heb om te sleutelen, t is af en toe ff n uurtje tussendoor, hopelijk heb ik binnekort n paar vrije dagen zodat ik t allemaal af kan krijgen:)

Bedankt voor de hulp!!
 
Aaaah thnx! Ik moet de timing idd ff goed controleren maar t is dus best wel te doen allemaal *D Ik markeer t gewoon goed net als wanneer je bij de auto de distributieriem vervangt.

Ik bedoelde inderdaad de kop, want de cilinders zitten ineen met het blok ja, scheelt wel veel dat ik die er niet af hoef te halen! Vooral omdat ik amar zo weinig tijd heb om te sleutelen, t is af en toe ff n uurtje tussendoor, hopelijk heb ik binnekort n paar vrije dagen zodat ik t allemaal af kan krijgen:)

Bedankt voor de hulp!!
waar denk de dat de markeringen op de nokkenas poulies en achter de timing cap voor zin :P
 
waar denk de dat de markeringen op de nokkenas poulies en achter de timing cap voor zin :P

O-)

IK had net de koppeling eraf gehaald, en ik d8 ik haal mooi dat hele ding eruit en daarna kijk ik weer in het wph, maar dat was geen goed plan, want daar zag ik dat ze voordat ze dat koppelingshuis eruithalen eerst de timing goed zetten.. Nu heb ik nadat ik dat koppelingshuis eruittrok niets meer aangeraakt of verdraait.. Wat kan ik het beste doen en is dit een probleem?

full

full
 
Weet iemand dat met die koppeling en timing? Misschien bedoelen ze dat je aan het koppelingshuis kan draaien om m op timing te zetten zodat je er geen sleutel op hoeft te zetten? En dat de koppeling verder niks met de timing heeft te maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan