Flitsen bij vooraan staan?

De P

Die hard MF'er
21 mei 2010
520
0
Zaandam
Situatie:

Ik kroop laatst vooraan (ongv 10 auto's beide kanten) en zag toen dat er een flitspaal stond, dus ik bleef in het midden staan omdat ik bang was om geflitst te worden als ik voor 1 van de 2 rijen ging staan. (Allebei de auto's vooraan stonden al op de stopstreep)

Bij groen geef ik even gas door het midden en ga daarna wel naar rechts, niet wetend dat er rechts naast mij een midlife crisis menneer stond die waarschijnlijk geen motor mocht rijden van zijn vrouw en wilde laten zien hoe hard zijn station kon optrekken.

gevolg: Ik geef even gas en net toen ik naar rechts wilde gaan had menneer alles op alles gezet om mij nog even rechts in te halen en creerde een vrij gevaarlijke situatie. Nou vindt ik het gedeeltelijk mijn eigen schuld omdat ik deed alsof er en 3e rijbaan in het midden zat :+. Maar mijn vriendin (achterop) vondt het meer dat schuld van de station mr. en beloonde hem met een middelvinger (Stiekem wel een beetje trots :9)

Voor zo ver voor de kut situatie... mijn vraag is:
Kan je nou wel of niet geflitst worden bij het "voorkruipen"? zo ja, hoever moet je daar voor staan? Of moet het met een bepaalde snelheid? En waar krijg je een boete voor? Door rood rijden? of niet stoppen voor de stopstreep? Of is er ook geen mogelijkheid dat je geen boete krijgt terwijl hij wel flitst?

Ik heb al veel gelezen wat mensen denken, maar daar ben ik niet zo in geïnteresseerd ;) Hebben er mensen wel eens een boete gekregen op de motor voor te laat stoppen, te ver naar voren staan etc.?
 
Nope, nog geen boete gekregen.
De lussen vooraan reageren vnl. als er echt overheengreden wordt, niet als je daar stilstaat en wacht tot het rode licht gedoofd is.
Er zou nog een trein kunnen komen. O-)
 
ongeveer een meter na de stopstreep ligt een lus.
Deze registreerd of er doorgereden wordt bij rood licht.
Zo lang je voor de lus stopt en pas bij groen licht rijdt is er niets aan de hand.
 
Nooit boete gehad. detectielussen zitten meest ook niet direct voor de lijn maar een metertje of 2 verder. Verder zien ze dat je dan met 1 kmu voorbij komt, en zullen ze dus wrs geen boete sturen.
 
Situatie:

Ik kroop laatst vooraan (ongv 10 auto's beide kanten) en zag toen dat er een flitspaal stond, dus ik bleef in het midden staan omdat ik bang was om geflitst te worden als ik voor 1 van de 2 rijen ging staan. (Allebei de auto's vooraan stonden al op de stopstreep)

Bij groen geef ik even gas door het midden en ga daarna wel naar rechts, niet wetend dat er rechts naast mij een midlife crisis menneer stond die waarschijnlijk geen motor mocht rijden van zijn vrouw en wilde laten zien hoe hard zijn station kon optrekken.

gevolg: Ik geef even gas en net toen ik naar rechts wilde gaan had menneer alles op alles gezet om mij nog even rechts in te halen en creerde een vrij gevaarlijke situatie. Nou vindt ik het gedeeltelijk mijn eigen schuld omdat ik deed alsof er en 3e rijbaan in het midden zat :+. Maar mijn vriendin (achterop) vondt het meer dat schuld van de station mr. en beloonde hem met een middelvinger (Stiekem wel een beetje trots :9)

Voor zo ver voor de kut situatie... mijn vraag is:
Kan je nou wel of niet geflitst worden bij het "voorkruipen"? zo ja, hoever moet je daar voor staan? Of moet het met een bepaalde snelheid? En waar krijg je een boete voor? Door rood rijden? of niet stoppen voor de stopstreep? Of is er ook geen mogelijkheid dat je geen boete krijgt terwijl hij wel flitst?

Ik heb al veel gelezen wat mensen denken, maar daar ben ik niet zo in geïnteresseerd ;) Hebben er mensen wel eens een boete gekregen op de motor voor te laat stoppen, te ver naar voren staan etc.?

Ik zou ook trots zijn op mijn vriendin als ze dat deed :Y *D
 
Meestal zit er inderdaad na 1 meter een lus maar verderop de kruizing nog eentje, juist ter controle of je niet gewoon een stukje te ver bent doorgereden en om je snelheid te meten ;)
 
Ik vind het trouwens volledig jouw schuld. Misschien trekt die meneer gewoon graag "snel" op, en hij hoeft zich niet aan te passen omdat jij tussen de auto's gaat staan. Let wel, ik vind het prima dat je dat doet, ik doe het zelf ook, maar dan moet je ook wel gewoon als eerste weg zijn.

De middelvinger heeft de automobilist in dit geval niet verdiend, vind ik.
 
Neemt mijn twijfel nog niet echt weg. Aangezien je al snel 2 meter voor de stopstreep staat als de auto achter je er op of vlak achter staat.... Dan zou je dus al geflitst moeten worden.

@ Martinus tussengas Ik dacht dat je snelheid gemeten werd door 2-3 foto's?
Maar als wat je zegt echt zo is ben ik al wat meer gerust gesteld en ga ik het gewoon proberen... Lijkt me alleen toch zonde als er een keer een boete op de mat ligt :p
 
ze maken idd 2 fotos, als je in die tussentijd doorrijd krijg je de foto thuis. het kan ook zijn dat je bijv doorgeschoten bent of te laat geremd. dan krijg je als het goed is geen bekeuring.

overigens moet je officieel achter de stopstreep blijven staan bij rood licht.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het trouwens volledig jouw schuld. Misschien trekt die meneer gewoon graag "snel" op, en hij hoeft zich niet aan te passen omdat jij tussen de auto's gaat staan. Let wel, ik vind het prima dat je dat doet, ik doe het zelf ook, maar dan moet je ook wel gewoon als eerste weg zijn.

De middelvinger heeft de automobilist in dit geval niet verdiend, vind ik.

Ja ik schaam me ook diep... maar het was nat en ik had mn vriendin achterop dus om volgas weg te raggen vondt ik ook niet gepast. En gewoon een kalende 40+er in een station verkeerd ingeschat :p

Then again, hij heeft een gevaarlijke situatie bewust nog gevaarlijker gemaakt... Ik had niet zoveel keus meer nadat ik een slechte plek had uitgekozen :P
 
Ik vind het trouwens volledig jouw schuld. Misschien trekt die meneer gewoon graag "snel" op, en hij hoeft zich niet aan te passen omdat jij tussen de auto's gaat staan. Let wel, ik vind het prima dat je dat doet, ik doe het zelf ook, maar dan moet je ook wel gewoon als eerste weg zijn.

De middelvinger heeft de automobilist in dit geval niet verdiend, vind ik.

Precies :Y,als je vooraan tussen de auto's staat,helemaal tot de streep en met genoeg "jus"wegrijden zodat je anderen niet hindert als je dat niet lukt,braaf achteraan sluiten :P .
 
Ja ik schaam me ook diep... maar het was nat en ik had mn vriendin achterop dus om volgas weg te raggen vondt ik ook niet gepast. En gewoon een kalende 40+er in een station verkeerd ingeschat :p

Then again, hij heeft een gevaarlijke situatie bewust nog gevaarlijker gemaakt... Ik had niet zoveel keus meer nadat ik een slechte plek had uitgekozen :P
:^ Precies zo is het. Neem aan dat hij je op zich wel in smiezen hield.

Anyways. Ik heb een keer het volgende zien gebeuren, met betrekking tot dit verhaal. Dit was in Hoofddorp, bij de stoplichten voor de oprit naar de A4. Een auto stond bij het stoplicht voor rechtsaf. Maar, hij bedacht zich, draaide zijn stuur naar links, en reed zo een stukje naar voren, over de stopstreep, en nu voorgesorteerd voor rechtdoor. Toen de lichten op groen sprongen, reed hij weg, en.... FLITS!

Het verbaasde me, maar sindsdien ga ik nooit meer over de stopstreep als er een camera is!

edit: bedenk me nu pas: ook al maakt ie een foto, dan sta je erop terwijl je door groen rijdt, dus who cares :P
 
Laatst bewerkt:
....
De lussen vooraan reageren vnl. als er echt overheengreden wordt, niet als je daar stilstaat en wacht tot het rode licht gedoofd is.
..

:^ Eensch.

Overigens maakt de persoon die naar een rijstrook wil die al bezet is de situatie gevaarlijk, lijkt me. Je vroeg er niet om, maar je kaartte het wel aan in je eigen relaas ;)
 
ze maken idd 2 fotos, als je in die tussentijd doorrijd krijg je de foto thuis. het kan ook zijn dat je bijv doorgeschoten bent of te laat geremd. dan krijg je als het goed is geen bekeuring.

overigens moet je officieel achter de stopstreep blijven staan bij rood licht.

Dat was precies wat ik bedoelde :Y
 
Dit is je eigen stomme schuld, je kan toch zelf wel bedenken dat tussen de autos staan niet zo handig is?

Ik kan me daar zo aan ergeren, leuke is namelijk dat ik dan niet tussen de eerste twee auto's klem sta zoals jij, maar tussen de eerst vier.. |(
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik nieuwsgierig.

Als je bijv. bij een tweebaanssituatie precies tussen de 2 lussen door rijd, dan wordt er dus niet geflitst?
 
Dit is je eigen stomme schuld, je kan toch zelf wel bedenken dat tussen de autos staan niet zo handig is?

Ik kan me daar zo aan ergeren, leuke is namelijk dat ik dan niet tussen de eerste twee auto's klem sta zoals jij, maar tussen de eerst vier.. |(
Tussen de auto's staan is goed (en de enige toegestane optie als je naar voren wil, aangezien je de streep niet mag passeren).

Als er een motorrijder achter me zit dan strijk ik altijd mijn hand over mijn hart en passeer ik toch maar die streep hoor, maar anders niet.
 
Itt wat iedereen zegt, kun je gewoon een boete krijgen voor rijden door rood als je niet voor de streep stilstaat, maar op de eerste lus (weet ik uit eigen ervaring). De enige mazzel is dat die lussen niet altijd op motoren reageren.
 
Nu ben ik nieuwsgierig.

Als je bijv. bij een tweebaanssituatie precies tussen de 2 lussen door rijd, dan wordt er dus niet geflitst?
De meeste lussen zitten over de hele breedte van het wegdek. Zo niet, dan zou ertussendoor rijden moeten werken. Maar ja, hoe graag wil je als motorrijder nou door rood rijden?
 
heeft er niemand de foto van een roodlicht camera ?
Dan kan je zien op welke afstand van de streep je nog in beeld staat.
Ik gok dat je door vertraging in het systeem niet hoeft te verwachten dat je de eerste 2 meter voor de streep het risico loopt dat je op de foto staat... ?
Als je er met 50 / 80 overheen komt is een camera niet snel genoeg wanneer hij echt op de streep zou focussen.
 
Toevallig had ik het hier met een collega vrijdag over. Hij had een bekeuring gekregen omdat hij nog voor diep oranje wilde remmen. Hij kwam een meter voor de streep stil te staan, ook te zien op de foto's, maar kreeg toch een bekeuring voor het "door rood rijden", oftewel het niet voor de stopstreep stil te staan.
Zelfde geld natuurlijk met een motor. Als je de lus raakt wordt je gewoon geflits. Snelheid heeft hier niets mee te maken.
 
Tussen de auto's staan is goed (en de enige toegestane optie als je naar voren wil, aangezien je de streep niet mag passeren).

Als er een motorrijder achter me zit dan strijk ik altijd mijn hand over mijn hart en passeer ik toch maar die streep hoor, maar anders niet.
Dat kun jij goed vinden, maar veilig is anders, als je motor afslaat of die auto een stukje opzij komt zit je ertussen..
En jij rijdt dan misschien wel door, (waarvoor dank) maar 9 van de 10 "een keer per jaar met de motor naar het werk" rijders blijft lekker staan..

En ik rij al 15 jaar over die stopstreep, ook als er een politie auto vooraan staat en heb er nog nooit zelfs maar een boze blik om gehad van een agent.
 
Google wist het antwoord weer:

De roodlichtcamera

Deze camera registreert de overdreven snelheid én het roodrijden van de voertuigen. Ze worden geplaatst ter hoogte van door verkeerslichten geregelde kruispunten.

De roodlichtcamera’s werken via twee lussen per rijstrook, die zijn aangebracht in het wegdek. De lussen bevinden zich meestal ter hoogte van de stopstreep. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de lus rijdt vergeleken met de signaalstand van het verkeerslicht (al dan niet rood). Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto’s. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt of doorrijdt en vermeldt de snelheid ervan.

De politie stelt de snelheid in waarop de roodlichtcamera overtredingen begint te registreren. De politie zorgt ook voor het plaatsen van de filmcassette, het uitlezen van de nummerplaten via de fotonegatieven en natuurlijk ook voor het opstellen en administratief afhandelen van het proces-verbaal. Afhankelijk van de ernst van de inbreuk maakt het parket een voorstel tot minnelijke schikking op of dagvaardt de overtreder voor de politierechtbank.
Dus je kan bij stoplichten geflitst worden voor je snelheid EN als je door rood rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan