FJ1200 1988 benzinemeter instabiel na 15min, nieuwe accu binnen 2jaar kapot, dynamo kapot?

Jan Bart

Rookie
20 jun 2020
8
0
Hallo,
De benzinemeter van m’n fj1200 uit 1988 (3cv) wordt na een kwartiertje rijden instabiel, stuitert echt als een gek.
Zolang als ik hem heb (5jaar) doet die dat al, heb de stekker er uitgehaald en rij op de dagtemperatuur zoals ik dat deed op mijn 750Maxim, maar wil dat toch zien te fixen.
Ook was mijn nieuwe accu binnen twee jaar al kapot.
Anyway.

Yamaha gevraagd om de specificaties van de vlotter weerstanden, kreeg het supplement handboek toegestuurd (top!), weerstanden in orde (100ohm leeg, 10ohm vol).
Toch een tweedehands vlotter besteld en gemeten, kwam op dezelfde weerstanden uit, alsnog maar ingebouwd.
Stuiteren bleef.
Laadspanning gemeten, leek over de 15V te gaan bij 5000rpm.
Toen de spanningsregelaar op de dynamo vervangen door een DZE 10016.
De laadspanning piekt niet meer over de 14.5V heen, stuiteren van benzinemeter is wel minder geworden maar niet weg.
Wat nu? Dynamo in zijn geheel vervangen?
Groet uit Twente,
Jan Bart
 
Kan jij nagaan of de voedingsspanning van de benzinemeter een verlaagde waarde heeft. Dit om miswijzing bij verschillende accuwaarden (kontakt aan, stationair en volgas) toch dezelfde aanwijzing te geven. Als deze verlaagde waarde niet stabiel is krijg je jouw verschijnsel.
 
Als ik stop met de motor nog lopend,is die stabiel en op het juiste niveau.
De naald wiebelt echt als een malloot, dat kan fysiek niet van het klotsen komen. Een keer zelfs zo op en neer dat ie over de twaalf uur heen viel en aan de verkeerde kant van het nulpinnetje lag. Hele zwik gedemonteerd en de naald rustig terug bewogen...

Wat mij zo vreemd voorkomt is dat het eerste kwartier de naald rustig is, en het juiste nivo aangeeft. Net of er wat eerst warm moet worden en dan begint te wiebelen.
 
Ik vermoed dat er normaliter enige vorm van mechanische of electronische demping op het gemeten niveau-signaal hoort en dat die het opgegeven heeft. De andere optie heet slecht contact of draadbreuk ergens in het circuit waar meter en vlotter/sensor in zitten (wel/niet contact door bijvoorbeeld trillingen)
Ik denk dat je de stator/dynamo als storingsbron in dit verhaal beter even kunt parkeren.
 
Zoals je in het schema kan zien gaat er niet zo veel om in het tankmetercircuit. de grasgroene draad gaat via 2 connectors naar de vlotter. Als er al wat aan de hand is met de bedrading kan je die twee even nakijken. mijn eigen volgende stap zou zijn om een 47 ohm, 5 watt weerstand in plaats van de vlotter aan te sluiten, tank altijd half vol. Als dan de meter stabiel blijft moet je het in de vlotter zoeken. Alstie nog steeds wackelt in de meter zelf of in de boordspanning.
Probeer even wat het verschil in effect is met alle gebruikers aan, groot licht, remlicht en ook weer uit. Brandt de verlichting in je dashboard stabiel? Doet je reservelamp het normaal?






1592765205959.png
 
Wat doet de wijzer als je met kouwe motor en volle tank het contact aanzet? Slaat-ie als door een weps gestoken naar Full of stijgtie langzaam.
 
Kouwe motor en volle tank = langzaam stijgen tot vol.
Pas na een kwartiertje begint het schommelen.
Dashboard verlichting zie ik geen verschil, maar dat kan komen doordat ik tot op heden niet in het donker heb gereden 😊
 
Kouwe motor en volle tank = langzaam stijgen tot vol.
ik ben nog benieuwd wat er gebeurt op het moment dat de meter staat te klapperen en je zet met die volle tank het contact uit en aan en uit en aan of dan de naald snel of langzaam reageert.
Daarna zou ik willen weten of de naald snel of langzaam reageert als je met een volle tank op het moment dat de meter staat te klapperen de stekker van de vlotter los en vast en los en vast maakt.
Die meters zijn meestal -en als ik lieg, dan lieg ik in commissie- geen draaispoelmeters maar een bimetaalmeter die door een weerstandsdraadje om dat bimetaal verwarmd wordt. Dat bimetaal stuurt de wijzer. Dat doen ze met bimetaal juist omdat dan het klotsen in de tank gebufferd wordt

De voeding van de meter komt uit de relay unit, kan best dat daar contactdender of een fout in de relay unit in zit.
Ik sta eigenlijk op het punt om een ouwe cockpit te kopen om zelf met het gedrag zan de meter aan de gang te gaan.

Kan je het experiment met de 47 ohm weerstand uitvoeren? Ik kan je die sturen, eventueel met kabelschoentjes om in de stekker onder de tank te stoppen, dan doet alleen het reservestandlampje het niet.

Let op, ik ben ernstig nieuwsgierig naar dit soort euvels ,het liefst had ik met die motor aan de gang gegaan.
 
“De voeding van de meter komt uit de relay unit, kan best dat daar contactdender of een fout in de relay unit in zit. “
Dat is een interessante opmerking...na De winter heb ik altijd gedoe met de eerste keer starten. Dan is alles dood. Geen startrelais, geen brandstofpomprelais, geen klik, geen startmotor, niks. Alles loshalen en aan de losse volle accu testen, alles werkt los van elkaar. Ook de relais unit doet het dan. Weer inbouwen en Daarna...pruttelpruttel en lopen.
Ik heb een tweede relais unit liggen maar nog niet geplaatst. Zal dat eens proberen
 
Hmm, niet veel opgeschoten.
Andere relais unit deed vanmorgen niks, heb de oude weer geplaatst.
75km snelweg gereden naar mijn werk, al na een paar minuten wiebelen.
op de terugweg eerst 20km binnendoor en niet boven de 3000toeren geweest. Hartstikke stabiel!
Snelweg op en bingo, en opnieuw voorbij de 12 uur gevallen dus nu ligt de naald weer rechtsonder 😩.
Nou heeft dit blok een resonantie tussen 3000 en 3500toeren, en ook had ik zoveel trilling dat mijn handen ‘doof’ werden.
Toch iets mechanisch in het klokje?
en even een andere vraag, kan ik ook via mijn pc inloggen op dit forum? Het wachtwoord dat ik hier op de iPad heb ingesteld werkt daar niet...en ik kan niet overweg met de stomme autocorrect van die tablet 🤓
 
Ik ben in het verleden een tijdje actief geweest op het FJ forum en lid geweest van de FJ1200 owners club. Het probleem zoals aangegeven is een (een van de weinige) issue die bij een FJ wel eens voorkomt. Door instabiel zijn kan de meternaald zelf omhoog doorslaan. Dan blijft hij steken aan de verkeerde kant van het leegpunt. Ik heb bij mijn FJ de tellerpartij uit elkaar gehaald en een zwart kunststof dopje op de wijzerplaat gelijmd, gevolg was niet meer doorslaan. Instabiliteit verder niet kunnen verhelpen.
 
@Bol d'or Albert: De meter zelf bevat een spoel en twee weerstanden, voor wat ik ervan kan maken. Zie foto. Geen elco's wat ik zo kan zien?
De grote weerstand heeft tekst met 75ohm & x W (kan de x niet lezen).
De kleine weerstand heeft tekst met 62ohm & y W (kan de y ook niet lezen).
Weerstanden gemeten zoals gemonteerd: 76ohm en 29ohm...
Zal ze van de week loshalen en opnieuw meten.
De zoektocht gaat verder :).
Stekkers en contactlipjes alvast schoongemaakt met contactspray.
 

Bijlagen

  • IMG_20200627_203716849_1.jpg
    IMG_20200627_203716849_1.jpg
    754,5 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan