fjr 1300 2008

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoskeVM

Rookie
12 apr 2020
8
2
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Yamaha
  • Type: FJR 1300
  • Bouwjaar: 2008
  • Kmstand: 49000
  • Probleem: Bedrading motorsturing is aangepast!! Heb ontdekt dat de spanning na contact ( 2x Rood/witte draad ) Hier één draad doorgeknipt is en aan een zwart/witte (Massa) draad gesoldeerd is. Heeft er soms iemand weet van een modificatie? Vindt het raar dat een voedingsspanning nu aan massa aangesloten is.
  • Wanneer is het probleem onstaan: Motor werkt wel naar behoren.
  • Wat is er al aan gedaan: Ik heb dit net ontdekt omdat opviel dat er aan de bedrading gewerkt was. Dit is een tweedehands en ondertussen 1,5 jaar in mijn bezit.

(Pas dit bericht aan voor je het plaatst)
 
Roodwit komt van de accu en is voor de verlichting, zwartwit is de killswitch, ik denk dat de killswitch overbrugd is
 
Laatst bewerkt:
Janbras,

Ik heb op het bijgevoegd schema aangeduid hoe de situatie nu is. één rood/witte draad is doorgeknipt en overbrugd met de Zwart/witte.
Op het schema staat wel duidelijk dat deze aan massa komt.
Ik weet ook wel dat men spanning niet zomaar aan massa legt, maar omdat deze zo overbrugd is denk dat er van Yamaha uit een aanpassing moet geweest zijn.
 

Bijlagen

  • Aangepast schema Fjr.pdf
    1,9 MB · Weergaven: 7
geen idee wat en hoe je gemeten hebt, maar als je even nadenkt weet je dat voeding niet direct aan massa kan liggen.
ook geen idee hoe jij schema's leest, maar ik zie geen enkele zwart/witte die aan de massa ligt. zwart is massa

Het is een terminal van de ECU die normaal aan 12V hangt en nu aan Massa.
Ik heb geen overzicht van de terminals van de ECU maar het lijkt erop dat de spanning op die terminal voor beslissingen zorgdraagt die nu dus door de zwartwitte er op aan te sluiten anders bepaald wordt
 
Rob, Rood wit is wel degelijk spanning na contact. Bruin/blauw van contact naar zekering en dan verder met rood/wit.
ik ontken dat ook niet, beaam het zelfs zoals ik het benoem. Hoe ziet die las eruit? het verschil tussen hobbybob en proffesioneel moet te zien zijn. Hoe is de loze draad afgedopt?
 
Laatst bewerkt:
ik keek bij de A(X), na lang zoeken heb ik daar nu ook een B/W aan massa gevonden (stekker 26), bij de AS(X) zijn er inderdaad meerdere. wat is het verschil ?

feit blijft : plus rechtstreeks aan min dan springt de zekering. altijd. Hoe heb je gemeten en wat waren de waardes ?
 
ik keek bij de A(X), na lang zoeken heb ik daar nu ook een B/W aan massa gevonden (stekker 26), bij de AS(X) zijn er inderdaad meerdere. wat is het verschil ?

feit blijft : plus rechtstreeks aan min dan springt de zekering. altijd. Hoe heb je gemeten en wat waren de waardes ?
@Janbros ik denk niet zozeer dat de plus aan massa is gehangen maar de ingang van de ECU in plaats van aan plus aan massa, daar lijkt het in de tekening van TS alleszins op. Het kan zijn dat je daarmee een functie van de ECU fopt die kijkt naat het wegvallen of uitschakelen van de boordspanning en nu constant denkt dat iets uitstaat en daarom een functie, bijvoorbeeld de startmotor (VOORBEELD) vrijgeeft.
 
Laatst bewerkt:
Heren, het lijkt misschien onmogelijk maar ik zie wat ik zie.
zelf heb ik ook reeds Jaren ervaring in autoelektronica. De R/W was doorgeknipt maar niet extra afgeschermd (nu wel).
 
@ex-motorloos omdat mijn reacties (antwoorden) verwijderd worden kan je die van jou ook wel edten, je antwoord nu op Joske die mijn hulde dus ontvangt, beetje het gevaar van rucksichtlos die groengele posts wegslopen :(
 
Heren, het lijkt misschien onmogelijk maar ik zie wat ik zie.
zelf heb ik ook reeds Jaren ervaring in autoelektronica. De R/W was doorgeknipt maar niet extra afgeschermd (nu wel).
als je dan toch zoveel ervaring hebt, dan weet je ook wat een kortsluiting is en wat dat doet met een zekering.
verder rijdt hij al anderhalf jaar goed zo, dus : don't fix it if it ain't broken ;)
 
Ben eigenlijk op zoek naar "waarom is dit zo aangepast". Denk dat dit een aanpassing is van Yamaha en dat er nog wel motors op dezelfde manier aangepast zijn, dus dacht misschien heeft iemand een uitleg.Veranderen ga ik niets omdat ik hier geen hinder van ondervind. 'k heb alleen de bedrading beter afgeschermd. De vraag is ook naar Yamaha maar krijg geen reactie.
 
Nee tuurlijk niet, maar ik heb haarfijn uitgelegd wat een reden kan zijn, daar blaf je overheen... en vervolgens wordt die post verwijdert, dan ben ik helemaal klaar eremee
 
Ik was al niet eens meer van plan om te zeggen dat als je het perse wilt weten wat het doet, afknippen die zooi en terug aan elkaarmaken, die roodwitte, dus dat doe ik ook niet meer, omdat je dar waarschijnlijk ook overheen blaft
 
Ben eigenlijk op zoek naar "waarom is dit zo aangepast". Denk dat dit een aanpassing is van Yamaha en dat er nog wel motors op dezelfde manier aangepast zijn, dus dacht misschien heeft iemand een uitleg.Veranderen ga ik niets omdat ik hier geen hinder van ondervind. 'k heb alleen de bedrading beter afgeschermd. De vraag is ook naar Yamaha maar krijg geen reactie.
Ok.
Dan is het beter dat je bij Yamaha er achter gaat zitten :t

Succes.

Slotje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan