FJ1200 houdt en en verliest vermogen

DrWho

Zij die lezen mogen eenzaam wezen
19 sep 2018
295
433
Haarlem
Goedemiddag,
Ik weet even niet meer hoe verder, dus graag jullie gezamenlijke denkkracht. Het betreft een Yamaha FJ1200 uit 1987, model 1XJ. Na 1.5 jaar stilstand (daarvoor reed hij prima), weer opgestart. De gebruikelijke dingen gedaan: nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, nieuwe olie, nieuwe accu en carburateurs nog maar eens eraf gehaald en schoongemaakt. Alle sproeiers eruit, met carburateurreiniger, perslucht en tandenborstel aan de gang. Nieuwe chokekabel erop want de oude hing nog aan één draadje.

Motor startte prima op maar bij het rijden gebeuren er allerlei vreemde dingen. Treden niet altijd op maar onregelmatig. Bij gas terugnemen valt de motor uit. Start wel weer meteen, maar toch wel lastig. Bij gas geven houdt hij in en schiet dan plotseling weer vooruit. Alsof er opeens een of twee cylinders bijgeschakeld worden. Tijdens de eerste proefrit (ongeveer 10 km) nam dit na verloop van tijd wel af, maar het inhouden en plotseling vooruitschieten bleef. Tweede testrit gisteren was helemaal een drama. Hij startte prima maar tijdens het rijden verloor hij plotseling vermogen, na ongeveer 10 km. Kon maar heel langzaam, rijden (30 km p/u of zo). Soms helemaal geen vermogen meer, sloeg dan af en kreeg hem dan met moeite en met de choke weer aan de praat. Na verloop van tijd opeens weer wel vermogen. Uiteindelijk thuis gekomen.

Wat heb ik gecheckt:
  1. Bobines doorgemeten op basis van WPH. Binnen de normen.
  2. Bougiekabels zonder doppen geven mooie vonk van 0,5 cm.
  3. Bougiedoppen doorgemeten volgens WPH. Binnen de normen
  4. Dodemansknop en startknop schoongemaakt.
  5. CDI aansluitingen schoongemaakt
  6. Startrelais gecheckt. Doet wat hij moet doen
  7. Gecheckt op valse lucht. Negatief
  8. Uitlaat dichtgehouden en gecheckt op lekkage. Negatief
Aangezien ik niet heel technisch ben weet ik verder niet meer wat ik zou kunnen doen. Volgens mij heb ik elektra uitgesloten, het enige wat ik kan bedenken is de carburateurs, maar zou niet weten wat ik daar verder nog aan kan doen, behalve ultrasoon reinigen.

Hopelijk heb ik iets eenvoudigs over het hoofd gezien, hoor graag jullie mening.

Bij voorbaat dank, Diederik
 
Check je benzine aanvoer vanaf de kraan, en kijk eens met je vlotterbakken aftappen of er uit elke carb evenveel uitkomt...🤔( kraan zelf ook checken of die doorloopt, anders eens op prime proberen).
Daarbij ook mss nog ff checken of de vacuüm leiding(en) vanaf je tank vrij liggen..
 
Allen dank voor de tips, in ieder geval blij dat de meningen allemaal richting de carbs wijzen. Wat ik later nog bedacht: Dit model heeft nog een vacuumkraan, maar heeft geen PRI stand. De reservestand schakel je in met een schakelaar in de kuip. Kan ik ook nog naar kijken. Maar ga eerst met al jullie tips aan de slag, wordt waarschijnlijk dinsdag. Ik hou jullie op de hooget, nogmaals dank.
fuel-cock-assy_big1TX2450001-02_a92e.jpg
 
Zoals beloofd het vervolg. Het goede nieuws is dat hij weer rijdt. Nog een beetje rauw, maar reageeert goed op gas, slaat niet meer af en houdt niet meer in. Net een testritje van 30 km gemaakt, ging prima.

Het "slechte" nieuws is dat ik niet weet wat nou precies de oplossing was. Ik heb de vlotterbakjes afgetapt zoals @Vol D'or suggereerde, zat overal evenveel in. Gasschuiven met perslucht getest zoals @reinhoud zei, gingen de lucht in. Membramen gecheckt zoals @Speedking2.0 zei, geen lekken of scheurtjes. Alle ontluchtings en overloopslangetjes die onderaan de carbs hangen bungelen nu vrij in de ruimte, die zaten eerst wat opgepropt tussen de carbs en het hitteschild wat eronder zit. Misschien dat dat invloed had. Kortom, blijkbaar was wat extra TLC voldoende om het op te lossen.

In ieder geval bedankt voor jullie tips, ik heb weer een hoop bijgeleerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan