Fireblade 954RR vs 1000RR

Apaap

MF'er
11 jul 2008
105
0
Na het behalen van mijn rijbewijs afgelopen december, is het dan nu tijd voor een motor.

Na een aantal maanden goed te hebben rondgekeken ben ik uitgekomen bij de twee volgende modellen:
- CBR954RR (2002/2003)
- CBR1000RR (2004/2005)


Nu ben ik al opzoek gegaan naar de voor- en nadelen van deze twee motoren ten opzichte van elkaar.

Het volgende heb ik gevonden:

Voordeel 954RR / Nadeel 1000RR:
- De 954RR is lichter (gewicht / vermogen), dus beter handelbaar (stuurt als een 600 met vermogen van een 1000).
- De 954RR is iets goedkoper dan de 1000RR.
- De 954RR heeft een iets mindere agressieve zithouding dan de 1000RR.

Nadeel 954RR / Voordeel 1000RR:
- Relatief niet veel duurder dan de 954RR als je bedenkt dat je een nieuwer model krijgt met meestal minder kilometers.
- De 1000RR is een nieuwer model dus met nieuwere / betere onderdelen.
- De 1000RR heeft standaard een elektronische stuurdemper.
- De injectie van de 1000RR zou beter zijn dan die van de 954RR.
- De motor van een 954RR heeft een dunnere wand, waardoor deze motorisch meer lawaai maakt dan een 1000RR.

Nu ben ik benieuwd of ik nog noemenswaardige voor- of nadelen ben vergeten, die mij zouden kunnen helpen in mijn keuze.

Ik heb op beide motoren reeds een proefrit gemaakt en ze rijden beide lekker en zien er beide super uit. Dit maakt echter mijn keuze niet makkelijker, helaas.

P.s. Ik weet dat een 1000 niet de meest ideale motor is om mee te beginnen, maar deze keuze is bewust gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
:^
Voorts:
Seatpipes zijn niet altijd handig imho. Geen ruimte onder het zitje (denk ik) en wellicht warmte afgifte aan je kont. Ooit eens ergens gelezen, geen ervaring, dat je pak naar de uitlaatgassen gaat stinken vanwege de wervelingen achter je rug.

Ik ging voor de 954.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker zo ja, 954 heeft de laadruimte van een stationwagen vergeleken bij de 1000rr :)

Maat van me heeft een 2005 1000rr dus ik kan wel eea vergelijken :P
 
Aan de kleinere laadruimte door de seatpipes had ik inderdaad nog niet gedacht, goed punt.

Wat betreft de wielbasis, geeft dit een positief effect aan de rijeigenschappen?
 
Heb een 929 gehad en heb toen getwijfeld tussen een 954 of een 1000... toch voor de 1000 gegaan ook al heb ik nu geen kofferbak meer...

De 1000RR rijdt gewoon net weer beter en lekkerder als een 954RR :Y

Vind 'm persoonlijk ook beter zitten met mijn 1.85m als de 954...
 
Dat is zeker zo ja, 954 heeft de laadruimte van een stationwagen vergeleken bij de 1000rr :)

Maat van me heeft een 2005 1000rr dus ik kan wel eea vergelijken :P

:^ Zeker niet onbelangrijk
Ik heb laatst het volgende erin kunnen stoppen:
  • zonnebril
  • compact camera
  • fles water (0,5 liter)
  • een paar muesli repen
  • schijfremslot
  • Honda geredschapsetje
  • en dan te bedenken dat mn Rapidbike 3 erin zit + speadohealer er ook nog inzit...

954 heeft een stalen tank (tanktas!)
954 schijnt meer emotie te geven als de 1000. Met andere woorden: op de 1000 merk je niet dat je hard gaat.
954 haalt vaak het opgegeven vermogen NIET
1000 heeft radiale rempomp + klauwen
954 heeft weer 330mm remschijven :Y

Verder klopt je lijstje aardig :Y
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een 954 kopen.


Beetje tunen. Loopt ie veel mooier en heb je wel je vermogen.
Voorvork van een 2007 erin met remmerij.
Stuurdemper monteren.

Heb je van beide wat.


Ik zou eerst van de 954 naar een 1000 gaan. Maar had proef gereden en vond mijn 954 toch lekkerder/lichter/beter rijden.

Dus heb ipv een nieuwe motor mijn oude maar wat geupgrade met pvm wielen (lichter), uitlaat/computer/filter/afstellen, stuurdemper, en miss nog een 2007 vork met remmerij.
 
Ik vind een 1000RR mooier ogen. Het is denk ik maar net wat je zelf wilt. Slecht zullen ze beide niet zijn heb ik het idee en hard zat gaan ze allebei.
 
Idd, qua prestaties zit er zo goed als geen verschil in, we houden elkaar makkelijk bij, in theorie zou de iets kortere wielbasis zorgen voor iets scherper bochtgedrag, maar ik heb het niet kunnen voelen iig :)
 
ik was ook aan het kijken voor een 1000RR, maar omdat deze toch een stukje zwaarder is hou ik het voorlopig bij de 954 (sturen is nou eenmaal het lekkerste) :Y
 
Gewoon een 954 kopen.


Beetje tunen. Loopt ie veel mooier en heb je wel je vermogen.
Voorvork van een 2007 erin met remmerij.
Stuurdemper monteren.

Heb je van beide wat.


Ik zou eerst van de 954 naar een 1000 gaan. Maar had proef gereden en vond mijn 954 toch lekkerder/lichter/beter rijden.

Dus heb ipv een nieuwe motor mijn oude maar wat geupgrade met pvm wielen (lichter), uitlaat/computer/filter/afstellen, stuurdemper, en miss nog een 2007 vork met remmerij.
Als je dat allemaal aan een 954 gaat uitgeven kan je beter ff doorsparen voor een '08 1000RR. Ofzo...
 
5500 motor
500 voor een uitlaatsysteem (2e hands of nieuw)
250 euro voor een PC3
50 euro voor een K&N Luchtfilter
150 euro voor het afstellen
350 voor een stuurdemper (nieuw)
1000 euro voor een voorvork blade 04 (voorwiel kan je behouden)
Totaal 7300 euro, daar heb jij geen 08 blade voor :P

Hou je nog geld over voor betere vering/demping en lichtgewicht velgen
Ok je komt 20PK op een 08 blade te kort
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties zover, ben er denk ik wel aan uit.

Het wordt een 954RR :)
 
Opgeteld 7800,- euro.

Maar ik kan geen vergelijking geven, wel sinds dit seizoen eigenaar van een cbr 954 RR en rijd ontzettend goed. En zoals hierboven al vermeld genoeg ruimte om wat kwijt te kunnen. Zeker als je een seat cowl achter hebt ipv een zadel.
 
Ik denk dat je gewoon de motor moet kopen die jij het mooist en lekkerst vindt rijden.
Je hebt zo te lezen nog niet echt vergelijkingsmateriaal van andere motoren en dus zal ik geen beslissing laten afhangen of bv de ene een dunnere wand heeft ivm met lawaai :?
of een betere injectie, deze is al verbeterd na het modelletje daarvoor ennnnn honda's hebben weer andere kwaaltjes ;)

Maakt niet uit wat je koopt, je koopt iets moois :)
 
5500 motor
500 voor een uitlaatsysteem (2e hands of nieuw)
250 euro voor een PC3
50 euro voor een K&N Luchtfilter
150 euro voor het afstellen
350 voor een stuurdemper (nieuw)
1000 euro voor een voorvork blade 04 (voorwiel kan je behouden)
Totaal 7300 euro, daar heb jij geen 08 blade voor :P

Hou je nog geld over voor betere vering/demping en lichtgewicht velgen
Ok je komt 20PK op een 08 blade te kort
Ho ff...
Net had je het nog over een '07 vork... :P
En je gaat er vanuit dat je alles zelf monteert, niet iedereen doet/kan dat.
 
954 is een goede keuze topicstarter! (zo niet, de beste keuze ;) )
Mijn favoriet by far!! En ik heb al heel wat motoren onder m'n reet gehad.
 
~
5500 motor
500 voor een uitlaatsysteem (2e hands of nieuw)
250 euro voor een PC3
50 euro voor een K&N Luchtfilter
150 euro voor het afstellen
350 voor een stuurdemper (nieuw)
1000 euro voor een voorvork blade 04 (voorwiel kan je behouden)
Totaal 7300 euro, daar heb jij geen 08 blade voor :P

Hou je nog geld over voor betere vering/demping en lichtgewicht velgen
Ok je komt 20PK op een 08 blade te kort~




mag het ietsje meer zijn :Y
 
Volgens www.sportrider.com heb ik idd ongelijk: het scheelt maar 14PK :z


CBR1000RR ('08)
Testdatum: 6/08
Vermogen: 153.9 @ 10,750
Koppel: (ft-lbs): 78.9 @ 9500

CBR954RR ('02)
Testdatum: 8/02
Vermogen: 139.0 @ 11,500
Koppel (ft-lbs): 70.9 @ 12,000
 

Word het officieel gemeten op (als ik het goed begrepen heb) dezelfde bank, is het weer niet goed. Ok het is niet op dezelfde dag gedaan en ik weer niet hoe de correctiefactor is door de andere omstandigheden maar dat zal geen 15pk meer opleveren :X

Op youtube (bij gebrek aan beters) zie ik 08 Blade waardes van 161PK met een vol systeem tot 168PK met alleen een demper, ramair mod (die op de bank niet werkt) en PC.

Overigens zeg ik: proefrijden :Y Je hebt niets aan een motor die op alle punten beter is als een ander, maar niet lekker rijdt
 
Laatst bewerkt:
Een beetje fatsoenlijk afgestelde 954 heeft ook 150 achterwiel pk's
(wel met ander filtertje, open uitlaatje en goed afgestelde powercommander

(niet dat het nou allemaal zo belangrijk is, want je die 10 pk merk je toch nauwelijks en je hebt er bovendien helemaal niks aan in nederland)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan