Hallo,
De benzinemeter van m’n fj1200 uit 1988 (3cv) wordt na een kwartiertje rijden instabiel, stuitert echt als een gek.
Zolang als ik hem heb (5jaar) doet die dat al, heb de stekker er uitgehaald en rij op de dagtemperatuur zoals ik dat deed op mijn 750Maxim, maar wil dat toch zien te fixen.
Ook was mijn nieuwe accu binnen twee jaar al kapot.
Anyway.
Yamaha gevraagd om de specificaties van de vlotter weerstanden, kreeg het supplement handboek toegestuurd (top!), weerstanden in orde (100ohm leeg, 10ohm vol).
Toch een tweedehands vlotter besteld en gemeten, kwam op dezelfde weerstanden uit, alsnog maar ingebouwd.
Stuiteren bleef.
Laadspanning gemeten, leek over de 15V te gaan bij 5000rpm.
Toen de spanningsregelaar op de dynamo vervangen door een DZE 10016.
De laadspanning piekt niet meer over de 14.5V heen, stuiteren van benzinemeter is wel minder geworden maar niet weg.
Wat nu? Dynamo in zijn geheel vervangen?
Groet uit Twente,
Jan Bart
De benzinemeter van m’n fj1200 uit 1988 (3cv) wordt na een kwartiertje rijden instabiel, stuitert echt als een gek.
Zolang als ik hem heb (5jaar) doet die dat al, heb de stekker er uitgehaald en rij op de dagtemperatuur zoals ik dat deed op mijn 750Maxim, maar wil dat toch zien te fixen.
Ook was mijn nieuwe accu binnen twee jaar al kapot.
Anyway.
Yamaha gevraagd om de specificaties van de vlotter weerstanden, kreeg het supplement handboek toegestuurd (top!), weerstanden in orde (100ohm leeg, 10ohm vol).
Toch een tweedehands vlotter besteld en gemeten, kwam op dezelfde weerstanden uit, alsnog maar ingebouwd.
Stuiteren bleef.
Laadspanning gemeten, leek over de 15V te gaan bij 5000rpm.
Toen de spanningsregelaar op de dynamo vervangen door een DZE 10016.
De laadspanning piekt niet meer over de 14.5V heen, stuiteren van benzinemeter is wel minder geworden maar niet weg.
Wat nu? Dynamo in zijn geheel vervangen?
Groet uit Twente,
Jan Bart