FJ1200 motorblok probleem cilinder(kop)bouten

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

Ik heb een probleem en dacht: wie weet kom ik er via het forum uit...

Het gaat om een Yamaha FJ1200 uit 1991. Vorig jaar gekocht als tweede motor erbij, heerlijke pittige toerbak, ben ervan gaan houden. Hoop aan gedaan, helemaal opgeknapt, flink grote beurt, nieuwe banden, kortom: gezien de dagwaarde van de motor (= weinig) redelijk wat kosten gemaakt. Maar dat had ik er wel voor over, want erg fijne en nette bike.

Toen is de koppakking gaan lekken, ik had steeds een natte laars van de motorolie.
Heb nieuwe pakking gekocht en de kop eraf gehaald om de pakking te vervangen.

Nu heb ik twee problemen:

1. Helaas is er 1 lange cilinderbout dol, in het onderblok. Die zat vast, heb ik wel losgekregen maar is nu dolgedraaid en grijpt niet meer aan in het onderblok. Dat zou betekenen dat ik nu maar 11 van de 12 cilinder(kop)bouten kan gebruiken. Of ik moet ook het cilinderblok demonteren en iets zien te fixen, maar ja, lukt dat wel?
--> Hoe erg is het om met 1 bout minder de boel weer te monteren?

2. In de kop zitten kleine pasbusjes (dowel pins), door die busjes lopen de bouten van de nokkenaslagerschalen. Helaas heb ik één zo'n busje in het blok laten vallen, precies in de tunnel van de nokkenas. Die is dus in het onderblok beland. Ik moet de carterpan nog loshalen, hopelijk kom ik 'm dan tegen. Maar zo niet: kan ik er uberhaubt mee gaan rijden of riskeer ik dat ie z'n weg door het blok gaat zoeken, en als los metaaldeeltje de hele boel in de soep laat lopen?

De combinatie van deze twee problemen maakt me moedeloos. Motor is max. €1000 waard.
- Moet ik mijn verlies nemen en de motor afschrijven en evt. in onderdelen verkopen?
- Ander blok zien te fixen?
- Of kan ik het huidige blok redden? Evt. demonteren en wegbrengen? Is dat het nog waard, mede gezien de dan te maken kosten?

Hoop wat verder te komen met goede raad. Bij voorbaat dank mensen!
Groet Matthijs
 
Zojuist de motor eens gepoetst en nieuwe remblokken erin gezet. Ook meteen nieuwe accu besteld, oude was verzwakt.

Tja en dan ben ik toch wel trots, eer van m'n werk. En heel blij dat het allemaal gelukt is!

A77C3860-A3E1-466C-84D5-7FC05CFF7E84.jpeg
 
Haha, ja dat is idd de vraag!

Eerlijk? Ik weet het niet. Die HD is zo vet, zo totaal anders. De FJ is wel makkelijker en comfortabeler.
Op de FJ wil ik scheuren en raggen, terwijl de HD juist heel ontspannend is en haast therapeutisch onthaasting geeft.

Ik denk dat ik op beide motoren afzonderlijk eens een weekend moet pakken en dan op beiden 600 a 700 km achter elkaar op een dag ga rijden en dan besluit.

En fingers crossed dat Noorwegen open gaat 😉
 
Hi!

Net de FJ eens goed warm gestookt, heerlijk eind gereden en toen ook getest of ie een beetje lekker door z'n toeren heen naar het rood ging.
Tering zeg, echt niet normaal!!
In z'n 2 van 2000 tpm in één ruk zonder dipje naar 9500 tpm (begin rood) en toen reed ik 145 km/u. Doorschakelen naar 3 en BAM, zo tegen de 200 km/u...
pffffff 😱😱

Geloof dat ik 'm wel aardig heb afgesteld 😁😎.

Dus op deze kan ik snel toeren of knalhard racen als ik wil, en op de HD chill cruissen en onthaasten. Echt de verschillen kunnen niet groter zijn maar allebei moddervet!
 
Gisteren heb ik een flinke toertocht op de FJ gemaakt, zo'n 200 km. Enorm genoten, heerlijke motor, ik kom superlatieven te kort. Was top.

'S Avonds nog ff een rondje op de HD gereden, ter vergelijking. Dat werd 75 km.
Na 5 min rijden wist ik het al:
Ik ga definitief op de HD naar Noorwegen.
Hoe heerlijk de FJ ook rijdt, hij haalt het niet bij het gevoel, comfort en beleving van de HD. Zeker nu ik er een nieuw zadel (geen zere kont meer) en een goed windscherm (zonder is mooier maar met veel comfortabeler) op heb zitten ga ik het daar wel een week of 3 op volhouden.

Wat een leven, keuze uit twee heerlijke motoren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan