FJ1200 valt uit tijdens rijden

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Vorige week na een paar maanden stilstand eindelijk weer kunnen rijden op mijn FJ. 's Ochtends niets aan de hand, op de terugweg na een km of dertig begon het blok slechter te lopen en bij intrekken van de koppeling viel de motor uit. Twee minuten wachten en ik kon weer starten, paar km verderop weer hetzelfde. Het voelde echt als gebrek aan benzine, blijkt (volgens mij) ook wel uit het feit dat de motor na een minuut of twee/drie gewoon weer startte.

Mogelijke oorzaken zijn volgens mij verstopte tankontluchting (getest na tweede keer uitval, tankdop geopend maar motor startte niet meteen), rotzooi uit de carbs die losgerammeld is en voor de sproeiers kruipt of een te warm wordende bobine oid. Dat laatste lijkt me sterk aangezien hij voor de winter geen problemen had.

Ik ga in elk geval de carbs schoonmaken en het luchtfilter vervangen (heb ik al eerder soortgelijke problemen mee gehad, maar toen viel de motor niet uit). Mochten jullie nog meer suggesties hebben dan hoor ik die graag, kan ik het meenemen in het verdere onderzoek.

Mijn grote dank voor alle info 8-).
 
Grootste kans is natuurlijk vergomde benzine na zo'n tijd stilstaan.
Gooi d'r ook ff verse peut in, ook benzine heeft een houdbaarheidsdatum.....

Tankontluchting? Dat merk je meteen aan het "woesj" geluid als je de dop opendraait. In dat geval de ontluchtingsaansluiting controleren, mogelijk zit de slang ergens geknakt of bekneld.

Als het vaker voorkomt als je aan de koppeling zit, kan het ook nog de veiligheidsschakelaar zijn, als de FJ die heeft tenminste.....
 
Laatst bewerkt:
Grootste kans is natuurlijk vergomde benzine na zo'n tijd stilstaan.

Tankontluchting? Dat merk je meteen aan het "woesj" geluid als je de dop opendraait. In dat geval de ontluchtingsaansluiting controleren, mogelijk zit de slang ergens geknakt of bekneld.

Als het vaker voorkomt als je aan de koppeling zit, kan het ook nog de veiligheidsschakelaar zijn, als de FJ die heeft tenminste.....

Vergomd na 3 maanden is wel erg snel volgens mij? Maar zou kunnen.

De tankontluchting van de FJ is een beetje een probleemgeval, piept altijd wat na (aanzuigen lucht), soms ook als de motor al een dag stilstaat. Gezellig hoor dat gefluit op de stoep :+

Heeft niet direct met de koppeling te maken, die trok ik in om te kijken wat het blok ging doen.
 
Het is (vooral) tank_BE_luchting want voor verbruikte brandstof moet (snel) lucht in de plaats komen. Valt-ie door slechte tankbeluchting droog dan kan het verscheidene seconden duren na openen tankdop voordat de vlotterkamers gevuld zijn.

Staat-ie een poos te piepen/fluiten na stilzetten dan is er toch daar echt iets niet goed geregeld.
 
Het is (vooral) tank_BE_luchting want voor verbruikte brandstof moet (snel) lucht in de plaats komen. Valt-ie door slechte tankbeluchting droog dan kan het verscheidene seconden duren na openen tankdop voordat de vlotterkamers gevuld zijn.

Staat-ie een poos te piepen/fluiten na stilzetten dan is er toch daar echt iets niet goed geregeld.

Dat doen de meeste FJ's en de afgelopen 15000 km heb ik er geen problemen mee gehad (stond de eerste keer wel even raar te kijken :+).

Na openen tankdop heb ik inderdaad een paar seconden gewacht. Het is trouwens een type met brandstofpomp dus dan moeten de vlotterkamers zo weer vol zijn volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan