Flatslide info gevraagd

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Nu ik eindenlijk werkend onsteking heb, moet ik ook eens aan carbs gaan denken.

de setup is als volgt:
- 97" ZX6R blok minus kleen air systeem
- 97" ZX6R ontsteking met ZXR400 bobines en iridium bouies
- Akrapovic bochtenset met laser works demper
- Nog te bouwen luchtflterkast. De planning is om tijdenlijk een paar nylon kousen om de carbs te binden en daarna een airbox met ramair te maken, en een enkel K&N of BMC filter. voor losse filters is waarschijnlijk geen ruimte.


Ik heb in principe gewone ZX6R carbs klaar liggen, maar het budget laat nu misschien iets mooiers toe, en ik hoor vaak het woord flatsliders bij de echte racers.

Nou vraag ik mij dus af of er voor mij voordelen zouden zitten aan flatslide carbs qua preformance en handelbaarheid, en of die voordelen ook het geld waard zouden zijn.

Ik ben natuurlijk niet van plan zelf de carbs te gaan afstellen, daarvoor wil ik dan eens langs iemand die er echt wat vanaf weet.

Ook ben ik nieuwsgierig of deze carbs qua "lengte" korter zijn dan conversionele carbs. Dat zou erg welkom zijn ivm weinig ruimte onder de tank

Als er voordelen aan zouden zitten ben ik ook benieuwd naar wat voor carbs ik het beste op zoek kan gaan. Hoeveel mm, welk merk, welk model, etc. Kunnen de meeste flatslide carbs ook qua onderlinge afstand universeel op elk blok worden afgesteld?

Ik zou ze voor max 300-400 van ebay willen halen.

hopenlijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
 
Het voordeel van flatslides is dat bij volgas er niets meer in de gas-stroom zit. Bij een CV carburateur zit er dan nog altijd de vlinderklep, al staat deze dan dwars.

Nadeel is dat jij met je rechterhand zult moeten doen wat bij een CV carburateur automatisch gebeurt, je moet het gas met gevoel opendraaien.

Als je de carburateurs niet op Ebay kunt vinden, dan kun je op Sudco.com het onderdeelnummer zoeken en bij Dynoman.net bestellen. Dynoman is volgens mij echt de goedkoopste met flatslides.
 
Flatslide is een gasschuif-carburateur en reageert directer als een CV exemplaar, in 1 keer gas dicht is echt dicht..............
in 1 keer gas open is afhankelijk van de uitvoering van de carburateur of hard weg of bijna afslaan.

een gasschuif carburateur met (mechanische) acceleratiepomp zal direct vloeiend reageren op gasgeven, hoewel je zoals bovenstaande post al aangeeft iets beter zal moeten doseren, een gasschuif carburateur zonder acceleratiepomp moet nog "voorzichtiger" bedient worden omdat door wegvallen van het vacuum door teveel gas in 1 keer geven de motor zal dreigen af te slaan. de acceleratiepomp lost dit op door in reactie op snelle beweging van de gasschuif omhoog een straal benzine rechtstreeks het inlaat spruitstuk in te spuiten.

Het belangrijkste voordeel zit volgens mij in de directe respons op gasdicht waardoor de motor feller en directer (en dus later) afgeremd kan worden met behulp van de motor en de snelheid niet na-eild omdat het gas niet in 1 keer dichtgaat zoals bij een CV........

Heb verder niet zoveel vergelijkings materiaal, heb altijd alleen maar met Dell Orto's gereden (gasschuif), op de 1000 SPII met mechanische acceleratie-pomp en de V50 monza zonder, beide motoren hebben een gasrespons waar (ondanks de bouwjaren 82 en 85) een moderne motor nog jaloers op kan worden; ze komen alleen in vergelijking met moderne jappen een pk of 100-150 te kort O-)

Als je je pols in bedwang kunt houden en kunt leren dat een gashandle geen aan/uit schakelaar is is een gasschuif carburateur vele malen beter rijden als een CV exemplaar, je gasschuif zit namelijk direct aan je hand vast, de motor zal precies doen wat je vraagt :}
 
Het voordeel van flatslides is dat bij volgas er niets meer in de gas-stroom zit. Bij een CV carburateur zit er dan nog altijd de vlinderklep, al staat deze dan dwars.

Nadeel is dat jij met je rechterhand zult moeten doen wat bij een CV carburateur automatisch gebeurt, je moet het gas met gevoel opendraaien.

Als je de carburateurs niet op Ebay kunt vinden, dan kun je op Sudco.com het onderdeelnummer zoeken en bij Dynoman.net bestellen. Dynoman is volgens mij echt de goedkoopste met flatslides.

thanks voor de info! op sudco.com kon ik helaas alleen niets vinden voor de zx6r
 
Flatslide is een gasschuif-carburateur en reageert directer als een CV exemplaar, in 1 keer gas dicht is echt dicht..............
in 1 keer gas open is afhankelijk van de uitvoering van de carburateur of hard weg of bijna afslaan.

een gasschuif carburateur met (mechanische) acceleratiepomp zal direct vloeiend reageren op gasgeven, hoewel je zoals bovenstaande post al aangeeft iets beter zal moeten doseren, een gasschuif carburateur zonder acceleratiepomp moet nog "voorzichtiger" bedient worden omdat door wegvallen van het vacuum door teveel gas in 1 keer geven de motor zal dreigen af te slaan. de acceleratiepomp lost dit op door in reactie op snelle beweging van de gasschuif omhoog een straal benzine rechtstreeks het inlaat spruitstuk in te spuiten.

Het belangrijkste voordeel zit volgens mij in de directe respons op gasdicht waardoor de motor feller en directer (en dus later) afgeremd kan worden met behulp van de motor en de snelheid niet na-eild omdat het gas niet in 1 keer dichtgaat zoals bij een CV........

Heb verder niet zoveel vergelijkings materiaal, heb altijd alleen maar met Dell Orto's gereden (gasschuif), op de 1000 SPII met mechanische acceleratie-pomp en de V50 monza zonder, beide motoren hebben een gasrespons waar (ondanks de bouwjaren 82 en 85) een moderne motor nog jaloers op kan worden; ze komen alleen in vergelijking met moderne jappen een pk of 100-150 te kort O-)

Als je je pols in bedwang kunt houden en kunt leren dat een gashandle geen aan/uit schakelaar is is een gasschuif carburateur vele malen beter rijden als een CV exemplaar, je gasschuif zit namelijk direct aan je hand vast, de motor zal precies doen wat je vraagt :}

Duidelijk verhaal!

kan ik ook nog vermogens winst verwachten?
 
Flatslide: GOUD! & duur (600-900Eruo 2de hands). 1 nadeel : Je moet geen kinderen in de buurt hebben want dan gaan ze aan jou handvat draaien. En die Flatslides blijven brandstof erin spuiten! Niet echt geschikt voor toer, tenzij je eigenaar van een benzine station bent. Super voor racen!
 
thanks voor de info! op sudco.com kon ik helaas alleen niets vinden voor de zx6r

Staan er wel hoor, maar je moet bij Keihin kijken. Keihin FCR's zijn :9~ :9~ :9~
Véél duurder dan Mikuni's, maar het lijkt erop dat Mikuni geen valstroom-flatslides maakt.

Je kunt Dynoman een mailtje sturen, Buzz is erg behulpzaam. Reken wel op een prijs van meer dan $1000 plus invoerrechten, verzendkosten enz.

De door efguanipa genoemde prijzen vind ik voor tweedehands Mikuni's veel te hoog, ik heb een nieuwe set voor $739,95 bij Dynoman.net besteld.

Enneh, wat me nog te binnen schiet: een choke hebben deze carburateurs vaak niet.
 
Laatst bewerkt:
Heb een ZXR750R, M-model met de Keihin FCR's, deze heeft wel gewoon een choke.
Je moet er inderdaad even aan het "bedienen" van de carburateurs wennen, maar het rijdt zo geweldig. Rij gemiddeld tussen de 1 op 12 en 1 op 15 met de ZXR. Enige "nadeel", onder de 7000rmp kan ik dus (wat dus al eerder is gezegd) het gas niet vol op trekken, dan verzuipt hij gewoon, maar daarboven is het zo'n directe gasrespons, heerlijk.

Heb verder niet veel info, wel is bekend dat de gas schuiven willen ratelen bij half gas. Je hoort ze dan even resoneren, maar dat hoort erbij. Staat ook heel artikel over op duitse ZXR forum.
http://www.zxr750.de/ZXR750de/forum/

Hier nog even een mooi plaatje:

CRflatside.gif


En in mijn eigen brommer:

100_2373.jpg


100_2370.jpg
 
Staan er wel hoor, maar je moet bij Keihin kijken. Keihin FCR's zijn :9~ :9~ :9~
Véél duurder dan Mikuni's, maar het lijkt erop dat Mikuni geen valstroom-flatslides maakt.

Je kunt Dynoman een mailtje sturen, Buzz is erg behulpzaam. Reken wel op een prijs van meer dan $1000 plus invoerrechten, verzendkosten enz.

De door efguanipa genoemde prijzen vind ik voor tweedehands Mikuni's veel te hoog, ik heb een nieuwe set voor $739,95 bij Dynoman.net besteld.

Enneh, wat me nog te binnen schiet: een choke hebben deze carburateurs vaak niet.

Ik heb die dynoman gemaild. als hij iets kan aanbieden voor rond de 700 dollar wil ik het best overwegen met die lage dollar.
 
Heb een ZXR750R, M-model met de Keihin FCR's, deze heeft wel gewoon een choke.
Je moet er inderdaad even aan het "bedienen" van de carburateurs wennen, maar het rijdt zo geweldig. Rij gemiddeld tussen de 1 op 12 en 1 op 15 met de ZXR. Enige "nadeel", onder de 7000rmp kan ik dus (wat dus al eerder is gezegd) het gas niet vol op trekken, dan verzuipt hij gewoon, maar daarboven is het zo'n directe gasrespons, heerlijk.

Heb verder niet veel info, wel is bekend dat de gas schuiven willen ratelen bij half gas. Je hoort ze dan even resoneren, maar dat hoort erbij. Staat ook heel artikel over op duitse ZXR forum.
http://www.zxr750.de/ZXR750de/forum/

Hier nog even een mooi plaatje:

[afbeelding]

En in mijn eigen brommer:

[afbeelding]

[afbeelding]

ziet er erg mooi uit :) het verbruik klinkt ook redenlijk.

Iemand anders nog commentaar over het verbruik?
 
Flat slides zijn goed als je je inlaat kanalen, nokkenassen ook hebt aangepast. Anders zul je niet heel veel vermogen winnen, ookal zijn de fcr carbs erg goed. Bij een standaard Motor zal hij verzuipen, slechter starten (vaak verzuipen) hoog verbruik om niks.

Oja, je zal altijd een soort van rem op je gashendel moeten zetten, sommige mensen vinden het leuk om te gassen terwijl je motor uitstaat.
 
andere tuning wordt het volgende hoofdstuk, maar das nog wel 1 a 2 jaartjes weg.

Heb een mailtje van de dynoman terug gehad met de mededeling dat de carbs voor mijn motor niet meer in amerika worden geimporteerd. Het kan dus nog eens lastig gaan worden. Wel zag ik op die site dat de FCRs voor mijn brommer 34mm waren. Als ik nou zomaar op ebay een willekeurig 34mm setje haal, zou ik deze dan relatief eenvoudig fysiek passend kunnen maken voor mijn zx6r blok om daarna een paar ander sproeiers te installeren en op die manier toch voor een leuke prijs aan het spul te komen?
 
nope, met alle bovenstaande technische opmerkingn eens, vermogen zul je niet winnen met alleen andere carburateurs, hooguit zal door het andere inlaat-traject de plaats van de vermogens en koppel-pieken een paar toeren opschuiven.

Je wint in eerste instantie alleen responstijd en een iets betere motorrem (hoewel dat bij een 4 cylinder waarschijnlijk ook weinig verschil maakt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan