Flitsfoto staat nu op internet

Revz

MF veteraan
23 mei 2003
6.180
34
Automobilisten die in noordelijk Noord-Holland zijn geflitst bij een snelheids- of een roodlichtovertreding, kunnen vanaf vandaag de foto op internet bekijken. Het is een dienst van de regiopolitie Noord-Holland Noord. De ‘boetevolgservice’ wordt vrijwel zeker door andere politiekorpsen overgenomen.

Jaarlijks komen bij de 25 regiokorpsen tienduizenden vragen over de flitsbekeuringen. Bij Noord-Holland Noord waren dat er vorig jaar 3.700. Sommige overtreders proberen met het opvragen van gedetailleerde informatie over hun bekeuring de politie dol te draaien. Er zijn speciale websites die hen daarbij helpen.

Jan Oost, directeur Intake en Service van de politie Noord-Holland Noord, wilde de beantwoording van de vragen voor de politie efficiënter en voor de burger klantvriendelijk maken.

Zo kunnen alle in de in de Kop van Noord-Holland geflitste automobilisten nu met een code op hun bekeuring inloggen op een website. Daar vinden ze de foto van hun voertuig dat op dat moment te hard of door rood licht rijdt. Plaats, datum en tijdstip staan erbij. Op een landkaart wordt de precieze locatie van de overtreding weergegeven.

Andere informatie, die de overtreder volgens de Wet Openbaarheid van Bestuur mag opvragen, wordt meteen getoond, zoals het ijkrapport van het flitsapparaat, de akte van aanstelling van de bekeurende politiefunctionaris en diens certificaat van training om de apparatuur te mogen bedienen.

Jan Oost heeft momenteel zelf een verzoek voor informatie lopen bij de Amsterdamse politie, nadat hij thuis een bekeuring ontving voor een snelheidsovertreding. Hij herinnert zich niet dat hij die dag in de hoofdstad was. Oost heeft de foto opgevraagd om te zien of het kenteken van zijn auto is misbruikt. Sommige politiekorpsen vragen geld voor verstrekken van zulke informatie. De service van Noord-Holland Noord is gratis.

Noord-Holland Noord heeft ook een aangiftevolgservice ontwikkeld, waarmee een aangever van veel voorkomende misdrijven, zoals zakkenrollen en fietsdiefstal, via internet kan zien hoe het staat met de afhandeling.
bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1149924.ece/Flitsfoto_staat_nu_op_internet
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/02/nog_nooit_vertoond_precies_een.html
Het gaat in het artikel steeds over automobilisten. Ik neem aan dat het ook voor andere motorvoertuigen is :')
 
Laatst bewerkt:
Sommige politiekorpsen vragen geld voor verstrekken van zulke informatie. De service van Noord-Holland Noord is gratis.

In beide gevallen wordt er geld gevraagd uiteindelijk :+
 
Hmm zouden ze dit doen omdat er teveel mensen ijkingsrapporten en foto's opvragen om onder de boete uit te komen of vinden ze gewoon dat mensen voor dat geld best wel recht hebben op een foto van hun mooie snelle auto/motor? ;)
 
Laatst bewerkt:
Met de digitale flitspalen etc, lijkt het me heel makkelijk om zoiets te maken. Scheelt hun op de termijn in de kosten.
 
Vind het wel slim van ze, zo haal je toch een hoop administratieve onzin uit de dagelijkse bezigheden. (Kunnen ze meer tijd vrijmaken voor zinvolle dingen, pedobestrijding ofzo)
En heb je geen gedoe meer.
Als je te hard rijd is dat je eigen verantwoordelijkheid en dan moet je dat ook nemen met een bekeuring. En terecht mag je vragen of alle gegevens korrekt zijn afgenomen door de dienstdoende agent alleen hebben ze dat nu een stukje makkelijker gemaakt.
Briljant, welkom in 2009.
Straks allemaal verplicht een GPS-ontvanger onder je zadel en dan kan je nergens meer te hard rijden zonder dat ze je pakken. Wordt de bewijslast andersom gemaakt, mag jij bewijzen dat je niet op de motor zat.
Boetes vertienvoudigen in bewoonde wijken zal ook wel helpen om de debielen die door de wijk heen scheuren aan te pakken.
Daar ben ik dan helemaal niet op tegen.

Tegelijkertijd kan je dan alle bumperklevers, linksrijders en rechts-inhalers op een simpele manier traceren en beboeten. *O*

Zal een stuk schelen in frustatie op het landelijke wegdeg.
Nu alleen nog een camera-systeem die signaleert dat de bestuurder zit te roken, eten, rukken, internetten of domweg zijn middelvinger opsteekt en moraliserend nederland heeft z'n zin. *D

Maar daar tegenovergesteld moet er ook een regelgeving toegepast worden om op de lege snelwegen na spitstijd de snelheid ala Duitsland toe te passen.
Alleen 100 tot 120 bij op- en afritten en voor de rest op die 4 of 5 baanswegen volgas kunnen knallen. :Y (of 3 baans. 2 baans vind ik persoonlijk niet verstandig vanwege vrachtverkeer)

Doodmoe wordt ik van de A4 bijvoorbeeld. Heerlijk nieuw asfalt. Asfaltstroken genoeg en dan maar 100. |(
 
ik weet toevallig dat dit initiatief heel leuk bedacht was en gelijk is doorgespeeld naar de pers, maar dat er nog helemaal niets over de praktische uitvoering bij de politie bekend is en dat dit ook nog wel enige jaren op zich kan laten wachten...
 
@synthetic
volgens mij gaat het ook alleen nog maar om een 'pilot' in de regio Noord-Holland Noord.

de maatregel volgt wel verdacht snel op het toegenomen 'wob-ben'
 
227-geflitst-big.jpg
 
Toch knap dat ze, terwijl het kenteken nagenoeg onleesbaar is, je toch hebben kunnen opsporen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan