Flinke schroef in band, niet lek, verdere reparatie nodig?

NOERG

Die hard MF'er
3 aug 2009
307
0
Den Haag
Tot mijn grote vreugde trof ik van het weekend een aardig grote schroef (3,5*35 ofzo) aan in mijn achterband. :+ Midden op het loopvlak, ongeveer 2 cm door het loopvlak (niet recht naar binnen maar schuin onder het oppervlak (je voelde/zag een bult zitten)

Ik ging eigenlijk al uit van lek, de voorband moest al vervangen worden dus achterband maar gelijk mee besteld. Tegen verwachting in lijkt de band na verwijderen van de schroef niet te lekken. Een prop onder zo'n rare hoek gaat volgens mij niet werken, en om een band lek te prikken die nog niet helemaal lek is voelt ook zo vreemd. Moet/kan ik hier verder nog iets aan doen (tegen vocht ofzo) of lekker nog paar maanden op door rijden?
 
Laatst bewerkt:
Even op vier bar zetten, je schoonmoeder heen en weer naar Duitsland laten rijden waarbij ze even de topsnelheid aantikt. Als ze netjes thuiskomt kan je de bandenspanning verlagen en er verder gewoon mee rijden. :Y :Y
 
is je karkas misschien wel beschadigt? dan loop je wel kans op een bobbel op je band. Laat er eens door de bandenwisselende dude naar kijken

Geen idee, ik begreep dat het vooral een probleem was als er water bij de staaldraden kan komen. Geen idee of die geraakt zijn, de bult was te voelen toen de schroef er nog in zat, nu zie of voel je er voor de duidelijkheid niets aan.

Heeft het zin om het gaatje vol te spuiten met dat spul wat je ook gebruikt om een prop te zetten, of werkt dat alleen als er ook ongevulcaniseerd rubber aanwezig is? Of maak ik me zorgen om niets?

Als ik ermee naar een bandenboer rijd verwacht ik eigenlijk dat die toch alleen maar zegt dat je het nooit zeker weet, behalve als je (bij hem) een nieuwe band koopt :+

Banden zijn al besteld en onderweg.. maar die achterband kan eventueel ook gewoon wat later geplaatst worden natuurlijk :+ zit nog 4+mm profiel op.
 
atoCl.jpg


foto toch nog gevonden, schroef is er dus al paar dagen uit
 
Geen idee, ik begreep dat het vooral een probleem was als er water bij de staaldraden kan komen. Geen idee of die geraakt zijn, de bult was te voelen toen de schroef er nog in zat, nu zie of voel je er voor de duidelijkheid niets aan.

Heeft het zin om het gaatje vol te spuiten met dat spul wat je ook gebruikt om een prop te zetten, of werkt dat alleen als er ook ongevulcaniseerd rubber aanwezig is? Of maak ik me zorgen om niets?

Als ik ermee naar een bandenboer rijd verwacht ik eigenlijk dat die toch alleen maar zegt dat je het nooit zeker weet, behalve als je (bij hem) een nieuwe band koopt :+

Banden zijn al besteld en onderweg.. maar die achterband kan eventueel ook gewoon wat later geplaatst worden natuurlijk :+ zit nog 4+mm profiel op.

Je hele band zit vol met kunststof draden die het karkas bijeenhouden. Als er een draad gebroken is, dan zal je band gaan vervormen. maar je kan natuurlijk mazzel hebben ( scheelt een stuk in de knip)

stuur een pm naar Super Blackbird, hij is hier een bekende en ik verwacht van hem een eerlijk antwoord. Denmk dat hij niet kan oordelen zonder de band te zien, maar ja

aan de andere kant, het is ook safer om er een nieuwe op te zetten, stel dat de bandenboer zegt dat het wel kan en jij eindigt een paar dagen later met een klapband onder een vangrail, wie kijk jij daar dan op aan. Stukje verantwoordelijkheid en giswerk van een bandenboer met verregaande gevolgen.

Maar zoals Worldbeater al zegt. breng de band eens op maximale spanning ( staat op de zijkant van je band meestal in PSI) en laat hem zo een nachtje staan, en beslis dan wat je gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de foto bekijkt ben je geneigd te denken dat de schroef alleen in het buitenste rubber zit en geen constructiedelen beschadigd heeft.
In dat geval lijkt het me niet gevaarlijk de band te blijven gebruiken.
Ik vraag me af hoe je er nu achter kan komen of de schroef alleen in het buitenste rubber zit.
De indringdiepte en de hoek waaronder dat ding erin zit bepalen en dan met een maattekening van de band de zaak in doorsnede tekenen?
 
Zat de schroef recht er in zoals het stuk wat uitsteekt of was de schroef geknikt?
Als die op deze manier recht er in zat lijkt mij dat deze alleen in het buitenste rubber zat, en niet in het karkas.
 
Een moeilijk geval..... Op de foto is niet te zien of hij diep genoeg zit om het karkas te raken. Dat begint ongeveer 1mm onder de maximale profieldiepte.
Voelde je met uitdraaien van de schroef weerstand van het karkas of alleen van rubber?

M.b.t. corrosie is het van belang om te weten wat voor karkas er in zit, dit staat meestal op de zijkant van de band. Is het geen metaal, dan hoef je ook niet bang te zijn voor corrosie. Is het wel metaal, dan zou je kunnen proberen vloeibaar rubber m.b.v. een injectiespuit in te spuiten, maar of dit gaat werken weet ik niet....

Een klapband ben ik niet erg bang voor. Het kan wel zijn dat je een karkasbreuk krijgt, en dat de stabiliteit uit de band verdwijnt. Maar dat gebeurt vrijwel nooit plotseling, maar meestal geleidelijk......

Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat belangrijker is: ca. 100 Euro die je als restwaarde van je band weggooit, of je gemoedsrust. Ik kan niet in je hoofd kijken..... :+
 
Een moeilijk geval..... Op de foto is niet te zien of hij diep genoeg zit om het karkas te raken. Dat begint ongeveer 1mm onder de maximale profieldiepte.
Voelde je met uitdraaien van de schroef weerstand van het karkas of alleen van rubber?

M.b.t. corrosie is het van belang om te weten wat voor karkas er in zit, dit staat meestal op de zijkant van de band. Is het geen metaal, dan hoef je ook niet bang te zijn voor corrosie. Is het wel metaal, dan zou je kunnen proberen vloeibaar rubber m.b.v. een injectiespuit in te spuiten, maar of dit gaat werken weet ik niet....

Een klapband ben ik niet erg bang voor. Het kan wel zijn dat je een karkasbreuk krijgt, en dat de stabiliteit uit de band verdwijnt. Maar dat gebeurt vrijwel nooit plotseling, maar meestal geleidelijk......

Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat belangrijker is: ca. 100 Euro die je als restwaarde van je band weggooit, of je gemoedsrust. Ik kan niet in je hoofd kijken..... :+

Ja precies.
Ik heb in mijn bandenverleden ook wel banden achterover gedrukt en gewoon gerepareerd om zelf mee te rijden. Maar dan zat er wel een schroef recht door het loopvlak en niet zoals bij jou in de lengte. Mee doorrijden is een risico.

Bij deze beschadiging nam IK het risico NIET. Dus, tegen de muur en oproken!

8-)
 
Een moeilijk geval..... Op de foto is niet te zien of hij diep genoeg zit om het karkas te raken. Dat begint ongeveer 1mm onder de maximale profieldiepte.
Voelde je met uitdraaien van de schroef weerstand van het karkas of alleen van rubber?

M.b.t. corrosie is het van belang om te weten wat voor karkas er in zit, dit staat meestal op de zijkant van de band. Is het geen metaal, dan hoef je ook niet bang te zijn voor corrosie. Is het wel metaal, dan zou je kunnen proberen vloeibaar rubber m.b.v. een injectiespuit in te spuiten, maar of dit gaat werken weet ik niet....

Een klapband ben ik niet erg bang voor. Het kan wel zijn dat je een karkasbreuk krijgt, en dat de stabiliteit uit de band verdwijnt. Maar dat gebeurt vrijwel nooit plotseling, maar meestal geleidelijk......

Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat belangrijker is: ca. 100 Euro die je als restwaarde van je band weggooit, of je gemoedsrust. Ik kan niet in je hoofd kijken..... :+

Hij kan misschien de band demonteren en dan aan de binnenkant ook kijken of er schade is?
 
Ik heb even afgewacht met reageren, in de hoop dat ik na opnieuw meten zou weten of ie niet gewoon toch stiekem lek is.. maar dat heeft me eerlijk gezegd alleen maar aan het twijfelen gemaakt, maargoed morgenochtend kijk ik nog wel een keer, dan zou het duidelijk moeten zijn.

Zoals gezegd moest er al een voorband worden besteld, en heb ik achter maar gelijk mee besteld (tijd om eens een ander merk te proberen ook) sinds vanochtend staan die dan ook beide in mn kamertje te meuren :P

Als ie morgen toch lek blijkt te zijn is het simpel, niet te repareren op onder zo'n rare hoek dus einde verhaal. Als ie niet lek is laat ik de voorband erom leggen, achter zal dan alsnog snel volgen.

Meeste reacties die ik krijg als ik die foto laat zien komen ongeveer neer op hetzelfde, het kan waarschijnlijk wel, ploft niet spontaan uit elkaar maar vaak controleren en niet mee gaan racen. Dat is ook ongeveer de inschatting die ik er zelf bij heb.. maar heb ik daar zin in, nou eigenlijk niet. Als ik over een hobbel weg rijd wil ik gewoon kunnen denken 'wat een rot weg' en niet 'is mn band nog wel in orde'. Restwaarde is lang geen 100 euro gelukkig, dat was de nieuwprijs en voor montage heb ik toen niet betaald omdat de monteur een lompe kluns was.

Dus hoe dan ook, binnen nu en 2 weken is ie eraf.. oproken is aan mij niet besteed, maar als er een liefhebber voor is (160/60/17) wil ik hem best bewaren (als ie dus niet lek blijkt te zijn)
 
Terug
Bovenaan Onderaan