FJR1300 ervaringen?

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Voordat iedereen losbarst, het is niet voor mezelf. :+

M'n vader heeft nu een BMW R1100RT en zit eraan te denken om deze in te ruilen tegen een Yamaha FJR1300 en is benieuwd naar ervaringen enzo. Wat zijn de zwakke/mindere punten van een FJR, hoe bevalt hij jullie, wat had volgens jullie anders/beter mogen zijn en is het nieuwe model (met ABS geloof ik?) echt beter dan het vorige?

Ik hoor het graag. :)
 
Ik kan alleen maar namens mijn vriend reageren. Maar één woord GEWELDIG!!!

Buiten dat het een motor is die goed smoelt, is het ook een zeer veelzijdige motor. Het rijdt zo makkelijk, ook al zit je er voor het eerst op, je rijdt er zo mee weg (eigen ervaring :} ).
Qua vermogen hoef je je ook geen zorgen te maken. Met deze motor zit je binnen no time ver boven de gelimiteerde snelheden van Nederland. In een race tegen een CBR600 bleef de FJR1300 goed bij en boven de 130 km/uur reed hij de CBR weg.

Er is maar één nadeel: Tijdens deze zomer had de kuip wel erg veel bescherming: Al gauw werd het achter de kuip minimaal zo'n 5 graden warmer dan op mijn Yamaha Diversion 900. Bloedheet dus. Maar dus ook een prima bescherming tegen alle weersomstandigheden :) (niet te versmaden in Nederland).

Ik heb weet van nog twee dingetjes die minder zijn:
1) Soms loopt de motor erg zuinig en slaat daardoor af. Dit is echter enorm eenvoudig te verhelpen door een bepaald palletje te verzetten (zie forum FJR1300 club), hier zijn zelfs foto's te vinden, hoe dat moet!
2) Het windscherm is soms niet hoog genoeg voor lange mensen, en veroorzaakt wat turbulentie en duwtjes in de rug. Mijn vriend is 1.94m lang en heeft een verhoogd ruitje (5 cm hoger) en heeft sindsdien niet echt last meer.

Ik kan je verzekeren dat over een paar jaar (wanneer mijn motor ouder is), deze zeker vervangen wordt voor een FJR1300. Bloedmooi en geweldig makkelijk om te handelen :} :} :} :} :} :} :} :}

p.s.: ABS heeft zijn motor niet, dus daarover kan ik niet oordelen.
 
Hee Miss Div, hier heb je wat aan! Dank je voor je verhaal. :)

Als er nog anderen zijn met hun ervaringen, altijd welkom.
 
De beste manier om erachter te komen is een proefrit maken en
dan ken ik de uitslag al: hij wil alleen nog maar een FJR1300 :)
Ik heb inmiddels mijn tweede al. De eerste na 18 maanden en
42.000 km ingeruild tegen een 2003-model en daar staan ook al
weer bijna 20.000 km op de teller *D
 
Ik kan de ervaringen van Miss Div en aaa95 (Toon) alleen maar bevestigen.
Heb na een CBR600, GSX750, ZX6R en Tiger sinds 3,5 maand een FJR met ABS.
Ben inmiddels bijna 11000KM verder en kan alleen maar zeggen: Jammie!
ABS is een zinnige optie zie ook mijn topic: Mijn 180BPM momentje......... :Z

Leuk om mee te toeren, perfect om woon-werkverkeer mee af te raffelen en geweldig om mee te jagen in de Eifel (met dank aan een verhogingssetje van Toon).

Laat je vader ook eens kijken op www.fjr-club.nl, nuttige tips en ervaringen.

PS. als hij hem koopt: Ik zou er niet op rijden als ik jou was.... :9~
 
[spammodus]

Op motormaniacs.nl staat wel een heel positieve test over de 2003-versie... idd een supersporttoerder.

[/spammodus]

En tja wat zal ik er zelf over zeggen? Vorige TL gereden en heb geen moment getwijfeld... de nieuwe zou weer een FJR worden.

ABS scheelt wel... ga toch echt wel harder in de ankers dan vroeger (gevoelsmatige kwestie dat het mogelijk is). Grondspeling is iets verbeterd t.o.v. 2002-model maar houd nog niet over, al ben je dan wel lekker gek aan het doen. 1000 km op een dag (waarvan 600 binnendoor) gaat goed...dus ook de toercapaciteit is ok.
Bij 240 nog stabiel, ook met de (dure) koffers.

Kortom aanrader! Mindere punten? Geen overdrive, maar eigenlijk mis ik die niet...hernemingen bij 80/100/120 in zijn 5 zijn te lekker om in te leveren, en een tikkie terug wordt het helemaal feesten. En dus de grondspeling, maar ook daar valt mee te leven (en er zijn goede verhogingssetjes).
 
Laatst bewerkt:
Leuk om mee te toeren, perfect om woon-werkverkeer mee af te raffelen en geweldig om mee te jagen in de Eifel (met dank aan een verhogingssetje van Toon).

Ik zeg niks :X :X
Dat toeren van jou ken ik nu...je hebt er vergeten bij te vertellen dat dat ding ook makkelijk te wheely-en is....met koffers !
Maar ik heb niks gezegd :X
 
Ik zeg niks :X :X
Dat toeren van jou ken ik nu...je hebt er vergeten bij te vertellen dat dat ding ook makkelijk te wheely-en is....met koffers !
Maar ik heb niks gezegd :X
Ik wist niet ik het in me had *D , als je nu de 26e gewoon meegaat naar de Eifel zal ik het ook eens proberen zonder koffers! })
Heb een paar erg mooie routes liggen, je zal er geen spijt van krijgen.....
 
ha ha ha, misschien een mooie fotoshoot van 2 yamaha's naast elkaar op het achterwiel??

Je weet het, moet het goede gevoel terugkrijgen en fysiek in orde... '(
 
Ik heb een aantal keer op de FJR gereden en ik vind de tubuletie van de verhoogde ruit vreselijk!
Turbulentie door kuipruiten is iets heel individueels. Het wordt behalve door de hoek en vorm van de ruit bepaald door de positie van het hoofd ten opzichte van de ruit.
Lengte bovenlichaam en armlengte zijn dus sterk bepalend voor de hoeveelheid turbulentie. Het is dus zaak zo'n ruit uit te proberen!
Overigens is de originele ruit bij het 2003 model verbeterd.
 
Turbulentie door kuipruiten is iets heel individueels. Het wordt behalve door de hoek en vorm van de ruit bepaald door de positie van het hoofd ten opzichte van de ruit.
Lengte bovenlichaam en armlengte zijn dus sterk bepalend voor de hoeveelheid turbulentie. Het is dus zaak zo'n ruit uit te proberen!
Overigens is de originele ruit bij het 2003 model verbeterd.
Dat klopt helemaal :) Maar ook op het 2003 model vind ik de ruit veel te veel herrie/turbulentie maken als ik erop zit.
 
Op maandag 15 september 2003 13:41 schreef drsrob het volgende:
Overigens is de originele ruit bij het 2003 model verbeterd.
Klopt, maar de turbulenties zijn gebleven en daarom een Laminar Lip geplaatst
en nu is het probleem opgelost.
 
Nou, als je vader tegen een verbrande linker bovenbeen kan en 's zomers vergaan van de hitte door de motor warmte en bereid is zo'n 3000 euro meer neer te leggen voor deze motor dan een BMW (waar al een hoop standaard op zit) is het een leuke keus!
Die ruit turbulenties is het laatste waar je wakker van ligt
 
komt omdat het niet waar is
Als je in de zomer bij 30 graden stilstaat bij enkele stoplichten en de ventilator slaat aan, dan voel je wat warmte langs de tank omhoog komen,
Is goed te hebben, niks mee aan de hand.
Verder valt gelukkig niet iedereen voor het uiterlijk van een bmw ook al is ie dan 3000 euro goedkoper ( al kreeg je ze gratis ha!) :+
 
Laatst bewerkt:
komt omdat het niet waar is
Als je in de zomer bij 30 graden stilstaat bij enkele stoplichten en de ventilator slaat aan, dan voel je wat warmte langs de tank omhoog komen,
Is goed te hebben, niks mee aan de hand.

Inderdaad, bij mijn XX komt ook aardig wat warmte vrij.
Motoren met hoogvermogen geven ook veel warmte af.
Dus gewoon blijven rijden is een uitkomst of een auto met airco als het boven de natteonderbroekengrens komt. :P
 
Nou, als je vader tegen een verbrande linker bovenbeen kan en 's zomers vergaan van de hitte door de motor warmte en bereid is zo'n 3000 euro meer neer te leggen voor deze motor dan een BMW (waar al een hoop standaard op zit) is het een leuke keus!
Die ruit turbulenties is het laatste waar je wakker van ligt

Hmmm...in de testen wordt deze vnl vergeleken met de K1200RS...en die is toch echt wel duurder... de 2-pitters van BMW zijn een heel ander segment...
 
Voordat iedereen losbarst, het is niet voor mezelf. :+

M'n vader heeft nu een BMW R1100RT en zit eraan te denken om deze in te ruilen tegen een Yamaha FJR1300 en is benieuwd naar ervaringen enzo. Wat zijn de zwakke/mindere punten van een FJR, hoe bevalt hij jullie, wat had volgens jullie anders/beter mogen zijn en is het nieuwe model (met ABS geloof ik?) echt beter dan het vorige?

Ik hoor het graag. :)


Hee rev , mijn vader heeft nog wel een leuke voor jouw vader :X

te koop MZ 250 van 1962

:X :X :X
 
Ja mag ik even wat kwijt over die 1300: Mooooooooooooooooiiiiiiiiiii man
en hij rijdt erg fijn. voorheen k100rs 16v gereden maar dan is deze 1300 fijner stukken fijner. en over warmte niks te klagen overigens.
 
Ik ben al aan mijn tweede FJR1300 bezig en heb bij beide nooit
last gehad van die zogenaamde warmte.
Draag altijd goede motorkleding en dan bestaat het niet dat je
die warmte direct voelt.
Wellicht wel als je met een korte broek aan op dat ding gaat
rijden of met een dunne katoenen broek (je ziet ze soms wel eens).
Moet je eens op een GTR1000 of een XJR1300 gaan rijden... :) :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan