Fireblade met veel km's

Dr Tuning

MF'er
24 mei 2004
200
0
Belgie
Na een accident van vorige vrijdag met mijn zx7r ninja
ben ik van plan om een fireblade te kopen
nu heb ik de kans om een 2001 versie te kopen voor €6900
het probleem is dat hij al 40K km's heeft :s
nu ik ken die kerel heel goed, en hij zegt dat de motor 100% in orde is, en het zou mij echt verbazen dat hij me iets zou vooliegen
maar een vriend van me werkt bij aan andere motorzaak hier uit de buurt, en zegt da dit veel te veel is voor deze prijs
hij zou voor deze prijs niet meer dan 20K km's verwachten
nu had ik graag geweten in hoever dit te vertrouwen valt
ik krijg wel 6 maanden garantie op de motor dus...
 
Ik denk dat km-stand heel weinig hoeft te zeggen.
Hoe is hij onderhouden. Rijdt hij hem goed warm. Dat zijn belangrijke dingen.
40K lijkt veel, maar hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Prijs is denk ik ook wel goed. Ook omdat je hem kent, zou ik het gewoon doen.

edit; nu zie ik dat het een belgische is. Tja, dan is de prijs wat hoog ja...
 
Als je hem kent dan zal ie je inderdaad niet snel voorliegen. Aan de andere kant is het wel zo dat je op moet passen dat je geen gezeik krijgt onderling wanneer je het apparaat gekocht hebt en er is wel wat mis.
 
mja zoals gezegd krijg ik 6 maanden garantie, en ik doe een dikke 2000km per maand (werk namelijk in eindhoven)
en verder oogde de motor wel heel goed, niet dat ik er zoveel vanaf ken maar toch
volgens de verkoper kende hij de vorige eigenaar ook vrij goed, en is de motor meestal voor woon-werk verkeer gebruikt, altijd op tijd onderhoud gehad (staat allemaal in boekje) en zeker nooit race mee gereden
 
40k-km hoeft geen enkel probleem te zijn voor een blade, als-ie maar goed onderhouden is. De prijs lijkt hoog, maar als ketting, accu, banden, uitlaat, remschijven, achter-shock (indien nog origineel waarschijnlijk niet zo heel goed meer), voorvork (bussen en keerringen), bal- en achterbruglagers dik in orde zijn dan ben je mogelijk goedkoper uit dan een "koopje" waar al die delen op het punt van vervangen staan, vooral als je niet van plan bent zelf te sleutelen. Zo niet, ding dan af op die punten.
 
Ken zat motoren die meer dan 40k hebben gelopen! Als je alle slijtagedelen even naloopt en deze zijn nog goed dan heb je er waarschijnlijk wel een goede koop aan (al blijft de prijs vrij hoog).
tjeklist :)
- Banden (uitdroging/profiel/type)
- Algehele staat frame en achterbrug
- beschadigde bouten (geen vakkundig onderhoud)
- bonnen van onderhoud
- Schijven (kunnen op eerste gezicht goed lijken, maar als ze te dun zijn geworden moeten ze ook worden vervangen en das duur en na 40k heb je er best kans van)
-ketting en tandwielen
-remblokken
-hoe voelen remmen aan (spons gevoel en ver intrekken van de hendel = oude vloeistof of lucht in het systeem)
- hoe loopt blok rond en schakelt deze soepel?
- ff zonder handen rijden tijdens proefrit om te zien of alles recht is.
- uitlaat controleren op roest in bochten (vooral onder de kappen want daar kom je slecht bij, uitlaat is natuurlijk kapotduur als deze vervangen moet worden)
- roest in de tank
Heb geen inspiratie meer, zijn denk wel belangrijkste punten! Succes ermee
 
kheb dit weekend gaan testrijden, het ding gaf mij een hele goe indruk
remmen waren goed (niet sponsachtig ofzo)
schakelen deed ie zonder problemen
zonder handen rijden was ook geen enkel probleem
de vering leek wel in orde, hij is wel heel hard afgeveerd maar ik neem aan dat dit normaal is voor deze motor...
verder draaide de motor heel soepel, niet onregelmatig ofzo
bovendien heb ik ook uitgevonden dat deze motor een vorige motor blijkt te zijn van een collega van men vader, die om het jaar de nieuwe blade koopt...
 
bovendien heb ik ook uitgevonden dat deze motor een vorige motor blijkt te zijn van een collega van men vader, die om het jaar de nieuwe blade koopt...
Probeer es contact te krijgen met die collega? De meesten vinden het niet erg of zelfs leuk om over hun oude motor te praten, en aangezien die collega 'm toch al verkocht heeft heeft hij/zij geen reden om subjectief te zijn over mogelijke problemen.
 
40.000 is niks voor een moderne fiets als ie gewoon netjes bereden is (warm rijden!!) en onderhouden. De eerste generatie was helemaal bulletproof, vriend/kennis van me had er een met 140.000 ingeruild die geen olie verbruikte en bij 120.000 meer vermogen had dan bij 40.000.
De nieuwere zijn wel iets kritischer...
 
vind de prijs wat hoog, heb net een 2002 verkocht voor die prijs met 6000km...
dat is mss wel een lage prijs maar voor meer geraak je er toch niet vanaf deze tijd van het jaar, ik zou voor die van jou niet meer dan 5000 geven met die kmstand, niet dat het teveel is maar toch zul je andere blade's vinden die goedkoper zijn en minder km's hebben.
 
vind de prijs wat hoog, heb net een 2002 verkocht voor die prijs met 6000km...
dat is mss wel een lage prijs maar voor meer geraak je er toch niet vanaf deze tijd van het jaar, ik zou voor die van jou niet meer dan 5000 geven met die kmstand, niet dat het teveel is maar toch zul je andere blade's vinden die goedkoper zijn en minder km's hebben.


ik met de verkoper gepraat
en hij zegt dat als ik beslis om de motor te kopen dat hij eerst alles gaat nakijken of er dingen versleten zijn , en die dan ook vervangen, zonder iets aan de prijs te doen
hij had het over: banden, remblokjes, remschijven, ketting en tandwielen, olie, remvloeistof etc
ik denk dat als je dit bekijkt, samen met de 6 maanden garantie, het toch nog een redelijke prijs is?
 
ik met de verkoper gepraat
en hij zegt dat als ik beslis om de motor te kopen dat hij eerst alles gaat nakijken of er dingen versleten zijn , en die dan ook vervangen, zonder iets aan de prijs te doen
hij had het over: banden, remblokjes, remschijven, ketting en tandwielen, olie, remvloeistof etc
ik denk dat als je dit bekijkt, samen met de 6 maanden garantie, het toch nog een redelijke prijs is?
Als die onderdelen allemaal in prima toestand of nieuw zijn, plus 6 maanden garantie lijkt het mij een hele goede prijs. Het enige wat je voor jezelf nog moet besluiten denk ik is of je de motor van plan bent lang te houden. Zo niet, dan loop je zelf met verkopen weer tegen het gevestigde misverstand aan dat een motor met hoge km-stand niet zou deugen. Da's niet zo erg als je zelf nog paar jaar genoten hebt van het ding maar niet als je 'm over 6 maanden te koop aanbiedt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan