flexit rijden

flexit

Rookie
8 jun 2004
4
0
rosmalen
dag motor rijders....
ik zag dat er nogal wat nieuwsgierigheid bestaat of het fenomeen flexit. Bij yahoo is overigens een flexit nieuwsgroep met plaatjes....
http://autos.groups.yahoo.com/group/flexitsidecarclub/?yguid=87925960

Ik zelf rijdt nu zo'n 5 jaar met een flexit uit 1991 oid. (het oude vierkante type). Hij hangt aan een pan european uit dat zelfde jaar... inmiddels 130.000 km op de teller. De meeste kilometers zijn solo afgelegd.
In tegenstelling tot een stan daard zijspan heeft de gewichtsverdeling in het voordeel van de motor een gunstig effect op de wegligging.
Hiervoor heb ik onder andere op een R1100RS gereden waar ik erg aan gehecht was. Op advies van EZS heb ik (met pijn in het hart) gekozen voor een zware motor. Ze waren eenduidig voor de pan als de ideale combinatie. Ik was zelf niet zo van de pan gecharmeerd maar ik kom mijn (redelijk recente) BMW met veel kilometers op de teller met kleine bijbetaling omruilen voor een ouder pan/flexit bij Wout Broer bij almelo. (jullie wel bekend denk ik)
Op mijn eerste rit ben ik met ongeveer 100 km/u de berm ingeschoven op de snelweg. Rechte weg, prachtig asfalt, zonnetje scheen. Ik liet gas los ivm verkeersdoorstroom en toen begon de combinatie met het stuur te slaan (niet te houden (ik heb overigens ervaring met de r100 gummie frames)
Bleek dat Wout Broer "vergeten" was de ketting die de speling tussen bak en motor op moet nemen af te stellen.... :( WBM distantierde zich overigens volledig van het gebeurde..en bij die vent kom ik dus ook nooit meer terug... jammer want hij heeft volgens mij welk verstand van starre zijspannen, maar een verkoper die kruideniert vind ik zonde van het gelden slecht voor mijn gezondheid....) ik heb toe zelf de hele combinatie uit elkaar gehaald gesmeerd en afgesteld.. sinds die tijd gaat ie als een speer. De schade viel wonder boven wonder nog mee.. valbeugel van de pan(li). De spiegel van de pan (re) en de rechter kant van de neus van de flexit... O-)
Kortom: kritisch is de afstelling van de constructie. :Z
Verder rijdt ik er nu met mijn dochtertje in in een maxicosi. Ik gooi de bak verder helemaal vol met vakantie spul en dat gaat prima. Je merkt wel het gewicht bij gasgeven/ loslaten maar dat is voorspelbaar.
Wanneer je de aanslag bereikt van de maximale hoek li of re is even wennen maar dan keert de techniek van solorijden om in star zijspanrijden waarbij de gewichtverdeling overigens wel gunstig is (je helt al flink in de bocht over). Je moet de motor dan actief tegen de aanslag aandrukken en sturen (als een auto)Dit lukt bij bijna alleen maar op klaverbladen met relatief lage snelheid.... Op het moment dat ie los van de aanslag komt,wordt het weer als een solo motor.
Kortom allemaal wel te doen. Voor mij de ideale combi tussen (echt) solo rijden, rijden met zijspan alsof het een solomotor is (ik heb nooit met een starre bak gereden). in 10 minuutjes zit ie er op of eraf.
Mijn dochter vindt het geweldig, en het enige jammere vind ik dat ik nauwelijks schwenkers tegenkom.. ben benieuwd naar hun ervaring (misschien wel met een R1100 :(

Gr Hans
 
Leuk om deze ervaring te lezen, ik voind het altijd wel opvallende apparaten, die flexits (niet dat ik ze nou elke dag tegenkom, maar vooruit :+ ).

Trouwens: een R1100RS is toch niet veel lichter dan een Pan? Kan zo'n flexit ook wel aan lijkt me.
 
Een pan op de weegschaal is een zeer lompe bak.... iets van 300 kg.
Je hebt dan dus altijd een extra persoon achterop als het ware....
Met het rijden met een pan merk je dat gewicht overigens niet (behalve wanneer je hem op moet tillen als ie gevallen is *D .

Hij kan natuurlijk wel op een r1100 daar maakten ze destijds overigens ook veel reclame mee echter de belading van de flexit is dan kritischer. Als BMW rijder heb ik me wel met de pan verzoend, rijdt eigenlijk heel erg goed, maar ja hij heeft geen tieten. En het boxer principe vind ik zelf wel errug mooi (vroeger ook altijd eend gereden)

Ik kreeg een halfjaar geleden van de ontwerper een bericht dat de productie weer ter hand zou worden genomen met een enkelzijdige wielophang etc.... DAt zag er wel goed uit. Ik heb er echter nix meer van gehoord....
Ik ben nog wel op zoek naar een mogelijkheid om een tweede kinderstoeltje te monteren.. dat zou moeten kunnen las ik op de oude flexit website... Het geeft echter geen gehoor dus wie nog tips heeft....
 
Ik heb rijles met flexit gegeven bij EZS, de dealer destijds. Bekend verhaal van de afstelling, telt heel sterk bij die bakken.
Wellicht kan een meeltje of belletje naar EZS meer helpen. Ik heb helaas meer berichten gehoord dat FLEXIT geen reacties terug geeft.
 
Ik heb van EZS alle medewerking gekregen, ben er later ook eens langs gegaan.. Vanb hen de afstelgegegevens gekregen. De manual is gewoon een fotokopie maar laat wat afstelling betreft niks aan het toeval over....
Wout Broer daarentegen (en nu hou ik er over op) had zich daar ook in moeten verdiepen.... koste me toch effe 1000 euro schade (valbeugel spiegel etc....) en mijn goede humeur.
Momenteel heb ik alles goed op orde.

overigens.. dank sidecarmaniac... Ik zag op de flexit site dat ze met extra stoeltje in de weer zijn... ze monteren nu ook een enkelzijdige wielophanging met een ronde band... :] Dat maakt me wel jaloers, en reden temeer om weer eens naar zelhem te rijden.....

Zijn er meer flexit rijders geef maar een gil...
 
Ik heb van EZS alle medewerking gekregen, ben er later ook eens langs gegaan.. Vanb hen de afstelgegegevens gekregen. De manual is gewoon een fotokopie maar laat wat afstelling betreft niks aan het toeval over....
Wout Broer daarentegen (en nu hou ik er over op) had zich daar ook in moeten verdiepen.... koste me toch effe 1000 euro schade (valbeugel spiegel etc....) en mijn goede humeur.
Momenteel heb ik alles goed op orde.

overigens.. dank sidecarmaniac... Ik zag op de flexit site dat ze met extra stoeltje in de weer zijn... ze monteren nu ook een enkelzijdige wielophanging met een ronde band... :] Dat maakt me wel jaloers, en reden temeer om weer eens naar zelhem te rijden.....

Zijn er meer flexit rijders geef maar een gil...
 
Idd leuk ervaringen met flexit te lezen..

Mijn hubbie en ik zijn ons aan het oriënteren..we verwachten binnen nu en een week of 4 ons 1e kindje. En we overwegen zijspan te gaan rijden..liefst één waar we ook solo mee kunnen rijden (2 motoren + complete zijspancombi passen niet in onze garage...).

Tusele
 
Ik heb van EZS alle medewerking gekregen, ben er later ook eens langs gegaan.. Vanb hen de afstelgegegevens gekregen. De manual is gewoon een fotokopie maar laat wat afstelling betreft niks aan het toeval over....
Wout Broer daarentegen (en nu hou ik er over op) had zich daar ook in moeten verdiepen.... koste me toch effe 1000 euro schade (valbeugel spiegel etc....) en mijn goede humeur.
Momenteel heb ik alles goed op orde.

overigens.. dank sidecarmaniac... Ik zag op de flexit site dat ze met extra stoeltje in de weer zijn... ze monteren nu ook een enkelzijdige wielophanging met een ronde band... :] Dat maakt me wel jaloers, en reden temeer om weer eens naar zelhem te rijden.....

Zijn er meer flexit rijders geef maar een gil...

Hier nog een, in de buurt van de Efteling.
Alleen tijdelijk uit de running ivm motorongeval. over een maandje probeer ik weer eens op de motor / zijspan te kruipen.
Hink al 4 maanden dankzij een oplettende (not!) automobilist......
Flexit zit nu aan een K75, moet echter aan een K1100 LT komen.
Al een noodstop moeten maken en remt beter op nat wegdek dan een solofiets dankzij het extra remschijfje(Stabiliserende invloed op het blokkeren van het voorwiel). Is tevens nog een verschil met een vast zijspan, n.l. remschijf zijspan zit parallel met voorwielschijven op de remleiding. Ik heb dit eerst afgekeken van de combinatie waar het span oorspronkelijk vanaf kwam.
Hopelijk tot ziens binnenkort.

Bijlage: IMAGE_00045.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan