FJ 1100 / 1200 Topic

20 nov 2013
14
1
59
Augustinusga
Goeiedag wat een dood topic ;). Iemand nog tips waar op te letten bij een FJ1200 van 1990?
De onderste koppelings-cilinder op het blok wil nog wel eens lekken. De FJ 1200 is vrij gevoelig v.w.b. de afstelling van de carburateurs. Maar als carburateurs eenmaal goed schoon en afgesteld zijn en daarna goed werden gesynchroniseerd, loopt hij als het spreekwoordelijke zonnetje. Wanneer je een proefrit maakt op een FJ-1200 en je hoort de spigels trillen, weet je zeker, dat de carburateurs even moeten worden gesynchroniseerd. Verder zou ik nog willen opmerken, dat een FJ-1200 een motor is, die bij snel rijden best wel een beste slok benzine lust. Maar als je de rechterhand een beetje onder controle hebt, is een verbruik van 1:16/17 heel goed mogelijk. Hoewel de FJ 1200, best een grote en zware motor is, zullen langbenige rijders, zoals ik met de beide knieën in aanraking komen met de onderkant van de stuurkuip. Dat is even wennen. De zithouding is verder goed. Een ander kwaaltje van de FJ 1200 is, dat wanneer er bijvoorbeeld over klinkerwegen wordt gereden, de kuip hier en daar wat rammeltjes produceert. De FJ is een ralatief lange motor met een zeer goede rechtuit stabiliteit. Daar staat tegenover, dat het een motor is, waarop echt gestuurd moet worden om bijvoorbeeld vlot een kleine rotonde te nemen.

Groeten,
Jaap Huizenga