Fireblade versnellingsbak probleem

Marco_G

Rookie
6 jun 2005
8
0
Hulten
Heej allemaal,

Ik ben Marco en ben sinds kort de bezitter van een fireblade uit '97. Ik had hem een aantal weken voordat ik m'n rijbewijs had gekocht. Nu rij ik er een aantal weken mee en heb ik waarschijnlijk de reden gevonden waarom de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan...
Als ik hem lekker doortrek in de 2e versnelling schiet hij in z'n vrij. Ben een beetje aan het expirimenteren geweest maar hij doet het altijd. Nu heb ik al gezocht op internet en kwam ik dit topic tegen: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219551/0/Fireblade-2e-versnelling-probleem-1.html.

Dit is waarschijnlijk ook het probleem bij mij. Ik ben dan ook van plan om zelf m'n versnellingsbak te gaan repareren/vervangen maar wil dat eigenlijk pas in de winter doen omdat ik dan toch niet rij.

Nu is mijn vraag of dat ik zo dit seizoen nog door kan rijden zonder de 2e versnelling te belasten (doortrekken) of dat dit niet meer verantwoord is? ;( ik wil namelijk over een paar weken naar de TT rijden en heb nog meer ritjes in de planning).

Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten Marco
 
Helaas.... Elke keer dat hij eruit schiet slijten de tandwielen meer + schakelvork(en) en schakeldrum. Het probleem wordt erger, en je krijgt meer en meer metaaldeeltjes in je olie.

Ik had het ook met mijn CBR 929, en eerst schoot hij bij 9000rpm uit de versnelling, daarna bij 6000rpm.... en toen 5000rpm. Verder ben ik niet gegaan.

Sorry dat ik geen beter nieuws heb... klus ze!

:) TNT :)
 
In de 2e versnelling kan ik opzich nog wel rijden, alleen dan ga ik gewoon snel naar z'n 3 en laat ik hem dan wat harder trekken.

Maar kan ik dit nu zo doen tot de winter of is dat niet verstandig?

Mss oliefilter tussentijds vervangen?

Groeten Marco
 
Heej allemaal,

Ik ben Marco en ben sinds kort de bezitter van een fireblade uit '97. Ik had hem een aantal weken voordat ik m'n rijbewijs had gekocht. Nu rij ik er een aantal weken mee en heb ik waarschijnlijk de reden gevonden waarom de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan...
Als ik hem lekker doortrek in de 2e versnelling schiet hij in z'n vrij. Ben een beetje aan het expirimenteren geweest maar hij doet het altijd. Nu heb ik al gezocht op internet en kwam ik dit topic tegen: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219551/0/Fireblade-2e-versnelling-probleem-1.html.

Dit is waarschijnlijk ook het probleem bij mij. Ik ben dan ook van plan om zelf m'n versnellingsbak te gaan repareren/vervangen maar wil dat eigenlijk pas in de winter doen omdat ik dan toch niet rij.

Nu is mijn vraag of dat ik zo dit seizoen nog door kan rijden zonder de 2e versnelling te belasten (doortrekken) of dat dit niet meer verantwoord is? ;( ik wil namelijk over een paar weken naar de TT rijden en heb nog meer ritjes in de planning).

Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten Marco
volgens mij moet je dat toch wel in een week voor elkaar kunnen krijgen. maandag uit elkaar alles maken vrijdag weer in elkaar en zaterdag weer rijden :)
rijden met een blade die je niet kan doortrekken lijkt me nou ook niet echt leuk :N
 
Je kunt er in principe wel mee rijden. Maar je schakelvork is hoogstwaarschijnlijk wel gladgesleten. Daar krijg je dus extra metaaldeeltjes van in je olie. Die gaan in je filter zitten en verstoppen de boel. Dus je loopt er wel het risico mee dat je meer kapot gaat maken dan er al kapot is.

Oliedruk is ontzettend belangrijk voor je drijfstanglagers.
 
Oke, dan ga ik er binnenkort maar aan beginnen. Is het verstandig om toch tussentijds mijn oliefilter te vervangen? Omdat ik nog naar Assen ga rijden enzo.. Of kan zo'n filter wel wat hebben?

Ik ben al aan het zoeken naar een 2de handse versnellingsbak, iemand nog suggesties om er een te vinden?

Bedankt.

Marco
 
metaaldeeltjes in de olie valt wel mee hoor.
als er al wat van in de olie terecht komt, blijft dat in het oliefilter hangen of op de bodem van het carter.
maar ik denk dat er geen metaaldeeltjes vanaf komen.
anders rij je de motor even warm en tap je meteen daarna de olie af.
kun je zien of er metaaldeeltjes in zitten.
 
mee door blijfen rijden tot ie het echt opgeeft en dan een ander blok er in lepelen
Minste werk en de minste kosten

of je repareert het blok.......denk 300 euro tandwielen en zo plus 150 euro pakkingen en dan nog wat andere dingen die je tegen komt ....... laten we zeggen 500 euro onderdelen en dan het risico dat ie nog niet goed is

ga vast zoeken naar een goed blok (een black bird bv)

ps.....een fireblade blok kan echt heel veel hebben en stopt er niet zomaar mee (heb er eentje zien lopen met een gat in het carter en een drijfstang die er uit was gevallen maar starte goed en liep ook nog steeds)
 
mee door blijfen rijden tot ie het echt opgeeft en dan een ander blok er in lepelen
Minste werk en de minste kosten

of je repareert het blok.......denk 300 euro tandwielen en zo plus 150 euro pakkingen en dan nog wat andere dingen die je tegen komt ....... laten we zeggen 500 euro onderdelen en dan het risico dat ie nog niet goed is

ga vast zoeken naar een goed blok (een black bird bv)

ps.....een fireblade blok kan echt heel veel hebben en stopt er niet zomaar mee (heb er eentje zien lopen met een gat in het carter en een drijfstang die er uit was gevallen maar starte goed en liep ook nog steeds)

En hoe weet je dat een ander blok wel goed is?
Als deze motorisch verder goed is dan zou ik toch echt de versnellingsbak reviseren.
 
Mijn schakelvork zag er zo uit:
full


Terwijl hij er zo uit zou moeten zien:
full


Dat metaal moet ergens gebleven zijn :). In het oliefilter dus. Maar of het grof genoeg is om het folter echt te verstoppen zou ik eigenlijk niet durven zeggen. Het risico lijkt me op zich niet zo groot omdat dan je oliedruklampje wel zou gaan branden. Dus ik ben het met Bananeman eens. Ik noemde het meer opdat het genoemd zou worden.

Overigens hier foto'tjes van versleten dogs (2e versnelling tandwielen):

full

full
 
ps.....een fireblade blok kan echt heel veel hebben en stopt er niet zomaar mee (heb er eentje zien lopen met een gat in het carter en een drijfstang die er uit was gevallen maar starte goed en liep ook nog steeds)

Inderdaad, maar helaas schakelt het Fireblade blok ook als een tractor. *D

2e versnelling eruit is een veel voorkomend probleem.
 
hoi
ik heb net ook het probleem gehad 2e versnellink kapot

ik heb bij de plaatselijke suzuki dealer een gebruikt blok kunnen kopen
voor 100euro was niet duur .
ik heb de 2 schakelassen met tandwielen en schakel vorken compleet overgezet.
een paar nieuwe pakingen en een paar avonden werk en 150e was ik weer klaar .
 
Terug
Bovenaan Onderaan