FJR1300 start slecht

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.703
17.017
Koog aan de Zaan
Beste techneuten, ik zit met het volgende probleem:

FJR 1300 Abs, 2003
75k

Sinds een tijdje start de motor slecht, en het wordt steeds slechter. Zie filmpje:


Zodra de motor eenmaal draait loopt hij eigenlijk als een zonnetje. Het filmpje is bij koude start, als de motor warm is dan is het probleem minder, maar niet helemaal weg.

Omdat ik eerst de accu verdacht heb ik deze vervangen, die is dus nieuw, maar het probleem bleef. Capaciteit van de nieuwe accu is gelijk aan origineel. Om uit te sluiten dat ik een maandagochtendmodel accu had heb ik deze nog gewisseld met een uit mijn andere motor (=dezelfde accu), maar het probleem bleef.

Bougies en luchtfilter heb ik nog niet gecheckt, aangezien de motor prima loopt als hij eenmaal loopt.

Ik verdenk zelf de startmotor, wat denken de kenners?
 
Oplossing
Startmotor zou kunnen (inwendig vervuild, of koolborstels versleten), want die heeft er idd in het begin moeite mee. Startrelais is het eerst eerste waar ik aan moest denken, heb je die gechecked? Accupolen goed vast? Massa-aansluitingen schoon en vast? Stekkers (onder de tank) schoon en vast?

Omdat net voor het aanslaan de wijzernaalden op je dashboard een volledige uitslag maken - wat ze normaal doen als je het contact op “aan” zet -vermoedt ik iig een probleem met elektriciteit: spanningsval door grote weerstand en/of een los contact.

Startmotor zou versleten kunnen zijn, maar met 75k op de klok is dat imho een beetje snel, inwendige vervuiling komt vaker voor. Demonteren ervan is een klus, want de gasklephuizen moeten eraf om...
Startmotor zou kunnen (inwendig vervuild, of koolborstels versleten), want die heeft er idd in het begin moeite mee. Startrelais is het eerst eerste waar ik aan moest denken, heb je die gechecked? Accupolen goed vast? Massa-aansluitingen schoon en vast? Stekkers (onder de tank) schoon en vast?

Omdat net voor het aanslaan de wijzernaalden op je dashboard een volledige uitslag maken - wat ze normaal doen als je het contact op “aan” zet -vermoedt ik iig een probleem met elektriciteit: spanningsval door grote weerstand en/of een los contact.

Startmotor zou versleten kunnen zijn, maar met 75k op de klok is dat imho een beetje snel, inwendige vervuiling komt vaker voor. Demonteren ervan is een klus, want de gasklephuizen moeten eraf om erbij te kunnen (het verdere schoonmaken, of reviseren, of vervangen is te overzien), dus mss nog even die andere puntjes controleren voordat je de FJR uit elkaar trekt. Mocht je tot dat laatste besluiten: misschien heb je hier iets aan
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Bedankt voor je antwoord!
Accupolen zitten goed vast. Tank ligt er nu af, alle stekkers leken me naar behoren vast te zitten, maar ik zal alles nog eens schoonmaken voor ik het weer monteer. Startrelais zal ik controleren, gewoon doormeten neem ik aan, of is er nog een andere manier om de werking te controleren? Ik zal dat eerst even checken voor ik aan de startmotor begin.
 
Omdat net voor het aanslaan de wijzernaalden op je dashboard een volledige uitslag maken - wat ze normaal doen als je het contact op “aan” zet -vermoedt ik iig een probleem met elektriciteit: spanningsval door grote weerstand en/of een los contact.
Dat uitslaan van de meters na het starten vind ik het meest opvallende. Het is toch zo dat de meters dit al horen te doen met alleen op het contact zetten, zonder dat je daadwerkelijk start. Dat is bij mij ook zo, weliswaar digitale cijfers maakt niet uit. Dus ik zou het in eerste instantie elektrisch gaan zoeken. Lijkt er inderdaad op dat er ergens veel spanningsval over is, of misschien een slechte massaaansluiting.
 
Morgen heb ik helaas geen tijd, maar ik zal donderdag ook de massapunten nalopen. De motor staat hier niet thuis, dus dat maakt het lastig om even snel wat te checken. Ik bedenk ook net, ik heb nog een FJR staan, dus ik zal de startrelais een omwisselen, dan zien we snel genoeg of die het probleem geeft. Dat is in ieder geval makkelijker dan de startmotor eruit halen.
 
Laatst bewerkt:
Dat uitslaan van de meters na het starten vind ik het meest opvallende. Het is toch zo dat de meters dit al horen te doen met alleen op het contact zetten, zonder dat je daadwerkelijk start. Dat is bij mij ook zo, weliswaar digitale cijfers maakt niet uit. Dus ik zou het in eerste instantie elektrisch gaan zoeken. Lijkt er inderdaad op dat er ergens veel spanningsval over is, of misschien een slechte massaaansluiting.
Dat uitslaan van de meters, en het uitvallen van het display rechts zodra de startknop ingedrukt wordt, wijst idd op spanningsval. Het feit dat de startmotor juist op het eind (net voordat-ie aanslaat) versneld verteld mij dat de accu iig niet het probleem is.
 
Bij mij ging ook die gedachte van het startrelais.
Startrelais contact zou vervuild kunnen zijn door deze door te verbinden (ff kortsluiten met een schroevendraaier)zou je kunnen horen of de startmotor dan beter loopt.
Of verwisselen met een ander maar dat is meer werk.
 
Omdat de rest van de oplossing zich voornamelijk in het FJR-topic heeft afgespeeld zal ik voor wie dat niet leest, of wie er in de toekomst met hetzelfde probleem te maken krijgt en op dit topic terecht komt, de oplossing nog even neerzetten.

Na 3 verschillende accu's kon ik zo goed als zeker wel uitsluiten dat dit het probleem was. Met een tang heb ik het startrelais doorverbonden, en bleef het probleem bestaan, dus het enige wat het eigenlijk nog kon zijn was de startmotor. Bij Boonstra een vervangende startmotor besteld, en deze gemonteerd. Voor het opbouwen even gecheckt of deze beter klonk, en de eerste tekenen waren hoopgevend. Alles opgebouwd, starten, en lopen *O*

In dit filmpje staat eigenlijk alles wat je moet doen om bij de startmotor te komen, alleen zie je op 6:25 minuten dat hij ook de koelvloeistofleidingen loshaalt, en dat was niet nodig. Bij mij niet in ieder geval, het gasklephuis kon voldoende aan de kant worden geschoven zonder de kvs-leidingen los te maken. Vergt misschien iets meer priegelwerk, maar het ging.
 
Omdat de rest van de oplossing zich voornamelijk in het FJR-topic heeft afgespeeld zal ik voor wie dat niet leest, of wie er in de toekomst met hetzelfde probleem te maken krijgt en op dit topic terecht komt, de oplossing nog even neerzetten.

Na 3 verschillende accu's kon ik zo goed als zeker wel uitsluiten dat dit het probleem was. Met een tang heb ik het startrelais doorverbonden, en bleef het probleem bestaan, dus het enige wat het eigenlijk nog kon zijn was de startmotor. Bij Boonstra een vervangende startmotor besteld, en deze gemonteerd. Voor het opbouwen even gecheckt of deze beter klonk, en de eerste tekenen waren hoopgevend. Alles opgebouwd, starten, en lopen *O*

In dit filmpje staat eigenlijk alles wat je moet doen om bij de startmotor te komen, alleen zie je op 6:25 minuten dat hij ook de koelvloeistofleidingen loshaalt, en dat was niet nodig. Bij mij niet in ieder geval, het gasklephuis kon voldoende aan de kant worden geschoven zonder de kvs-leidingen los te maken. Vergt misschien iets meer priegelwerk, maar het ging.
Wel zo netjes te vermelden dat je t filmpje van Springbok van t fjrtech.net hebt ' geleend'.;)
JB
 
Wel zo netjes te vermelden dat je t filmpje van Springbok van t fjrtech.net hebt ' geleend'.;)
JB
:Z
En dat kom je hier 8 maanden na dato melden? Het is een forum, geen scriptie.

Bovendien heb ik niks geleend, het is gewoon een openbaar YT filmpje en zodra je die opent staat er keurig bij van wie het is. Als die persoon niet wil dat het op andere fora doorgelinkt wordt had hij dat gewoon kunnen uitschakelen in zijn YT instellingen, dus ik snap niet waar je je druk om maakt.
 
Wel zo netjes te vermelden dat je t filmpje van Springbok van t fjrtech.net hebt ' geleend'.;)
JB

In de afdeling techniek zijn we wat strenger, lees je even in :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan