FJR1300 met cilinderkopproblemen

wiewatwaar

Die hard MF'er
16 aug 2002
329
2
Loenen aan de Vecht
Met hemelvaart wezen toeren in de Ardennen (wie niet?) met een groep vrienden en kenissen. Een daarvan rijdt een FJR1300 en deze kwam met het volgende verhaal:
Zijn eigen FJR1300 stond bij de dealer wegens motorproblemen. De klepgeleiders van de uitlaatkleppen bleken van verkeerd te zijn gemaakt. Zoiets gebeurt natuurlijk niet met één fiets. Het bleek om een serie van 3000 stuks te gaan die er problemen mee kunnen krijgen. Hij omschreef het alsof de motor niet meer wilde trekken als hij echt warm was geworden en beroerd ging lopen. Onder garantie wordt het opgelost maar hij is zijn motor wel zes weken kwijt. Trouwens, hij kreeg een andere FJR1300 als leenfiets. Nu zijn hier nogal wat FJR1300 rijders dus ik vroeg me af, kennen jullie dit verhaal? Ik kon er niks over vinden.

Ik neem aan dat Yamaha zelf dan wel een terugroepactie op touw zal gaan zetten, tenzij het een probleem is dat zich voor *kan* doen bij die serie van 3000 stuks. Het kan natuurlijk een constructiefout zijn die niet gegarandeerd tot problemen leidt maar waardoor problemen wel makkelijker kunnen ontstaan. Dan zullen ze waarschijnlijk fietsen repareren waarbij zich het probleem voordoet en de andere motoren lekker laten zitten, en misschien repareren tijdens een onderhoudsbeurt.

Op het forum van de FJR club zijn er een aantal topics aan gewijd. In een daarvan staat:

(...)
REACTIE YAMAHA:
Inderdaad heeft het probleem zich enkele malen voorgedaan. Gebleken is dat er uitlaat klepgeleiders zijn gebruikt waarvan een gering percentage niet voldoet aan de kwaliteitseisen welke Yamaha stelt. Bij dit geringe percentage geleiders kan er ruimte tussen de geleider en de klep ontstaan,waardoor de motor een tikkend geluid gaat maken. Na vervangen van geleiders en kleppen is het euvel verholpen. Een framenummer range kunnen wij niet geven.

Mocht een motor overmatig geluid maken, laat dan een Yamaha dealer beoordelen of er inderdaad sprake is van een probleem met de klepgeleiders en indien dat het geval is kan hij de reparatie uitvoeren.
(...)

en...

(...)
De framenummers lopen van RP041-0000101 tot RP041-0013009
(...)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan