Fireblade 900 als beginnersmotor?

Ik heb 4 weken terug mijn rijbewijs gehaald. Nou heb ik sinds afgelopen zaterdag (16-9) een Fireblade 900 uit '92. Wat mij gelijk opviel was hoe stabiel en 'smooth' de motor wel niet reed. Nou heb ik weinig vergelijkingsmateriaal: De Bandit waar ik op gelest heb en de GSX-R 750 uit '93 die ik proef heb gereden.

Ik moet zeggen dat t vanaf de eerste kilometer al voelde alsof ik er al jaren op rij. Aan power geen gebrek. Als ik op de rechte stukken het gas helemaal opendraai, dan vlieg je zowat van de fiets af, vooral als je het niet geleidelijk doet. En het koppel zorgt ook voor WOW!-momenten. In mijn dorp zijn er nogal wat stukken waar je zo op de 200 km/h zit. Bebouwde kom notabene.

Je moet je er dus van bewust zijn dat je een motor rijdt die in staat is om zulke dingen te doen. Maar pas als jij dat wilt. Het ligt dus helemaal aan jezelf en je rechterhand. Ik ben nu ook uiterst voorzichtig als ik bochten inrijd. Soms betrap ik mijzelf er zelfs op als een oma de bocht uit te tuffen. Maar goed, denk dat dat nog mag als beginner ;)

Neem gewoon een motor waar jij je het beste bij voelt *D

Begin nou maar gewoon op een ZZR 250, dan een ZXR 400, dan heeel misschien een sv650s/cbr600f, en ga daarna eens kijken of je nog leeft |(

Zonder gein: Het kan wel maar ik zou het niet doen als je relatief veilig GOED willen leren rijden...
 
Kijk maar eens hoeveel gasten op een 900 of 1000 rijden en er helemaal niet mee om kunnen gaan. 2 cm schaamrand :X

Eerst leren rijden en dat gaat veel beter op een 400 of 600 :Y


[me]Xtra snapt trouwens niet hoe iemand vol vermogen mag rijden van de wet, maar niet van z'n moeder..[/me]
 
Ehhh...waar haal je die wijsheid vandaan?

Had zelf na een maand nog maar 4mm schaamrand over...

En trouwens, wat maakt het nou uit jongen hoeveel schaamrand iemand nog over heeft. Misschien vind die persoon het helemaal niet belangrijk, maar wil ie gewoon lekker rijden op zijn droommotor.

En als je een beetje aanleg voor motorrijden hebt, dan krijg je er vanzelf meer plezier in, en zul je je steeds prettiger op de motorfiets voelen. Of dat nou op een 600 of 900 is.
 
full

001-001.gif


CBR400RR



96-rvf400.jpg

dscf0045_142.jpg


VFR/RVF 400


hele goed sturende sportmotoren, waar je goed op kan leren rijden.

en dan heb ik t nog geeneens gehad over de ZXR400, GSX-R 400, FZR400
 
(Afbeelding)
(Afbeelding)

CBR400RR



(Afbeelding)
(Afbeelding)

VFR/RVF 400


hele goed sturende sportmotoren, waar je goed op kan leren rijden.

en dan heb ik t nog geeneens gehad over de ZXR400, GSX-R 400, FZR400

Zijn idd hele leuke motoren alleen jammer dat ze voor de gemiddelde nederlandse man veel te klein zijn. Heb al vaker op die 400tjes gezeten en die zijn echt veels te klein voor mij (ben 1m90). Mijn broer heeft een CB1 gehad en dat ging nog net. Maar met niet al te lange rechte stukken rij je een 600 of zelfs 1000 eruit *O*
 
Zijn idd hele leuke motoren alleen jammer dat ze voor de gemiddelde nederlandse man veel te klein zijn. Heb al vaker op die 400tjes gezeten en die zijn echt veels te klein voor mij (ben 1m90). Mijn broer heeft een CB1 gehad en dat ging nog net. Maar met niet al te lange rechte stukken rij je een 600 of zelfs 1000 eruit *O*

Sorry maar dat is ook zo´n broekhoest verhaal wat je hier vaak leest. TS wil supersport. Gaan we daarna ook nog drammen over comfort ? Ik ben zelf 1.90, 90 kilo en niet echt ´petit´ gebouwd. Standaard Óllander zullen we maar zeggen, niets bijzonders. Als je race wil zul je wat consessies moeten doen. Anders koop je een 1200GS, daar zit je inderdaad heerlijk op (mooie motor btw maar goed da´s nog verder off-topic).
 
ik zit met het zelfde dilemma. Alleen wil ik graag een zx6/9r. Op zich was ik net zolief op een zx6r begonnen. maar ik ben 2 meter/105 kg en daarnaast schijn je met de 9 ook gewoon rustig "onderin de toeren" te kunnen rijden....

Wat ik niet snap aan je post is dat je zegt: "en nu mag ik ineens geen fireblade meer kopen". hoezo MAG je dat niet? je bent toch op z'n minst 18? verminderd toerekeningsvatbaar? wordt anders je zakgeld ingehouden? de hele maand afwassen?
 
ik zit met het zelfde dilemma. Alleen wil ik graag een zx6/9r. Op zich was ik net zolief op een zx6r begonnen. maar ik ben 2 meter/105 kg en daarnaast schijn je met de 9 ook gewoon rustig "onderin de toeren" te kunnen rijden....

Wat ik niet snap aan je post is dat je zegt: "en nu mag ik ineens geen fireblade meer kopen". hoezo MAG je dat niet? je bent toch op z'n minst 18? verminderd toerekeningsvatbaar? wordt anders je zakgeld ingehouden? de hele maand afwassen?

ZX7R *O* ook een :9~ motor, en geschikt voor grotere mense dacht ik

edit:

even de ZX7R van gewoonkevin als voorbeeld genomen :} 8-) :9~

full
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet snap aan je post is dat je zegt: "en nu mag ik ineens geen fireblade meer kopen". hoezo MAG je dat niet? je bent toch op z'n minst 18? verminderd toerekeningsvatbaar? wordt anders je zakgeld ingehouden? de hele maand afwassen?

_O-
 
Sorry maar dat is ook zo´n broekhoest verhaal wat je hier vaak leest. TS wil supersport. Gaan we daarna ook nog drammen over comfort ? Ik ben zelf 1.90, 90 kilo en niet echt ´petit´ gebouwd. Standaard Óllander zullen we maar zeggen, niets bijzonders. Als je race wil zul je wat consessies moeten doen. Anders koop je een 1200GS, daar zit je inderdaad heerlijk op (mooie motor btw maar goed da´s nog verder off-topic).

Dat is jouw mening, ik zit toch liever wat comfortabeler op een motor maar ja nu hoef ik geen tupperware. Maar als je een iets oudere 600 SS pakt heb je ook een leuke beginnersfiets en redelijk comfortabel en ook nog snel.
 
Ehhh...waar haal je die wijsheid vandaan?

Had zelf na een maand nog maar 4mm schaamrand over...

En trouwens, wat maakt het nou uit jongen hoeveel schaamrand iemand nog over heeft. Misschien vind die persoon het helemaal niet belangrijk, maar wil ie gewoon lekker rijden op zijn droommotor.

En als je een beetje aanleg voor motorrijden hebt, dan krijg je er vanzelf meer plezier in, en zul je je steeds prettiger op de motorfiets voelen. Of dat nou op een 600 of 900 is.
Ik had het toch niet over jou :? Je moet wel goed lezen ;)


En er komt bij dat wat ik schrijf mijn mening is :Y
 
Laatst bewerkt:
Zijn idd hele leuke motoren alleen jammer dat ze voor de gemiddelde nederlandse man veel te klein zijn. Heb al vaker op die 400tjes gezeten en die zijn echt veels te klein voor mij (ben 1m90). Mijn broer heeft een CB1 gehad en dat ging nog net. Maar met niet al te lange rechte stukken rij je een 600 of zelfs 1000 eruit *O*

:?
een 400 die mij eruit rijd, die moet ik nog tegenkomen })
 
Begin nou maar gewoon op een ZZR 250, dan een ZXR 400, dan heeel misschien een sv650s/cbr600f, en ga daarna eens kijken of je nog leeft |(

Zonder gein: Het kan wel maar ik zou het niet doen als je relatief veilig GOED willen leren rijden...

Denk dat het verkeerd wordt opgevat, maar dat kan aan mij liggen. Ik ben niet suicidaal, dus dan ga ik ook niet met 200 door t dorp heen knallen. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je er heeeel snel onverantwoorde snelheden mee kunt halen ;)
 
Ik zou persoonlijk geen 400cc nemen. Afgezien van de zxr400 zijn de andere relatief 'zeldzaam' en er is dus weinig 2e hands spul voor te koop. Wat je vindt is dan duur.
Maar ik vind de prijzen van een zxr400 veel te hoog liggen, liggen vaak hoger dan een zx9r (!) van hetzelfde bouwjaar :z

Om op je beginvraag terug te komen.
Ik ben zelf op een fzr 600 uit '90 begonnen. Prima fiets, stuurt goed en vermogen genoeg om je niet op te vervelen.
In mijn beginperiode (was toen 18, heb echter nooit klein rijbewijs gereden, fzr ook altijd vol vermogen geweest) pakte ik ook regelmatig de gsxr1100 van mijn pa. Ook op dat pk-pakhuis/koppelmonster kon ik goed rijden. Terugkijkend durf ik te zeggen dat ik daar veilig en verantwoord op heb gereden. ik had na 100 meter rijden al door dat ik er gewoon heel anders op moest rijden dan op mijn FZR Dit houdt in dat ik minder gas moest geven bij het uitkomen van bochten etc. Ik heb dan ook geen grenzen opgezocht met die motor. Ben je wel zo'n type (en dat weet je zelf heus wel als dat zo is) dan zul je eerder over de grens gaan met een 900 dan met een 600, dat is zeker.

Wat ik bedoel te zeggen: ik ben van mening dat je goed op een fireblade uit 95 kunt beginnen. Een verstandig, verantwoordelijk mens heeft snel genoeg door hoe je je pols moet bedienen met die motor.
Trouwens, de 600cc's van tegenwoordig zijn in de 1e versnelling al niet meer volgas te houden, trek je hem zo op het achterwiel. Een blade uit 95 doet dit niet, dus 'beter op een 600 cc beginnen' is ook maar hoe je het bekijkt.

Maar het verhaal dat een 900+ sowieso te zwaar is en je dood wordt, vind ik wel heel kort door de bocht.
 
Joh ik ben begonnen op een R1, als je maar rustig begint kan het best. Je moet alleen de eerste paar duizend kilometer niet denken dat je onoverwinnelijk bent op zo'n ding. Maar als ik de keuze nu nog eens zou moeten maken was ik ook op een 600 begonnen.
 
Kijk maar eens hoeveel gasten op een 900 of 1000 rijden en er helemaal niet mee om kunnen gaan. 2 cm schaamrand :X

Eerst leren rijden en dat gaat veel beter op een 400 of 600 :Y


[me]Xtra snapt trouwens niet hoe iemand vol vermogen mag rijden van de wet, maar niet van z'n moeder..[/me]

Dus jij leidt het 'kunnen rijden' af aan iemands schaamranden? Als ik lees wat je typt, staat er eigenlijk dat je niet op een 1000 cc mag beginnen als je nog schaamranden op je 600cc hebt. Ik weet niet waar je deze larie vandaan haalt.

Al in je opgekomen dat er mensen zijn die een sportmotor rijden vanwege de looks? En dat deze mensen het misschien helemaal niet durven of nodig vinden om 'zo snel hun lef toelaat' door een bocht te gaan?
 
Ik ben begonnen met een 600cc zx6r en dat is mij prima bevallen. Snelheid genoeg en het stuurt lekker. Zoals hierboven ook al is gevallen...je kunt best een blade gaan rijden maar je zal heus wel een keer verrast worden. Ik weet nog wel dat ik een keer in een flauwe bocht op mijn horloge wilde kijken. En tijdens het kijken per ongeluk met mijn rechterpols flink aan het gas draaide. In zo'n geval kan het verschil in vermogen ook het verschil zijn tussen rijden of glijden.
 
Dus jij leidt het 'kunnen rijden' af aan iemands schaamranden? Als ik lees wat je typt, staat er eigenlijk dat je niet op een 1000 cc mag beginnen als je nog schaamranden op je 600cc hebt. Ik weet niet waar je deze larie vandaan haalt.

Al in je opgekomen dat er mensen zijn die een sportmotor rijden vanwege de looks? En dat deze mensen het misschien helemaal niet durven of nodig vinden om 'zo snel hun lef toelaat' door een bocht te gaan?

-O- ik heb kennelijk met wat ik schreef op meerdere pikkies zieltjes getrapt.
Deze dus :) Post van Xtra in topic 'Fireblade 900 als beginnersmotor?'




:N dat was helemaal niet de bedoeling en als ik het terug lees :? Snap ik ook niet dat het mogelijk is.


Uitleg over mijn mening dan:
Ik denk dus dat je op een fiets met minder vermogen, beter leert rijden.
Zolang je rechtstandig door de bocht gaat ben je (denk ik) niet aan meer vermogen toe.
MAAR:
Als jij puur voor het uiterlijk een R1 wil rijden mag dat van mij zeker :Y
Ik heb nergens geschreven dat iets niet zou mogen van mij :N
;) niet zo moeilijk doen dus.
 
heyy,


ik zit met het zelfde probleem, die blade's zijn zeer aantrekkelijk in prijs en ik vind ze mooi! Alleen ik heb ook mijn twijfels of ik wel op een 900 moet gaan beginnen. Het is niet zo zeer dat ik mij niet kan inhouden maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat hoekje wordt een stuk groter met veel meer koppel.
Ik ben nu aant kijken voor een r6 of z750. Beide aantrekkelijk in prijs en niet te gek qua vermogen/koppel.

moeilijk, moeilijk ;)
 
Wat ik niet snap aan je post is dat je zegt: "en nu mag ik ineens geen fireblade meer kopen". hoezo MAG je dat niet? je bent toch op z'n minst 18? verminderd toerekeningsvatbaar? wordt anders je zakgeld ingehouden? de hele maand afwassen?

nou kijk..
eerst hadden ze er geen problemen mee, we zijn zelfs naar een paar blades wezen kijken..
toen belde een kennis op (tevens motoragent/korpschef oid) van dat een collega van m motorrijvaardigheidslessen gaf enzo en toen kwam het onderwerp welke motor ik wilde..
nja, dat vond ie dus een erg slecht idee, omdat ik niet bang ben van snelheid, altijd al snelle dingen heb gehad (brommer(s)/scooter(s) 205gti)

die kennis schilderde me dus ff af als een mongolische kamikazepiloot die nergens naar kijkt en altijd 4354kmh rijdt -O- maar ik heb nog nooit een ongeluk gehad door te hard/onvoorzichtig rijden

en nu mag het ineens niet meer omdat die kennis ff opbelde naar ons thuis..

wat de consequenties zijn als ik er gewoon 1 koop?
geen denk ik, maar ze zullen er echt niet blij mee zijn (toen ik dat deed met de 205 was het ook ff water en vuur) maar k heb liever dat ze achter me staan dan dat ik strax een kwade pa en ma heb ;)

kweet niet wie het vroeg, maar ik ben jong, en k heb 5 jaar mn autorijbewijs (en motor nu dan)..
 
heyy,


ik zit met het zelfde probleem, die blade's zijn zeer aantrekkelijk in prijs en ik vind ze mooi! Alleen ik heb ook mijn twijfels of ik wel op een 900 moet gaan beginnen. Het is niet zo zeer dat ik mij niet kan inhouden maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat hoekje wordt een stuk groter met veel meer koppel.
Ik ben nu aant kijken voor een r6 of z750. Beide aantrekkelijk in prijs en niet te gek qua vermogen/koppel.

moeilijk, moeilijk ;)

Hier een net ingereden Z750 te koop!

Te koop Kawasaki Z 750 zwart
:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan