Fireblade SC28 cylinderkop op een SC33?

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi,

Ik heb sinds zeer kort een Fireblade SC33 (919cc) staan waar van één van de bougiegaten het draad niet goed meer is. Ik heb 3 opties, zo ver ik kan zien:

- Bougie vastplakken met vloeibare pakking.
- Helicoil
- Andere cylinderkop erop

2ehands cylinderkoppen genoeg te krijgen, dus dat gaat het worden. Maar de keus is wat groter als een SC28 cylinderkop zou passen.

Nou weet ik dat een SC33 cylinderkop op een SC28 past. Maar kan het andersom ook?

De SC33 heeft een boring van 1mm groter (71x58) dan de SC28 (70x58). Nou vraag ik me af of het andersom ook kan, of dat er dan een randje van 0.5mm oversteekt waar de zuiger tegen aan zal slaan.

Deze Blade gaat op zijn donder krijgen, dus ook met 11.500 rpm mag er niks mis gaan.
 
Het klinkt als een gekke vraag, maar bedenk eens wat er gebeurt als je de cylinders hoont... Dan wordt de boring ook groter. Ik heb nog nooit gehoord dat je de kop ook aan moet pakken als je een cylinder naar een overmaat uithoont. Dus volgens mij zou het geen probleem op moeten leveren.
 
Je boort cylinders uit naar overmaat, en daarna hoon je ze.

Ok, goed, terminologie, bedankt voor de verbetering :).

Maar het resultaat van opboren is dus dat de boring groter wordt. Normaliter boor je alleen de cylinder op, en doe je verder niks met de kop, toch?

Dus een kop van een 893 op een 919 zetten zou vergelijkbaar zijn (m.b.t. tot het randje van de cylinderkop) het opboren van een 893 naar overmaat 4 (040 overmaat, 1mm groter) zonder dat je verder iets aan de cylinderkop doet.

Of zou je normaal bij een 040 overmaat ook een dikkere koppakking gebruiken om problemen met de bovenkant van de zuiger te voorkomen?

Even voor de duidelijkheid: het gaat niet over opboren :). Het gaat om het passen van een cylinderkop voor een cylinder met boring 70mm op een cylinder met boring 71mm.

Edit:

Oliekanalen en waterkanalen passen ook gewoon op elkaar. Ik ga vanavond even met de schuifmaat meten.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat een circuitfiets worden. Of het gepruts is kan me niet zo veel schelen. Als het maar prima werkt.

Een helicoil kan altijd, maar ik kan ook aan een goede SC28 cylinderkop komen. Vandaar de vraag.

Maar blijkbaar is er niemand hier die het wel eens gedaan heeft. Dus dan wordt het gewoon meten. Meten is weten, dus dan is het geen geklooi meer :). En volgens de theorie die bij het opboren van cylinders om de hoek komt kijken, moet het ook prima kunnen.

Het SC28 en SC33 blok zijn verregaand identiek. Zo kun je bijvoorbeeld de versnellingsbak en koppeling van een SC28 ook overzetten op een SC33. De bak van een SC28 schakelt soepeler dan die van een SC33. Enige nadeel is dat de SC33 dan andersom schakelt (1 omhoog, rest omlaag). Maar voor een circuitfiets is dat eigenlijk wel wenselijk.
 
Is het draad echt zo slecht dan,of zou je je hem nog kunnen opknappen door er met een tap even opnieuw door te gaan.

Mijn SC-28 heeft ook een SC-33 kop dus het kan wel. De kop is wel bewerkt en weet niet of er verders nog wat is aan aangepast want de vorige eigenaar heeft dit gedaan.

Maar ik durf voor 99% wel te zeggen dat het wel kan
 
Is het draad echt zo slecht dan,of zou je je hem nog kunnen opknappen door er met een tap even opnieuw door te gaan.

Mijn SC-28 heeft ook een SC-33 kop dus het kan wel. De kop is wel bewerkt en weet niet of er verders nog wat is aan aangepast want de vorige eigenaar heeft dit gedaan.

Maar ik durf voor 99% wel te zeggen dat het wel kan

Ik kan je overigens precies vertellen waarom er op jouw SC28 een SC33 kop op zit :). In Duitsland worden die motoren met 98pk en met max pk (124 geloof ik) geleverd. 98pk scheelt de helft in verzekeringskosten. Maar natuurlijk willen ze de volle hoeveelheid pk's hebben, dus wordt de motor terug omgebouwd.

Helaas echter dat Honda voor de 98pk versies een cylinderkop toegepast heeft met een nokkenas die zo'n 3mm kortere nokken heeft. Je moet dus de nokkenassen vervangen, de hele cylinderkop vervangen is dan makkelijker. Dus veel Duitse SC28's rijden rond met een SC33 cylinderkop, of een SC28 cylinderkop met SC33 nokkenassen.
 
Ik heb een orginele Nederlandse Fireblade, er zit een andere kop op omdat die zoals ik al zei bewerkt is. Dus inlaten bewerkt en geflowd,er zitten zelfs nokkenassen van Erion in. De orginele kop heb ik er nog gewoon bij. Dit is allemaal door de vorige eigenaar gedaan en die heeft hem nieuw gekocht in 1992.



De gedachte is dus nooit aan de orginele kop sleutelen maar gewoon een extra kop erbij kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan