Fireblade 900 als beginnersmotor?

NielZ_

MF veteraan
19 sep 2006
6.530
22
't Kamp
k ben er dus helemaal verliefd op, de fireblade :9~
(vooral omdat mn neef me aangestoken heeft, -zelf ook begonnen @ bladje-)

en nu had ik er eentje gezien (model 1995) voor een goede prijs, kms, echt een uitstekende staat (gaan kijken met mn pa)

maar op een paar voorwaarden zou ik m mogen kopen..
daaraan voldoe ik nu, en nu mag ik ineens geen fireblade meer kopen omdat:
-ie veel te zwaar is
-veel te veel power heeft
-te stabiel is zodat je er makkelijk veel te hard mee rijdt

nja, een r6 oid van 2005 heeft volgens mij bijna net zoveel vermogen en is nog lichter ook.. en van dat stabiel, tsja k heb natuurlijk geen ervaring, maar ik heb er serieus nog NOOIT van gehoord

nu mag ik er 1 aanschaffen met max 600cc :s

en dat allemaal omdat "een motorkenner" heeft gebabbeld met mn ma, dat ik niet bang ben van snelheid, en dat ik mn grenzen niet ken :s en nog meer van die onzin..

maar nu is mn echte vraag, is het echt zo onverstanding om met zoeen te beginnen?
want k vind nog steeds: een motor maak je zelf gevaarlijk, ongeacht het aantal cc`s, scooters van tegenwoordig rijden ook als idioten
 
als jij jezelf in de hand kan houden dan zou ik met zo'n motor gaan beginnen

maar een 600 is ook leuk
en ik zou niet met zo'n motor kunnen beginnen
 
Gewoon met een 600 beginnen ,ik spreek uit ervaring.

Eerst veel kilometers maken zodat je compleet vertrouwt raakt met het motorrijden.

Als ik met de motor was begonnen die ik momenteel heb dan denk ik dat ik hier niet meer zat. :N

Af en toe wordt ik weleens verrast (powerslide-tankslapper enz.) maar ik weet dan hoe dat ik moet reageren en toen nog niet.

Een 600 is voorspelbaar en een 900 niet. :N

Trouwens qua pk's is de r6 "05 bijna gelijk maar qua koppel niet. :N
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud ben je?
Hoe lang heb je je auto rijbewijs al?
Hoe vaak heb je al brokken gemaakt?

Zijn allemaal dingen die bepalen of je jezelf wel of niet in de hand kan houden. Persoonlijk denk ik van stap maar op een 600, maar goed. That's me...
 
Rij eerst maar eens op een 600. Ik had eerst ook het idee dat ik zwaar moest omdat er anders geen gang in zou zitten. Een 600 heeft genoeg vermogen om dikke pret mee te hebben. Daarnaast kan je lekker gek met de motor omgaan, net zo snel als een fireblade maar veel veiliger. Een gezonde funfactor met een 600 cc is voor de beginner zeer goed mogelijk.

Uiteindelijk zal je bij het optrekken pas vanaf 200 km/u grote verschillen gaan merken. Is mijn ervaring op het circuit tenminste. Je kan met een 600 i.t.t. een 900 of 1000 volgas een bocht uitgaan (tot op zekere hoogte). Een beginner zal op een 900 dan langzamer zijn. Maarja dat is slechts een mening O-)

Succes met uitzoeken :] *O*
 
Tsja, ligt denk ik ook een beetje aan jezelf.

Op een RS125 kun je ook een doodsklap maken, helaas is het risico op een Fireblade wel een stuk groter. Ben jij verantwoordelijk genoeg ervoor, en weet je heel goed waar je mee bezig bent, dan kun je er op beginnen ja.

Een 600 is ook een prrrrrrrrrrrrrima beginnersfiets, ga eens rijden op een 600F uit 99 ofzo, prima stuurdingen, en comfortabeler.

En ja, ik ben begonnen op een Blade, ging/gaat tot op heden prima, maar begon dan ook rustig.
 
Zelf ben ik begonnen op een cbr600 uit '96, had opgegeven 100pk. In '99 een blade gekocht die ik in 2001 total reed ;( . Dus eigenlijk wilt het helemaal niets zeggen als je wat lichter begint. Persoonlijk vond ik het wel prettig om met een 600 te beginnen, maar uiteindelijk bepaalt de gene aan de gashendel hoe hard hij rijd. En met een 600 kan je ook tegen de vlakte gaan, ook dat heb ik bewezen door die van vrouwlief total los te rijden.
Rijd met gezond verstand dat is het beste.
Je hebt in ieder geval een goede smaak dat je een blade wilt ;)
 
Ik heb 4 weken terug mijn rijbewijs gehaald. Nou heb ik sinds afgelopen zaterdag (16-9) een Fireblade 900 uit '92. Wat mij gelijk opviel was hoe stabiel en 'smooth' de motor wel niet reed. Nou heb ik weinig vergelijkingsmateriaal: De Bandit waar ik op gelest heb en de GSX-R 750 uit '93 die ik proef heb gereden.

Ik moet zeggen dat t vanaf de eerste kilometer al voelde alsof ik er al jaren op rij. Aan power geen gebrek. Als ik op de rechte stukken het gas helemaal opendraai, dan vlieg je zowat van de fiets af, vooral als je het niet geleidelijk doet. En het koppel zorgt ook voor WOW!-momenten. In mijn dorp zijn er nogal wat stukken waar je zo op de 200 km/h zit. Bebouwde kom notabene.

Je moet je er dus van bewust zijn dat je een motor rijdt die in staat is om zulke dingen te doen. Maar pas als jij dat wilt. Het ligt dus helemaal aan jezelf en je rechterhand. Ik ben nu ook uiterst voorzichtig als ik bochten inrijd. Soms betrap ik mijzelf er zelfs op als een oma de bocht uit te tuffen. Maar goed, denk dat dat nog mag als beginner ;)

Neem gewoon een motor waar jij je het beste bij voelt *D
 
dilemma's

Je kan dingen af gaan wegen..

a. koop ik direct mn droomfiets
b. leer ik eerst fatsoenlijk rijden

motorrijden en ook vooral veilig motorrijden berust nl. voor een groot deel op rijervaring. Een lichtere fiets zal je minder snel verrassen en je zal je er een stuk sneller echt op thuis voelen. (zodat je ook eens lekker door de bocht kan of niet verkrampt op het moment dat je toch net iets te hard een bocht induikt)

anyway.. ik ga er geen heel verhaal van maken omdat jij je keuze toch al min of meer gemaakt hebt, volgens mij wil je alleen horen dat het best kan... :+

Je moet je alleen even afvragen of het niet slimmer en veel leuker is om gewoon eerst met een lichtere goed te leren rijden.. zodat je na een jaar of 2 jaar veel meer lol uit je fireblade kan halen..

Algemeen: hoewel je natuurlijk niet naar je ouders hoeft te luisteren kan het nooit kwaad om een beetje rekening met ze te houden.. (je bereikt zoveel meer met ze als je ze als je ze niet tegen je in het harnas jaagt) en als je met die blade onderuit gaat, dan ga je het horen.. :X ("I told you so..")

Ik raad vrienden ook altijd aan om gewoon met een 600tje te beginnen.. ik heb er niets aan als ze me op het rechte stuk voorbij komen stuiven, maar dat ik na een lekker dijkje een kwartier mag gaan w8en tot ze er ook weer eens zijn.. :]

gatverdamme, ik lijk wel een moraalridder (en toch een heel verhaal) :+

anyway: succes met je keuze en veel toekomstig rijplezier (op wat dan ook) O-)
 
... Ik ben nu ook uiterst voorzichtig als ik bochten inrijd. Soms betrap ik mijzelf er zelfs op als een oma de bocht uit te tuffen. Maar goed, denk dat dat nog mag als beginner ;)

Neem gewoon een motor waar jij je het beste bij voelt *D

Dat is nou wat Daydreamer onder jouw post zegt.

Wat jij dus hebt gedaan is een droomfiets gekocht en leer je niet rijden... (nouja, uiteindelijk is het wel te hopen dat je ook in bochten op zal schieten zonder brokken te maken ;) )
Beter is bijvoorbeeld een CBR600F waarmee je niet alle kanten op vliegt als je het gas opentrekt, maar toch hard gaat, en waarmee je veel sneller hard een bocht in en uit gaat i.p.v. als een oud wijf omdat je niet durft :X
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 4 weken terug mijn rijbewijs gehaald. Nou heb ik sinds afgelopen zaterdag (16-9) een Fireblade 900 uit '92. Wat mij gelijk opviel was hoe stabiel en 'smooth' de motor wel niet reed. Nou heb ik weinig vergelijkingsmateriaal: De Bandit waar ik op gelest heb en de GSX-R 750 uit '93 die ik proef heb gereden.

Ik moet zeggen dat t vanaf de eerste kilometer al voelde alsof ik er al jaren op rij. Aan power geen gebrek. Als ik op de rechte stukken het gas helemaal opendraai, dan vlieg je zowat van de fiets af, vooral als je het niet geleidelijk doet. En het koppel zorgt ook voor WOW!-momenten. In mijn dorp zijn er nogal wat stukken waar je zo op de 200 km/h zit. Bebouwde kom notabene.

Je moet je er dus van bewust zijn dat je een motor rijdt die in staat is om zulke dingen te doen. Maar pas als jij dat wilt. Het ligt dus helemaal aan jezelf en je rechterhand. Ik ben nu ook uiterst voorzichtig als ik bochten inrijd. Soms betrap ik mijzelf er zelfs op als een oma de bocht uit te tuffen. Maar goed, denk dat dat nog mag als beginner ;)

Neem gewoon een motor waar jij je het beste bij voelt *D


:? dus je kan eigenlijk niet rijden, maar het is wel leuk om 200 km/u door een dorp te knallen?
ik vraag me serieus af wat er gebeurt als jij een noodstop moet maken.
 
:? dus je kan eigenlijk niet rijden, maar het is wel leuk om 200 km/u door een dorp te knallen?
ik vraag me serieus af wat er gebeurt als jij een noodstop moet maken.

Ik hoef het me niet eens af te vragen...

Als het plezier vooral komt van het type motor dan zit de liefde niet erg diep.
Koop een CB1, leer sturen en lol hebben in het motorrijden zelf.

Spaar ondertussen voor een nieuwe fireblade.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat t vanaf de eerste kilometer al voelde alsof ik er al jaren op rij.

Das nou zo lekker aan een Honda......

@topicstarter...koop lekker een 600cc...geen gezeik met jou pa en het rijd wel zo lekker om mee te beginnen....zwaarder kan altijd nog...(ben zelf op een R6 begonnen....daarna de Bird....).
 
Ik hoef het me niet eens af te vragen...

Als het plezier vooral komt van het type motor dan zit de liefde niet erg diep.
Koop een CB1, leer sturen en lol hebben in het motorrijden zelf.

Spaar ondertussen voor een nieuwe fireblade.

CB1???????? Dies gek... :W
 
Dus eigenlijk gaat het dan om: moet ie hard gaan of moet ie nog harder gaan... |(
En anders is er niets aan.. :X ..... _O-

Mm ik rij ook geregeld met een klassieker en heb nog steeds dikke pret... :]
 
t gaat natuurlijk niet alleen om vermogen, maar vooral om de "looks" en een chopper, touring of wat dan ook trekt me totaal niet.. :Z

dat zeggen er meer tegen me: beginnen @ 600, maar dan rij ik daar zeg een jaar of 2 op, en dan wil ik een andere.. die 600 krijg ik dan bijna niet meer verkocht(ivm leeftijd en kms waarschijnlijk) en ik verdien niet zoveel dat ik elk jaar een nieuwe/andere motor kan kopen.. k ben nl nog maar student..

enne ulf.. 200kmh in de bebouwde kom?! :X
 
Een Fireblade een goeie beginnersmotor ? Ga toch weg joh, tuurlijk niet ! Veel te weinig vermogen en de topsnelheid is te laag. Ben je binnen een dag op uitgekeken. Ook echt niet gevaarlijk voor een broekkie, nee hoor. Was een x-tal jaren geleden de machtigste machine die je kon kopen maar voor hedendaagse begrippen een schoothondje. Niet doesn dus. Begin jij maar ´s bij een wat krachtigere machine te kijken.

Weinig constructieve bijdrage ? Zal best, maar dit is het zoveelste zeurtopic over hetzelfde onderwerp. Volgens mij is er maar 1 methode om dat gezannik te stoppen: slotje.
 
t gaat natuurlijk niet alleen om vermogen, maar vooral om de "looks" en een chopper, touring of wat dan ook trekt me totaal niet.. :Z

dat zeggen er meer tegen me: beginnen @ 600, maar dan rij ik daar zeg een jaar of 2 op, en dan wil ik een andere.. die 600 krijg ik dan bijna niet meer verkocht(ivm leeftijd en kms waarschijnlijk) en ik verdien niet zoveel dat ik elk jaar een nieuwe/andere motor kan kopen.. k ben nl nog maar student..

enne ulf.. 200kmh in de bebouwde kom?! :X


Een cbr600f die zijn redelijk waardevast dat als je een beetje goed uitkijkt je hem na 2 jaar weer voor hetzelfde bedrag kwijt kunt.

Verder vindt ik het leuker om mijn bandit voor 90 % van zijn kunnen te kunnen gebruiken dan een blade/gixxer die ik maar voor 50 % durf te gebruiken.
 
volgens mij heb jezelf allang een beslissing genomen. Dus waarom deze vraag?
Als mensen je advies geven probeer je alles te weerleggen.


Er zijn vele je voor gegaan en motor rijden heeft ook veel met het karakter van de persoon te maken en zelfbeheersing.
Het beste is om met een lichtere machine en genoeg vermogen en geen topvermogen het handelen,techniek en inzicht onder de knie te krijgen. Na je examen kun je echt nog niet rijden, maar slechts deelnemen aan het verkeer. Je moet dus je kwaliteit als verkeersdeelnemer verbeteren zodat je dat kan laten zien op een zwaarder machine en dus daar verder kan leren.

Ik zou zeker voor een 600cc gaan met niet meer dan 100 pk en dan bepalen wanneer je klaar bent voor een zwaardere machine. Bij deze spreek ik uit eigen ervaring.

succes en veel plezier, want dat is het aller belangrijkste ;)
 
Laatst bewerkt:
t gaat natuurlijk niet alleen om vermogen, maar vooral om de "looks" en een chopper, touring of wat dan ook trekt me totaal niet.. :Z

Je bedoelt het imago... 8-) er zijn namelijk genoeg motoren met deze "looks".
Zoals al eerder gezegd, de beslissing is door jou al gemaakt.

Je had hier liever alleen de bevestiging van je keuze gelezen.
 
Als je op een Blade wilt beginnen omdat het je droommotor is, dat je het een mooie fiets vindt, gewoon doen.

Als je op een Blade wilt beginnen omdat je denkt dat een 600 te weinig is of omdat je daar snel op uitgekeken denkt te zijn, dan is de Blade te hoog gegrepen voor je. Dan is zelfs een 600 nog te veel.

Je kunt op iedere fiets beginnen. De één is hooguit wat makkelijker voor een beginner dan een ander, maar het kan altijd. Het gevaar zit 'm niet in de motor, maar in degene die erop zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan