FJR 1300 Yamaha, te hard zadel?

spoetnik68

Rookie
4 nov 2016
12
0
Beste motorvrienden, ik rij sedert 2 jaar met een FJR 1300. Supermachine, content van, enkel op de lange ritten heb ik last van het zitvlak, het zit me toch te hard, het originele zadel. Graag had ik jullie ervaringen en tips geweten bij aanschaf van een alternatief zadel. Ik heb er al een paar gezien van het merk Topsellerie, ze zijn niet goedkoop maar goed afgewerkt, las ik al her en der. Mijn vraag is, moet ik één nemen met gelzadel of het gewone zachte zadel, verhoogd of niet verhoogd? wie heeft hier ervaringen mee? (je kan het oude zadel inwisselen dan is het goedkoper maar dat wil ik niet, ik behoud het originele ook. Dan komt dat op ongeveer een 350 €) Nog wat info, ik ben 1.91 meter, het zadel staat op de hoogste stand nu, en het stuur heeft stuurverhogers. Graag jullie mening over zadel, al dan niet gel, en wat het beste uitkomt, kwaliteit graag, Groeten Kurt een FJR liefhebber :)
 
Ik heb een topsellerie zadel met gelvulling erin. Qua hardheid maakt het volgens mij niet zoveel uit maar het zit zeker beter dan een gewoon standaard zadel. Ook zit er bij mij een soort van mini rugsteuntje op. Eigenlijk meer een steuntje tegen je kont zeg maar. Al met al zeker geen spijt gehad van deze aankoop. Een welkome aanvulling op m'n FJR.
 
Laatst bewerkt:
Pijn aan je kont komt doorgaans eerder door een te zacht dan door een te hard zadel. De top in vervangingszadels is het Amerikaanse Corbin, maar de prijzen zijn er dan ook naar. Op marktplaats worden ze nog weleens 2e hands aangeboden voor prijzen tussen de 250 en 350 euro.
Maar binnen de FJR-club zijn er ook diverse rijders die erg tevreden zijn over een Topsellerie zadel.
 
Dikker stijver leder doet al heel veel, samen met een iets hardere vlakkere polstering.
 
Idd Pietje1975, denk ook dat het veel beter zit, je ziet dat zo op de foto's van hun zadels, daar zag ik ook idd, het ruggesteuntje, dat heel aangenaam zou zijn, nu kan je nogal verschuiven.
THx Nop62.
Hubertje , kan zijn hé, want ik vind het originele zadel in een soort kunstof ribbels, putjes, nogal ruw. Was dan ook vroeger veel gewend op de choppers, altijd toppie zadels :)
 
Ik heb sinds een poosje een gelzadel van Bagster.
Het probleem van een zere kont is, zoals Nop al zegt, de oorzaak van een te zacht zadel.
Sinds de Bagster zadel, die beduidend steviger is, nog geen last van mijn kont weer gehad.
 
Bij deze : Gelzadel net besteld, bij Topsellerie, Bagster zag er ook netjes uit, keuze gemaakt. Nog eens bedankt voor de reacties :)
 
Het heeft wel wat beweging in de aarde gehad, de bestelling.. Volgens mijn lengte 1.91 geen zadel met rugsteun, ze gingen een ander zadel voorstellen, waarvan ik een foto kreeg, maar het zou niet echt dat model zijn, vroeg dan om echte foto , hebben ze niet?? tis zadel op maat, zonder foto, das allemaal wat gevaarlijk iets kopen zonder te weten hoe het er uiteindelijk uitziet. Na aankoop teruggeven wegens niet tevreden is geen optie ?? Dus tja, veel keuze had ik niet meer, het is besteld. We zullen zien hé... word vervolgd :)
 
Ben nou wel benieuwd hoe het topsellerie zadel eruit ziet.
Ik ben 1,90 en heb een topsellerie met het ruggesteuntje en ben er bijzonder tevreden over.
 
Ben nou wel benieuwd hoe het topsellerie zadel eruit ziet.
Ik ben 1,90 en heb een topsellerie met het ruggesteuntje en ben er bijzonder tevreden over.


Dit is die van mij...
full

full

full
 
Beste bikers,
Zaterdag kreeg ik mijn zadel, net op tijd voor het treffen dat op de agenda stond de dag erop, zondag, gisteren dus. Het ziet er heel mooi uit, prachtige afwerking. Het eerste zadel heeft geen ruggesteuntje, maar op het tweede zadel vooraan, zit er een verhoging, lees ruggesteun. Op dat vlak alles al ok. Dan eens afgemeten, het zadel zit 3 cm hoger dan het oude zadel, met de waterpas en rolmeter gemeten. Dacht, ik zit al met stuurverhogers, seffens weer wat slechter gevoel. De zondag dan het ritje gereden een 230 km, met veel stoppen aanzetten, vlotte weggetjes. Wel de eerste minuut zit je niet zo zacht, maar het went heel snel, de gel moet wat zich aanpassen denk ik. Het zit super, gewoon weg zalig. Geen pijn meer aan de kont, bij deze.
Het is idd veel geld, 416 euronen, maar het is iedere cent waard, qua uitzicht, en qua zitcomfort. Het is een meerwaarde voor de bike. SUPER TEVREDEN, ik probeer hier nog een fotootje te plaatsen, en nog eens aan allen , bedankt voor jullie antwoordjes, super vriendelijk van jullie.
de motorgroetjes, een tevreden FJR rijder :)
 
Laatst bewerkt:
Van de motoren die ik heb gehad was alleen de buddy van de zx12 prettig. De gs'sen en de K hebben een te zacht zadel. Iedere keer als ik bij een dealer op een fjr ga zitten verbaast het me hoe goed dat zadel is.. Ik zit er over na te denken om bij die jongens uit Den Haag het zadel van mijn K aan te laten passen naar hoe een fjr zit..
 
Mijn FJR had toen ik hem kocht, een 2 cm verlaagd bagsterzadel ( de vorige eigenaar was een kleine man die het originele zadel had laten ombouwen. Ik kreeg er behoorlijk zadelpijn op en uit wanhoop een origineel zadel erbij gekocht. Hielp ook niet... -O-Stuurverhogers voor een net iets andere houding er op gezet, Nogo -O-Geëxperimenteerd met fietsbroek, textielbroek, leren broek en kevlar spijkerbroek. Geen verbetering -O-
Een gel comfortkussen aangeschaft...Zere kont blijft helaas.-O-
De FJR rijdt fantastisch, anders had ik hem allang ingeruild ivm de zadelpijn. Ik weet wel dat dat je dag rijden behoorlijk kan verpesten..'( Probeer eens een anderhalve week in de Alpen met zadelpijn.. Dan is het echt serieus een fun spoiler...
Maar zoals gezegd, het :]:] heerlijk op zo'n FJR... Motorkarakter is top en het stuurt heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan