Fluitend geluid aan bovenkant motorblok..

Gerretje

Die hard MF'er
9 nov 2009
254
0
Rotterdam
Hallo allen,

gistermiddag en ook deze morgen maakte mijn motor een fluitend/zoemend geluid. Het lijkt erg op het geluid van een stofzuiger 2 kamers verderop.... Heb al wel uit kunnen sluiten dat het de koel fan is. Deze sloeg pas aan toen ik op zoek was naar het euvel, geluid is vergelijkbaar maar veel minder hard.
Het geluid is het beste te horen ter hoogte van de bovenste kroonplaat en heb een vermoeden dat het ergens aan de bovenkant van het blok vandaan komt. Maar wat het is? Geen flauw idee!

Gaat om een Honda CBF600 uit 2009 (ABS).

Hoop dat jullie een idee hebben....

Bij voorbaat dank,
Gerwin
 
Ik gok dat je airflow via de lucht inlaat hoort. De inlaat zit vaak bij de bovenste kroonplaat en daar hoor je het geluid het beste.

Maak anders even een filmpje met geluid als je een zinnig antwoord wilt :)
 
@Daanzzzz: Ga vanavond even kijken of het probleem zich herhaald en zal proberen een filmpje maken. Misschien dat er dus ergens een slangetje niet helemaal jofel is...

@Blade4Fun: Nee was niet dat geluid, misschien het geluid wat jij hoorde toen ik langs je flitste? :P
 
Helaas is het hier pokkeweer dus even lekker in de tuin knutselen zit er even niet in....
Heb wel een filmpje gemaakt en op You Tube gezet:

Duidelijk is het 'gefluit' te horen zodra de telefoon zo ongeveer naast de contactsleutel gehouden wordt. Ook hoor je op een gegeven moment de fan aanslaan.

@Ed: thanks voor de tip. Zodra het een beetje droger is zal ik eens gaan proberen/voelen!

Alle suggesties zijn welkom!
 
@Alx76:

geluid blijft constant bij verhogen toeren. Bij uitzetten en opnieuw starten is het geluid even weg en vlak na het weg rijden komt het weer terug. Heb het een week of 3 geleden voor het eerst gehoord maar is toen weer weg gegaan. Sinds deze week weer terug dus. Enig idee hoe te controleren dat het daadwerkelijk de brandstofpomp is?
 
@Alx76:

geluid blijft constant bij verhogen toeren. Bij uitzetten en opnieuw starten is het geluid even weg en vlak na het weg rijden komt het weer terug. Heb het een week of 3 geleden voor het eerst gehoord maar is toen weer weg gegaan. Sinds deze week weer terug dus. Enig idee hoe te controleren dat het daadwerkelijk de brandstofpomp is?

Dan kan het niet de brandstofpomp zijn, aangezien deze als eerste gaat werken bij aanzetten van je contact(op druk brengen) en blijkbaar is dat geluid er dan nog niet.
 
Hallo allen,

heb zojuist tijd kunnen vinden om het probleem te verhelpen.... Had ik tijd.... was t (%(&%^weer!

Als eerste alle bougies nagelopen en op moment vast gezet (16 nm). Met onderhoud draaien we hem met de hand vast zonder een moment sleutel. Wat me opviel is dat er 2 nogal wat extra wentelingen nodig hadden om op het moment te komen. Ook leek 1 van de bobine kabels ietwat 'vochtig' aan de bovenkant.
Daarna motor aangezet en hoor ik mooi de brandstofpomp aangaan. Met starten geen probleem. Ook langer laten lopen (motor warm laten worden) en het gas op 4-5000 rpm houden resulteerde niet in het eerdere gefluit.

Lijkt erop dat Ed het waarschijnlijk bij het goede eind had! Maar een ieder die hier gepost heeft:
Muchos Gracias! Thank you en bedankt :-)

Echte test gaat morgen zijn als ik weer op de motor naar mn werk ga.

Groeten Gerwin
 
Grrr.... fluittoon is terug. Nog wat aan het luisteren geweest en komt inderdaad aan de onderkant van de tank vandaan! Balen.

Iemand een idee hoe dit probleem uit de wereld te helpen? Benzinefilter vervangen of is de benzinepomp aan het overlijden?
 
Dit is een mogelijkheid: Motor wordt warm en verwarmt je tank. De benzine zet uit waardoor er druk in je tank ontstaat. De lucht uit je tank ontsnapt (via de tankdop) en dit geeft een fluitend geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan