floaters braking remschijf loopt langs remblok

Maddox

MF veteraan
11 feb 2005
15.639
757
Veghel
Ik heb op mijn 2003 kawasaki zx6rr Nissin remklauwen gemonteerd ipv de orginele Tokico's. De Nissins heb ik van internet gehaald, en ze zijn mij verkocht als zijnde van een 2007 zx6r. Ik heb ook al enige tijd zwevende braking remschijven in gebruik, ook al met de Tokico's.

Bij het demonteren van de Tokico's viel het me op dat de onderzijde van de remblokjes beschadigd/schuin weggesleten is.
5f76c2bb046713a5d6821a384a045512.jpg

98724c58d616d21762e66baa82e56817.jpg


Nou heb ik de Nissin's er gemonteerd en geconstateerd dat de floaters van de schijf tegen de blokjes aanlopen.
2d9a574fd2351cd3f4310e06821777db.jpg


Ik heb het juiste type schijf, nameljk de STX48D. De dikte is gemiddeld 5,1 mm, op diverse plaatsen gemeten met een micrometer. In de draairichting zit er geen voelbare speling op de floaters, haaks op de draairichting uiteraard wel. Maar niet overdreven veel.
093cd95db28b30c9b54a6e113deaecfd.jpg


Bij het inspecteren van de remklauwen, voor montage, viel me op dat er in 1 klauw een licht slijtspoor zit. Dit moet door een remschijf veroorzaakt zijn:
cddde9c95ef48257ceb17743e964f57f.jpg

fdcb51c57f2361332926d586c62d2776.jpg

7fd9d21a634e6389e2d083a521426d8c.jpg


Blijkbaar is de tolerantie te krap. Zaterdag ga ik met deze motor op Assen rijden. Ik wil tussen de voorvorkpoot en de remklauwen een M10 ring monteren, zodat er wat meer tolerantie ontstaat.

Mijn vraag (ja eindelijk!) is dan ook of dit zomaar kan. Ik weet dat er vaker afstandbussen tussen voorvork en remklauw gebruikt worden, maar meestal is de diameter van de schijf groter is dan orgineel.
Een andere optie is om de orginele schijven van mijn 'regenvelgen' over te zetten en niet met de Braking schijven gaan rijden. Liever niet, want daar heb ik eigenlijk geen tijd voor...

Edit: Ik heb dit topic ook doorgemaild aan braking.nl met de vraag of het een bekend iets is en of ze een oplossing hebben.
 
Laatst bewerkt:
als je een gewone M10 ring er tussen gaat zetten heb je kans dat het blok "schuin" gaat zitten tov je remschijf, was bij veel remmen kan resulteren in kromme remschijven.
Dit omdat je de passing mist (normaal gaat de remklauw in een uitsparing, zodat de remblok niet meer kan bewegen)

maar als ik de éénnalaatste foto bekijk, zijn je schijven toch echt wel te groot in diameter :Y
in de handel zijn opvulbussen te krijgen, die precies passen in de uitsparing,
en aan de andere kant van deze bussen zit zo'n zelfde uitsparing waar je remblok op moet.

zoiets dus:
full
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar zijn klauwen kijk zijn de pasvlakken gewoon vlak en niet conisch ofzo. Dus met een ring zou kunnen. Maar ik zou niet een normale sluitring pakken maar dan een vulring/shim. Dit omdat een sluitring nooit mooi vlak is. Hierdoor zouden je klauwen scheef kunnen staan of loskomen in het ergste geval.
 
Edit: Ik heb dit topic ook doorgemaild aan braking.nl met de vraag of het een bekend iets is en of ze een oplossing hebben.

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met exact dezelfde motor, en braking schijven. Ik heb heel iets van de onderkant van de blokken afgehaald, de onderkant liep in een boogvorm, iets de vijl langs 2 hoeken en het was over. Maar hij mag natuurlijk de klauw niet raken.
 
De snelle reactie van braking.nl:

Beste Laurens,

Ongeveer 9 a 10 jaar geleden hebben wel eens van een klant te horen gekregen dat ook de spacers van de schijf de blokken raakte, deze klant heeft toen op ons aanraden Braking remblokken gemonteerd en het probleem was over.

Het is eigenlijk altijd bij deze ene keer gebleven, wij horen de dealers er tot nu toe nooit over klagen.

Het enige wat ik op dit moment kan adviseren is, ga naar een Braking dealer om de kwestie te laten inspecteren. (Of als u deze schijven via een dealer hebt gekocht, wilt u naar deze desbetreffende dealer terug gaan) Omdat het via de mail aan de hand van foto's voor ons toch lastig blijft te beoordelen. (Braking dealers staan op onze site)
Als u van te voren laat weten naar welke dealer u wilt gaan dan kan ik eventueel zorgen dat er een juiste set Braking-remblokken bij deze dealer voorradig is.


Met vriendelijke groeten, Best regards, Mit freundlichen grüßen,

Dennis Brethouwer.
HGAsport

Inderdaad, sluitringen zijn niet helemaal vlak. Niet doen dus....


als je een gewone M10 ring er tussen gaat zetten heb je kans dat het blok "schuin" gaat zitten tov je remschijf, was bij veel remmen kan resulteren in kromme remschijven.
Dit omdat je de passing mist (normaal gaat de remklauw in een uitsparing, zodat de remblok niet meer kan bewegen)

maar als ik de éénnalaatste foto bekijk, zijn je schijven toch echt wel te groot in diameter :Y
in de handel zijn opvulbussen te krijgen, die precies passen in de uitsparing,
en aan de andere kant van deze bussen zit zo'n zelfde uitsparing waar je remblok op moet.

zoiets dus:
[afbeelding]
Dat spoor zat er al in toen ik de klauwen kreeg. Heb er nog niet mee gereden. Heb het nagemeten, en de diameter is hetzelfde als orgineel (280 mm).
 
Laatst bewerkt:
Je kan bij een machinehandelaar of een goeie technische groothandel naar zwarte ringen vragen. Die worden gebruikt om werkstukken maa op machines te spannen. Opspangereedschap dus. Dus zijn wel vlak en allemaal even dik.
Of iemand vinden die er een paar kan draaien voor je.

Of ik zie het verkeerd, maar het lijkt ook alsof je schijven niet helemaal tot aan de uiterste diameter worden gebruikt...

8-)
 
Je kan bij een machinehandelaar of een goeie technische groothandel naar zwarte ringen vragen. Die worden gebruikt om werkstukken maa op machines te spannen. Opspangereedschap dus. Dus zijn wel vlak en allemaal even dik.
Of iemand vinden die er een paar kan draaien voor je.

Of ik zie het verkeerd, maar het lijkt ook alsof je schijven niet helemaal tot aan de uiterste diameter worden gebruikt...

8-)
Klopt, dat was ik vergeten. De buitenste millimeter lijkt inderdaad niet gebruikt te worden.

edit:
even gezocht. ik neem aan dat je deze ringen bedoelt? De dikte van een M10 is 4 mm, dat lijkt me weer te veel....
 
Laatst bewerkt:
borgringetje er tussen doen. Zijn normaal iets van 1,6mm, aangedraaid blijft er een mm over precies genoeg en zal niet verschuiven hoor ;)

heb ook nog wel pasringen in 0,5mm, even kijken hoeveel er tussen moeten (ik had er 2 tussen)

zie je morgen wel ff!
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic. Als ik het even mag "kapen": ben met een soortgelijk iets bezig. Wil van mijn 6 zuigerige tokicos af en 4 zuigerige nissins monteren. Echter; de nissins zorgen er voor dat de remblokken aan de binnenkant 'over over de schrijf vallen'. Het gaat hier niet om een radiaal, maar een traditionele remophanging.

Kun je de remblokken zomaar bij-veilen? Krijg je dan geen ongelijke drukopbouw (en concentrische krachten op de zuigers?)
Zijn er remblokken die speciaal bedoeld zijn om grotere schijven te huisvesten, en hun voering hogere dragen?
 
als je een gewone M10 ring er tussen gaat zetten heb je kans dat het blok "schuin" gaat zitten tov je remschijf, was bij veel remmen kan resulteren in kromme remschijven.
Dit omdat je de passing mist (normaal gaat de remklauw in een uitsparing, zodat de remblok niet meer kan bewegen)

maar als ik de éénnalaatste foto bekijk, zijn je schijven toch echt wel te groot in diameter :Y
in de handel zijn opvulbussen te krijgen, die precies passen in de uitsparing,
en aan de andere kant van deze bussen zit zo'n zelfde uitsparing waar je remblok op moet.

zoiets dus:
[afbeelding]


Kawa heeft geen uitsparingen,gewoon vlak op elkaar.Bij mijn zx10r ook zo.Wel lastig want inderdaad door wat ruimte in boutgaten kunnen je klauwen ietwat scheef zitten.Ik knijp eerst in hendel zodat de blokken al op de schijven drukken en draai tegelijk de bouten aan.
 
deze van Schnorr:

[afbeelding]
aha, ik ga eens kijken of ik ze ergens op de kop kan tikken....
Edit: zijn er nog mensen die er een paar nodig hebben :? Ze zijn per 250 stuks verpakt :')

Kawa heeft geen uitsparingen,gewoon vlak op elkaar.Bij mijn zx10r ook zo.Wel lastig want inderdaad door wat ruimte in boutgaten kunnen je klauwen ietwat scheef zitten.Ik knijp eerst in hendel zodat de blokken al op de schijven drukken en draai tegelijk de bouten aan.
Goede tip :)
 
Laatst bewerkt:
Stad en land afgebeld, pasringen (din 988) heeft niemand op voorraad óf gaan per 100, 250 of meer :P Nog even langs de lokale motorzaak om te kijken of hij wat heeft, anders een maatje bellen of hij iets kan draaien en als dat niet lukr wil graag gebruik maken van je aanbod! :Y

Neem voor de zekerheid ook maar de originele remschijven mee, denk ik zo....
 
Terug
Bovenaan Onderaan