Fireblade 2e versnelling probleem

UnlimitedSPD

Die hard MF'er
7 jan 2006
464
3
Hallo mensen,

Ik ben net terug van een ritje op mijn Fireblade SC33 uit 1997. En nu merkte ik een probleem op in de 2e versnelling.

Als ik m lekker doortrek begint ie vanaf de 4-5 duizend toeren flink te 'bokken'.. Het voelt alsof ie uit de versnelling schiet en dan ineens schiet ie in de toeren, alleen als ik dan het gas loslaat en weer gas geef is er nix aan de hand, dan staat ie nog gewoon in de 2e versnelling.. Soms doet ie t n paar keer kort agter elkaar (terwijlik gas blijf geven) en soms voelt t alsof ie ineens in de neutraal schiet.. maar als ik dan het gas loslaat is er weer nix aan de hand en staat ie gewoon in de 2.

Het voelt ook een beetje alsof de ketting over de tandwielen schiet, ik voel t door de hele motor zegmaar, maar de ketting en tandwielen zijn in orde en op spanning..

Kent iemand dit probleem en of een oplossing hiervoor??

UnlimitedSPD
 
het gaat erom dat je de krukas niet verdraait wanneer je de onderste bout van de nokkenasketting geleider los hebt.
de ketting staat dan veel losser dan normaal.
als je de boel weer wil vastzetten eerst de nokkenas ketting spanner loshalen en dan de bout weer monteren en dan de spanner er weer op.
en als laatste de nokkenastiming controleren.
als je het goed doet hoef je niets op tijd te zetten.
de koppeling heeft niets met de timing te maken.
 
Laatst bewerkt:
het gaat erom dat je de krukas niet verdraait wanneer je de onderste bout van de nokkenasketting geleider los hebt.
de ketting staat dan veel losser dan normaal.
als je de boel weer wil vastzetten eerst de nokkenas ketting spanner loshalen en dan de bout weer monteren en dan de spanner er weer op.
en als laatste de nokkenastiming controleren.
als je het goed doet hoef je niets op tijd te zetten.
de koppeling heeft niets met de timing te maken.

Aah bedankt! Dat wilde ik weten *D Dan kan ik weer verder!

danku!
 
ik heb t blok nu op zn kop liggen en eerst ff de carterpan erafgehaald. Nu kun je de tandwielen van de versnelling dus zien, zien jullie er nu al wat geks aan? En kan ik misschien beter eerst de schakelvorken ( 3??) eruit halen om te kijken of daar iets mee is..

full

full


En de as van de koppeling blijft denk ik zitten als je de onderste helft van t carter loshaalt ofniet? Dan moet die ketting dus los, kan ik dan het beste dat bovenste tandwiel loshalen en dan de ketting eraf pakken?

full
 
ik heb t blok nu op zn kop liggen en eerst ff de carterpan erafgehaald. Nu kun je de tandwielen van de versnelling dus zien, zien jullie er nu al wat geks aan? En kan ik misschien beter eerst de schakelvorken ( 3??) eruit halen om te kijken of daar iets mee is..

[afbeelding]
[afbeelding]

En de as van de koppeling blijft denk ik zitten als je de onderste helft van t carter loshaalt ofniet? Dan moet die ketting dus los, kan ik dan het beste dat bovenste tandwiel loshalen en dan de ketting eraf pakken?

[afbeelding]

Volgens mij heeft de versnellingsbak idd 3 schakelvorken.

De as van de koppeling is de ingaande as van de versnellingsbak, daar waar je tandwielen op vast zitten. Dit zal in het carter blijven liggen.
 
ik heb t blok nu op zn kop liggen en eerst ff de carterpan erafgehaald. Nu kun je de tandwielen van de versnelling dus zien, zien jullie er nu al wat geks aan? En kan ik misschien beter eerst de schakelvorken ( 3??) eruit halen om te kijken of daar iets mee is..

[afbeelding]
[afbeelding]

En de as van de koppeling blijft denk ik zitten als je de onderste helft van t carter loshaalt ofniet? Dan moet die ketting dus los, kan ik dan het beste dat bovenste tandwiel loshalen en dan de ketting eraf pakken?

[afbeelding]

Ik zie er nog niks geks aan maar dat is zo ook erg moeilijk te zien. Ik heb helaas op deze PC geen afbeeldingen staan van afgeronde 'dogs' anders had ik het ff gepost.

Edit, de 1e versnelling van een Yamaha FZR600R:

full


Je 2e plaatje is volgensmij de ketting naar de oliepomp. Bij een FZR 600R was het het makkelijkst om gewoon de hele oliepomp ff los te halen. Anders moet je het tandwiel blokkeren en de moer losdraaien. Heeft het WPH daar geen info over?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het blok vandaag gesplitst, die ketting kon er idd zo af met de tandielen en hoeft niet op n bepaalde timing te staan.

Ik heb de 2 assen met tandwielen van de versnellingsbak ff naar de dealer gebracht en hij zei dat de tandwielen er nog goed uitzien, weinig slijtagesporen, ook de dogs zien er redelijk uit.. Maar mijn linkerschakelvork ziet eruit joh. Die 'nokjes' die erop zitten zijn helemaal weg en hijs n stuk dunner geworden, die is helemaal op.

Maar de tandwielen van de 2e versnelling worden uit voorzorg toch vervangen want het zou lullig zijn als het blok dalijk weer in elkaar zit en het probleem is er nog steeds, dat het dus niet alleen aan de schakelvork lag..

De onderdelen liggen nu nog bij de dealer want hij zet de tandwielen ff om, dan weet ik zeker dat het goed gebeurd.. Als ik de schakelvork weer terug heb post ik wel ff n foto want die ziet er egt niet florisant uit :P
 
Zo weer ff n update:

Dit was de schakelvork zoals ie uit het blok kwam:

full


De'dogs' op de tandwielen van de 2e versnelling waren ook flink versleten alleen kreeg ik dat niet goed op de foto. Maar er zit nu in ieder geval nieuw spul in en het blok zit weer in elkaar.

Ik moet de koppeling er nog wel inzetten. Ik had de schaal erin gezet en die schuift dan met het tandwiel over de 2 tandwielen op de krukas. Maar die 2 tandwielen moet je gelijk zetten om de koppeling eroverheen te schuiven. Nu heb ik de schaal eroverheen geschoven en hij zit in alle 2 de tandielen en de schaal gaat niet verder naar achter. Alleen nu wilde ik net de borgmoer op de as draaien en die kwam niet heel ver, ik vraag me af of de schaal ver genoeg naar achter zit?

full


full


De moer moet met 127nm aangedraaid worden maar zo vast zit ie nog niet want dan draait de koppeling natuurlijk mee, maar hebbe jullie n manier om de schaal vast te houden zodat ik de moer strak aan kan trekken? Er is speciaal honda gereedschap voor maar dat heb ik niet...
 
wat je ook zou kunnen proberen, is een houten plank pakken, een keer tegen de koppeling aan "slaan" zodat je de afdrukken van de 5 uit stekende schroefgaten hebt. Boor deze uit, en boor in het midden een gat, zodat je er met een dop bij de moer kunt.

hier een voorbeeldje wat ik zelf een keer heb gemaakt.
afb081xa1.jpg


Is een snelle goedkope oplossing, maar soms wil het niet werken als er te weinig "vlees" over is (doordat de 5 schroefgaten te dicht op elkaar zitten)
 
Laatst bewerkt:
de moer kun je aandraaien met een luchtsleutel.
alternatieve methode is een stukje koper tussen kopp tandwiel en primaire tandwiel.

Luchtsleutel gaat niet hard genoeg denk ik? Koper omdat dat zacht is en zo de tandwielen niet kapot kunnen gaan neem ik aan?

Ik weet alleen niet of de schaal ver genoeg naar achter zit omdat de moer nog wat draad over heeft zoals je op de foto ziet..
 
wat je ook zou kunnen proberen, is een houten plank pakken, een keer tegen de koppeling aan "slaan" zodat je de afdrukken van de 5 uit stekende schroefgaten hebt. Boor deze uit, en boor in het midden een gat, zodat je er met een dop bij de moer kunt.

hier een voorbeeldje wat ik zelf een keer heb gemaakt.
[afbeelding]

Is een snelle goedkope oplossing, maar soms wil het niet werken als er te weinig "vlees" over is (doordat de 5 schroefgaten te dicht op elkaar zitten)


dat is wel n hele slimme oplossing haha *D super bedacht! Alleen werkt het bij mij niet omdat de schroefgaten niet ver genoeg uitsteken, de schaal zit dan in de weg ;(
 
voor die koppeling staat nog een truukje in Haynes als ik me niet vergis, heb alleen m'n boek bij een maatje liggen dus ik kan het je ff niet vertellen :)

Hmm, laat ik nou net geen haynes manual hebben :P balen!

Ik heb t blok er net ingelepeld en nu was ik ff met de koppeling bezig. Ik heb de moer voor zover het ging met de luchtsleutel aangedraaid, toen merkte ik dat de binnenmodule, waar de platen inliggen en die op die as vastzit niet meer ronddraait in de buitenschaal. En als de moer eraf is wel. Het zou toch zo moeten zijn dat ook met de moer aangedraaid die binnenste module in de buitenschaal rondraait? En dan zorgen de koppelingsplaten ervoor dat t hele boeltje klemt, of zie ik t nu verkeerd..
 
Hmm, laat ik nou net geen haynes manual hebben :P balen!

Ik heb t blok er net ingelepeld en nu was ik ff met de koppeling bezig. Ik heb de moer voor zover het ging met de luchtsleutel aangedraaid, toen merkte ik dat de binnenmodule, waar de platen inliggen en die op die as vastzit niet meer ronddraait in de buitenschaal. En als de moer eraf is wel. Het zou toch zo moeten zijn dat ook met de moer aangedraaid die binnenste module in de buitenschaal rondraait? En dan zorgen de koppelingsplaten ervoor dat t hele boeltje klemt, of zie ik t nu verkeerd..

Die hoort nog wel te kunnen draaien, wel met enige weerstand omdat de versnellingsbak eraan zit. Het lijkt me dat je iets fout hebt zitten aangezien de moer er ook niet goed op wil.

H00010016.gif


Heb je ring 18 er wel tussen?

En vallen het lager en de binnenbus (20 en 4) wel goed in het koppelingshuis?

Zit het tandwiel van de oliepomp wel goed op de ingaande as?
 
Hmm, laat ik nou net geen haynes manual hebben :P balen!

Ik heb t blok er net ingelepeld en nu was ik ff met de koppeling bezig. Ik heb de moer voor zover het ging met de luchtsleutel aangedraaid, toen merkte ik dat de binnenmodule, waar de platen inliggen en die op die as vastzit niet meer ronddraait in de buitenschaal. En als de moer eraf is wel. Het zou toch zo moeten zijn dat ook met de moer aangedraaid die binnenste module in de buitenschaal rondraait? En dan zorgen de koppelingsplaten ervoor dat t hele boeltje klemt, of zie ik t nu verkeerd..

ik zal als ik het niet vergeet morgen ff kijkuh
 
Die hoort nog wel te kunnen draaien, wel met enige weerstand omdat de versnellingsbak eraan zit. Het lijkt me dat je iets fout hebt zitten aangezien de moer er ook niet goed op wil.

[afbeelding]

Heb je ring 18 er wel tussen?

En vallen het lager en de binnenbus (20 en 4) wel goed in het koppelingshuis?

Zit het tandwiel van de oliepomp wel goed op de ingaande as?

Het is gelukt *O* De tandwiel van de oliepomp daar zitten nokjes op, en die moeten in de achterkant van de koppelingsschaal vallen, en dat deden ze bij mij niet. Ik heb de schaal er nu opegzet, toen aan het tandwieltje op de oliepomp gedraaid en gelijk tegen de schaal geduwd, en ineens schoot ie n stukje door waardoor ie nu precies goed zit!!

Hartelijk dank voor de hulp :} Nu kan ik weer vooruit! *D
 
Euhm... Ik schaam me diep dat ik dit moet vragen.. :o :P

maar waar horen deze 2 kabels thuis..

full


Die kleinere kabel vond ik losliggend bij de accu in de buurt en zal daar ook wel ergens horen te zitten? En die andere is heel logisch waar die zit maar ik kan er ff niet opkomen haha, de achterkant zit iig in t kontje aangesloten..

:$
 
Euhm... Ik schaam me diep dat ik dit moet vragen.. :o :P

maar waar horen deze 2 kabels thuis..

[afbeelding]

Die kleinere kabel vond ik losliggend bij de accu in de buurt en zal daar ook wel ergens horen te zitten? En die andere is heel logisch waar die zit maar ik kan er ff niet opkomen haha, de achterkant zit iig in t kontje aangesloten..

:$

Ik weet alleen dat die kleine je - (min) is van je accu, stel anders deze vraag ook in het Fireblade 900rr topic. Ik denk dat je dan ook snel een antwoord krijgt wat de andere kabel is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan