dag motor rijders....
ik zag dat er nogal wat nieuwsgierigheid bestaat of het fenomeen flexit. Bij yahoo is overigens een flexit nieuwsgroep met plaatjes....
http/autos.groups.yahoo.com/group/flexitsidecarclub/?yguid=87925960
Ik zelf rijdt nu zo'n 5 jaar met een flexit uit 1991 oid. (het oude vierkante type). Hij hangt aan een pan european uit dat zelfde jaar... inmiddels 130.000 km op de teller. De meeste kilometers zijn solo afgelegd.
In tegenstelling tot een stan daard zijspan heeft de gewichtsverdeling in het voordeel van de motor een gunstig effect op de wegligging.
Hiervoor heb ik onder andere op een R1100RS gereden waar ik erg aan gehecht was. Op advies van EZS heb ik (met pijn in het hart) gekozen voor een zware motor. Ze waren eenduidig voor de pan als de ideale combinatie. Ik was zelf niet zo van de pan gecharmeerd maar ik kom mijn (redelijk recente) BMW met veel kilometers op de teller met kleine bijbetaling omruilen voor een ouder pan/flexit bij Wout Broer bij almelo. (jullie wel bekend denk ik)
Op mijn eerste rit ben ik met ongeveer 100 km/u de berm ingeschoven op de snelweg. Rechte weg, prachtig asfalt, zonnetje scheen. Ik liet gas los ivm verkeersdoorstroom en toen begon de combinatie met het stuur te slaan (niet te houden (ik heb overigens ervaring met de r100 gummie frames)
Bleek dat Wout Broer "vergeten" was de ketting die de speling tussen bak en motor op moet nemen af te stellen.... WBM distantierde zich overigens volledig van het gebeurde..en bij die vent kom ik dus ook nooit meer terug... jammer want hij heeft volgens mij welk verstand van starre zijspannen, maar een verkoper die kruideniert vind ik zonde van het gelden slecht voor mijn gezondheid....) ik heb toe zelf de hele combinatie uit elkaar gehaald gesmeerd en afgesteld.. sinds die tijd gaat ie als een speer. De schade viel wonder boven wonder nog mee.. valbeugel van de pan(li). De spiegel van de pan (re) en de rechter kant van de neus van de flexit...
Kortom: kritisch is de afstelling van de constructie.
Verder rijdt ik er nu met mijn dochtertje in in een maxicosi. Ik gooi de bak verder helemaal vol met vakantie spul en dat gaat prima. Je merkt wel het gewicht bij gasgeven/ loslaten maar dat is voorspelbaar.
Wanneer je de aanslag bereikt van de maximale hoek li of re is even wennen maar dan keert de techniek van solorijden om in star zijspanrijden waarbij de gewichtverdeling overigens wel gunstig is (je helt al flink in de bocht over). Je moet de motor dan actief tegen de aanslag aandrukken en sturen (als een auto)Dit lukt bij bijna alleen maar op klaverbladen met relatief lage snelheid.... Op het moment dat ie los van de aanslag komt,wordt het weer als een solo motor.
Kortom allemaal wel te doen. Voor mij de ideale combi tussen (echt) solo rijden, rijden met zijspan alsof het een solomotor is (ik heb nooit met een starre bak gereden). in 10 minuutjes zit ie er op of eraf.
Mijn dochter vindt het geweldig, en het enige jammere vind ik dat ik nauwelijks schwenkers tegenkom.. ben benieuwd naar hun ervaring (misschien wel met een R1100
Gr Hans
ik zag dat er nogal wat nieuwsgierigheid bestaat of het fenomeen flexit. Bij yahoo is overigens een flexit nieuwsgroep met plaatjes....
http/autos.groups.yahoo.com/group/flexitsidecarclub/?yguid=87925960
Ik zelf rijdt nu zo'n 5 jaar met een flexit uit 1991 oid. (het oude vierkante type). Hij hangt aan een pan european uit dat zelfde jaar... inmiddels 130.000 km op de teller. De meeste kilometers zijn solo afgelegd.
In tegenstelling tot een stan daard zijspan heeft de gewichtsverdeling in het voordeel van de motor een gunstig effect op de wegligging.
Hiervoor heb ik onder andere op een R1100RS gereden waar ik erg aan gehecht was. Op advies van EZS heb ik (met pijn in het hart) gekozen voor een zware motor. Ze waren eenduidig voor de pan als de ideale combinatie. Ik was zelf niet zo van de pan gecharmeerd maar ik kom mijn (redelijk recente) BMW met veel kilometers op de teller met kleine bijbetaling omruilen voor een ouder pan/flexit bij Wout Broer bij almelo. (jullie wel bekend denk ik)
Op mijn eerste rit ben ik met ongeveer 100 km/u de berm ingeschoven op de snelweg. Rechte weg, prachtig asfalt, zonnetje scheen. Ik liet gas los ivm verkeersdoorstroom en toen begon de combinatie met het stuur te slaan (niet te houden (ik heb overigens ervaring met de r100 gummie frames)
Bleek dat Wout Broer "vergeten" was de ketting die de speling tussen bak en motor op moet nemen af te stellen.... WBM distantierde zich overigens volledig van het gebeurde..en bij die vent kom ik dus ook nooit meer terug... jammer want hij heeft volgens mij welk verstand van starre zijspannen, maar een verkoper die kruideniert vind ik zonde van het gelden slecht voor mijn gezondheid....) ik heb toe zelf de hele combinatie uit elkaar gehaald gesmeerd en afgesteld.. sinds die tijd gaat ie als een speer. De schade viel wonder boven wonder nog mee.. valbeugel van de pan(li). De spiegel van de pan (re) en de rechter kant van de neus van de flexit...
Kortom: kritisch is de afstelling van de constructie.
Verder rijdt ik er nu met mijn dochtertje in in een maxicosi. Ik gooi de bak verder helemaal vol met vakantie spul en dat gaat prima. Je merkt wel het gewicht bij gasgeven/ loslaten maar dat is voorspelbaar.
Wanneer je de aanslag bereikt van de maximale hoek li of re is even wennen maar dan keert de techniek van solorijden om in star zijspanrijden waarbij de gewichtverdeling overigens wel gunstig is (je helt al flink in de bocht over). Je moet de motor dan actief tegen de aanslag aandrukken en sturen (als een auto)Dit lukt bij bijna alleen maar op klaverbladen met relatief lage snelheid.... Op het moment dat ie los van de aanslag komt,wordt het weer als een solo motor.
Kortom allemaal wel te doen. Voor mij de ideale combi tussen (echt) solo rijden, rijden met zijspan alsof het een solomotor is (ik heb nooit met een starre bak gereden). in 10 minuutjes zit ie er op of eraf.
Mijn dochter vindt het geweldig, en het enige jammere vind ik dat ik nauwelijks schwenkers tegenkom.. ben benieuwd naar hun ervaring (misschien wel met een R1100
Gr Hans